Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:47

Urielle, wat balen zeg! Maar groot gelijk dat je dan het straten laat doen..
:(:)

Onze stratenmaker belde gister, morgenavond komt hij het eerste deel in orde maken, de opsluitbanden ingraven! :) Zo hoopt hij zaterdag al het tegelwerk af te hebben, op de borders na! :)
Ben echt zo benieuwd!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:07

Dankje Mootje en Senna! Ik zal er een betere foto van maken, dit was een foto met mijn telefoon tegen het licht in :D Ik zal ook kijken of ik een closeup foto kan maken van het blad. Als ik zo vergelijk met foto's op het internet van een Laurier, dan kan ik (als leek) volgens mij wel bevestigen dat het een laurier is :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:18

Blackje schreef:
Hoe slaat jou haag aan manz? :)

Zo te zien goed :j Niet alles loopt tegelijk uit, dus van het weekend maar eens rondje lopen om te kijken hoeveel uitval er is.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:07

O dat zal een flinke klus worden Urielle.

Bij ons gaat de beukhaag ook uitlopen (is een Fagus). Het rare is alleen dat het rode moeten zijn maar de ene is rood, ander groen en sommige er tussenin.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:08

Hallo tuinliefhebbers!

Leuk om hier alle tuinplannen te lezen en te zien. Wat een verschillende smaken ook, van volledig verharde tuinen tot bloeiende groene tuinen. Ik hou heel erg van groen, maar heb helaas geen groene vingers, vandaar dat we in onze tuin voor een groot deel graszoden hebben gelegd met een terras aan het huis en een terras achter in de tuin, in een zitkuil aan een sloot. Verder veel gras.

Ik heb nog wel een vraag, wij zitten dus aan een sloot. Vanaf de sloot gezien hebben we eerst een stukje schuinlopende grond en dan de eerste schoeiing. Ik wil op dat schuine stukje grond iets van oeverbegroeiing. Liefst iets wat er een beetje uitziet als wilde bloemenmengsels waarmee bermen vaak worden ingezaaid. Dus verschillende planten en kleuren, dat je een beetje een speels effect krijgt. Maar bestaat zoiets voor vochtige oevers??

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:15

@ Michelle, sorry voor de vertraging, maar hier is de foto van mijn zielige gesnoeide boom:

Afbeelding

Vanmorgen even naar de Intratuin geweest voor Hosta's. Ik heb vierkante betonnen potten op de hoeken van het pad naar de veranda staan en die leken me helemaal leuk:

Afbeelding

Ook 2 lavendelplanten in de opruiming voor 1 euro per stuk. Sommigen zagen er niet zo fris meer uit, maar er zaten er nog een paar tussen die prima konden, voor dat geld durfde ik ze wel te kopen.

En dit zijn mijn zwarte viooltjes:
http://i532.photobucket.com/albums/ee32 ... C01108.jpg

En de kleur verschillen in het nieuwe blad van de beukhaag:
http://i532.photobucket.com/albums/ee32 ... C01112.jpg

En niet helemaal tuingericht, maar deze wilde ik jullie niet onthouden. De eksters bij ons in de boom tegenover het huis zijn uitgevlogen en één van de jongen zat bij het zolderraam uit te rusten:

Afbeelding

Het is vandaag wel tussen de buien door in de tuin bezig zijn zeg. De temperatuur is prima, maar ze draaien af en toe de kraan flink open boven.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:46

Leuk Laura!!

Heb mijn olijfje ook gesnoeid, ziet er ook zo triest uit...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:01

Wat een mooie hosta Laura! :)

Bij ons zitten de opsluitbanden rondom in de tuin en de opsluitband aan de achterkant van de border is erin gegaan. Zaterdag gaan ze de tegels leggen, de verwachting is dat het snel gaat.
Er is nog wel e.e.a. veranderd in mijn ontwerp omdat de degene die de bestrating doet toch beter leek wat aan te passen. Terras was niet symmetrisch en dat is het nu wel, dus mijn border is ipv 5,5 meter, nu 5,10 meter. Dan komen ze met het terras ook op allemaal hele tegels uit :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:21

Zo, nu kan ik eindelijk binnen vallen met foto's van de tuin van ons toekomstige huisjes. T is prima voor nu, maar niet mijn smaak :o Ik zal ze ff uploaden.

Tips welkom!!! T is mij te strak en met te weinig sfeer. K hou van een meer ouderwetse, warme sfeer in de tuin.

Ene kant
Afbeelding
Afbeelding

Andere kant
Afbeelding

En van boven
[img]http://i70.photobucket.com/albums/i95/rowo/huisje/P1010400.jpg[/img

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:26

Ik zou dat terras in ieder geval naar het midden van de tuin trekken. Achter de "buine" uitbouw ofzo..... Zo tussen die 2 uitbouwen/schuurtjes lijkt het me echt onzettend krap en benauwd :o

Neem aan dat het witte een garage is?? Heb je dan dat schuurtje achterin ook nodig qua ruimte?? Anders zou ik het weghalen denk ik. Ik vind het nogal vol.

Wel fijn dat het een mooi onderhouden tuin is :j :j Kan je iig lekker rustig bedenken wat je ermee wil. Want voor komende zomer lijkt me dat je er prima kan vertoeven zo :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:28

Vind het een mooie tuin Rowo! Denk dat je de tegels ook wel kunt hergebruiken misschien, mocht je er wat aan gaan doen.
Zou zelf het grasveldje kleiner maken en net als wat Manzano zegt daar eventueel het terras maken :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:48

Terras willen we juist niet verplaatsen. Het huisje is net nieuw en daar ligt ook de tv aansluiting. Lekker dichtbij het zitje, plus dat daar schaduw is.

@ Manzano: schuurtje willen we echt NIET afbreken :n Die vinden we juist stoer. Maar goed, wij verschillen nogal eens van mening :+

Enige waar we over denken is de garage verkleinen/afbreken, of iets nieuws herbouwen om daar meer ruimte te krijgen. De auto zetten we toch niet binnen en hobby'en doen we niet. Het kleine huisje is behoorlijk groot dus daar ruimte genoeg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:58

Oh ja de garage verkleinen kan idd ook......... Ik vind de schuur ook leuk hoor. Alleen zonde van de ruimte als je het niet nodig hebt. Maar als de garage een optie is dan is dat beter. Heb je ook vooraan de tuin meer ruimte :j
Overigens heb ik het idee dat we (behalve over het terugbellen door makelaars) redelijk op 1 lijn zitten hoor haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:59

Ik bedoelde overigens het terras met die witte set. Dat terras achterin zou ik ook zeker niet verplaatsen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:42

Morganlefay schreef:
Hier vandaag flink geschoffeld. Ik had de schrik van mijn leven. Ben als de dood voor kikkers en padden en hoppa, springt er net zo'n beest voor je schoffel weg! Zoontjelief ging meteen weg. Hij ging wat anders doen op een plek waar geen kikkers zitten. :+ Bij mij zit enorm veel zevenblad in de tuin. Echt balen! Dat groeit nog sneller dan je er tegenop kan schoffelen. Echt heel secuur doe ik dat nu ook nog niet. Als de sla en de brocolli maar licht krijgen, maar het moet er tzt wel graag uit, als ik de tuin ga herinrichten. 8-) Iemand tips hoe je daar van af komt?
@Idefix4
Als je het zevenblad bedoeld. Tja, uitputten door elke keer de uitlopers te verwijderen.Geldt ook voor het welbekende pispotje=haagwinde. Of anders wat erg rigoreus is, de fik erin.

De fik er in en dan mijn huis ernaast ook. Ik zie me al staan bij de verzekeraar... _O- "Uhm, tja, ik wou van het zevenblad af!" Goeie tip!

Mootje: Is dat zo? Dat heb ik nog nooit ervaren, maar idd niet in de volle zon, maar ze staan bij mij dan blijkbaar altijd wel een beetje in schaduw en idd staan ze hier altijd in de volle grond.

Ik zal de vlinderstruik hier op de foto zetten en tot vanavond!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:47

Idefix, Waarschijnlijk geef ik hem dan gewoon te weinig water (icm pot ipv volle grond) :D
Ik ga volgende week op vakantie en heb binnen een hortensia staan... Die overleeft het binnen sowieso niet door watergebrek, zal ik hem gewoon buitenzetten in een pot met hydrokorrels en hopen dat hij blijft leven tijdens mijn vakantie :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:53

Wij hebben bij de binnenplanten van die handige bollen in de bakken waar water in zit.
http://www.icadeau.nl/nl/plant-genie

Ideaal als je weg gaat enzo (of gewoon steeds de planten vergeet O:) )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:57

Ik las laatst een tip.... Een emmer met water, touw erin, andere eind van het touw in de potgrond en dan komt er (in elk geval de eerste paar dagen) via het touw water in de grond.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd dus kom me niet afschieten als het niet heeft gewerkt! :=

http://www.tuinadvies.nl/water_geven_ti ... kantie.htm

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:58

Die van jou is ook een handige, Manzano :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:02

Nicolletje schreef:
Ik las laatst een tip.... Een emmer met water, touw erin, andere eind van het touw in de potgrond en dan komt er (in elk geval de eerste paar dagen) via het touw water in de grond.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd dus kom me niet afschieten als het niet heeft gewerkt! :=

http://www.tuinadvies.nl/water_geven_ti ... kantie.htm

Oh dat kan denk ik idd wel werken. Zo werken die kruidenpotjes ook vaak met zo'n hydro-systeem. Die heb ik voor de basilicum enzo. Ideaal!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:06

Manz, Geef je me weer een reden om te winkelen _O-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:07

Rowo, wat je alvast kan doen is een mooie heester/ klimplant achter in de tuin bij de schuur neerzetten, een leuke houten balkonbak onder het schuurraampje maken.
Om het wat minder vierkant te maken zou je in de toekomst de randen van de border achter het huis-schuurtje weg kunnen halen en er een rond terras kunnen tegelen, zodat de borders wat meer overlopen.
Zoiets kan je ook voor het tuinschuurtje maken, waar nu die grote bloembak en border staat.
Als je het gras zo-zo vindt kan je er een zaadmengsel bloemen (alpenweide, drachtplanten, dat soort 'onkruid' :+ ) doorheen gooien (dat kan volgens mij nu nog steeds, groeit toch wel).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:11

Mootje schreef:
Manz, Geef je me weer een reden om te winkelen _O-

Hhahahaha!!! Sorry!!!!! Y;( :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:28

Thanks voor de tips mensen. Ik zie hier toch leuke dingen voorbij komen! :D

@ Manzano: ooh dat bedoelde je, met die witte stoelen. Dat zal idd niet zo snel een stuk zijn waar we zitten denk ik. Daar willen we idd wat mee doen. T is alleen jammer dat ze een zonnescherm in dat smalle stuk hebben gemaakt, die had wel achter het kantoor gemogen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:29

Oh dat is zeker jammer!!! Zijn die niet te verplaatsen???
Ik heb nog nooit een zonnescherm gehad, dus heb geen flauw idee. Zie alleen soms wel eens aan een gevel dat er ooit een gehangen moet hebben :=