Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:15

welke heb je staan stef?

LadyMadonna

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:17

Bieslook, tijm, peterselie, munt, koriander

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:20

Koriander is heerlijk in een curry.
Munt kun je heerlijke thee van maken met een beetje honing erbij,
bieslook in de boter of mayonaise, over de aardappels of in een omelet.
Met tijm kun je een heerlijke aardappelschotel maken of een korst op de vis. Of in soepen of sauzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:23

Mootje schreef:
Mijn rijst is ook standaard over de datum O:) Eet het niet zo vaak en sla meestal in tijdens een actie in de supermarkt.
Bij de C1000 liggen heleboel gedroogde bonen. Moet je die eerst weken, of hoe gaat dat in zijn werk?

ik heb niet eens een idee of mijn pasta's/rijst over de datum zijn. Zodra het gekocht is gaat het meteen in zo'n mooie voorraadpot hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:24

Ik wil straks in mijn nieuwe tuin ook een kruidentuintje. Maar ben niet zo in to kruidentuinen hihi

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:24

daar kan je juist best veel mee doen.
bieslook,tijm koriander is goed in o.a. pasta sausen te gebruiken
peterselie over de worteltjes,vis en nog veel meer.
munt doet het goed is salades en zelfs als extra verfrissing in een aantal drankjes.
vriendin van mij kookt regelmatig een soort siroop van de munt blaadjes.
zomers is dat echt heel erg lekker en verfrissend. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:28

Oh, en gedroogd heb ik nog oregano, kerrie, cayenne peper, selderie, en diverse mengsels uit het kerstpakket ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:32

stef schreef:
Gas heb ik alleen voor mijn gasstel ;)

Wat bij mij verschrikkelijk bezuinigd heeft qua energie is dat ik vorig jaar mijn buiten voliere opgeruimd heb. Daar stond een elektrische kachel in, en dat vreeeeet echt stroom :j.

je had ook alleen het kacheltje eruit kunnen halen. vogels wennen wel aan de kou. toch is funest.
hier leven ze al jaren in buitenvoliere zonder verwarming. ook tropische vogeltjes. goed voer en de wind en tocht eruit en ze overleven het prima :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:35

Mijn oom heeft ook een voliere van 3 bij 25 meter met een binnenverblijf van 3 bij 5. Daar zit ook geen verwarming in, terwijl er ook vogels inzitten die de meeste mensen in huis houden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:39

Toad schreef:
@Marisje76: dat ligt er ook wel aan wat voor droger je hebt. Tegenwoordig zijn ze wel steeds zuiniger te krijgen.

maar dan nog nemen ze veel stroom. ik heb er 1 met A-label en heb een paar weken terug eens alles gekeken wat elk apparaat voor stroom neemt. dus alle stekkers eruit en 1 voor 1 er weer in doen en kijken hoe snel de meter loopt.
nou, schrok me rot hoe hard de meter ging toen ik de droger aan deed :wow:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 11:00

Tieme, ik had tropische vogels, die vriezen gewoon kapot :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

Fleurtje100 schreef:
Die nasi en bami mixjes waren 25 cent van improba.

Ik had laatst die van Conimex. Het was wel lekker, maar wel 80 of 90 cent voor 1 zo'n zakje :wow:

Bonen moet je de avond voor dat je ze gaat eten in de week zitten en de dag erna gaar koken (30-45 minuten meestal) maar gedroogde bonen zijn veel gezonder. lekkerder en goedkoper dus dat ongemak neem ik maar voor lief..

Oregano vind ik niet zo lekker (erg sterk), maar je kan het in de pastasaus doen.
Cayennepeper kan je ook door (pasta) sauzen doen. Mexicaanse gerechten kan je er ook mee kruiden.
Selderie doe je volgens mij meestal door soep.
Met kerrie kan je bijv. vleesschotels maken zoals kip kerrie met rijst.
Laatst bijgewerkt door Nic op 22-02-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:10

Spul over datum laten gaan heb ik ook een handje van.
Maar dat zijn dan voornamelijk zakjes mix voor bepaalde gerechten.
Aangezien dat spul allemaal gedroogd is, gebruik ik het nog rustig ook al is het over datum.
Bier wat over datum is wordt hier ook gewoon opgdronken (mits het nog normaal smaakt) en sausjes die ik zomers gebruik voor de BBQ gaan hier ook altijd over datum.
Die gebruiken we ook nog gewoon al zijn ze 2-3 maand over datum, niks mis mee.
En bijvoorbeeld kaas, waar een beetje schimmel aan zit, dat kan je er rustig afsnijden.
Te rijp fruit gaat hier ook in de blender met melk, yoghurt, of sinasappelsap. lekkerrr.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:31

Wij hebben normaal in de tuin bieslook, peterselie en basilicum :)
Rijst eet ik niet over datum of als het lang open heeft gestaan... zitten namelijk snel beestjes in...

Ik ga regelmatig op vrijdag naar de markt in IJsselstein. Dat is mijn vrije dag, maar daar is ook 's avonds markt, tot 21.00 uur. Ik haal daar kaas, eieren, soms snoep of stroopwafels, gegrilde kip voor die avond en kipgrillworst voor de mannen, soms ook kippenorganen voor de katten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:38

Is spul van de markt dan ook echt goedkoper dan in de super??
Ik kom regelmatig op de markt, maar eigenlijk alleen voor het kraampje van de turk.
Daar haal ik dan alleen maar lekkere dingetjes als olijven, gekruide gamba's, lekkere broodjes en sausjes.
Meestal ben ik dan al ruim €15 euro kwijt voor een paar bakjes :=
Er staat hier altijd een mega groenten en fruitkraam, maar ik heb er echt nog noooit naar gekeken...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:40

Groente, fruit, brood, noten en koek en kaas zijn echt goedkoper op de markt!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:41

Nee, voor mij is het niet goedkoper hoor...
Ik haal altijd verschillende kaas (mag in het dieet, jaaa.... ik ben weer op dieet, haha), kan ik afwisselen én een doos eieren, want die kost maar 1 euro bij kaas. Bij de supermarkt hebben ze alleen jong, belegen of oud, bij wijze van.
De grillworst kost 3 euro, maar we vinden hem zóveel lekkerder dan uit de supermarkt. De gegrilde kip kost 5 euro en bij onze slager 4,50, maar goed... ik ben die 50ct wel weer aan benzine kwijt als ik daarvoor speciaal naar de slager moet rijden.

Alle andere dingen koop ik gewoon in de supermarkt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:46

Ik zal er eens op gaan letten.
Heb echt geen idee.
Ik haal bijvoorbeeld brood bij de bakker, 3 stuks voor €3,50
En kaas bij de Aldi, zo'n kilostuk voor zo'n €3,50 (kaas van andere winkels vind ik vies :o )
Groente en fruit koop ik ook altijd bij de Aldi, maar ik zal er eens op letten als ik op de markt ben.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:27

Ik haal altijd kaas bij een boer hier, de heeft een winkeltje. €5,- voor een kilo en super lekker :9
groente en fruit is er niet altijd goedkoper, vooral de aanbiedingen van de super kunnen zij niet tegenop natuurlijk. Maar als ik er toch ben sjouw ik meestal wel al het spul mee dat ik wil hebben :)

rijst en macaroni gaat hier ook in grote mooie potten, dus zou best over de datum kunnen zijn.... alleen maar goed dat ik het niet weet want als ik zie dat iets over de datum is dan eet ik het toch niet zo graag...
Ben deze week de kasten en vriezer aan het leegpeuzelen, even alles op maken en dan weer vullen met nieuw spul... scheelt nu ook gelijk even wat geld maar ja straks met aanvullen niet meer natuurlijk :)
Moet ook weer voor kattenvoer dus dat zal ook weer een 50euro zijn....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:32

Quellian schreef:
Rijst eet ik niet over datum of als het lang open heeft gestaan... zitten namelijk snel beestjes in...

Als je beestjes in de rijst hebt dan zaten ze er al eerder in en zijn de eitjes meegekomen in je pak... De meeste kevers en klanders hebben een cyclus van 70-100 dagen bij een temperatuur van 18 graden en zelfs korter bij 23 tot 28 graden (zoals: je rijst boven het gasfornuis zetten).
Meestal is de rijst waarin die beestjes of eitjes zitten dus nieteens over datum, omdat ze al in het pak zaten toen je het kocht.
Als ze namelijk al overal in je keukenkastjes lopen dan kan je bijna je hele deegvoorraad weggooien en rentokil bellen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:33

Ik heb ze als kind zijnde een keer bij mijn moeder gezien. Die bewaarde rijst altijd in een glazen pot in het keukenkastje boven de verwarming. Vréselijk :r :r Kleine witte dingetjes waren het.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:35

Getsie... Ja die kastjes boven een verwarming o.i.d. kan je beter je borden in zetten ipv. voorraad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:49

Ik heb een fobie voor iets wat over de datum is := dat krijg ik dan ook echt niet weg en wordt hier ook weggegooid.. of m'n broertje/vader moet het nog opeten haha. Ik controleer ook altijd voordat ik iets drink/eet of het nog goed is qua datum. Potjes pesto en jam en zo die in de koelkast staan onderzoek ik ook altijd helemaal of er geen schimmel ingekomen is. Want op de één of andere manier zitten die bij ons zo vaak vol schimmel :?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:50

Dan is er wellicht een vieze lepel / vies mes gebruikt met smeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:52

Ik gebruik altijd een nieuw mes voor alles.. Gebeurd wel vaker dat ik voor 1 boterham 3 messen gebruik. Maar ik ben niet de enige in huis natuurlijk haha.