Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:49

En als er een prijsplafond komt, draait Putin de gaskraan dicht heeft hij beloofd :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:49

Putin heeft zelf de gaskraan dicht gedraaid toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:51

Niet helemaal. Er stroomt nu nog steeds.
Met een prijsplafond is het onherroepelijk gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:52

Valerie93 schreef:
Ook ik kom mij in dit topic melden. Ik ga dit huis proberen te kopen(Wat 95% lukt) van mijn ex, althans dit huis is van ons samen maar hij gaat eruit.

Nu staat het oude contract op zijn naam en kan ik dus helaas niet overnemen.
Nu was ik aan het kijken wat voor mij de beste optie is maar jeetje wat lastig! Om de elektra maak ik mij niet druk, heb het hele dak vol zonnepanelen liggen. Heb gerekend met 1200kwh wat ik zelf verbruik en de panelen hebben dit jaar al 3200kwh opgeleverd.
Maar het gas vind ik vrij lastig in te schatten.

Ik zou nu rond een maandbedrag van 320 euro ongeveer gaan uitkomen voor een rijtjeswoning(72m2) uit 1923. Wat deels geïsoleerd is en vernieuwd.

Dan heb je veel elektriciteit over, zorg dat je daar gebruik van maakt , airco erbij, stralingspanelen, kachel. Scheelt waarschijnlijk een klap gas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:55

Pandora2 schreef:
En als er een prijsplafond komt, draait Putin de gaskraan dicht heeft hij beloofd :')

Daarom. Maar goed, dat is ook een flinke financiële strop voor Rusland dus ben benieuwd of hij dat doorzet. Maar ik vrees er voor. Dan is het gas niet meer zo duur, maar als er geen gas is ben je daar ook niet meer mee geholpen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:57

elnienjo schreef:
Putin heeft zelf de gaskraan dicht gedraaid toch?

Dat heeft ie idd gedaan. Hij wil er alleen nog niet voor uit komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:59

Berdien schreef:
Ik schrik echt van de bedragen die hier voorbij komen :oo Over wat voor woningen hebben we het dan?

Als ik voor mezelf kijk, dan gaan de bedragen wel omhoog maar lijkt het nog aardig binnen de perken te blijven. Ik heb een appartement van 90m2, woon 50% van de tijd alleen. Blokverwarming, verder alleen gas voor het fornuis. Boiler is elektrisch.

Mijn bedragen nu:
- Essent (stroom + gas fornuis): € 44 p/m, voorstel Essent om te zakken naar € 11 per maand, voorspelling is dat ik straks terug krijg van Essent.
- Techem (blokverwarming): voorschot € 130 p/m vanaf 1-2-2022, daarvoor € 70 p/m. Jaar loopt van juni 2021 tot juli 2022. Moet nu € 275 bij betalen.

In totaal dus een voorschot van € 170 p/m, denk dat als ik de Techem nog een keer ophoog naar € 160 ik uit ga komen. Verwarming staat in de winter alleen aan in de woonkamer en de werkkamer. Keuken heeft geen verwarming, in de slaapkamer staat hij niet aan en in de douche ook niet. Daar dient de radiator als handoekenrek.

Echter zijn wij wel bezig met de aanschaf van een nieuwe woning, en daarvoor maak ik me toch wel wat zorgen. Daar spelen waarschijnlijk hele andere bedragen.. Al kan ik mijn contract bij Essent wel meenemen, hopelijk scheelt dat wat (>10jr klant, daardoor korting).

Wat mij helpt op echt gure dagen is zorgen dat ik sowieso warme voeten heb (Uggs!) en warme handen (vingerloze handschoenen ivm typen). Zodra ik koude handen of voeten heb trekt dat helemaal door, en daar is haast niet tegenop te stoken.

Zou wel echt wat sites er op na slaan of leveranciers bellen. Vooral via tussenpartijen kun je nog wel een vast contract krijgen. Alth. een maand geleden. Maar wel onwijs duur.

Wij gaan 460 betalen voor een tussenwoning van 130m2 waarvan 116m2 leefruimte. Da’s op basis van gemiddelden, omdat ons vorige huis niet representatief is voor wat we hier gebruiken. Op basis van verbruik oude bewoners zou het 585 zijn := maar hoop dat we daar wel onder gaan zitten.

Wel belangrijk om mee te nemen in je begroting en er niet van uit te gaan “dat het wel meevalt”, want het zijn écht absurde prijzen nu.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:11

Ik heb nog een vast contract tot sept 2023 en betaalde altijd veel meer voorschot dan we daadwerkelijk verbruiken. Zo kreeg ik in augustus (eindafrekening) nog 800 euro terug.
Ben me wild geschrokken van de tarieven als ik nu zou moeten verlengen.

Zojuist heb ik mijn voorschot flink naar beneden gezet, en wel naar de inschatting van Greenchoice zelf. Het verschil gaat in een apart potje op de spaarrekening....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:18

Pandora2 schreef:

De gaskraan is al dicht. Nord stream 1 gaat die écht niet meer open gooien hoor. Poeting lacht erom. Die verkoopt zijn gas wel aan india en china.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:22

Ja of hij fikt het weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:28

In ieder geval zal die zeer weinig medelijden met Europa hebben. De EU leiders hebben lang gedacht dat die heus de gaskraan niet dicht zou draaien. Nou wel dus...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:34

purny schreef:
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10487352/brussel-neemt-drastische-maatregelen-op-energiemarkt
Brussel neemt drastische maatregelen op de energiemarkt. De Europese Commissie zet een prijsplafond op Russisch gas. Daarnaast moet het energieverbruik in de EU verplicht omlaag en komt er een limiet op de winsten van energiebedrijven. 'Het is tijd dat de energiebedrijven hun solidariteit tonen,' zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie.

Hopelijk is het plafond nu bereikt

Dit zijn toch wel de momenten dat ik blij ben met de EU. Ons eigen kabinet doet echt helemaal geen ene flikker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:36

secricible schreef:
Pandora2 schreef:

Daarom. Maar goed, dat is ook een flinke financiële strop voor Rusland dus ben benieuwd of hij dat doorzet. Maar ik vrees er voor. Dan is het gas niet meer zo duur, maar als er geen gas is ben je daar ook niet meer mee geholpen.

Beter gas op de bon dan het andere alternatief van nzo'n hoge gasrekening dan dat nu het geval is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:36

Spenk schreef:
Pandora2 schreef:

De gaskraan is al dicht. Nord stream 1 gaat die écht niet meer open gooien hoor. Poeting lacht erom. Die verkoopt zijn gas wel aan india en china.

Kan hij niet, zijn de pijplijnen niet voor en die bouwen kost zeker 10 jaar. Bovendien liggen er geen van west naar oost om gas om te leiden. Alternatief LNG is infrastructuur voor nodig met allerlei dingen die onder sanctie vallen of gewoon nu niet te koop zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:43

Hij ligt er in elk geval geen moment wakker van dat wij het niet meer krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:48

Dat denk ik ook niet. Hij verbrandt het nog liever.

Ik had deze trui verleden jaar gekocht.

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:49

Spenk schreef:

Waarom dreigt hij dan om alles af te sluiten wanneer de sancties niet opgeheven worden?
Er stroomt namelijk niet alleen via de bord stream gas naar Europa dus hij heeft nog niet alles dichtgedraaid.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:53

Menino schreef:
Zou wel echt wat sites er op na slaan of leveranciers bellen. Vooral via tussenpartijen kun je nog wel een vast contract krijgen. Alth. een maand geleden. Maar wel onwijs duur.

Wij gaan 460 betalen voor een tussenwoning van 130m2 waarvan 116m2 leefruimte. Da’s op basis van gemiddelden, omdat ons vorige huis niet representatief is voor wat we hier gebruiken. Op basis van verbruik oude bewoners zou het 585 zijn := maar hoop dat we daar wel onder gaan zitten.

Wel belangrijk om mee te nemen in je begroting en er niet van uit te gaan “dat het wel meevalt”, want het zijn écht absurde prijzen nu.

Nee er vanuit gaan dat het 'wel mee gaat vallen' doen we zeker niet. Sterker nog, we zoeken bewust naar een goed geïsoleerd huis en houden ook rekening mee met hoge energielasten naast de hypotheek. Nou scheelt het dat we nu allebei een huis te bekostigen hebben, en straks samen één. Maar dan nog onderschat ik het zeker niet!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:54

Eindelijk ferme woorden vanuit Brussel, ben benieuwd wanneer wij er wat van gaan merken.

Echt die Poetin lacht zich de ballen in de broek interesseert hem geen reet hoor of wij koude lijden aankomende winter.miljoenen Russen wonen ook onder erbarmelijke omstandigheden, daar bekommert hij zich ook niet om

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:54

Hopelijk wel vd inkomsten die hij daardoor misloopt.

Citaat:
Beter gas op de bon dan het andere alternatief van nzo'n hoge gasrekening dan dat nu het geval is.

Dat weet ik nog niet. Of je nou geen gas hebt omdat je niet kan betalen of omdat het er niet is. Potato potato.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:55

BigOne schreef:
Spenk schreef:

Waarom dreigt hij dan om alles af te sluiten wanneer de sancties niet opgeheven worden?
Er stroomt namelijk niet alleen via de bord stream gas naar Europa dus hij heeft nog niet alles dichtgedraaid.

Dat zeg ik hij ligt er niet wakker om. Anders sloot die het niet af hoor. Reken maar dat als de sancties niet weggaan die alles afsluit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:24

elnienjo schreef:
Ik vind het spuuglelijk eerlijk gezegd en zonde van dat mooie rieten dak. Dan had ik het dak met iets goedkopers laten bedekken om het minder uit de toon te laten vallen denk ik.

wat voor goedkopers dan? pannen? :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:30

elnienjo schreef:
Kinke schreef:
in juli 2018 geplaatst, dus die hebben we al wel terugverdiend (er moest ook nieuw riet op).
De meningen erover zijn verdeeld, of je vindt het mooi of hartstikke jammer :D

[ [url=m/qBsdlK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het spuuglelijk eerlijk gezegd en zonde van dat mooie rieten dak. Dan had ik het dak met iets goedkopers laten bedekken om het minder uit de toon te laten vallen denk ik.

Het gaat er ook niet om wat jij er van vind, het gaat erom of het wat oplevert

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:33

Onder de huidige omstandigheden kan ik.me goed voorstellen dat functionaliteit en opbrengst voor esthetische uitstraling gaat. Wat heb je aan een mooi huis als je elke dag stress hebt over de rekeningen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:50

Rusland heeft het afgelopen half jaar ruim 500 miljard verdiend aan de export..wij zijn degene die ons pijn doen, Rusland raken is lastiger. India en China zijn veel grotere spelers en nemen maar wat graag af. ;)