Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:45

Niet normaal zeg. Hij zit gewoon in het nauw en komt er niet uit. Ik denk dat de verkopers hem ook onder druk zetten. Zij vinden uiteraard dat hij voor hun werkt en als hij dit niet oplost, kan hij van die kant vast ook problemen krijgen.

Ons huis was al langere tijd verhuurd en in slecht onderhoud. De verkopende makelaar schaamde zich denk ik voor de staat. In ons voorlopig koopcontract is toen opgesteld meteen dat de huurders eruit moesten zijn en anders een boete per dag die flink kon oplopen.

In principe gingen wij alles slopen. Toch kregen wij een mail of we de vloerbedekking wilden hebben. Nou absoluut niet. Heb ook van tevoren aangegeven dat het huis leeg moest, de kliko leeg en het afval uit de tuin.

Op de dag van overdracht waren we met de makelaar naar het huis, alles bekeken. Daarna pas naar de notaris.

Als eerste zijn we direct alle sloten gaan veranderen en lampjes opgehangen voor als we wilden klussen. Sloten veranderen is echt een aanrader!!

Wij hadden eerder problemen met de hyptheekshop. Die zat bij de makelaar en ze wilden graag dat we daar langs gingen voor een indicatie of we het konden kopen voor we verder onderhandelden. Dit wisten we wel al, maar vanwege de scherpe prijs wilde de verkoper zekerheid, hij zakte behoorlijk, huis stond al lang te koop. De hypotheker zelf was prima, maar zijn secretaresse werd ik helemaal gek van. Heeft bergen fouten gemaakt en luisterd slecht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:48

zijn standaard bedragen bigone; bij ontbinding contract 10% v/d koopsom en als ik niet wil ontbinden 3 promille v/d koopsom per dag

Ik weet ook dat ik in mijn recht sta en laat ook niets aan de makelaar merken, maar het doet weldegelijk wat me me als hij dat soort dingen terugmailt...

superpony: sloten vervangen ga ik direct op de eerste dag doen, wil er wel met een gerust hart kunnen wonen.

Sammie

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:51

Weet je al of je gaat ontbinden tegen die tijd of niet? Probeer iig al een beetje rond te kijken naar vervangende ruimte voor jezelf, stel dat ze het zo lang uit stellen dat je straks zelf (ook) op straat staat.

Pff, stress zal dit zeker veroorzaken!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:53

Ontbinden wil ik liever niet, wil gewoon dat huis. Heb het natuurlijk niet voor niets gekocht. Maar als de verkopers heel erg moeilijk gaan doen om hun zaakjes te regelen ben ik wel bereid om het te doen.
Vervangende woonruimte heb ik opzich al achter de hand, iig voor een halfjaartje. Zal dan wel mijn spullen op moeten slaan, maar dat valt onder financiele schade en kan ik dus verhalen op de verkopers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:55

Ja, blijf rustig. Het gevaar is als je boos wordt en toch verkeerde dingen zegt. Hij denkt zo boven je te kunnen staan, maar ga vooral boven hem staan en hou je aan de regels. Neem je iemand mee naar de overdracht?

Is je eigen huis al bijna leeg? Kun je spullen opslaan en ergens logeren?

Wij hebben ook een tijd spullen opgeslagen en ergens gelogeerd. Wel lastig, amar vanwege de afstand waarover we verhuisden hadden we niet veel keus en spaarde flink geld uit.

Ik denk namelijk dat als ze 2 April in gebreke worden gesteld en de boete begint op te lopen, ze opeens snel uit huis kunnen. Daarom zou ik klaar staan om er dan in te kunnen en niet teveel kosten of gedoe maken. Natuurlijk moeten zij dan je huur of onkosten betalen, maar je moet het wel allemaal weer regelen.

Lindaonline

Liselot schreef:
Vooroplevering sla ik ook zeker niet over, wil de meterstanden zelf opschrijven en idd ook met eigen ogen zien dat het huis in dezelfde staat is als toen ik het gekocht heb.
Ze moeten ook nog een nieuwe voordeur plaatsen, dus wil ook controleren of die er wel in zit.

pmarena: als dat het ergste is overleef ik het wel :D

Wanneer is de vooropleverig?

Alja

denk idd dat de hele lol van een eigen huis er zo wel af is :(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 13:59

Superpony: ik heb inderdaad wel iemand achter de hand waar ik ff kan logeren. Mijn spullen zouden dan in opslag moeten, maar garageboxen zitten hier genoeg.
Ik ga er verder ook geen woorden meer aan vuil maken, kan me dan alleen maar uit de tent laten lokken en dat wil ik zeker niet. Ben iig in mijn mails bijzonder correct naar hem toegeweest.

ellie: dat is nog niet bekend.... heb nu meermalen verzocht dat hij ons wil laten weten wanneer die is.

alja: klopt, wat zal ik vreselijk blij zijn als ik die sleutels eindelijk in mijn handen heb!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:02

Ik heb hier verder geen verstand van en kan je dus ook geen tips geven ofzo maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen! Wat een gedoe zeg, ongelooflijk. Zou toch niet moeten kunnen, dit.

Probeer inderdaad rustig te blijven, hou de eer aan jezelf, zeggen m'n ouders altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:04

Opslag was voor ons prima. Spullen lagen schoon, droog en veilig. Enige nadeel is dat je een keer extra verhuisd. Het is toch wat werk hoor, spullen opslaan en weer weghalen.

Kan het me zo goed voorstellen. Ik kan me echt kwaad maken als iemand mij zou beschuldigen van iets, terwijl hij zelf hartstikke verkeerd zit en dat niet wil inzien. Vreselijk. Lucht lekker je hart en neem vooral iemand mee! Iemand die een beetje rustig blijft en niet te emotioneel betrokken.

Wij gingen vlak voor de overdacht bezichtigen, dus lijkt mij ook 2 April dan.

Laat het maar op je af komen. Zorg voor jezelf, dat jij iig ergens kan verblijven en laat hun maar de fout in gaan, is hun probleem dan. Die makelaar zal het van de verkopende partij ook wel gaan voelen. En dan in deze tijd, waarin ze niet al te best verkopen.......:(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:05

Als die woning 150.000 euro kost(voorbeeld) en het duurt nog even dat je er in kunt dan levert het wel 4500 per dag op( 3% van de koopprijs) zover zullen ze het niet laten komen denk ik maar stel dat ze 10 dagen te laat zijn dan heb je het toch over 45.000 euro, kun je leuke dingen mee doen(tja, mijn glas is meestal halfvol )
Mail de makelaar nog een keer(leesbevestiging vragen) hoelaat hij voor de opleveringsbezichtiging dinsdag bij de woning is, stel zelf een tijd voor ivm met de notariszitting, verstuur dit ook aan de huidige bewoners mocht je daar een mailadres van hebben.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-03-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:05

bigone schreef:
Als die woning 150.000 euro kost(voorbeeld) en het duurt nog even dat je er in kunt dan levert het wel 4500 per dag op( 3% van de koopprijs) zover zullen ze het niet laten komen denk ik maar stel dat ze 10 dagen te laat zijn dan heb je het toch over 45.000 euro, kun je leuke dingen mee doen(tja, mijn glas is meestal halfvol :D )

3 promille is 0,3%, dus € 450,-per dag ;)

Onderschat trouwens niet hoe de eigenaars in dit verhaal kunnen zitten. Zij kunnen wel bedacht hebben dat ze onder die datum uit willen (wetende dat ze er formeel aan vast zitten) en de makelaar gewoon gezegd hebben dat hij maar moet kijken of hij er iets aan kan doen. Is in zo`n situatie ook erg makkelijk natuurlijk hé, je kunt ook gewoon zeggen; ik heb een makelaar, praat maar met hem, hij behartigd mijn belangen. Dan kun je zelf doen of je neus bloedt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:08

FlyAway schreef:
bigone schreef:
Als die woning 150.000 euro kost(voorbeeld) en het duurt nog even dat je er in kunt dan levert het wel 4500 per dag op( 3% van de koopprijs) zover zullen ze het niet laten komen denk ik maar stel dat ze 10 dagen te laat zijn dan heb je het toch over 45.000 euro, kun je leuke dingen mee doen(tja, mijn glas is meestal halfvol :D )

3 promille is 0,3%, dus € 450,-per dag ;)

Onderschat trouwens niet hoe de eigenaars in dit verhaal kunnen zitten. Zij kunnen wel bedacht hebben dat ze onder die datum uit willen (wetende dat ze er formeel aan vast zitten) en de makelaar gewoon gezegd hebben dat hij maar moet kijken of hij er iets aan kan doen. Is in zo`n situatie ook erg makkelijk natuurlijk hé, je kunt ook gewoon zeggen; ik heb een makelaar, praat maar met hem, hij behartigd mijn belangen. Dan kun je zelf doen of je neus bloedt.

Oeps, foutje, glas stroomde over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:10

Denk eerder dat de makelaar iets te makkelijk is geweest over de afspraken of het een fout is geweest en nu door de verkopers onder druk wordt gezet. Hij ziet de problemen voor zichzelf ook al hangen als hij dit niet oplost voor zijn opdrachtgevers.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:10

Jeetje wat een gedoe zeg! Hoop heel erg dat dit allemaal goed gaat komen. Wat een waardeloze makelaar!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:11

bigone: zo probeer ik inderdaad ook te denken, maar het is natuurlijk alles behalve leuk dat het zo moet gaan. Ik hoop dat ze er gewoon zitten op 2 april.

Mocht ik donderdag nog niets gehoord hebben ga ik weer een mail sturen over een tijd voor die vooroplevering

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:13

superpony schreef:
Denk eerder dat de makelaar iets te makkelijk is geweest over de afspraken of het een fout is geweest en nu door de verkopers onder druk wordt gezet. Hij ziet de problemen voor zichzelf ook al hangen als hij dit niet oplost voor zijn opdrachtgevers.

Ja, dat is goed mogelijk. Maar de motieven van de verkopers ken je niet, net als de motieven van de makelaar. Je weet alleen wat ze zeggen. En als het om dit soort zaken gaat, dan is mijn ervaring helaas dat mensen er regelmatig voor kiezen om de waarheid een beetje te verdraaien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:14

FlyAway schreef:

Dat kan, sterker dat zal zo zijn. Daar is die man (m/v) voor. Maar een makelaar kan geen ijzer met handen breken. Dat behoort hij ook aan te geven.. Gezien zijn eerdere reacties (en dat van de verkopers) komt het op mij overalsof hij zich ernstig vergaloppeerd heeft. (de eerste fout is al een beginnersfout.. geen bevestiging op papier)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-03-13 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:15

Liselot schreef:
bigone: zo probeer ik inderdaad ook te denken, maar het is natuurlijk alles behalve leuk dat het zo moet gaan. Ik hoop dat ze er gewoon zitten op 2 april.

Mocht ik donderdag nog niets gehoord hebben ga ik weer een mail sturen over een tijd voor die vooroplevering

Bereid je in ieder geval voor op woeste en niet voor rede vatbare verkopers, die je waarschijnlijk niet aankijken, geen handgeven en zodra je je omdraait nog een nare opmerking zo zacht uitspreken dat je hem wel moet horen.

Kan het alleen maar meevallen ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:15

Ben je er de afgelopen week nog een langs gereden?
Dan kun je vaak wel zien of ze al bezig zijn met verhuizen.
Geeft je een idee wat je te wachten staat.
Succes ermee, dit is echt niet leuk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:16

oh bij ons kreeg de kopende partij een fles wijn mee. Ben benieuwd of deze man dat ook doet :D

Iig fijn dat je nog een uitvalsmogelijkheid heb, laten we hopen dat je die niet nodig hebt :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:17

FlyAway schreef:
Bereid je in ieder geval voor op woeste en niet voor rede vatbare verkopers, die je waarschijnlijk niet aankijken, geen handgeven en zodra je je omdraait nog een nare opmerking zo zacht uitspreken dat je hem wel moet horen.

Kan het alleen maar meevallen ;)

Mijn gedachten ook, kan het alleen maar meevallen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:19

Sammie schreef:
FlyAway schreef:

Dat kan, sterker dat zal zo zijn. Daar is die man (m/v) voor. Maar een makelaar kan geen ijzer met handen breken. Dat behoort hij ook aan te geven.. Gezien zijn eerdere reacties (en dat van de verkopers) komt het op mij overalsof hij zich ernstig vergaloppeerd heeft. (de eerste fout is al een beginnersfout.. geen bevestiging op papier)

De inhoud is zijn taak, de vorm is zijn keuze. De keuze die hij maakt om invulling te geven aan de inhoud is niet juist, daar gaat het hier om. Maar waar het mij meer om gaat, is dat je de verkopers en de uitspraken daarvan niet moet geloven op hun blauwe ogen, die verschuilen zich overduidelijk achter een makelaar, terwijl ze die makelaar zelf een opdracht hebben gegeven. Een makelaar is sowieso al niet te vertrouwen, maar da`s mijn mening :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:19

Precies. Daarbij reageerd hij totaal niet professioneel op de ts, dus heb ik mijn vraagtekens bij de makelaar. Ik ken de mensen niet, maar in mijn ogen probeert hij zijn eigen hachje te redden en heeft hij fouten gemaakt. Als hij altijd zo handelt, is hij misschien niet geschikt gewoon. De verkopers zullen er echt wel van balen, anders is dit helemaal geen probleem. Zij willen verkopen en zij krijgen geld 2 April, wat wil je in deze tijd nog meer?
Familie kon jaren geleden een huis verkopen voor de vrpr, mits snel opgeleverd. Familie heeft toen maanden op de camping gestaan, omdat hun huis nog niet af was. Ze waren juist blij met de verkoop.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:20

maar houd ook in gedachten dat als het eenmaal rond is, je niets met de verkopende partij meer te maken hebt en dan dus het genieten van eigen huis kan beginnen... lichtpuntje houden ;)