Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 01:01

Ik zou het persoonlijk niet kunnen. Al is het natuurlijk wel een feit dat je weet dat de dieren een goed leven gehad hebben en je weet wat je eet. En dat heb je met vlees uit de supermarkt of zelfs van de slager niet zeker.
Maar voor mij is ieder dier belangrijk. Iedere kip die ik lekker zie scharrelen ik moet er niet aandenken om die op te moeten eten ik krijg geen hap door me keel vrees ik.
Met ander vlees is er toch meer afstand. Maar ik eet niets met een hoofd, of ogen of in de vorm van het dier. Het moet zo goed als onherkenbaar zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:07

Ik zou gaan voor haarschapen als je liever geen wol hebt.
Zien er uit als geiten, zijn hele leuke dieren om te houden en smaken heerlijk.

Ik heb zelf jaren Barbados black belly schapen gehad en als ik kon nam ik ze weer <3

verwar ze niet met het Kameroen schaap, ook leuke schapen maar lang zo'n fijn karakter niet
Wel zijn deze 2 rassen veel gekruist helaas, Kameroen komt veel meer voor als de Barbados.
De Barbados is echt zo groot als een flinke melkgeit maar eenmaal tam zijn ze ontzettend lief en niet de kuren van een geit terwijl ze hetzelfde eten.
Ander pluspunt is dat de Barbados hoornloos is wat gelijk het verschil is met de Kameroen , die wel horens heeft.

ik zocht even op google voor een plaatje, kom ik mijn eigen bok tegen <3
Afbeelding

mooie jonge ooien
Afbeelding

ooi en lam
Afbeelding

Deze moet er ook nog bij <3
Afbeelding
ze lammeren heel gemakkelijk en krijgen meestal 2 lammetjes maar soms ook meer :j

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:28

dollyspikkel schreef:
Madeliefje en zusjacobs: konijnen worden bij ons geslacht door het doorsnijden van de halsslagader, binnen een tiental seconden sterven ze.

Dit noem ik niet vriendelijk slachten.
Ze stikken langzaam bedoel je eerder.
Het beste is een klap achter het hoofd zodat ze hersendood zijn en dan snel keel snijden.
En voordat je begint te mopperen,ik slacht zelf ook en dit valt onder het kopje onverdoofd slachten.

Mizora

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:10

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 12:16

spatter schreef:
Ik zou gaan voor haarschapen als je liever geen wol hebt.
Zien er uit als geiten, zijn hele leuke dieren om te houden en smaken heerlijk.

Ik heb zelf jaren Barbados black belly schapen gehad en als ik kon nam ik ze weer <3

verwar ze niet met het Kameroen schaap, ook leuke schapen maar lang zo'n fijn karakter niet
Wel zijn deze 2 rassen veel gekruist helaas, Kameroen komt veel meer voor als de Barbados.
De Barbados is echt zo groot als een flinke melkgeit maar eenmaal tam zijn ze ontzettend lief en niet de kuren van een geit terwijl ze hetzelfde eten.
Ander pluspunt is dat de Barbados hoornloos is wat gelijk het verschil is met de Kameroen , die wel horens heeft.

ik zocht even op google voor een plaatje, kom ik mijn eigen bok tegen <3
[ Afbeelding ]

mooie jonge ooien
[ Afbeelding ]

ooi en lam
[ Afbeelding ]

Deze moet er ook nog bij <3
[ Afbeelding ]
ze lammeren heel gemakkelijk en krijgen meestal 2 lammetjes maar soms ook meer :j

De Kameroen schapen die ik heb gehad waren niet goed tam te krijgen, ze bleven schrikachtig voor mensen. Op zich niet verkeerd, maar wel moeilijk als je ze wil controleren op gezondheid en dat soort dingen.

Zelf hoef ik geen schapen of geiten voor het vlees, simpelweg omdat ik dat gewoon niet eet. Haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:23

Nee dat klinkt gewoon als ritueel slachten, daar is niet voor niets zoveel commentaar op.
Snap ook niet dat je dat zelf kunt want je ziet het dier leeglopen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:18

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:43

Wellicht kun je dan eens kijken naar het ras wiltshirehorn. Het is een zelfruiend schaap en zeer goed voor het vlees. Wij hebben een kudde van zo'n 50 schapen en ben echt blij met het ras. Ze groeien traag en daardoor ook zeer goed kwaliteit van het vlees. In Engeland zijn ze zelfs aangesloten bij de slowfood organisation.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:47

Wij hebben hier naast de paarden zo'n 170 schapen lopen en 4 koeien. Zowel schapen als koeien zijn voor de slacht. De schapen eten we zelf niet, maar de koeien brengen we altijd naar een huisslager die ze slacht en weer terugbrengt in pakketten. Ikzelf heb er totaal geen moeite mee. Je weet dat het beest (in ons geval) bij jou is geboren en een goed leven heeft gehad. Je weet ook wat je in je dier hebt gespoten (of juist niet!) en dat geeft een goed gevoel. Bovendien is het vlees heerlijk!

Wij vinden het fijner om te weten dat het beest een goed leven van 3,5 jaar heeft gehad dan dat het een vleesindustiekoe is die amper daglicht heeft gezien maar lang heeft geleefd.

Het is niet zo dat ik overal compleet ongevoelig voor ben, maar met koeien bouw je gewoon minder een band op. Afgelopen zondag is mijn merrie overleden. Dit is enorm moeilijk voor iedereen hier terwijl als we het eerste stukje vlees van een koe op ons bord hebben we eigenlijk het grapje maken dat ie vorige week nog in de wei liep...

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:50

Goed idee. Ik zou dan zelf denk ik met kippen en konijnen beginnen. Daar heb je toch wat vlees van maar niet zoveel mest (denk aan de mestwetgeving!!). Ik vind het een mooi idee dat je zelfvoorzienend wil leven.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:36

Leuk TS!
Ik ga volgen :D
Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor zelfvoorziening.
Net als survival,ik ben er gek op,maar goed ik ben op gek op een hele warme douche :')
dus dat schrap ik niet van mijn lijstje hihi.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:16

liesjecryos schreef:
dollyspikkel schreef:
Madeliefje en zusjacobs: konijnen worden bij ons geslacht door het doorsnijden van de halsslagader, binnen een tiental seconden sterven ze.

Dit noem ik niet vriendelijk slachten.
Ze stikken langzaam bedoel je eerder.
Het beste is een klap achter het hoofd zodat ze hersendood zijn en dan snel keel snijden.
En voordat je begint te mopperen,ik slacht zelf ook en dit valt onder het kopje onverdoofd slachten.

Ik heb deze techniek van mijn grootvader geleerd, zo deden zij het ook thuis, ik ken dus geen andere. Maar ik sta open voor suggesties. Dan probeer ik het de volgende keer door eerst een klap te geven. Gebeurt dit gewoon met de hand of met een voorwerp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:54

Schroevendraaier in de nek zetten en een klap met een hamer erop, zo is het mij verteld door iemand die konijnen slacht :)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:59

bij ons gaat er eerst een kogel door hoofd. ze zijn direct op slag dood. En dan snijden we halsslagader door zodat het bloed eruit kan. Vind het zo heel diervriendelijk.

van schapen hebben we momenteel zwartbles. Maar die worden dit weekend geslacht. Mijn vriends famillie heeft ook wiltshirehorn! Heel handige schapen, hebben weinig vacht en er is toch nog mooi vlees aan!

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:29

Konijnen eerst een harde slag achter de oren geven met een stok oid. Dan pas de keel oversnijden.
Zelf varkens houden, ja maar dan moet je eerst in orde zijn met een vergunning, inentingen etc.... ook al zijn het er maar 2. Zelf een rund houden en bij een andere boer op de wei ? Kan niet, je mag geen dieren van twee verschillende eigenaars op 1 wei of 1 stal houden. Of gooi het op een akkoord met de boer en koop het dier op zijn naam.
Wij slachten zelf ook stieren, maar denken julie nu echt dat er een verschil is? Een stier in een kleine stal gemest krijgt dezelfde voeding als die in de grote meststallen. Ze lopen ook los en liggen in voldoende stro.
Het verschil in de kwaliteit van het vlees zit hem in in soort rund. Van een melkkoe kan je niet dezelfde kwaliteit verwachten als van een dikbil

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:40

Ik heb een soort knuppeltje,een dikke stok,waar ik goed grip mee heb.
En daar geef ik snel een goede harde klap mee achter het hoofd en dan snel keel snijden.
Tweebelgen:je mag wel een koe van een ander bij je in de wei zetten,dat heet inscharen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:09

Je mag toch geen dieren van een verschillend beslagnummer bij elkaar in een weide of stal zetten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:47

Wij doen het al zo lang als ik me herriner.
Elk halfjaar worden 2 varkens geslacht (zelf opgefokt) waarvan 1/2 voor ons is en 3/4 verkocht wordt. Elk halfjaar dus ook 2 nieuwe biggen(we gaan nu voor het eerst zelf fokken overigens).
Daarnaast wordt 1x per jaar een kalf (en evt een niet dragende koe) geslacht. We krijgen meestal 2 kalfjes, stieren worden sowieso geslacht in oktober/november (halfjaar ongeveer). En een te oude of niet dragende koe doen we meestal nog wat mesten en in vroege voorjaar slachten. Ook die worden deels verkocht deels eigen gebruik.
Als we een oud of niet goed/correct paard hebben slachten we die ook, we eten geen paardenvlees maar heel de buurt wel ;).

Sinds kort wonen we in duitsland hier wordt nog "aan huis" geslacht, heb het inmiddels al aantal keer gezien en heeft m'n beeld niet veranderd (misschien wel prettiger vond het wegbrengen naar slachthuis altijd onnodig veel stress).

Echter TS ben ik wel heel benieuwd of het je uberhaupt papiertechnisch nog gaat lukken in nld te slachten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:25

Er zit hier een dorp verder een slachthuis, dus daar zal ik contact mee op gaan nemen voordat ik de varkens aan ga schaffen. Want als het slachten niet mogelijk is dan gaat het hele feest niet door.
(Hoewel ik denk dat het wel kan, aangezien er genoeg mensen zijn die het nog doen in mijn omgeving).

Op hoeveel m2 houden jullie de varkens en in wat voor hok/wei zitten ze?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:27

Hm oke ik weet dat het als prive houder een enorm gezeik elke keer weer was om ze geslacht te krijgen.
Momenteel zitten ze binnen (15m2?) zijn nog kleintjes. Buitenhok is in de maak het hok 3m2 en de uitloop 20m2 denk ik.

http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6331

Hok op onderste plaatje krijgen ze

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 13:35

Ik had in mijn andere topic gepost dat ik zat te denken aan 2 schuilstallen van 2 x 9m2 en een uitloop stuk van 350 m2.
Hier kreeg ik gelijk op te horen dat dit te klein was, maar als ik het zo zie dan moet het meer als genoeg zijn :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:38

Ik zou het wel kunnen.
Maar ik vraag me af of het uit kan en of je niet goedkoper uitbent als je het vlees bij een goede slager koopt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:45

Elise_0o schreef:
Ik had in mijn andere topic gepost dat ik zat te denken aan 2 schuilstallen van 2 x 9m2 en een uitloop stuk van 350 m2.
Hier kreeg ik gelijk op te horen dat dit te klein was, maar als ik het zo zie dan moet het meer als genoeg zijn :)

Tja je kunt ze ook 3 hectare geven ;).
Bij ons kunnen ze wroeten, rondscharrelen en in hok liggen (wat ze graag doen). Ze zijn uiteindelijk om af te mesten, ze groeien half jaar en wegen dan 90-110kg. Krijgen alles wat in de keuken over is of als er iets geslacht is (kippen) krijgen ze resten.

Zorg dat ze schoon en droog kunnen liggen varkens zijn schone dieren. Tevens zijn ze zindelijk te maken. (Dat ze op vaste plaats mesten). Ze horen niet in de modder thuis, je vlees gaat ernaar smaken. Dus hok met mooie uitloop (met stroom) is ideaal.
Vroeger hadden we een heel groot gat (gemetseld) beetje als een zwembad en daar ging alle stalmest in, hier zaten de varkens bij ons in. Ze konden van hun hok de mesthoop op (veel stro was alleen paardenmest) die groeven zich helemaal in :+

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:07

Ashley5760 schreef:
Ze horen niet in de modder thuis, je vlees gaat ernaar smaken.

Dit wist ik helemaal niet joh, weet je ook hoe dat komt of niet?

Ik zit hier in de klei, dus het word na flink regenen al snel modderig. Misschien dat ik dan maar net als bij de paarden een stuk witzand en een stuk betegeld doe (de rest wel weide), hebben ze altijd droge pootjes.
Bij ons zullen ze niet bij de mesthoop in de buurt kunnen komen, deze ligt achter de paardenstal en het kippenhok en ik wil niet het risico lopen dat we straks een stel kippen minder hebben :P

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:33

Ik zou sowieso nooit zelf dieren gaan slachten, maar àls ik het zou kunnen, zou ik het niet doen tenzij ik zeker wist dat het minimaal net zo snel en pijnloos zou gebeuren als bij een ervaren slachter.