We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:12

Ik heb nu een 100% electrische auto en lease deze. Ook appartementencomplex met parkeergarage. Ik dacht eerst ook ik wil graag een laadpaal daar; kan ik die mooie gebruiken als ik met pensioen ben over een paar jaar (de laadpaal mag dan namelijk achterblijven). Maar toch…als er voldoende plekken op straat komen dan heb ik dat toch liever niet in de kelder met oog op brand. Da’s niet te blussen. En het gewicht…ik ga dan denk ik liever voor een kleinere auto met een zuinige benzinemotor.

8nnemiek

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:37

Brand in een kelder is sowieso nauwelijks te blussen, en een 100% elektrische auto heeft de minste kans op brand.
Maar als je met pensioen bent dan maak je waarschijnlijk nauwelijks nog kilometers, dan zou ik gewoon voor een klein, goedkoop autootje gaan, dan is een luxe EV vaak zonde van het geld.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 23:13

Eens. Ben me daar door dit topic ook bewust van geworden. Nooit zo bij stil gestaan dat dat voornamelijk bij de hybride auto’s zit. Wel logisch eigenlijk.
Er zijn ook bewoners zijn met een hybride auto. Hopelijk komen er dus geen laadpalen, want dan ontstaat er toch een (vermijdbaar) risico.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 06:49

Hoezo maak je nauwelijks km als je met pensioen bent?

Kul argument

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 06:51

tita schreef:
Hoezo maak je nauwelijks km als je met pensioen bent?

Kul argument

Nou ik dat dat voor het grootste gedeelte van de gepensioneerde wel de waarheid is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 06:59

Nou misschien de hele oudjes.
Maar mijn ouders gaan 2x 6 weken per jaar met de sleurhut door Europa. Die maken wel wat meer km dan ik maak in een jaar :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:39

Needje schreef:
Nou misschien de hele oudjes.
Maar mijn ouders gaan 2x 6 weken per jaar met de sleurhut door Europa. Die maken wel wat meer km dan ik maak in een jaar :D

Voor wie graag met de auto op vakantie gaat (en dan rond blijft reizen) zal dat inderdaad anders zijn, maar veel mensen gaan toch met het vliegtuig weg of naar 1 camping per vakantie. Zelfs als die camping 1000km weg is, gaat dat bij 2x weg om 4000km. Gelijk aan 8 (fulltime) werkweken met de werkplek op 50km afstand, maar dan zijn er nog minimaal 35 werkweken te gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 07:45

Met caravan is een ander verhaal inderdaad, maar de gepensioneerden die ik ken zoals mijn ouders/schoonouders/familie enz, die houden het vooral bij boodschappen halen en eens voor de lol naar het tuincentrum :)) Naar het koor, naar het modelvliegveld.. Dat zijn hooguit een paar kilometers per dag.
Mijn schoonmoeder doet vooral veel fietsen in haar vrije tijd. Daar ga je geen grote, luxe auto voor kopen. En met een kleine Suzuki Alto kun je natuurlijk ook prima naar Frankrijk op vakantie (zonder caravan uiteraard :)) ).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:32

Mijn vader rijdt juist heel veel. Bridgetoernooi hier , bridgetoernooi daar .. Alle familie woont ver dus ja, die maakt ook aardig wat kilometers.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:35

Zou voor de toekomst mooi zijn als je met je laadpas kunt laden ergens op straat (minder brandgevaar) en dan de geladen KW’s met je opgebrachte KW’s van je zonnepanelen kunt wegstrepen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:52

8nnemiek schreef:
Brand in een kelder is sowieso nauwelijks te blussen, en een 100% elektrische auto heeft de minste kans op brand.

Maar ALS hij wel in brand vliegt dan heb je met een electrische auto een heel groot probleem omdat die moeilijk te blussen zijn. Ook de reden dat veel parkeer garages ze liever niet binnen hebben staan en ook de reden dat de brandweer ze liever in de buurt van een in of uitgang hebben staan zodat ze bij brand snel naar buiten gesleept kunnen worden .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:55

Electrische auto's moeten in een dompelbad geplaatst worden om ze te kunnen blussen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:10

paars schreef:
Zou voor de toekomst mooi zijn als je met je laadpas kunt laden ergens op straat (minder brandgevaar) en dan de geladen KW’s met je opgebrachte KW’s van je zonnepanelen kunt wegstrepen.

Salderen van zo veel stroom zal niet gaan gebeuren ben ik bang. Stel dat iedereen ineens bijna gratis om 18:00u na het werk op elke parkeerplek kan laden dan krijg je zo’n hoge piek dat het net dat niet trekt. Om het net te balanceren is het juist nodig dat het wordt gestimuleerd om te laden op dalmomenten zoals in de middaguren en ‘s nachts.

Om brand zou ik me echt niet druk maken, die kans is zo minimaal.. Dat zag je laatst wel bij dat schip; alle elektrische auto’s reden letterlijk ongeschonden van het schip, en de oorzaak was een dieselauto.
Het is natuurlijk goed dat er rekening wordt gehouden met brand, maar er wordt vaak nogal overdreven over gesproken. Het is ook helemaal niet zo dat elke EV onblusbaar is. Een deel van de EV branden zijn al uit voordat die brand überhaupt de accu bereikt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:10

Plannen zijn er toch om tot 2031 flinke korting te houden op wegenbelasting *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:37

Fijn dat er eindelijk duidelijkheid is! En goed nieuws dat er korting blijft. Niet meer dan logisch ook wat mij betreft.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 11:51

Ben vrijwel met pensioen maar maak juist ook meer kilometers. Ook ivm mantelzorg voor ouders. Kijk die zijn écht oud 90, dan maak je wel minder kilometers. Maar denk zeker de huidige generatie ouderen van 60 - 80, nou die rijden heel wat af :D

Brandgevaar is zowel bij laadpalen, electrisch auto's maar ook bij zonnepanelen denk nog niet zo'n bekend terrein en best wel zorgelijk als je ziet hoeveel het gebruik ervan toeneemt...

Klopt mbt wegenbelasting. Je betaalt miv volgend jaar 25% wegenbelasting op basis van het gewicht van de auto. Is nu nog 0 %. Maar die 25% is prima te doen, dus ik ben er ook blij mee.

Uberhaupt nog steeds bijzonder blij met mijn nieuwe auto want pfffff wat rijdt het zalig!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:08

Babsiej schreef:
Plannen zijn er toch om tot 2031 flinke korting te houden op wegenbelasting *\o/*

Het zijn nog plannen en waar lees je dat ? Het kabinet is nog niet geformeerd dus eerst maar zien wat daar van terecht komt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:17

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:59

Dan zijn de mensen met een plug-in hybride dus de sjaak.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:06

Maar die accu's zijn vrij klein, dus die wegen nauwelijks meer dan de benzine variant. En ik snap dat op zich wel. Er zijn natuurlijk een hoop mensen die een phev kopen vanwege de lage wegenbelasting maar vervolgens hun auto nooit aan de lader hangen. Dan heeft die lagere wegenbelasting totaal geen zin voor het verduurzamen van het wagenpark.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:13

8nnemiek schreef:
Maar die accu's zijn vrij klein, dus die wegen nauwelijks meer dan de benzine variant. En ik snap dat op zich wel. Er zijn natuurlijk een hoop mensen die een phev kopen vanwege de lage wegenbelasting maar vervolgens hun auto nooit aan de lader hangen. Dan heeft die lagere wegenbelasting totaal geen zin voor het verduurzamen van het wagenpark.

Maar er zijn ook mensen die een (tweedehands) hybride auto kopen, omdat ze minder fossiele brandstof willen verstoken, maar een volledig elektrische auto nog te duur is (zoals ik). Inmiddels met deze auto 100.000 km gereden, waarvan 2/3 elektrisch. Dan is hetwel zuur dat de wegenbelasting zoveel hoger wordt dan een brandstofauto.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:14

Ja snap ik, dat is zuur inderdaad. Ik zou het eerlijker vinden als ze een aparte klasse zouden maken voor (deels) elektrisch, of anders het accugewicht van het totaal af zouden trekken.
Gelukkig bespaar je dan alsnog veel tov benzine door het rijden op stroom.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 12:21

Ik ben blij dat ik mijn volvo v60 plug-in hybride op diesel heb ingeruild voor mijn Hyundai Kona vorig naar }>

Ik heb tevens een spaarplan voor goud,zilver en platina. Rendement gaat ineens sky rocket. Heb op goud nu 26% rendement en zilver 24% *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 13:04

Wij hebben wat aandelen in een goudmijn bedrijf, dat gaat ook enorm hard := Lijkt een beetje paniekvoetbal maar we zien wel waar het eindigt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 16:07

Wat moet ik me voorstellen bij een spaarplan voor goud en zilver? :o