Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 13:32

Het is nog nooit bevroren bij mij gelukkig :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:53

Leuk topic dit :D
Hier kan het een stuk beter wat dat betreft :')

Nieuwbouwappartement op bovenste verdieping, 95m2 á 70 euro er maand aan electriciteit en gas.
Ik heb bij aanschaf van keuken en witgoed op het energielabel gelet. Verder heb ik nergens spaarlampen, op mijn telefoonlader gaan alle andere kleine apparaten uit het stopcontact als ze niet gebruikt worden.
Aangezien ik dubbeltarief heb qua electriciteit was en droog ik alleen in het weekend.
Ik ventileer altijd. Luchten doe ik ook minimaal 1x per week in de winter. Zomers elke dag.
Verwarming staat op 15 of 18. S avonds zet ik hem vaak op 20. Thermostaat is geprogrammeerd op basis van werk en sporten en staat dus standaard op 15 als ik niet thuis ben. In de slaapkamers heeft de verwarming nog nooit aangestaan, ramen in slaapkamers staan altijd open.
Ik rijd een veels te grote dure auto, maar hij is wel zuinig :+
Het licht staat alleen aan in de ruimte waar ik op dat moment ben, muv onderlicht in keuken.
Douchen doe ik maximaal 5 minuten, maar dat is eigenlijk niet voor het besparen.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:15

Leuk eens even kijken aantal tips :

kleine afstanden met de fiets doen en de auto dus laten staan.
En je lidschap bij de rijvereniging opgeven en elders startkaartlid worden , is vaak
stukken goedkoper.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:11

Miracle_ schreef:
Ik heb tot nu toe nog steeds geen verwarming aan gehad :D Ik woon in een appartement, en onze buren stoken goed :') :D
Wij kregen 300 euro terug van GWL!

Wat ik ook doe, bedacht het me vanmorgen toen ik het aan het bijvullen was:
Ruitenwisservloeistof (met antivries) doe ik 1/3e spul en 2/3e water.. doe de hele winter met die kan. :j

En ik rijd op de snelweg ipv 120 altijd 100/110.. Kan nu zo'n 100! km meer rijden dan normaal..

Ruiten wisser vloeistof kun je makkelijk zelf maken. Gewoon spiritus, water en een druppel afwasmiddel

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:47

loulou schreef:
Miracle_ schreef:
Ik heb tot nu toe nog steeds geen verwarming aan gehad :D Ik woon in een appartement, en onze buren stoken goed :') :D
Wij kregen 300 euro terug van GWL!

Wat ik ook doe, bedacht het me vanmorgen toen ik het aan het bijvullen was:
Ruitenwisservloeistof (met antivries) doe ik 1/3e spul en 2/3e water.. doe de hele winter met die kan. :j

En ik rijd op de snelweg ipv 120 altijd 100/110.. Kan nu zo'n 100! km meer rijden dan normaal..

Ruiten wisser vloeistof kun je makkelijk zelf maken. Gewoon spiritus, water en een druppel afwasmiddel

Is dat dan ook antivries?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:07

Ja hoor, daar zorgt de spiritus wel voor :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:20

Ja, en de spiritus zorgt er ook voor dat de slangetjes waar het doorheen moet van binnen aangevreten worden. Slechtste idee ooit als je zuinig bent op je spullen en later geen poreuze slangetjes wilt hebben, volgens een vriend van me die een vrachtwagenbedrijf heeft (niet dat dat zo'n indruk moet maken :D , maar hij repareert die dingen zelf en heeft daarvoor diploma's voor automonteur moeten halen)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:23

In de zomer doe ik het wel, met wat blue wonder en water, maar in de winter gebruik ik dat officiele spul.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:26

Ik deed het vroeger ook met aangelengde spiritus hoor, maar nu weet ik dat dat geen goed idee is. En bezuinigen op een 1,5 literfles antivries van 2 euro zet hier geen zoden aan de dijk, doe ik de hele winter mee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:27

Wilde net zeggen, volgens mij kost het helemaal niet veel, zo'n vaatje/fles!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:30

Ik wil best geloven dat spiritus wat aan zou tasten hoor :) Alleen in auto's van 25 jaar oud hier zit al 25 jaar spiritus en dat zijn nog steeds de originele slangen/pompjes, zijn ze dan tegenwoordig poreuzer ofzo?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:37

Geen idee :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:52

Echt bezuinigen is het niet maar als echte filmliefhebber maak ik altijd gebruik van de actie die film1 elk jaar heeft 3 maanden film1 voor 5 euro per maand.
Scheelt film huren, kopen of je irriteren aan de films op tv die je al tig keer gezien hebt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:01

Mag ik mij ook melden? Ik lees al een.poosje mee :) erg leuk al die tips :)

Ik stook zelf vrijwel nooit hoger als 19° probeer alle opladers er altijd uit te halen, zoveel mogelijk spaar lampen te gebruiken en alleen stoken in de ruimtes waar wij t meest zijn en meestal is dat alleen de woonkamer.

Wbt goedkoper tanken, onze Tango heeft op donderdag avond altijd een paar ct extra korting per liter, scheelt uiteindelijk ook weer :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:10

Nou, zojuist mijn afrekening elektriciteit terug gehad van 2011 (ja heel erg laat).
Ik denk niet dat ik iets hoef te veranderen in mijn verbruik. Ik betaal ongeveer 360 per jaar aan elektra, schoonmaak kosten van algemene ruimtes en elektra kosten van algemene ruimtes.
En nu heb ik 185 euro terug gekregen, dus veel zuiniger kan denk niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:18

Mootje schreef:
Leuk topic dit :D
Hier kan het een stuk beter wat dat betreft :')

Nieuwbouwappartement op bovenste verdieping, 95m2 á 70 euro er maand aan electriciteit en gas.
Ik heb bij aanschaf van keuken en witgoed op het energielabel gelet. Verder heb ik nergens spaarlampen, op mijn telefoonlader gaan alle andere kleine apparaten uit het stopcontact als ze niet gebruikt worden.
Aangezien ik dubbeltarief heb qua electriciteit was en droog ik alleen in het weekend.
Ik ventileer altijd. Luchten doe ik ook minimaal 1x per week in de winter. Zomers elke dag.
Verwarming staat op 15 of 18. S avonds zet ik hem vaak op 20. Thermostaat is geprogrammeerd op basis van werk en sporten en staat dus standaard op 15 als ik niet thuis ben. In de slaapkamers heeft de verwarming nog nooit aangestaan, ramen in slaapkamers staan altijd open.
Ik rijd een veels te grote dure auto, maar hij is wel zuinig :+
Het licht staat alleen aan in de ruimte waar ik op dat moment ben, muv onderlicht in keuken.
Douchen doe ik maximaal 5 minuten, maar dat is eigenlijk niet voor het besparen.

:o?
overal ledjes dan? spaarlampen zijn toch juist goed?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:41

ginger18 schreef:
@Nicolletje, ik zie jou in je bericht over radiator folie praten. Heeft dit veel effect? Want ik zag toevallig gisteren dat ze dat bij de lidl hebben liggen deze week. Maar ik wist niet of het wel echt nut heeft.

Wij hebben platen van ongeveer 1 cm dik achter de kachels zitten.

De muren zijn aan de binnenkant extra geisoleerd met speciale blokken (beneden 2 lagen boven 1)
Radiator ombouwen hebben wij ook. De vensterbanken zijn bij ons gemaakt uit latten hout met ruimte ertussen (had ik bij ons op school gezien en vond dat toch wel erg mooi).
De warmte kan er dus ook goed aan de bovenkant uit

We moeten nog 1 raam vervangen en de zijdeur.
Volgend jaar gaan we de zolder uitbouwen/isoleren dan komen er 3 velux ramen in en een dakkapel. Als het nu koud is buiten dan vriest het ook op de zolder.
Verder wil ik nog heel graag luiken hebbben aan de buitenkant die met extreem weer gesloten kunnen worden. De kinderkamers hebben ze nu aan de binnenkant zitten (ipv gordijnen ivm huisstofmijt allergie)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:10

Nou brr ik had me kachel overdag op 19 gezet net snel weer op 20 gedaan. Vond het echt te koud met me kleine manneke. Heb het zelf nu ook koud.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:12

Wij hebben de kachel terug gezet naar 18° dikke trui doet wonderen en savonds lekker onder een dekentje op de bank :)

Gister wel de droger aangehad,.voordeel is dat mn hele beneden verdieping plus hal dan zo op temperatuur is haha.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:15

Maar als je een kleine vent hebt die veel op de vloer zit is het echt te fris vind in. Hij heeft steenkoude voeten en benen. Normaal heeft hij dat nooit.
Ik had hem al een extra trui aan gedaan.
Dus een dikke trui + t-shirt. Normaal heeft hij alleen een trui aan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:17

Ik moet eerlijk zeggen... als ik het koud heb doet die dikkere trui daar ook niets aan af. Dan blijf ik me toch onbehaaglijk voelen. Koude handen enzo.

Nee.. dan maar liever voor die twee uurtjes de verwarming op 20 of 20,5.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:18

Ik ben de hele dag thuis zo eventueel tijden R zijn slaapje de kachel 1 grade kouder kunnen doen dat is 2 a 3 uur. Maar daarna moet hij echt weer om hoog.
Heb hem al van 20,5 naar 20 gedaan.
Maar naar 19 is me echt te fris. Dan maar wat minder zuinig :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:21

Precies! Opletten is prima, maar het moet ook wel leefbaar zijn!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:26

Dan denk ik dat je de kachel beter gewoon op 20 graden kan laten staan? Elke keer opstoken kost denk ik meer energie dan een constante temperatuur. Ook al is het maar een halve/hele graad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:27

Toen wij samen gingen wonen hebben we ook afgesproken dat we het niet koud gingen hebben in ons huis, ik zal altijd eerst een dikke trui aantrekken of een lekker dekentje pakken maar als ik het dan nog koud heb gaat de verwarming omhoog.