Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Re: Even een boompje opzetten: boom van de overburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:20

Ik vindt het wel raar als je een huis koopt met boom dat je de boom weg haalt.. In mijn ogen is een boom heel iets anders dan bijv een zwembad oid..
Wij hebben zelf een huis gekocht met een nu nog klein boompje die helaas wat verwaarloost is.. Deze zal dus bijgesnoeid gaan worden en we hopen dan een mooie boom te kunnen behouden in de buurt..

Wel zalik overleggen met de buren of hun last zouden hebben van overhellende takken wat nu wel het geval is.. Enkel hangen er aan hun kant allemaal dingetjes in de boom dus zou het vreemd vinden als ze het weg zouden willen hebben..

Het is zo een beetje de enige boom in het buurtje zowel onze rij als de aangrenzende rij tuintjes... Verder zie ik kale gevels kale tuinen met hier en daar een bloembakje. Ik hoop juist dat wij nog heel veel plezier van de boom mogen hebben. En hoop dat jou buren zich ook zullen bedenken :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:24

Waarom is het nou raar als je een huis koopt dat je een boom weghaalt? Lijkt me toch zo vreemd niet. Je moet dus zeggen dat je een huis niet koopt omdat er een boom in de tuin staat?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:29

heb alleen de eerste twee paginas gelezen en toen ben ik gestopt.

wij hebben afgelopen voorjaar 68 bomen gekapt die op onze grond stonden en er geen moment bij na gedacht om het met de buren te overleggen en die kapvergunning is er ook niet gekomen ( maar dat hoeft misschien ook wel niet in Duitsland)

Ik vind dat iedereen baas is over zijn eigen grond dus TS je zou aan mij een slechte hebben als ik daar woonde en die boom weg zou willen hebben :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:33

Wat soort boom is het eigenlijk??(of heb ik daar misschien overheen gelezen :o )

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:34

misschien moet TS straks ook eens gaan helpen bladeren ruimen als het herfst is, ze geniet nu toch ook van de boom?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:37

Alja schreef:
heb alleen de eerste twee paginas gelezen en toen ben ik gestopt.

wij hebben afgelopen voorjaar 68 bomen gekapt die op onze grond stonden en er geen moment bij na gedacht om het met de buren te overleggen en die kapvergunning is er ook niet gekomen ( maar dat hoeft misschien ook wel niet in Duitsland)

Ik vind dat iedereen baas is over zijn eigen grond dus TS je zou aan mij een slechte hebben als ik daar woonde en die boom weg zou willen hebben :)

Ik vindt het verschil duitsland nederland in dat opzicht wel heel verschillend het gaan hier om 1 boom in een hele buurt... En niet om een giga perceel met 68 bomen waarvan de buren er waarschijnlijk nog wel veel meer tezamen hebben... Dus vindt dat een heel ander verhaal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:38

Sorry ts, maar je bent een rare :D
Gedachtenkronkels van de buren, dat ze naief zijn, dat je "toch geen huis koopt als er een boom in de tuin staat als je geen boom wilt hebben"... ha ha ha ha!!!! Hier kan ik alleen maar héél hard om lachen! Je moest eens weten wat ik op dit moment in de tuin aan het doen ben, die wordt compleet veranderd en er zijn 2 bomen gekapt. Ik heb dit huis gekocht omdat ik dit HUIS wilde hebben, op deze locatie, niet omdat ik de tuin zo leuk of praktisch vond. Je gaat toch geen huis NIET kopen omdat er een grote boom in de tuin staat woeha ha ha!
En deze mensen volgen de officiele regels zelfs. Ik ga met Alja mee: ik ben ook gestopt met lezen na 2 pagina's, wat een onzin! Ik zou ook niet eens aan een kapvergunning denken en zéker niet bij de buren nagaan of ze er een probleem mee hebben als ik MIJN tuin verander. Niet iedereen hecht waarde aan een boom omdat ie er toevallig al lang staat. Oude bomen genoeg in het buitengebied, het kan zelfs nog een gevaar zijn in een woonwijk, bij storm.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:40

TS zou aan mij ook een slechte hebben hoor. :D Onze tuin was rondom rond omgeven door hoge sparren. Gevolg, constant schaduw en erg veel mos op het dak. Reken maar dat die sparren al lang weg zijn hoor. Toegegeven, we hebben er veel boompjes voor in de plaats gezet maar die laten we niet hoger worden dan 3 meter.

Een boom in mijn voortuin die mijn zicht wegneemt, die vliegt eruit, zonder pardon.

Naast mij staan hoge smalle bomen, die dingen kunnen makkelijk 20 meter zijn. Elke storm heb ik schrik dat ze op mijn huis gaan neerkomen. Ik zou niets liever willen dan dat die dingen gekapt worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:44

Ik vind het een beetje een rare situatie :=
Hoezo mogen ze de boom niet weghalen vanwege jou? En hadden ze het huis niet moeten kopen?
Je redenen vind ik namelijk niet erg sterk, en als eigenaar van een huis die net aangekocht is, kan ik snappen dat niet elk punt perfect is en dus aangepast kan worden.

Wij hebben ook een 80 jaar waanzinnige mooie grote eikenboom gekapt die direct voor onze boerderij stond toen we die kochten.
Boom ontnam al het licht, en vanuit de aannemer hadden we te horen gekregen dat de wortels 100% zeker onder ons huis lagen en dus schade konden aanbrengen.
Boom is binnen twee weken gekapt, weg ermee, ondanks dat het absoluut prachtig stond in de omgeving, is het ook een gevaar ( bij storm, waar denk je dat alle takken komen?), en brengt het schade aan je huis.

Wij hebben er een andere eiken boom voor terug geplant 50 meter verderop, die is inmiddels na 15 jaar ook erg mooi geworden en staat niet in de weg.

Misschien een optie dat je buren hem kappen, en er ander groen voor in de plaats zetten? Want dat die boom weggaat.. Kan ik je 100% garanderen, goedschiks of kwaadschiks... De vraag is...... Hoe ga jij er als buur mee om....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:45

Ts ik ben blij dat ik jou niet als buur heb. Weet jij wat sommige bomen aan onderhoud geven in de tuin of aan vuil met zich meebrengen. Zonder te spreken van bomen die een allergische persoon ook heel veel last kunnen bezorgen. Het is hun grond, zet toch zelf eentje als je wilt bijdragen aan het groene straatbeeld. Doe zelf iets voot de natuur ipv anderen hiertoe te willen dwingen + die bepaalde boom...is die wel inheems ? Anders zou je wel veel lawaai maken voor een boom die er zelfs 30 jaar geleden al niet hoorde.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:47

Juist. Ik vind groen ook erg mooi hoor, maar in een woonwijk met kleine(re) tuinen kan ik me voorstellen dat die mensen als eerste die mega boom weg willen hebben. Ik heb kleine boompjes staan, mooi groen en hemen geen zicht of licht weg en storen me niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:56

Tat_jana schreef:
Ik vindt het verschil duitsland nederland in dat opzicht wel heel verschillend het gaan hier om 1 boom in een hele buurt... En niet om een giga perceel met 68 bomen waarvan de buren er waarschijnlijk nog wel veel meer tezamen hebben... Dus vindt dat een heel ander verhaal.

Juist daarom vind ik het zo gek. Iedereen in de buurt heeft zich ontdaan van de bomen (als die er stonden) of hebben totaal de intentie niet om een boom te planten, alleen ocharme die ene buur moet maar bladeren harken, takken snoeien en gras sproeien. :+
Juist wanneer je in een bosrijke omgeving zou gaan wonen en dan gaat klagen dat de bomen weg moeten, dat vind ik raar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:25

Mensen, is lezen nou echt zo moeilijk?
Het zou wel zo netjes zijn om niet je eigen verhalen te gaan verzinnen over wat de TS gezegd zou hebben, hou je eens bij de feiten.

Overigens heeft de TS ook gemeld dat de meeste van de buren van een groene wijk houden. Gezien ze de bomen bij de parkeerplaatsen vrijwel allemaal wilden houden :)

''Ik ben blij dat ik jou niet als buur heb'', vinden jullie dat nou niet zelf ook een beeeetje overdreven? :')
Enige wat TS doet is dr recht gebruiken en dus dr mening geven.

Je gaat toch ook niet voor een groen stoplicht stoppen als er iemand op jou moet wachten voor rood want gut, die kan wel haast hebben en als je hem dan geen voorrang geeft omdat je je aan de regels houdt ben je diegene misschien wel tot last.

De kopers hebben het huis toch bezichtigd lijkt mij voordat ze tot koop overgingen, als er dan zo'n grote boom staat heb je de kans dat anderen die niet weg willen hebben.
En TS wacht netjes af, zoals al tig keer te lezen is in haar posts!

En jullie hoeven TS dr redenen niet sterk te vinden overigens, feit is namelijk dat ze geeneens een reden nodig heeft om nee te zeggen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:41

chevax schreef:
Ik vind de TS nogal onbuigzaam en overtuigd van eigen gelijk overkomen. Jíj vindt dat ze zon hebben, jíj vindt dat ze genoeg werkbare meters hebben, jíj vindt dit, jíj vindt dat,... Heb je misschien ook je handtekening onder het koopcontract gezet?

Ik vind van alles omdat ik een mening mag hebben. En de reden dat ik een bepaalde mening heb is tevens de reden dat ik dit topic ben gestart. Ik vraag juist om andere meningen omdat ik de overburen niet begrijp op het punt dat ze een huis kopen met een boom die ze eruit willen hebben maar, zoals het lijkt (niet wetende wat ze al gedaan hebben voordat ze bij mij kwamen) zich daar pas nu over aan het orienteren zijn.

Als je goed hebt gelezen zie je ook dat ik zeg dat ik best snap dat ze van die boom af willen.
En ja, ik heb gezien dat er zon in de tuin komt. Of ze dat voldoende vinden weet ik niet, maar het is net zoveel als bij hun buren (en nee, dat komt niet door de boom want de slagschaduw valt op de achtergelegen straat waar ik woon). Dat is geen mening, dat is een constatering.

Ik heb ook gezegd dat ik veel werkbare meters denk te zien. Maar dat dat mijn mening is, geen feit, voor mij zou het volstaan maar dat zegt niks over hun opvatting.

Hier gaat het ook niet om. De vraag waar het topic om zou moeten draaien is of jij, en de andere lezers, een huis zouden kopen zonder vooraf te weten of die boom weg kon. Ik had een ander huis gekocht, maar zo zit ik in elkaar.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:42

chevax schreef:
Waarom is het nou raar als je een huis koopt dat je een boom weghaalt? Lijkt me toch zo vreemd niet. Je moet dus zeggen dat je een huis niet koopt omdat er een boom in de tuin staat?

Nee hoor, dat hoef je niet te zeggen. Ik zou een ander huis gekocht hebben, maar ik stel juist de vraag wat jullie zouden hebben gedaan.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:47

Lowara schreef:
Ik vind het een beetje een rare situatie :=
Hoezo mogen ze de boom niet weghalen vanwege jou? En hadden ze het huis niet moeten kopen?
Je redenen vind ik namelijk niet erg sterk, en als eigenaar van een huis die net aangekocht is, kan ik snappen dat niet elk punt perfect is en dus aangepast kan worden.

Wij hebben ook een 80 jaar waanzinnige mooie grote eikenboom gekapt die direct voor onze boerderij stond toen we die kochten.
Boom ontnam al het licht, en vanuit de aannemer hadden we te horen gekregen dat de wortels 100% zeker onder ons huis lagen en dus schade konden aanbrengen.
Boom is binnen twee weken gekapt, weg ermee, ondanks dat het absoluut prachtig stond in de omgeving, is het ook een gevaar ( bij storm, waar denk je dat alle takken komen?), en brengt het schade aan je huis.

Wij hebben er een andere eiken boom voor terug geplant 50 meter verderop, die is inmiddels na 15 jaar ook erg mooi geworden en staat niet in de weg.

Misschien een optie dat je buren hem kappen, en er ander groen voor in de plaats zetten? Want dat die boom weggaat.. Kan ik je 100% garanderen, goedschiks of kwaadschiks... De vraag is...... Hoe ga jij er als buur mee om....

Als ze het van de gemeente mogen dan is dat prima. Ik ben door hun gevraagd of ik er bezwaar tegen zou hebben, en ja, dat heb ik. Meer is het niet.

Ga ik in bezwaar als ze een vergunning aanvragen? Als ik die kans heb wel. Als ik de aankondiging mis dan zij dat zo.

Is het raar dat ik in bezwaar wil gaan? Blijkbaar wel volgens vele van jullie. Maar waarom is het raar als er een hele procedure voor is ingericht? Blijkbaar vindt de decentrale overheid dit belangrijk genoeg om omwonenden die gelegenheid te bieden.

Andere opties, dat heb ik eerder geschreven, zijn niet besproken en dus hoef ik me daar in deze fase ook niet over te buigen. Meer dan 1 vraag stellen hebben de buren niet gedaan. Dus de bal ligt niet bij mij.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:53

betadine schreef:
Ts ik ben blij dat ik jou niet als buur heb. Weet jij wat sommige bomen aan onderhoud geven in de tuin of aan vuil met zich meebrengen. Zonder te spreken van bomen die een allergische persoon ook heel veel last kunnen bezorgen. Het is hun grond, zet toch zelf eentje als je wilt bijdragen aan het groene straatbeeld. Doe zelf iets voot de natuur ipv anderen hiertoe te willen dwingen + die bepaalde boom...is die wel inheems ? Anders zou je wel veel lawaai maken voor een boom die er zelfs 30 jaar geleden al niet hoorde.

Ik ben ook blij dat ik sommige mensen die hier reageren niet als buur heb. Dan zag mijn straat er waarschijnlijk kaal en lelijk uit.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:54

Ik hebniet alles gelezen maar hier hadden ze een heel aantal jaren ook prachtige mooie grote bomen weggehaald aan de voor en achter kant van ons huis.. we wonen in een rijtjes huis met voor en achter buren en er zijn van die iele dingen voor terug gezet die in geen 100 jaar gaan groeien.. Nu kunnen we dus de hele dag gezellig met de buren kijken als ze staan te strijken en naar welk programme ze kijken :').. We hebben zelf 5 bomen in de achtertuin en 1 in de voortuin dus voor ons gevoel wonen we een beetje in een bos gelukkig anders kon ook iedereen meegenieten met wat wij allemaal uitspoken hier :+ .. Vind het altijd doodzonde als er grote bomen worden omgeruild voor van die dunne sprietjes, er zijn er al zo weinig van..

En geloof mij maar als ik zeg dat het omkappen van zo'n boom een groooote boete op gaat leveren voor ze zonder vergunning }>

Edit: woord vergeten

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:53

:x Ik kan maar beter niet in dit topic reageren.. %)

Maar TS ik snap o.a. wat je bedoelt als je het hebt over arrogantie, ik snap het ook niet als bijv. iemand van dertig ergens heen verhuist, binnen een week tijd beslist over een boom die tachtig jaar of langer groeit, maar dan zelf weer over tien jaar verhuist... echt niet. En als een boom eenmaal weg is, dan is hij weg. En het duurt eeeeuwen voor ze groeien. Een van mijn persoonlijke frustraties |o : De mensen die ons vorige huis van ons kochten hebben onmiddelijk de zestigjarige rododendron "vermoordt" die midden in de tuin stond, voordat ze die ook maar één keer in volle bloei hebben gezien.. (Hun keuze natuurlijk, maar achteraf denk je toch dat je het liever aan iemand anders verkocht had :+ ). En toen we ze later spraken klaagden ze dat de tuin plotseling zo klein leek zonder die struik. Tsja.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 18:10

@Nouska: bedankt dan dat je toch hebt gereageerd!

Zoals jij het verwoord is inderdaad wat ik bedoel met arrogantie. Even iets weghalen wat er al zolang is. In deze buurt wonen de meeste mensen niet hun hele leven, de huizen zijn meer voor jonge mensen die op den duur wat groters zoeken ivm gezinsuitbreiding en andere woonwensen. Veel mensen zijn tussen 5-10 jaar weer verhuisd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:28

jiehaaa schreef:
betadine schreef:

Ik ben ook blij dat ik sommige mensen die hier reageren niet als buur heb. Dan zag mijn straat er waarschijnlijk kaal en lelijk uit.

Wie zegt dat ? Ik zie graag groen, maar als ik het perfecte huis vindt met een boom die naar mijn gevoel echt te veel licht wegneemt...Ik ga niet als een kluizenaar leven of van een koop afzien voor een boom. Wel zou ik in mijn tuin iets verderop wel bomen planten en dan liefst inheemse die echt iets bijdragen aan het milieu. Dus mischien hebben jouw buren ook wel hun argumenten en zijn ze heus niet zo betongezind als je denkt. Volgens mij is dit niet uitgepraat met je buren en zou je beter met hun spreken, want ze gaan heus niet zomaar een hele oude boom wegkappen, zeker al het een hele mooie is, maar moeten ze een boom dat ze niet graag zien gaan houden om de buren een plezier te doen, jij gunt hen zelfs de aanleg van hun eigen tuin niet... zo zie ik het

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:20

betadine schreef:
jiehaaa schreef:

Wie zegt dat ? Ik zie graag groen, maar als ik het perfecte huis vindt met een boom die naar mijn gevoel echt te veel licht wegneemt...Ik ga niet als een kluizenaar leven of van een koop afzien voor een boom. Wel zou ik in mijn tuin iets verderop wel bomen planten en dan liefst inheemse die echt iets bijdragen aan het milieu. Dus mischien hebben jouw buren ook wel hun argumenten en zijn ze heus niet zo betongezind als je denkt. Volgens mij is dit niet uitgepraat met je buren en zou je beter met hun spreken, want ze gaan heus niet zomaar een hele oude boom wegkappen, zeker al het een hele mooie is, maar moeten ze een boom dat ze niet graag zien gaan houden om de buren een plezier te doen, jij gunt hen zelfs de aanleg van hun eigen tuin niet... zo zie ik het

De opmerking was niet naar jou persoonlijk gericht betadine.

Ik had deze opmerking (over buren en de lege kale straat) bewust geplaatst om aan te geven dat hij net zo leeg en ongefundeerd is als de opmerkingen hiervoor van mensen die op basis van dit topic concluderen dat ik geen leuke buur zou zijn.

En zo te zien is het gelukt.