Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 11:16

Sizzle schreef:
Ik heb maar 1x een bittere pompoen gehad.
Komkommers heb ik veel bittere van moeten weggooien. Bij sommige rassen is het eruitgekweekt, maar ik had een soort waar dat niet zo was. Bij stressvolle omstandigheden (heel heet bijv.) waren ze dan allemaal bitter.

Herkenbaar. Bij ons ging het om kleine komkomertjes die echt zo zalig zijn. Toen we nog niet wisten dat ze klein geoogst moeten worden lieten we ze ook te lang en groot worden en dus waren ze wat bitter vorig jaar. Dit jaar hebben we ze op tijd geoogst, gegeten cq verwerkt tot zoet zure komkommer (zo heerlijk).

Bedankt Malenka voor het filmpje!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 13:44

Vandaag twee kinderen/jongeren die blijven logeren (van het koor les petits chanteurs de Croix Bois). Dat houdt in vervoeren, mee laten eten en een culturele ervaring geven. Dus ik dacht voilà, ik ben Nederlandse maar meer nog Brabantse. We gaan een Brabantse tafel doen met allerlei hapjes en alles is klaar want we hebben maar 1,5 uur om uit te wisselen en te eten.

De tuin gaf genoeg om een bio groente quiche te maken, gevulde zoete grote pepers, tarte de tartine met onze allereerste appels , courgette soep, restje bieten salade . Uit de winkel de drumsticks. Dus de appelmoes compôte houd ik nog even achter de hand . := Hoe gaaf is dat. Ik hoop dat ze niet op het laatste moment minder kinderen hebben en we afvallen.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-10-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 13:46

Super leuk!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:06

Hoe was het Pien? T is dat het niet in de buurt is, maar anders zou ik zo aanschuiven :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 14:11

Alles was geweldig, het concert, de jongens, werkelijk alles.

Ik beperk me nu tot de permacultuur.
Ik heb ze uitgelegd wat permacultuur is en ze de tuin laten zien. Tevens gehad over de biodiversiteit en de wormen het werk laten doen. Dat zij onze "tuinmannen" zijn.
Tevens ook uitgelegd dat permacultuur meer is als alleen een tuin ideologie. Dat we bv kennis ,vrij, zonder te betalen delen, net als dat we aan zaden uitwisseling doen en elkaar helpen. Tevens de buitenkeuken laten zien en uitgelegd dat dit omdenken van iets dat onbruikbaar is geworden weer een herbestemming te geven, dat dit ook een permacultuur gedachte is. Ze vonden het rete interessant en luisterden aandachtig want was nieuw voor de een, en de ander had het al eens gezien. Maar nooit zo duidelijk verwoord.

Ze hebben zeer goed gegeten. Alles vonden ze lekker. De tijd tussen de repetitie (opwarmen stemmen) en uitvoering was zo kort, dat we de zoete dingen als druiven en de tarte tartin 's avonds laat om 23.30 uur hebben gegeten na het concert.
Ook het ontbijt vonden ze verrukkuluk (hahaha) en de eigen gemaakte jammetjes gingen er goed in.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-10-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:29

Nou, dat is nog eens reclame voor permacultuur dan. Wie weet, ik denk zelfs heel waarschijnlijk, heb je een zaadje gezaaid bij de jeugd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:05

Goed bezig Pien!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 15:41

Dat klinkt goed! Fijn dat het zo goed bevallen is.

Hier ook laatst iets leuks. Vorig jaar toen we hier net woonden was een vriendin uit de stad in NL bij ons geweest, ze was anderhalve week gebleven. Ze vond het prachtig hoe wij werken met composthoop en dergelijke. Ze woont zelf in een appartement met een balkon en merkte op dat het voor haar helaas niet zo kan. Toen heb ik haar getipt over een wormcompostbak, die je zelfs onder je aanrecht in het keukenkastje kunt bewaren. Nu was ik vorige maand bij haar in NL, en toen liet ze me zien dat ze dus inderdaad zo'n bak heeft gemaakt! Dat vond ik nou echt heel erg leuk om te zien.

Hier is het nog steeds zomer met 23 graden dagelijks. De tuin geeft nog volop pluksla, rucola, kolen en tomaten. De courgettes worden eindelijk wat minder dus we kunnen de oogst weer fatsoenlijk bijbenen zonder elke dag verplicht courgette te moeten eten ;)
Verder plukken we nog volop wilde bramen, de potten voor jam zijn niet aan te slepen.
Ik wil ook graag nog ergens herfstknoflook scoren, maar dan zal ik denk ik in een tuincentrum moeten gaan kijken, want op de plekken waar ik het spul van het voorjaar haalde, verkopen ze het nu niet.

We zijn nu heeeeeeel hard aan het verbouwen, lees dak vervangen. Als dat gedaan is dan kan ik de tuin langzaam winterklaar gaan maken. Wat snoeiwerk voor planten waarbij het voor de winter moet gebeuren, dat soort dingen. En even de bermen een beetje bijwerken. Alle bloemen zijn nu uitgebloeid dus er mag wel eens een bosmaaier overheen. De tuin mogen de pony's nog wel kaalsnoeien ergens vanaf december. Alles waar zij niet bij mogen of kunnen zal ik bosmaaieren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 15:50

Oef Judith wat leuk de wormenbak bij je vriendin.

Je tuin klinkt goed. Wat fijn. Hopelijk voor jullie kun je nog even oogsten!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:31

Ik heb ze er maar uitgehaald, ging niks meer worden. Zie hier de oogst. Het zijn russets, lijkt me geen goed idee om deze te eten maar ik ben er wel blij mee :).
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:32

Paar dagen wachten en je kan ze eten. :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:46

Echt? Russets zijn toch eigenlijk reuzen? Een kleintje zat nog aan de navelstreng, het arme ding.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 20:56

Kleintjes zijn niet per definitie niet eetbaar hoor! In de winkel zijn ze voornamelijk gesorteerd op formaat.
Wat normaal is voor de Russets in de winkel is inderdaad het grote formaat, de rest gaat waarschijnlijk de reststromen in zoals bijvoorbeeld voor diervoeder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:12

Zolang het stevige aardappels zonder rot zijn, zijn ze gewoon eetbaar toch? Ik eet alle kleine in ieder geval ook op.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:29

Zo doe ik het ook inderdaad. Ik leef nog steeds dus het zal wel goed zijn :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:35

Kan ik degene waar nog een stukje wortel aanzit weer opnieuw planten, dit keer wil ik het binnen proberen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:54

Kan wel maar aardappelen hebben zonuren nodig en dit gaat de plant te kort komen tenzij je voor genoeg daglicht uren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:57

Pien, je tafel ziet eruit om te kwijlen.

Mag ik even een stoefpost doen? Ik heb mijn allereerste groente ooit geoogst!!! 6 hele eetbare radijsjes nog wel! Hoe blij kan een mens zijn :')

Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:07

Zien er wat mij betreft ook wel eetbaar uit balance :j tenzij ze niet goed ruiken of zacht zijn…

Geniet van je eerste oogst Foxy!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:58

Wij hebben een moestuin. De ondergrondse soorten (wortel, bieten, aardappelen) gaan altijd goed.
De sla en kool worden altijd opgegeten door slakken. De sla/kool hebben we in een bak op de grond staan, zou het helpen als we deze bak op poten zetten?
En wat kunnen we tegen slakken doen?

En wat zijn goede boeken en/of een kleine online cursus voor een goede moestuin. Om nog meer en betere oogst te krijgen.

Ik zag zelf de complete moestuin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:31

balance schreef:
Ik heb ze er maar uitgehaald, ging niks meer worden. Zie hier de oogst. Het zijn russets, lijkt me geen goed idee om deze te eten maar ik ben er wel blij mee :).
[ [url=m/rXAb9I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LB0xfi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die zien er fantastisch uit.

Mijn aardappelen zijn gesorteerd op klein, midden en groot. Je wast en droogt ze goed, en die kleintjes kun gewoon met schil en al koken en zelfs eten. Is echt heerlijk als ze vers zijn.
We koken onze aardappelen nog steeds met schil, of in de oven, maar nu met eten halen we de schil eraf en dat gaat supersnel na de oven of koken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:54

Allereerste oogst. Kan ze nog niet opeten zo geniet ik er van lol. Ik kook ze overigens ook in de schil. Pompoenen ook trouwens, schil gaat er later af als ze uit de oven komen.
Foxy, jij ook gefeliciteerd met je eerste oogst. Leuk hoor :).
Ik leer nu ook dat je bepaalde groenten bij elkaar moet zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:29

Ui/sjalotten bij de wortels en bieten kunnen daarnaast weer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 17:26

Zoals jullie misschien wel weten ben ik werkzaam geweest als docent in agrarische vakken en biologie. Daar heb ik door mijn slechte gezondheid mee moeten stoppen. Maar nu ga ik toch weer een beetje verder met educatie (dus ook echt heel leuk om dat stukje van jou te lezen Pien!) doordat ik nu een cursus tot moestuincoach volg bij IVN/Velt. Echt super leuk! Hopelijk straks een paar uur in de week scholen in mijn regio begeleiden om schooltuinen op te zetten. :D Ik moest dit echt even delen met mensen waarvan ik denk dat ze het begrijpen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:51

Ik wist het niet. Maar wat een toffe move!