Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:19

Oh prachtig weer. Dank je wel

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:21

Dank voor dit cadeautje <3

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:25

Wat een mooie, attente cadeaus hebben jullie voor elkaar gemaakt <3

Oeh een stop paddestoel! Die moet ik ook nog ergens vandaan halen. Ik wil dit jaar goed leren sokken te stoppen, zodat mijn sokken langer meegaan. Ik heb voor kerst heerlijke alpacawol sokken gekregen, dus dat is een goede stok achter de deur om ze zo lang mogelijk goed te houden.

Vieren jullie kerst op de Zweedse manier op de 24ste, of op z'n Nederlands met 2 kerstdagen?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:41

Wat een mooi verslag van jullie kerst. Mooie cadeaus hebben jullie voor elkaar! Zo’n stop paddenstoel lijkt me heel handig, ik stop mijn wollen sokken ook als ze stuk zijn en gebruik dan meestal een kleine borduurring, maar dat is niet altijd handig.

En wat mooi dat er vanmorgen weer sneeuw lag.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:45

Ow heerlijk lezen dit <3 , lekker wegdromen op tweede kerstdag.
De foto's erbij geven zoveel sfeer. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:51

Geweldig <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:12

Sharani schreef:
Wat een mooi verslag van jullie kerst. Mooie cadeaus hebben jullie voor elkaar! Zo’n stop paddenstoel lijkt me heel handig, ik stop mijn wollen sokken ook als ze stuk zijn en gebruik dan meestal een kleine borduurring, maar dat is niet altijd handig.

En wat mooi dat er vanmorgen weer sneeuw lag.

Die dingen heten sokkenstopper of stopei, in engels darning egg en die zoekterm op de duitse amazon geeft zelfs de setjes . 1e optie van zoekopdracht : https://www.amazon.de/-/en/Teemando%C2% ... 385&sr=8-5

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:18

Wat een mooi en sfeervol verhaal weer. Het ziet er allemaal heel knus en gezellig uit en jullie cadeautjes zijn prachtig.
Met name die pantoffels vind ik geweldig. Daar word ik zelfs wat hebberig van :o en dat heb ik niet gauw.
Wat staat er op tafel? Ik heb het dan over iets Ronda (brood?) dat gevuld is met van alles. Volgens mij is het eten. Je foto's zijn wat donker namelijk. Het ziet er mooi uit, dus ik ben wel nieuwsgierig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:56

Nou ben ik nieuwsgierig naar de hoed...

Ik ben dankzij dit topic ook weer aan het broodbakken geslagen. Weliswaar met een broodbakmachine maar toch...
Zo lekker, die geur en smaak van vers brood. Voor de kerst cranberry, walnoten en rozijnen erdoor gebakken. Met kruidenboter om de vingers bij af te likken...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:42

Wat een heerlijk stukje weer om te lezen. Het brood ziet er heel lekker uit en de cadeautjes zijn erg mooi.
Wat leuk dat je een boek over Nils Holgersson hebt gekregen, ik noem Sander nog steeds Nils Holgersson, haha, dat zal nooit meer overgaan. :D Anton Pieck is ook de favoriet van mijn moeder.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 21:08

Wat een fijne en lieve reacties <3 Dank jullie wel allemaal. Ik waardeer al jullie woorden en bewaar ze in mijn hart <3

Vikawiek we vieren kerst op zijn "Zweeds" dus kerstavond en de 25ste.

pien_2010 Het is een uitgehold broodje gevuld met een dikke stew. Mmm zo lekker.

Victory-Boy Hihi, die naam raakt hij nooit meer kwijt denk ik ;)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 18:23

Weer genoten van je mooi geschreven stukje vol liefde en warmte <3 Prachtige cadeaus hebben jullie elkaar gegeven ook :j

Heel mooi gedaan ook de pantoffels, ze zien er heel comfortabel uit

Bedankt weer!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:27

Klinkt als een heerlijk, knus samenzijn. Wat zijn je sloffen mooi gelukt. En zo’n stoppaddestoel is echt geweldig, ik heb er ook een nodig nu ik niet meer bij m’n ouders woon. Gelukkig kan iedereen hier houtsnijden, dus ik ga het voorbeeld van Sander volgen. Goed idee!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 22:20

Leuk om te lezen mar_fay! Ben benieuwd hoe jouw stopppaddestoel word :)

Goede voornemens

Afbeelding

De oude klok aan de muur sloeg twaalf keer. Weer is een jaar overgegaan in een nieuw en is er een einde gekomen aan de vakantie. Een korte periode waarin mijn aandacht een tijdje van de focus verandert. Een tijd waarin alles mag maar niets moet. Een tijd waarin ik niet zoveel aandacht besteed aan alle ambities die de rest van het jaar sturen. Gelukkig nieuwjaar! Zei ik terwijl de laatste slag langzaam uitdooft.

Afbeelding

De volgende ochtend begin ik direct na het ontbijt aan mijn nieuwe goede voornemen voor dit jaar. Het idee vergt wat denkwerk en verschillende ideeën passeren door mijn hoofd, maar uiteindelijk heb ik de oplossing. In de schuur zoek ik tussen het openhaardhout naar stukjes berk waarvan de vezels van het hout mooi recht lopen. Nee, deze niet, daar zit een knoest in. Die niet want die is gedraaid maar dan heb ik toch een aantal stukjes gevonden. Met een kapmes en een hamer sla ik ze in dunne reepjes, een halve centimeter dik, 3-4 cm breed en ruim 20 cm lang.

Afbeelding

Ik hoor je denken, wat gaat dit worden? Mijn goede voornemen is om te leren om harde kaas te maken, zoals cheddar en gouda. Het is al meer als een jaar geleden dat ik dat gegeten heb. Ja, eigenlijk sinds ik er achter kwam dat kaas geen kaas meer is. Kaas uit de winkel is eigenlijk meer een soort laboratorisch goedje met kaas karakter, verpakt in een laag plastic wat zich langzaam verenigt met de kaas. Nu moet ik zeggen dat de keuze om geen winkel kaas te eten een stuk makkelijker werd, gezien Zweedse kaas gewoon nergens naar smaakt ;) De droom om zelf harde kaas te maken werd steeds groter maar een berg van moeilijkheden doemden voor mij op. Niet in werkelijkheid maar ik kon ze prima verzinnen ;)
Langzaam, in kleine stapjes, ben ik begonnen met verse kaasjes, die minder intimiderend zijn als harde kaas. Nu na het succes met de camembert, die we met de kerst gegeten hebben, ben ik klaar voor de volgende stap. Maar hiervoor heb ik ook nieuw gerei nodig. Waaronder een kaasvorm om de kaas in te persen. Natuurlijk had ik er een kunnen kopen. Maar ze zijn of heel duur of van plastic, wat zowiezo afvalt dus dan is er nog maar één optie over. Zelf maken!

Afbeelding

Kleine houtkrullen vallen op de oude werkbank als ik de latjes een voor een afschraap. Ze moeten glad en splintervrij zijn. Als ik aan het laatste latje begin is het licht bijna vervaagd en voor het raam zie ik de eerste sneeuwvlokken alweer dwarrelen. Beide poezen draaien rond mijn voeten en ik weet precies wat ze willen zeggen. Het is tijd voor hun eten. Dieren hebben geen klokje nodig, die zijn zelf een klokje. Ze weten exact hoe laat het is. Het is voor mij ook tijd om naar binnen te gaan. Mijn voeten zijn bijna bevroren en met mijn koude handen kan ik geen ding meer vasthouden. Ik verzamel gauw mijn spullen in een mand en neem ze mee naar huis.

Afbeelding

Met een mok hete thee leg ik de laatste hand aan mijn kaasvorm. Als ik de draad tussen de latten weef begint het eindelijke ergens op te lijken. Even later kijk ik trots naar mijn kaasvorm. Oké, hij is misschien niet perfect, hier en daar een beetje scheef. Maar hé, vanmorgen was het nog brandhout… Met de kaasvorm klaar kan ik dan aan het nieuwe avontuur van kaas maken beginnen.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:31

Leuk! Ben heel benieuwd of het gaat lukken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:39

Oo leuk, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met het kaas maken!

Edit, ik ben een beetje niet wetend over de productie van supermarkt kaas, ik dacht dat ook op de 'normale' manier ging.. Ga er eens over lezen.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 02-01-24 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:41

Spannend! Die vorm is prima hoor. En sowieso veel mooier dan kunststof.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:44

Wat mooi gelukt je vorm. Ik ben ook heel benieuwd naar de kaas . Gaaf dat de Franse kaas Camembert goed gelukt is.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:45

Stille meelezer en hobbykaasmaker meldt zich. Ik geniet al vanaf het begin mee van je avonturen en nu komt het ineens heel dicht bij mijn eigen beleving. Leuk! Ik wens je veel succes, echt moeilijk is het kaasmaken niet, met jouw handigheid in van alles gaat het best lukken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:03

Wauw wat gaaf! Ik ben echt heel benieuwd of het gaat lukken en hoe het gaat smaken.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:03

Leuk stukje weer, ik houd van die foto's erbij <3.
Wat knap zeg die kaasvorm *\o/* ziet er mooi uit.
Benieuwd hoe het kaas maken gaat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:35

Wat super gaaf dat je gewoon je eigen kaasvorm maakt *\o/* ik wordt er helemaal enthousiast van! Ik ben heel benieuwd naar je eerste kaas die je.erin gaat maken.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:36

Heel benieuwd hoe je kaas maak avontuur gaat verlopen. Vind de vorm prima gelukt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:39

Knap gemaakt! Ik doe het je niet na...

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:44

Solistar schreef:
Edit, ik ben een beetje niet wetend over de productie van supermarkt kaas, ik dacht dat ook op de 'normale' manier ging.. Ga er eens over lezen.

Dit wist ik idd ook niet. Ga me er ook eens verder in verdiepen.