45 km wagentjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:41

Mindim schreef:
Ik vind het belachelijk dat jan en alleman maar in zo'n ding mag rijden. Men kent amper de verkeersregels en hier worden ze vooral gebruikt door de jeugd, welke niet in hun spiegels kijkt schijnbaar.
Er reed eens zo'n ding voor me in de stad, hij sloeg een weg in voor eenrichtingsverkeer en tja hij moest terug want er kwam een tegenligger. De jongen in kwestie, schakelt in zijn achteruit en geeft gas (stoer zijn voor de vriendjes vanzelf), kijkt niet in de spiegels, let niet op wat hij doet en rijdt daar zo een oudere vrouw omver. Ambulance en alle toeters en bellen er bij. Afschaffen die handel.

Is ook zo fijn dat je jan en alleman over 1 kant scheert 8)7 gelukkig is niet iedereen hetzelfe +:)+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 01:12

Ik wou zeggen ja,
Dus omdat jij toevallig een mannetje tegen bent gekomen die er niet mee overweg kan geen jongeren er mee rijden?

ik doe in een auto en in mijn wagentje precies hetzelfde. Gewoon netjes binnenspiegel, buitenspiegel, schouder en dan pas het knipperlicht. en ik ken de regels voor mijn voertuig. Sterker nog ze staan in mijn telefoon en ik heb ze in een mapje in het autotje liggen voor als meneer agent beter denkt te weten hoe de wet in elkaar steekt. Maar als ik dan kijk hoe hard auto's mij de kant in duwen of verwachten dat ik de kant wel in ga zodat hun mij in kunnen halen zonder richting aan te geven. Het is niet het gebrek aan het niet kunnen rijden van onze kant. Het is ook het gebrek aan kennis van mensen die zich nog nooit in zo'n ding hebben verdiept. Als ik op de rotonde rij mikken auto's hem er gewoon voor. Ik mag remmen, komen van links en gaan toch eerst. Mensen behandelen je gewoon niet als een andere verkeersdeelnemer maar als een stuk afval. Ik heb gewoon mijn theorie voor de auto, dus de verkeersregels zijn niet onbekend en worden gewoon toegepast.

Ik weet zeker dat 75% van de mensen als ze opnieuw examen zouden moeten doen voor hun rijbewijs ze het niet in één keer zouden halen. Daar zijn de 45 rijders, met of zonder rijbewijs geen uitzondering op. Maar het blijft de kromheid van de Nederlandse regelgeving dat je voor een brommobiel wel een rijbewijs AM nodig hebt en voor een invalidenvoertuig niet.
Of je nou 40 of 45 rijdt je hoort de regels te kennen. Ik vind het heel raar dat mensen die nog niet eens kunnen lezen of schrijven, niet eens weten wat links en rechts is gewoon in zo'n voertuig rond mogen rijden. Zonder enige test af te hoeven leggen. Dat vind ik ongepaster dan dat er jongeren rond rijden met het volle verstand die weten wat ze aan het doen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:04

Ja, ik vind dat voor een voertuig, welke de grote van een normale auto heeft, je een apart rijbewijs zou moeten halen. Het is namelijk geen scooter die overal langs kan. En voor 16 jarige kinderen vind ik het idd geen geschikt voertuig. Bij 18 jarigen in een auto met rijbewijs worden door de verzekeringsmaatschappijen al hogere tarieven gerekend, omdat in die groep verhoudinsgewijs veel meer schade valt. Dus nee, ik ben geen voorstander van 16 plussers in een voertuig als dat.

Als je een rijbewijs hebt, vind ik het iets anders, maar jongeren van een jaar of 16 a 17 nee, dan vind ik een bewijs anders dan een normaal rijbewijs niet voldoende. Het is geen scooter, het is een formaat auto. Je hebt er hier zelfs pick ups van rijden.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:03

Peppertree schreef:
Voor een trekker heb je geen rijbewijs nodig, maar een certificaat. Vergelijkbaar met het bromfietscertificaat, dat ook geen rijbewijs is.

Personen geboren na 1/10/1982 hebben in België een G-rijbewijs nodig voor een trekker, ook al heb je een rijbewijs voor de auto.
Om met zo'n klein ding te rijden moet je in België 18 zijn

Sababber

Re: 45 km wagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:13

Er is voor een brommobiel een rijbewijs, maar je mag met je rijbewijs gehaald in een brommobiel niet op een scooter. Maar met een scooter rijbewijs wel in een brommobiel.. nog zo iets ontzettend kroms..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:52

De automobilisten die brommobielrijders over één kam scheren komen waarschijnlijk (net als ik) alleen de idioten tegen.

Ik woon in Houten, waar fietsers en bromfietsers / mobielen dus op de fietspaden moeten. En alsnog!! kom ik ze tegen op de rondweg, waar het verboden is voor die dingen. Daar kom je de nette brommobielrijders dus niet tegen want die houden zich aan de regels :D Rondweg rij je 70/80 dus dan is het ontzettend hinderlijk om achter zo'n brik te rijden wat 45 gaat, terwijl er een inhaalverbod is..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:14

Brommobielen op het fietspad? Hier mag dat alleen op de brug. Anders mogen alleen invalidewagens op het fietspad. Eigenlijk zijn fietspaden verboden terrein voor brommobielen. Dus misschien daarom?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:21

Hier zijn het brom/fietspaden:
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... NwYnRVE9jA

Dit hebben ze ingesteld omdat auto's dus niet door het dorp mogen afsnijden. Fietsers / brommers wel omdat die niet op de rondweg mogen. Is een verplicht fietspad ook voor bromfietsen, scooters en brommobielen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:28

Citaat:
De verkeersregels voor bestuurders van een brommobiel / minicar.

Voor de bestuurder van een brommobiel gelden de regels voor motorvoertuigen. Dit betekent dat de andere weggebruikers de brommobiel als auto dienen te beschouwen. Gelijkwaardit aan een auto heeft ook de brommobiel komend van rechts voorrang. Een brommobiel heeft een maximaal toegelaten snelheid van 45 km per uur. Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom. De brommobiel is aan de achterzijde herkenbaar aan een rond wit bordje met een rode rand en in zwart het getal "45".

Uw plaats op de weg.

Bestuurders van een brommobiel dienen gebruik te maken van de rijbaan. Gebruik van een fietspad en bromfietspad is dan ook niet toegestaan. Ten aanzien van parkeren gelden dezelfde voorschriften als voor automobielen. Op de wegen waar onderstaande borden staan mag niet met een brommobiel worden gereden.

Bromfietsrijbewijs.

Bestuurders van een brommobiel dienen in het bezit te zijn van een Bromfietsrijbewijs of een geldig autorijbewijs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:41

Of je er correct mee rijdt of niet, die dingen zijn levensgevaarlijk als ze op 90per uur wegen rijden. :x Van mij mogen ze afgeschaft worden óf enkel toegelaten in de bebouwde kom waar je sowieso maar max 50 mag en er flinke boetes op zetten als ze er buiten komen!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:42

T is tegenwoordig toch verplicht om zo"n bommobielen cursus te volgen?
Ik zag het in ieder geval wel staan bij het cbr.

En ja, sommige 45-wagentjes zijn levensgevaarlijk
Maar die auto's die denken dat ze die wagentjes van de weg kunnen schuiven vind ik nog erger. Walgelijk zelfs.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:06

Jans schreef:
Hier zijn het brom/fietspaden:
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... NwYnRVE9jA

Dit hebben ze ingesteld omdat auto's dus niet door het dorp mogen afsnijden. Fietsers / brommers wel omdat die niet op de rondweg mogen. Is een verplicht fietspad ook voor bromfietsen, scooters en brommobielen.

Raar. Je mag met een brommobiel niet op zulke paden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:07

Ik weet ook niet het fijne ervan, maar ze mogen in ieder geval niet op de rondweg komen omdat dat de enige doorgaande weg voor auto's is. En daar rijden we niet voor niets 70/80.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:19

Ik vind het soms ook gek. Je mag niet op brom/fietspaden, maar je mag ook niet op wegen die verboden zijn voor brom-/fietsers...

Dat heb ik een stukje op de weg naar/van school. En een andere weg is er niet :') Overigens zijn er wegen waar je 80 mag rijden en waar brommobielen ook op mogen. Ben ze alleen nog nooit tegen gekomen. Staat altijd zo'n verboden bord voor brom-/fietsers.

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:31

Heb niet alles gelezen , maar wat is er veel onduidelijkheid bij de meeste.
Brommobiellen moeten de regels van een motorvoertuig aanhouden dat betekent op een "ringweg" dat ze daar gewoon gebruik van moeten maken.
Alle wegen waar harder gereden mag worden denk aan autoweg/autosnelweg daar mogen ze niet komen omdat , ze niet harder dan 45 km mogen!!!.
Op een autoweg moet je voertuig 50 km p\u kunnen en mogen!.
Snelweg geld 60 km p/u kunnen en mogen.
Buiten om deze regels moeten ze dus gewoon de regels volgen van een motorvoertuig!

Wbt jongeren die nu deze "auto's" gebruiken, daar zijn ze jaaaaren geleden ook voor bedoeld maar door de nieuwprijs toendertijd was het voor de meeste jongeren niet haalbaar een brommobiel tekopen zodoende dat er later veel "ouderen" van gebruik maakte.
Een tussenweg van een auto en een gehandicaptenvoertuig.

Ik zelf maak vele kilometers in een week en heb eingelijk nooit geen hinder van deze brommobielen maar wel van de automobilisten die niet weten hoe ze hier mee moeten omgaan!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:53

Mindim schreef:
Ik vind het belachelijk dat jan en alleman maar in zo'n ding mag rijden. Men kent amper de verkeersregels en hier worden ze vooral gebruikt door de jeugd, welke niet in hun spiegels kijkt schijnbaar.
Er reed eens zo'n ding voor me in de stad, hij sloeg een weg in voor eenrichtingsverkeer en tja hij moest terug want er kwam een tegenligger. De jongen in kwestie, schakelt in zijn achteruit en geeft gas (stoer zijn voor de vriendjes vanzelf), kijkt niet in de spiegels, let niet op wat hij doet en rijdt daar zo een oudere vrouw omver. Ambulance en alle toeters en bellen er bij. Afschaffen die handel.

gewone auto bestuurders kennen soms net zo min de regels. ik ken prima de verkeersregels. hellaas zijn er overal uitzonderingen...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:54

Mindim schreef:
Ja, ik vind dat voor een voertuig, welke de grote van een normale auto heeft, je een apart rijbewijs zou moeten halen. Het is namelijk geen scooter die overal langs kan. En voor 16 jarige kinderen vind ik het idd geen geschikt voertuig. Bij 18 jarigen in een auto met rijbewijs worden door de verzekeringsmaatschappijen al hogere tarieven gerekend, omdat in die groep verhoudinsgewijs veel meer schade valt. Dus nee, ik ben geen voorstander van 16 plussers in een voertuig als dat.

Als je een rijbewijs hebt, vind ik het iets anders, maar jongeren van een jaar of 16 a 17 nee, dan vind ik een bewijs anders dan een normaal rijbewijs niet voldoende. Het is geen scooter, het is een formaat auto. Je hebt er hier zelfs pick ups van rijden.

ik ben 17... :) met rijbewijs :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:00

Onze ringweg is 70 de snelheid, is buiten de bebouwde kom, dus minimaal 50 daar rijden. Is niet voor niets verboden voor voetgangers etc. Ik behandel ze overigens wel gewoon als een auto als ik ze tegenkom. Zeker binnen de ringweg. Hanteer overal keurig de regels, tegenover alle weggebruikers.

Alleen op de ringweg, waar ze dus te langzaam voor rijden en niet eens mogen komen, dan kan ik maar weinig begrip opbrengen want dan houden ze iedereen tegen. Ze mogen notabene binnendoor waar ik met mijn auto niet mag komen :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:01

Niemand heeft ooit last gehad van mijn rijkunsten. Tenminste, nooit doorgehad. Ik heb alleen maar last gehad van autobestuurders (en niet van andere brommobielen)..

Die per se nog even snel voor je willen, waardoor jij keihard op je rem moet. Of gaan inhalen omdat ze per se 70 willen op een 50 km weg. Ontzettend gaan kleven ook om die reden als ze niet in kunnen halen. Of asociaal invoegen waardoor ik weer op mijn rem moet.

@ Jans. Staat er dat verboden bord daar dan? En hoe kom je erbij dat zij mogen komen waar jij niet mag komen? Lijkt mij erg stug! Want ze mogen alleen op autowegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:02

Voor auto's hebben ze palen op de doorgaande wegen gezet, met daarbij borden "uitgezonderd ....." dus jullie mogen gewoon binnendoor, ik moet persé omrijden :) (over de weg waar de brommobielen niet mogen komen omdat ze uitkomt op de snelweg en autoweg).

Geryon schreef:
Die per se nog even snel voor je willen, waardoor jij keihard op je rem moet. Of gaan inhalen omdat ze per se 70 willen op een 50 km weg. Ontzettend gaan kleven ook om die reden als ze niet in kunnen halen. Of asociaal invoegen waardoor ik weer op mijn rem moet.

Daar heb ik als automobilist ook een hekel aan. Mijn toeter van de auto is inmiddels schor :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:03

Jans schreef:
Voor auto's hebben ze palen op de doorgaande wegen gezet, met daarbij borden "uitgezonderd ....." dus jullie mogen gewoon binnendoor, ik moet persé omrijden :) (over de weg waar de brommobielen niet mogen komen omdat ze uitkomt op de snelweg en autoweg).

Maar wat staat er dan bij uitgezonderd?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:05

Jans schreef:
Onze ringweg is 70 de snelheid, is buiten de bebouwde kom, dus minimaal 50 daar rijden. Is niet voor niets verboden voor voetgangers etc. Ik behandel ze overigens wel gewoon als een auto als ik ze tegenkom. Zeker binnen de ringweg. Hanteer overal keurig de regels, tegenover alle weggebruikers.

Alleen op de ringweg, waar ze dus te langzaam voor rijden en niet eens mogen komen, dan kan ik maar weinig begrip opbrengen want dan houden ze iedereen tegen. Ze mogen notabene binnendoor waar ik met mijn auto niet mag komen :+

eeh nee hoor, van deze theorie klopt helemaal niks...
en dit bord gaat over voertuigen tot 25 km http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... rd_C15.svg
wij mogen op 80 km wegen hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:05

Nederlands verkeersbord C15 - Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen

Een bromfiets is tot 45km. Anders heet het een snorfiets..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:06

unihorses schreef:
Jans schreef:

eeh nee hoor, van deze theorie klopt helemaal niks...
en dit bord gaat over voertuigen tot 25 km http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... rd_C15.svg
wij mogen op 80 km wegen hoor !

Dit is niet waar. Als er zo'n bord staat mogen brommobielen daar niet op. Ik heb dat niet geleerd bij mijn examen, maar kwam daar later pas achter toen ik werd aangehouden. Toen ben ik op internet wezen speuren en kwam het inderdaad tegen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:07

Jans schreef:
Nederlands verkeersbord C15 - Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen

Een bromfiets is tot 45km. Anders heet het een snorfiets..

45 km wagen is een brommobiel ;)