[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:53

Jazeker. Ik vraag me meer af wat men gaat vinden van verstoring van het eh 'biljartlaken' wat er nu ligt. :D We moeten nog kennis maken dus misschien maak ik me zorgen om niks. :Y)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 11:12

Ir111 schreef:
Ah zo. Dank voor je antwoord. Ik ben benieuwd hoe het er dan uit te komt te zien.

Wij hebben bijna een stuk grond gekocht. Dat ligt heel open (nog) geen bomensingel er langs. We planten wel hagen aan maar dat duurt natuurlijk even voor die wat 'inkijk' wegnemen. We gaan ook werken met een tracksysteem. Ik ben erg benieuwd of de buren daar wat van gaan vinden. Het is nu dus grasland zonder onderbreking waar je overheen kijkt. Als de tracks groen blijven ziet dat er naar mijn idee aantrekkelijker uit dan zwarte zandpaden. Maar ik wil júist tracks hebben om ze van het gras af te houden.

Maar goed. Zo ver is het nog niet, ik moet nog even geduld hebben. In de tussentijd lees ik lekker met jou mee om inspiratie en tips & tricks op te doen. :-D

Oh wat leuk! Ik zie hier in de omgeving ook steeds meer tracks ontstaan :D Mijn vriend vind het overigens ook wel leuker staan dat een deel van de tracks nog groen zijn. Zelf vind ik juist het contract tussen de track en de weides wel erg leuk. En zeker als de begroeiing zo wordt als ik nu heb gepland gaat het denk ik steeds leuker lijken :D

Als ik op enig moment echt 'definitief' tevreden ben met de indeling wil ik de paden gaan laten keren. Maar dat is een fikse investering en een stuk minder makkelijk aan te passen dan wat paaltjes verplaatsen, dus daar wacht ik minstens nog een paar jaar mee.

--

Het ging zo goed in de groep dat Isa er vannacht gewoon lekker bij is gebleven. En kijk, de dames stonden vanochtend samen te eten <3
Afbeelding

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:15

Dat is fijn wakker worden :+: <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:21

Weer een zorg minder.

Samen eten verzustert ...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:47

Wat fijn dat ze zo goed klikken!!

Het is mooi om te zien dat er steeds meer pp's komen en mensen de voordelen zien van zo paarden houden.
Ik snap dat veel boeren moeten wennen aan de niet groene tafellaken, maar zelf vind ik een pp juist mooier.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:54

superpony schreef:
Ik snap dat veel boeren moeten wennen aan de niet groene tafellaken, maar zelf vind ik een pp juist mooier.

Ben ik helemaal met je eens hoor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:55

Fijn zo, dat gaat gewoon prima samen +:)+

Juist met beplanting enzo krijg je een beetje het zicht van een parkje. Palen en draad dat een beetje wegvalt in het landschap, wat extra groen...helemaal prima toch :j

Ik weet eigenlijk niet of de gemeente / provincie nog iets kan vinden over het gebruik van weidegrond of akkergrond als een soort parkje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:56

De gemeente kan daar zeker iets van vinden. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:58

Groen tafellaken is stuk makkelijker maaien met de trekker. Bosmaaier of zeis kost gewoon veel meer tijd en dat is er ook niet altijd. Voor particulieren die een eigen stuk land hebben liggen de zaken iets anders, mits je geen loonwerker nodig hebt, want hun grote trekkers komen in de problemen of ze weigeren gewoon te komen ivm niet rendabel. Hoe je het kan indelen hangt dus af of je afhankelijk bent van derden (ook voor brengen hooi en uitrijden mest trouwens). Het is dus zeker iets om kritisch naar te kijken qua of en hoe je zo iets het beste kan maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:07

Ir111 schreef:

Vertel? :j

Onder de draden blijft sowieso "een dingetje"...dat vreten die eikels hier echt niet _-:(
Totdat je het om gebosmaaierd hebt, dan staan ze alles lekker op te snacken...

Wij hebben een minitrekkertje om zelf mee te kunnen maaien.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 12:18

superpony schreef:
Wat fijn dat ze zo goed klikken!!

Het is mooi om te zien dat er steeds meer pp's komen en mensen de voordelen zien van zo paarden houden.

Ja, ik denk dat het voor veel paarden echt veel voordelen geeft, al is het maar wat kleine elementen. Ik vind zelf PP ook mooier (mits zoals met alles beetje goed uitgewerkt).

pmarena schreef:
Fijn zo, dat gaat gewoon prima samen +:)+

Juist met beplanting enzo krijg je een beetje het zicht van een parkje. Palen en draad dat een beetje wegvalt in het landschap, wat extra groen...helemaal prima toch :j

Ik weet eigenlijk niet of de gemeente / provincie nog iets kan vinden over het gebruik van weidegrond of akkergrond als een soort parkje.

Ja precies! Het wordt gewoon wat 'spannender' dan alleen een stuk groen gras. En geniet zelf ook erg van het steeds rondlopen van de paarden. Dit weekend ze natuurlijk hele dagen in de gaten gehouden en je zijn gewoon constant in beweging, zo leuk en fijn!

Afhankelijk van waar je woont kan de gemeente er zeker nog wat vinden! Dat is absoluut wel iets om rekening mee te maken. Hier mogen we gelukkig best veel. Er mag gewoon officieel beplanting worden toegevoegd, maar het moet wel inheemse beplanting zijn. We hebben echter ook percelen gezien waarbij je amper met een schep de grond in mag (archeologische waarden), beplanting absoluut niet mag etc. En met hoeveel gemak er tegenwoordig met satelietfoto's etc in de gaten worden gehouden is dat wel iets om niet te makkelijk aan voorbij te gaan.

tamary schreef:
Groen tafellaken is stuk makkelijker maaien met de trekker. Bosmaaier of zeis kost gewoon veel meer tijd en dat is er ook niet altijd. Voor particulieren die een eigen stuk land hebben liggen de zaken iets anders, mits je geen loonwerker nodig hebt, want hun grote trekkers komen in de problemen of ze weigeren gewoon te komen ivm niet rendabel. Hoe je het kan indelen hangt dus af of je afhankelijk bent van derden (ook voor brengen hooi en uitrijden mest trouwens). Het is dus zeker iets om kritisch naar te kijken qua of en hoe je zo iets het beste kan maken.

Ja absoluut!! Dit is echt niet voor iedereen geschikt. De vorm van je terrein maakt ook nogal uit. Ik heb hier natuurlijk het geluk dat we soort van twee rechthoeken hebben die iets ten opzichte van elkaar verschuiven. Als je een vrij snel maar heel diep perceel hebt wordt het al weer heel anders en is het lastiger om dingen speels op te zetten én er nog met wat groter materiaal op te kunnen.

pmarena schreef:
Ir111 schreef:

Vertel? :j

Onder de draden blijft sowieso "een dingetje"...dat vreten die eikels hier echt niet _-:(
Totdat je het om gebosmaaierd hebt, dan staan ze alles lekker op te snacken...

Wij hebben een minitrekkertje om zelf mee te kunnen maaien.

Wbt gemeente had ik toevallig hierboven al wat over geschreven haha.

Eten die van jou niet de kantjes onder de draad joh? Wat een verwende poownies :+ :D Die van mij zijn daar vrij fanatiek mee haha. Dus draden vrij houden van gras is hier niet bepaald een probleem. Bramenstruiken (ook de jonge groene uitlopers) doen ze dan helaas weer helemaal niks mee.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:19

Oooh wat lief, samen ontbijten! <3
Ik vind ook juist het contrast tussen zandtrack en gras ertussen wel mooi inderdaad. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:36

Ik heb in de afgelopen 10 jaar meermaals een uithonger-beleid toegepast van als je gras wilt: EERST die kantjes knippen ~~}> Maar ze verdommen het -O- Super stom vind ik het want daar ligt ook nooit stront ofzo en ze vinden het heerlijk als het afgemaaid is, dus waaròm in hemelsnaam....stomme beesten :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:47

tamary schreef:

Er zijn inmiddels ook grotere pp's die heel goed zijn aangelegd en ook keurig onderhouden worden.

Ook wij als particulier gaan straks een pp aanleggen en moeten rekening blijven houden met bereikbaarheid, vanwege mest ophalen bijv.

Verder hebben wij nu echt geen extra werk vanwege onze track.

Heb op vrije grote stallen gewerkt en waar je bij een traditionele stal het ene werk hebt, heb jij bij een pp weer het andere werk. Zo hoef je bijv niet paarden aan de hand buiten en binnen te zetten.

Het welzijn van dieren staat voorop en er zijn erg veel voordelen uiteindelijk.

Bij ons eten ze wel onder het draad alles weg. En achter ook de bomen die ver over het lint naar binnen hangen.

Je hebt hele kale pp's en die vind ik zelf ook wat minder. Maar de groene en begroeide zijn echt erg mooi. Daar wordt ook niet alle onkruid standaard verwijdert en wil men ook behuizing bieden aan andere dieren. Dan is het doel, veel insecten en vogeltjes en natuurlijk groen.

Het is alleen jammer dat het allemaal tijd kost.......

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 13:51

superpony schreef:

En zó-veel geld... ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:26

xXutopiaXx schreef:
superpony schreef:

En zó-veel geld... ;(

Dat soms ook. Maar traditioneel vinden mensen investeren al heel normaal. Zodra het om een pp gaat, kijken mensen er anders tegenaan.

Het mooie van een pp is dat je een hele goede basis kan leggen en steeds iets kan toevoegen en vaak nog kan aanpassen.
Begroeiing kost tijd. Maar palen slaan voor een pad bijv is niet meer werk dan een aantal rechte paddocks die je op stallen ziet.

De grootste uitdaging is droge paden. Maar ook dat is weer gelijk aan meerdere droge paddocks voor de winter.

En mensen wennen er steeds meer aan. Hoe meer ze het zien en de pp's netjes zijn, hoe meer de mensen voordelen zien en het gaan waarderen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:29

Ik zie vooral op tegen de tijd dat het kost om plantjes te laten groeien :P Of je moet er dus flink geld voor neerleggen, dan heb je gelijk mooi grote plantjes :j Maar dan kost het weer een godsvermogen.. dan maar wachten, maar heb zo weinig geduld! In m'n hoofd ziet het er zo mooi uit, dan wil ik er eigenlijk ook gelijk van genieten haha _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:10

xXutopiaXx schreef:
Ik zie vooral op tegen de tijd dat het kost om plantjes te laten groeien :P Of je moet er dus flink geld voor neerleggen, dan heb je gelijk mooi grote plantjes :j Maar dan kost het weer een godsvermogen.. dan maar wachten, maar heb zo weinig geduld! In m'n hoofd ziet het er zo mooi uit, dan wil ik er eigenlijk ook gelijk van genieten haha _O-

Ja, grote planten zijn duur.

Ik baal ook. Wat we hebben gekocht staan best veel sierplanten die groot zijn, maar giftig. Moet die verwijderen en dan inderdaad eetbare struiken en planten terug kopen.

Hopelijk kunnen we wat herplaatsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:12

Kom er maar een paar stelen _O-

Ik baal er juist een beetje van dat ik voor ik een extra pad kan creëren een hoop moet wegkappen en maaien en doen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:16

Robijntjah schreef:

Ik baal er juist een beetje van dat ik voor ik een extra pad kan creëren een hoop moet wegkappen en maaien en doen :+

Oke, wanneer ben je er niet?? Zal mn bivak muts zoeken.

Ik vind het ook echt balen dat ik mooie planten moet verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:18

Hahaha ik geef ze je zo mee :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 16:10

pmarena schreef:
Ik heb in de afgelopen 10 jaar meermaals een uithonger-beleid toegepast van als je gras wilt: EERST die kantjes knippen ~~}> Maar ze verdommen het -O- Super stom vind ik het want daar ligt ook nooit stront ofzo en ze vinden het heerlijk als het afgemaaid is, dus waaròm in hemelsnaam....stomme beesten :P

Hahaha heb jij weer :')

Superpony, ja precies, de PP met meer groen en ook oog voor de rest van de natuur spreken mij ook het meeste aan. Meer richting "EquiHabitat".
Qua investeren doe ik dat toch echt veel liever in een PP dan traditioneel, maar linksom of rechtsom, als je dingen graag "mooi" wil kost het hoe dan ook een boel geld! En het is bij jullie inderdaad zonde dat je veel planten weg moet doen. Maar misschien kan je zelf ook weer wat plantjes krijgen ipv alles moeten kopen.

xXutopiaXx schreef:

Hahaha jup, hier idem :')

Robijntjah schreef:

Beetje jammer dat je ten opzichte van ons weer zo ver weg zit :+

Peerdies gaan nog steeds ontzettend goed samen <3
Afbeelding

Had gehoopt deze drie dagen verder te kunnen met lakken want het zou drie dagen droog zijn. Het elke dag nog steeds kleine buitjes en vanaf morgen wordt het nog een stukje natter. Beetje jammer...

Ondertussen heeft vriend wel een mooie start gemaakt met het vullen van de container! Dit weekend hebben we even een hele dag gepland om samen grote stappen te maken. Ding vult (zoals verwacht) sneller dan we willen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:22

Die freule helemaal uitgesmeerd over het zand aan het snurken :')

Lekker volstampen die container *\%/*

Hier staat vrijdag beton storten op het programma....ik duim ook voor wat droger weer dan opgegeven.....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:52

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:14

"Uitgesmeerd over het zand" _O- Geweldig weer pmarena.

Lijkt me wel een gezellig clubje inderdaad zo die poowns. :j

En zo'n container vult ALTIJD sneller dan je wilt he? Liefst stop je het gewoon in zo'n container en verdwijnt het magisch omdat je het netjes in de container hebt gedaan.