Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:25

russel schreef:
Ondanks dat goedkoop boodschappen fijn is, letten jullie dan ook op de voedingwaarde?

Ik schrik inderdaad soms best wel van de 'troep' die ze in Euroshopper/eigen merk producten etc stoppen! Dat is een van de redenen dat ik de bezuinigingsplannen vaak al snel weer laat varen... Geef denk ik zo'n 50E per week uit voor 1 persoon.
Ik doe de meeste boodschappen bij de AH en vlees koop ik altijd scharrel of biologisch (op broodbeleg na, omdat dat er vaak alleen 'normaal' is).

Met wasmiddel bezuinig ik trouwens wel :D, gebruik vaak minder dan volgens de verpakking nodig is. Hoe vies wordt m'n kleding nou van 1 dag dragen?

batje

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:43

Ik kom met 2 volwassenen en 2 kinderen waarvan eentje nog in de luiers uit rond de 90/100 euro per week. Daarbij let ik heel erg op ingredienten, alle dierlijke producten (behalve kaas, dat is onbetaalbaar) zijn biologisch en ik let heel erg op wat er in bepaalde producten aan E nummers of andere troep zit. Ik vind het dus ook vreselijk lastig om bij een andere winkel boodschappen te doen omdat ik dan alle labels opnieuw moet lezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:00

Over troep gesproken...google eens over smaakverterker E621....dat is pas troep en dat wordt vaak gebruikt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:30

batje schreef:
Het is soda brood:
batje schreef:
300gr witmeel
300gr volkoren meel
2 theelepels baking soda (Zuiveringszout bij Etos)
2 theelepels zout
300ml karnemelk.

Droge ingredienten mixen (meel even zeven) en dan voorzichtig knedend de karnemelk toevoegen. Niet te ruw met het deeg omgaan, het moet echt maar heel licht gekneed worden. Als het niet bindt meer karnemelk, als het plakt meer meel. Als het een samenhangend geheel is plat en rond neerleggen op de bakplaat, groot kruis erin snijden en daarna in een hete!! oven zetten. Paar minuutjes op 230 en daarna ca 30 mins op 200. Als het brood klaar is klinkt het hol en je mag gerust de oven even open doen om te gluren ;)

Alleen gebruiken wij een licht volkoren meel van de Weesper molen, maar in principe kan elk soort meel.

Ik bak ook brood op deze manier, want met gist heb ik altijd ruzie, dat wil niet rijzen bij mij. Recept is alleen qua verhoudingen iets anders. Lijkt mij dat 2 delen meel op 1 deel vocht te droog wordt.

300gr meel (ik haal volkoren tarwe bij AH, want dat is de enige supermarkt waar ik het kan vinden)
300ml karnemelk
1 tl zuiveringszout
1/2 tl zout
1 ei

Eventueel voeg ik daar nog 2 tl ieder rozijnen, krenten, sesamzaad, lijnzaad aan toe (soms alle 4 en soms 2)
Hoeveelheid past netjes in mijn keukenmachine en 25cm cakeblik, wat weer net in mijn oventje past.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:39

Voedingswaarde let ik nooit op. Niet bij à merken en niet bij c merken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:00

Naar mijn idee zit in de a-merken net zoveel troep als in euroshopper en de huismerken. Ik check van zo ongeveer alles wat ik koop de ingredienten op suiker, en zelfs als er op de verpakking staat dat er geen 'toegevoegde kleur, geur en smaakstoffen' in zitten, zit er nog van alles in wat je er als je het zelf zou maken niet in zou stoppen. Toen ik mijn vriend leerde kennen ben ik me de eerste keer ook rot geschrokken waar allemaal suiker in zat. Als gevolg daarvan maken we nu heel veel zelf, lekkerder, gezonder en goedkoper.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:06

Tamary, je hebt gelijk :oo heb het aan m'n man gevraagd (hij is van het brood ;) ) en hij zegt dat de 300ml karnemelk 450 moet zijn. Nou ja, dat merk je idd ook wel aan het mengsel.

Fleurtje100, A merken bevatten inderdaad veel troep, maar als je per product vergelijkt zie je wel dat een duurder product vaak ook iets 'betere' ingredienten heeft. Paneermeel bijvoorbeeld heb je met een reeks E nummers, of iets duurder met vooral broodkruim en wat citroenzuur. Het verschil in ingredienten van AH en Euroshopper chocolate chip cookies is ook vrij groot, net zoals bij de tomatensaus in kartonnen pakje. Maar het is niet altijd het goedkoopste merk dat meer troep bevat, vooral bij limonade en sapjes is goedkoper soms puurder. Maar je hebt gelijk hoor, zelf maken is goedkoper, lekkerder én gezonder :)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:09

mijn moeder heeft 80 euro per week
en die red het net aan met alles en wij zijn met zijn 3e
ik ben 15
en me broertje 1

en dat is ook incl roken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:18

stef schreef:

Ik doelde eigenlijk, ga je als je goedkoop wil boodschappen halen, dan niet juist die nepvoedingsartikelen kopen omdat die veel goedkoper zijn? IPV verse groenten en zelf eten koken ipv voorbereide maaltijden, pizza's e.d.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:20

nee juist niet want bereide maaltijden zijn immers duurder?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 23:30

russel schreef:
stef schreef:

Ik doelde eigenlijk, ga je als je goedkoop wil boodschappen halen, dan niet juist die nepvoedingsartikelen kopen omdat die veel goedkoper zijn? IPV verse groenten en zelf eten koken ipv voorbereide maaltijden, pizza's e.d.

Oh zo...
Nee, maar ipv rijst van lassie koop ik huismerk bijv

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:09

Fleur 100 : mag ik jou vragen wat voor sauzen jij zelf maakt, ik vind wereldgerechten heel lekker door de saus, maar zou niet weten hoe ik zelf sauzen zou moeten maken .

Heb je ideeén??

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:19

Wat bij mij echt scheelt in boodschappen doen, is voorbij lopen aan alle sauzen, mixjes, wereldgerechten, ect ect. En de gesneden/voorverpakte groenten en aardappels laten staan.

Wij hebben een boodschappen budget van 80 per week voor 2 personen en dat gaat goed. Vaak houden we wel iets over, maar daar kopen we dan verjaardagsboodschappen van of gaan een keertje uiteten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:51

Als het even kan laten wij ook alle kant-en-klare sauzen mixen e.d. staan. Eigenlijk wordt alles hier vers gekookt. Ik moet wel zeggen dat we altijd wel een paar potten pastasaus op voorraad hebben, als we allebei laat van het werk komen dan hebben we die als escape :o
Zaken als wereldgerechten, of kant en klare maaltijden komen er hier echt niet in. Veel te zout en schreeuwend duur!

Vandaag bij de Ah maar weer wat pakken muesli gescoord, 2 halen 1 betalen. Dat gaat er hier echt veel doorheen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:58

opisop_shop schreef:
nee juist niet want bereide maaltijden zijn immers duurder?

je hebt volledige maaltijden voor een paar euro, voor 3 euro kan je een hele maaltijd kopen, je moet er van houden hoor...ikke niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:21

Ik ben er ook strenger op aan het letten, wij zijn met 2 personen en een baby, moet zeggen dat 400 euro per maand gewoon op gaat en soms red ik het niet eens. Kopen best veel huismerk en vers. Luiers bijv van de kruitvat en veel c1000 eigen merk. Wel zijn wij van de lekkere afbakbroodjes en die zijn wel duur. Dus misschien die wat minder kopen :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:30

Wij kopen alles bij de aldi en lidl en 1 a 2 keer per week bij de C1000. veel eigen merken, aanbiedingen, groot verpakkingen enz. Voor twee dagen tegelijk koken is ook handig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:33

afbakbrood is wel duur inderdaad.
Ik houd niet van brood maar heb wel energie nodig en voedingsstoffen, zeker aangezien ik zwanger ben.
Dus als er niet veel in huis is dat ik lekker vind (en op brood is dat nauwelijks iets :P ) dan koop ik sochtends bij de C1000 3 sesambolletjes en bv kruidenboter en komkommer. Dan neem ik ook vaak een sapje mee als die op datum is (35% korting) en dan zit ik voor mezelf al gauw voor E3,- aan lunch voor die dag, dus dan ben ik wel duur uit.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:23

luckyboy5 schreef:
Fleur 100 : mag ik jou vragen wat voor sauzen jij zelf maakt, ik vind wereldgerechten heel lekker door de saus, maar zou niet weten hoe ik zelf sauzen zou moeten maken .

Heb je ideeén??

Sowieso alle pastasaus en lasagnesaus. Meestal wel met behulp tomatenfrito (in van die kartonnenpakjes), of blikken tomaat en dan met de staafmixer pureren. De tomatenfrito van de lidl vind ik erg goed qua prijs kwaliteit vergelijking. Door die rode saus gaat dan groente, eventueel vis/vlees en kruiden. Kan gewoon met italiaanse kruiden, provencaalse kruiden, wat pesto, verse kruiden als ik die heb staan, knoflook tenen, peper,scheutje rode wijn, olijven, maar net waar we zin in hebben en wat bij de rest past. De laatste tijd heb ik ook kruiden uit de diepvries die zijn erg lekker.
Witte saus maak ik met dingen als creme fraiche, roomkaas, room. Of bechamelsaus met boter, bloem en melk, recept is zo te vinden via google en is een fijne basis voor allerlei sauzen.
Wok doe ik meestal met een basis sojasaus met knoflook en kruiden erdoor, stukje gember raspen, wat citroensap, sesamzaadjes,
Chili con carne maak ik ook met tomatenfrito en daar chili kruiden, rode peper, curry poeder etc. door.
Voor curry's kun ook zelf curry pasta maken maar dat is wel echt veel werk vind ik, en je hebt er heel veel voor nodig. Dus die heb ik vaak gewoon van patak's of mei asia (die hebben madras, tandoori zonder suiker). Met die curry pasta's kun je wel veel meer variëren en beter de hoeveelheid en pittigheid bepalen dan met de knorr zakjes.
Meestal als je gewoon de verpakking pakt, kijkt welke kruiden er in zitten, en die dan bij elkaar gooit met tussendoor wat proeven kom je al een heel eind. Zelf pesto maken bijvoorbeeld vind ik heel lekker, maar is een van de weinige dingen die best duur is om zelf te maken mede door de pijnboompitten. In pestopotjes zitten vaak cashewnoten en die zijn veel goedkoper, en dat verschil, zeker als je pijnboompitten en cashewnoten mixt, proef je niet echt.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:02

wauw, bedankt ! Dat wordt even knippen en plakken naar een wordbestandje om te printen en te bewaren!
Die tomatenprutje gebruik ik wel eens voor mijn zoontje die bijna niks lust ,maar dan zat ik ook van die ´slappe hap´ te eten,want wist dan niet wat ik erbij in moest gooien om het lekker te maken.Maar zo klinkt het wel mjammie!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:39

maar als je al die kruiden los koopt (a 1.50 ofzo per busje) ben je echt niet goedkoper uit dan een kant en klaar zakje :?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:43

Maar je kunt heel lang mee met die busjes hoor! En het is een stuk lekkerder :9

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:52

hotchocolat schreef:
Brood is hier wel duur, als ik naar de bakker ga moet je zeker rekenen voor 3,00 voor een brood.

Dat is waar, maar zo'n Duits brood is veel zwaarder en je zit na 2 sneetjes echt vol. Is dus niet hetzelfde brood als we hier in Nederland hebben.
Kun je niet vergelijken vind ik!

Ik kook nooit met pakjes, dat vind ik niet lekker en vers ben je vaak nog goedkoper uit.
Ik zal bijvoorbeeld nooit tomatensoep uit blik/zak kopen; ik gooi een pot bouillon, een kartonnetje tomatenspul, een zak soepgroenten en evt. gehaktballetjes in de pan en binnen een kwartier heb ik een prima soepje.

Boodschappen doe ik meestal bij C1000, soms ook bij AH of Aldi. We letten altijd goed op de aanbiedingen en proberen zo min mogelijk weg te gooien.
Wij zijn hier in het Westen echt verwend wat dat betreft, zoveel goed eten dat wordt weggegooid, dat is echt ongelooflijk.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:55

Broden zijn wel kleiner. 500 tot 750 gram voor en brood.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:22

Rhys schreef:
Ik kook nooit met pakjes, dat vind ik niet lekker en vers ben je vaak nog goedkoper uit.
Ik zal bijvoorbeeld nooit tomatensoep uit blik/zak kopen; ik gooi een pot bouillon, een kartonnetje tomatenspul, een zak soepgroenten en evt. gehaktballetjes in de pan en binnen een kwartier heb ik een prima soepje.

Maar niet voor 1.50 :n
En daar gaat het topic nu juist om, om te bezuinigen :j

Ik kook ook weleens uitgebreid, harstikke lekker, maar heeft niks met bezuinigen te maken....