Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:11

En daarna in bad of douchen. Erg apart dat die niet gemeld wordt. Want 12m3 verbruik is niet raar met douchen enzo, heel normaal. Dat red je niet met alleen koken, tenzij je uren alles aan hebt.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:26

Kun je in de app aangeven dat je voor warm water geen gas gebruikt/staat er zoiets in je profiel?

Zo ja, dan is het logisch want in deze tijd van het jaar heb je de kachel niet aan. Dus dan denkt Oxxio dat alles naar koken gaat…

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:30

En je verbruik is voor een ouder huis niet eens zo hoog. Valt nog best mee. Maar wat een hoog termijnbedrag.

Isolerende Gordijnen voor de voor en achterdeur en alle kieren dicht maken met strips?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:34

Nou echt douchen en koken zijn de hoogste kosten niet hoor, iedereen heeft toch in de zomer weinig verbruik qua gas, nee hoor de verwarming dat is de grootste gasslurper, kijk straks maar in oktober dan schiet het verbruik omhoog!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:04

Misschien ipv centrale verwarming IR panelen ophangen ?
12 m3 in de maand augustus lijkt me vrij normaal.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:44

Muronia ik heb ook Oxxio :) de grafiek die je laat zien is van de afgelopen 30 dagen, je hebt de afgelopen 30 dagen dit bedrag verbruikt om te koken met gas.
Volgens mij is er geen grafiek in de app waarop je kan zien wat je grootste verbruikers zijn over een heel jaar, dat zal denk ik je verwarming wezen. Maar als je de laatste 30 dagen de verwarming niet aan hebt gehad dan is het ook logisch dat die er nu ook niet bij staat als grote verbruiker in de taartgrafiek.
Wat mij wel opvalt is dat douchen er niet bij staat, misschien dat de app het verschil niet ziet tussen of je gas verbruikt met douchen of met gas, en dat hij beide daardoor maar op 1 hoop gooit ofzo? Ik roep maar wat...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:59

Dat dacht ik ook Telpeva. Want Day verbruik met douchen (vooral als je ook nog in bad gaat bijvoorbeeld) en koken is heel normaal. Voor alleen koken weer erg hoog. Ik heb een zelfde verbruik met 1 keer per week koken, maar wel 2 keer per week in bad.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:05

Die app kan niet zien welk apparaat je aan zet in huis… hij registreert alleen meterstanden en doet aannames op basis van gemiddeld verbruik in een periode en de gegevens die je zelf doorgegeven hebt in je profiel (soort woning, manier van verwarmen, warm water, isolatie etc)….

Tenminste voor zover ik weet…

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:06

Ik vind het verbruik voor een niet goed geïsoleerd huis nog wel meevallen. Maar aan tocht kun je makkelijk iets doen en dat zal al veel schelen. Verwarming graadje lager, korter of minder vaak douchen.
Als je een slimme meter hebt, kun je er een p1 meter tussen zetten, zodat je gelijk kan zien waar je verbruik zit.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 01:41

Misschien nog een bespaar tip, hebben wij sinds een jaar of 3 en dat is een deurdrammer op een aantal deuren, bijvoorbeeld van de keuken naar de hal en van de hal naar de woonkamer. Dat zijn altijd van die deuren die ongemerkt open blijven staan en zo warmte verloren gaat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:10

Jobbeltje schreef:
Die app kan niet zien welk apparaat je aan zet in huis… hij registreert alleen meterstanden en doet aannames op basis van gemiddeld verbruik in een periode en de gegevens die je zelf doorgegeven hebt in je profiel (soort woning, manier van verwarmen, warm water, isolatie etc)….

Tenminste voor zover ik weet…

Bij ons klopt er ook niet veel van. Ik kijk naar de totalen, maar niet naar de verdeling die hij maakt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:19

Bedankt dan begrijp ik het nu wat beter en is het dus niet puur koken. Ik dacht al dat er iets mis was met mijn fornuis.

Deurdrangers gaan hier niet werken, ik heb katten die toch wel naar hun toilet in het achterhuis moeten kunnen lopen, dus de deuren beneden staan los. Ik ga nog eens kijken naar mijn voor- en achterdeur. Ik had vorig jaar al tochtstrips gehaald maar dat is niet voldoende, er zit teveel ruimte tussen waardoor het blijft tochten. Ik zou bij de voordeur een gordijn kunnen hangen, maar bij de achterdeur werkt dat niet. Ook zou ik tempex platen onder de houten vloer kunnen laten maken ter isolatie, maar ik weet dat er wel eens muizen in de kruipruimte lopen en als die het tempex kapot knagen dan heeft het nog niet zoveel zin.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:49

Een P1 meter biedt echt meer inzicht doordat je live mee kunt kijken. En met de huidige energieprijzen heb je die snel terugverdiend.

Misschien is een kattenluikje in de deur binnen nog een optie? Dan kan de deur dicht blijven maar de katten kunnen wel gewoon erdoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:17

Ik dacht dat die drangers ook afgesteld konden worden op kleine kier open ipv helemaal dicht? Dat werkt al wel wat voor de warmte ergens houden en katten kunnen erdoorheen. Want deuren wagenwijd open houden is gewoon veel warmte verspillen. Helemaal als je ook kritisch gaat kijken naar ruimtes om te verwarmen als je wilt bezuinigen.

Waarom kan een gordijn voor de achterdeur niet?

Tochtstrips moet je wel opmeten hoe groot de spleten zijn. Je hebt verschillende maten, maar ook universele versies.

Besparen zal voor jullie toch echt op stoken zijn, her verbruik nu is niet raar, juist heel normaal. Dus je verbruikt heel veel met verwarmen. Kijk eens kritisch hoe veel je de verwarming aan hebt, hoe warm en in hoeveel ruimtes.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:42

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:53

Ik heb uiteindelijk bij hornbach besteld, bol was echt wel een stuk duurder met veel dingen. Had ik niet verwacht, vroeger waren zij juist goedkoper. Maar laatste jaren is dat wel erg veranderd.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:57

Ik heb een deurdranger op de deur woonkamer gang EN ik heb katten. Ik klem dan ook zo’n kinderbeveiliging om de deur. Dan blijft de deur op een kier van 3 cm. De katten maken dan zelf de deur open door hun poot ertussen te steken en dan met een beetje oefenen krijgen ze de deur open. Scheelt aanzienlijk in het verbruik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:47

ik heb de kattenbak gewoon in de achterkamer gezet.
mijn katten komen winters niet in andere ruimtes,dus de deuren kunnen gewoon dicht blijven.
weet je, het is dan even niet anders.
ik heb hier alles dikke gordijnen voor de deuren. moet alleen nog achter radiatorfolie aan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:27

Hier hadden we in augustus blijkbaar een hoop gas bespaard t.o.v. vorig jaar. Van 55m3 naar 23m3 (2 eenpersoonshuishoudens + kantoor ruimte in een boerderij uit 1830).
Ook stroom was flink naar beneden ondanks de airco aan.
Ben benieuwd of het besparen gaat blijven lukken de komende maanden.

Zag nog 1 stuk bij de achterdeur waar ik beter kan isoleren dus dat ga ik snel doen. Er zit al wel een dik gordijn voor maar de honden duwen dat wel eens opzij als ze door het glas gluren :+
Radiatorfolie scheelde hier ook veel en zit nu ook bij alle radiatoren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:55

Hier moeten de katten ook weer wennen. Geen deuren meer open en geen geen vrije doorloop. Went vanzelf bij die van ons.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:58

Denk ook aan je brievenbus. Nee/nee stickers plakken; voorkomen dat de folders of krantjes half in de gleuf blijven zitten. Stond soms gewoon een halve dag wind naar binnen te waaien als zo’n muppet te gehaast was om die krant goed naar binnen te schuiven… Ik heb die gleuf helemaal dicht laten zetten en de post komt nu in een vrijstaande brievenbus.

De poes heeft het luxe, overal luikjes dus de binnendeuren blijven dicht.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:03

Wij hebben dikke gordijnen bij de voor en achterdeur. Aan de achterkant hingen inbetweens, maar daar hangen nu ook dikke isolerende gordijnen. Onze woonkamer en keuken lopen in een U-vorm met een smal halletje er tussen, daar hebben we nu ook een gordijn opgehangen om de warmte in de woonkamer vast te houden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:26

Heb nog geen kachel aan dus alle deuren staan open. Alleen schuifdeur naar de slaapkamer staat op kier. Straks als het kouder wordt gaan de deuren op kier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:28

Marcella schreef:
Heb nog geen kachel aan dus alle deuren staan open. Alleen schuifdeur naar de slaapkamer staat op kier. Straks als het kouder wordt gaan de deuren op kier.

Hier ook. Zodra ik de verwarming ga aanzetten gaat de tussendeur dicht tussen de gang en de woonkamer.
Om de woonkamer warm te houden. Maar ik hoop het nog even uit te stellen. Midden/eind oktober ofzo.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:34

Hier was het vanmorgen 17 graden in huis en dat kreeg de airco toch niet opgewarmd. Heb nu de CV op 18 gezet en de airco heeft de rest gedaan naar 19 en de cv slaat niet opnieuw aan.
Het is nu een aangename temperatuur in huis, 17 graden trekt mijn lijf echt niet.

Voor de badkamer heb ik nog een elektrisch kacheltje gevonden op zolder. Net helemaal schoongemaakt, vanavond maar eens proberen of ie de badkamer snel kan verwarmen.