[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:13

Bij ons was het in 3 weken rond, dus als ze echt willen lukt het ze makkelijk.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:21

Kijk dat geeft weer moed. Bij de Rabo zeiden ze er ook niks over, maar bij de Abn zeiden ze dat het voor zowel de Rabo als voor hun eigenlijk onmogelijk is. Ook ivm met die nhg, al hoorde ik gisteren dat dat ook binnen 10 dagen rond moet kunnen zijn..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:23

Het kan idd in 3 weken. Maar wij als makelaar houden meesta sowieso 4 weken aan om alles rond te krijgen.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:25

Mijn zus heeft het destijds ook in 4 weken rond gekregen, ze moest er wel flink voor bellen maar dan ging het wel allemaal sneller.

het huis waar mijn vriend en ik zaterdag zijn wezen kijken spreekt ons zo erg aan dat we een 2e bezichtiging gaan aanvragen :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:26

Ik heb/had ook 4 weken en er is al het een en ander verzet de afgelopen week. Ben bij de bank langs geweest en heb hun akkoord, taxatie is gedaan, koopacte wordt morgen ondertekend en als het taxatierapport klaar is (1 augustus) heb ik opnieuw een afpsraak bij de bank om alles rond te maken. Dan volgt het onderzoek van de nhg (klopt dit?) en dan heeft de notaris ook nog tijd nodig (hoe lang?) en 16 augustus zou dan de overdracht plaats moeten vinden..

Hoe zit het als dit niet lukt? Krijg je dan de sleutel gewoon later of ook meteen een boete?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:28

Ik stap hier ook even in. Ik ga vrijdag kijken voor mijn eerste huisje. Alles is voor mij nog nieuw, hypotheek regelen, bezichtigingen, etc. Gelukkig heb ik een team van mensen die me overal mee kunnen helpen. Maar toch wel fijn om hier de ervaringen van anderen ook te kunnen lezen!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:29

Die boete krijg je niet zomaar hoor. Dan moet je al getekend hebben, ontbindende voorwaarden moeten afgelopen zijn. Als je dan af ziet van de koop om wat voor reden dan ook, moet je betalen.

Wij nemen tussen de datum van ontbindende voorwaarden (dus rondkrijgen financiering of bijv. verkoop oude huis) en de overdracht bij de notaris nooit een bepaalde periode. Soms zit er wel 5 maand tussen, soms maar een maand. Minimum is vaak wel 4 weken.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:41

Wij hebben ook geen periode opgenomen hoor, maar de datum van de sleuteloverdracht is wel vastgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:51

Heb je in je koopcontract laten vastleggen dat je de financien voor een bep. datum (vaak datum van sleuteloverdracht) rond moet krijgen? Zo ja, dan is dat de datum waarvoor alles rond moet zijn. Is het dan niet rond moet je kunnen aantonen dat het echt niet gelukt is (met getuigschriften van de banken waar je bent geweest, dit moeten er meerdere zijn), anders krijg je idd die boete. Maar dat zal zo'n vaart niet lopen.
Ben je al klant bij een bepaalde bank, heb je daar een rekening lopen, hebben je ouders een bedrijf dat ze daar hebben zitten, etc.? Ga dan bij die bank praten over wat je wil, dat het rond móet zijn voor die en die datum, en ook dan kun je nog onderhandelen over de rente. Zo hebben wij het gedaan. Uiteindelijk was de NHG rond in 6 (!) dagen en de rest was ook supersnel al rond. Dit kwam wel omdat wij absoluut geen tophypotheek aanvroegen en dus geen risico waren voor de bank. Dus met een goed gesprek kom je een heel eind is mijn ervaring.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:59

Kan me niet voorstellen dat het bij mij echt mis gaat, heb inderdaad ook geen tophypotheek en de bank heeft al toegezegd dat het bedrag geen probleem moet zijn. Heb verder geen leningen oid lopen, dus ga er vanuit dat het allemaal wel moet lukken. 2 augustus heb ik weer een afspraak bij de bank om de hypotheek rond te maken. Daarna heb ik nog 2 weken om alles rond te krijgen voor de sleuteloverdracht, dus zou in principe moeten kunnen dus.. Makelaar zei ook dat het wel mogelijk was hoor, maar dat we wel gelijk in actie moesten komen en dat hebben we dan ook gedaan. Meteen naar de bank 2 dagen na de koop en ook meteen een taxateur ingeschakeld.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:07

Ik ga donderdag het voorlopig koop contract tekenen en dan heb ik een maand om alles rond te krijgen.
Maar ik voor zie ook geen problemen. Ik heb nooit schulden ofzo gehad en ik heb een vaste baan. En ik zit ook niet aan mijn maximale lening.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:16

ginger18 schreef:
Ik ga donderdag het voorlopig koop contract tekenen en dan heb ik een maand om alles rond te krijgen.
Maar ik voor zie ook geen problemen. Ik heb nooit schulden ofzo gehad en ik heb een vaste baan. En ik zit ook niet aan mijn maximale lening.

Neem van mij aan, een voorlopig koopcontract bestaat niet :D Dat is echt zo'n gebruikte term in de maatschappij die nergens op slaat :+ Sorry, k moest het ff zeggen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:41

Wat gaat ze dan tekenen? Voorlopig koopcontract is misschien niet vrijblijvend (en weinigs voorlopigs aan) maar het is in makelaar/hypotheekland volgens mij een veel gebruikte term.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:08

Dat voorlopig slaat gewoon nergens op dat is het. Als je tekent is het gewoon definitief in die zin dat je de kans heb om de financiering rond te krijgen en dat daarna de woning van jou is. Een voorlopig koopcontract is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat je een beetje zwanger bent.. Je bent zwanger of je bent het niet.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:13

Mijn koop is helaas niet doorgegaan.
Door slecht communiseren van de makelaar was er nog een geintereseerde wat ik niet wist en die heet het gekocht, toen ik een bod wilde doen hebben ze er ook niets van gezegd.

Nou ja ik zoek gewoon verder, heb al iets leuks gezien maar ligt iets boven mn budget.. :+

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:14

Dat is wel k loten zeg. En niet echt netjes van de makelaar om niks te zeggen om het moment van jullie bieden.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:49

Het einige waar je misschien voor moet oppassen is dat als je niet optijd de dingen rond krijgt, dat je dan de extra maandlasten van de huidige bewoners moet betalen (als ze 'kwaad' willen iig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:00

De eerste 3 dagen (die je als wettelijke bedenktijd hebt) is het wel degelijk een voorlopig koopcontract ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:06

En daarna een contract met een ontbindende voorwaarde?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:07

Ffortuna schreef:
De eerste 3 dagen (die je als wettelijke bedenktijd hebt) is het wel degelijk een voorlopig koopcontract ;)

Je hebt idd 3 wettelijke dagen bedenktijd maar dan nog heet het geen voorlopig koopcontract. Maar goed ik zal het wel niet weten met mijn opleiding vastgoed en makelaardij en werkzaam op een makelaarskantoor }:0

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:10

Niet dat ik het van plan ben, maar wat nou als ik morgen het contract niet teken? Mondeling zijn er al wel allemaal afspraken, maar gaat dan het hele geintje niet door?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:10

En zou hetzelfde dan gelden voor de huidige eigenaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:12

Uh, rowo, wat wil je hiermee bereiken dan :?
Leg me dan liever uit WAAROM het een voorlopig koopcontract heet. En waarom de MAKELAAR die mij mijn huis heeft verkocht (een maand geleden) op de voorkant van het voorlopig koopcontract in koeienletters VOORLOPIG KOOPCONTRACT heeft gezet? Wat is het dan volgens jou met je ongetwijfeld fantastische opleiding?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:14

Pff hou het een beetje gezellig alsjeblieft..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:14

Ffortuna schreef:
Uh, rowo, wat wil je hiermee bereiken dan :?
Leg me dan liever uit WAAROM het een voorlopig koopcontract heet. En waarom de MAKELAAR die mij mijn huis heeft verkocht (een maand geleden) op de voorkant van het voorlopig koopcontract in koeienletters VOORLOPIG KOOPCONTRACT heeft gezet? Wat is het dan volgens jou met je ongetwijfeld fantastische opleiding?

Ik wil hier niks mee bereiken hoor :) Ik zeg gewoon zoals het is. Dat jij er anders over denkt prima...

Het enige wanneer wij het 'concept'' noemen is als koper en verkopers er (voor het tekenen) nog aanpassingen in mogen doen, bijv. met ontbindende voorwaarden en de overdracht. Daarna is er niets voorlopigs aan.

Maar laat maar...

@ minka: als je nog niets getekend hebt, zit je nog nergens aan vast :)