Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:28

Ik schrik echt van de bedragen die hier voorbij komen :oo Over wat voor woningen hebben we het dan?

Als ik voor mezelf kijk, dan gaan de bedragen wel omhoog maar lijkt het nog aardig binnen de perken te blijven. Ik heb een appartement van 90m2, woon 50% van de tijd alleen. Blokverwarming, verder alleen gas voor het fornuis. Boiler is elektrisch.

Mijn bedragen nu:
- Essent (stroom + gas fornuis): € 44 p/m, voorstel Essent om te zakken naar € 11 per maand, voorspelling is dat ik straks terug krijg van Essent.
- Techem (blokverwarming): voorschot € 130 p/m vanaf 1-2-2022, daarvoor € 70 p/m. Jaar loopt van juni 2021 tot juli 2022. Moet nu € 275 bij betalen.

In totaal dus een voorschot van € 170 p/m, denk dat als ik de Techem nog een keer ophoog naar € 160 ik uit ga komen. Verwarming staat in de winter alleen aan in de woonkamer en de werkkamer. Keuken heeft geen verwarming, in de slaapkamer staat hij niet aan en in de douche ook niet. Daar dient de radiator als handoekenrek.

Echter zijn wij wel bezig met de aanschaf van een nieuwe woning, en daarvoor maak ik me toch wel wat zorgen. Daar spelen waarschijnlijk hele andere bedragen.. Al kan ik mijn contract bij Essent wel meenemen, hopelijk scheelt dat wat (>10jr klant, daardoor korting).

Wat mij helpt op echt gure dagen is zorgen dat ik sowieso warme voeten heb (Uggs!) en warme handen (vingerloze handschoenen ivm typen). Zodra ik koude handen of voeten heb trekt dat helemaal door, en daar is haast niet tegenop te stoken.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:38

Berdien schreef:
Ik schrik echt van de bedragen die hier voorbij komen :oo Over wat voor woningen hebben we het dan?

Als ik voor mezelf kijk, dan gaan de bedragen wel omhoog maar lijkt het nog aardig binnen de perken te blijven. Ik heb een appartement van 90m2, woon 50% van de tijd alleen. Blokverwarming, verder alleen gas voor het fornuis. Boiler is elektrisch.

Mijn bedragen nu:
- Essent (stroom + gas fornuis): € 44 p/m, voorstel Essent om te zakken naar € 11 per maand, voorspelling is dat ik straks terug krijg van Essent.
- Techem (blokverwarming): voorschot € 130 p/m vanaf 1-2-2022, daarvoor € 70 p/m. Jaar loopt van juni 2021 tot juli 2022. Moet nu € 275 bij betalen.

In totaal dus een voorschot van € 170 p/m, denk dat als ik de Techem nog een keer ophoog naar € 160 ik uit ga komen. Verwarming staat in de winter alleen aan in de woonkamer en de werkkamer. Keuken heeft geen verwarming, in de slaapkamer staat hij niet aan en in de douche ook niet. Daar dient de radiator als handoekenrek.

Echter zijn wij wel bezig met de aanschaf van een nieuwe woning, en daarvoor maak ik me toch wel wat zorgen. Daar spelen waarschijnlijk hele andere bedragen.. Al kan ik mijn contract bij Essent wel meenemen, hopelijk scheelt dat wat (>10jr klant, daardoor korting).

Wat mij helpt op echt gure dagen is zorgen dat ik sowieso warme voeten heb (Uggs!) en warme handen (vingerloze handschoenen ivm typen). Zodra ik koude handen of voeten heb trekt dat helemaal door, en daar is haast niet tegenop te stoken.

Wij wonen in een tussenwoning van 100 m2 gewoon een rijtjeshuis

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:42

Relaxed schreef:
Ik denk ook dat blijven zitten het beste is, nu overstappen iig sowieso niet doen :n

Ik heb ook gekeken naar overstappen. Maar dat heeft geen zin. Nieuwe klanten betalen overal nog meer dan oude klanten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:43

MarijeR

Hier was het in het begin ook erg wennen aan de zonnepanelen op een boerderij uit 1830 maar nu valt het nog amper op.

Heb ook een airco maar de buitenunit staat in de (enorm grote) schuur dus je ziet er niets van.
Ben zelf nog niet helemaal weg van verwarmen met de airco, de warmte is niet zoals van de cv, maar wil deze winter toch gaan kijken om hem als bijverwarming te gaan gebruiken.
Ben normaal wel van dekbed op de bank en een elektrische deken op bed maar merk dat ik steeds meer moeite ga krijgen met 18 graden in huis in de winter.
Heb een spierziekte en de kou geeft meer klachten plus dat ik zit te wachten op een grote operatie met langdurig herstel en ik het dan niet in huis koud wil gaan hebben...
Douchen wordt ook lekker duur, volgens de thuiszorg is straks 2 tot 4 keer per dag hulp met douchen voor wondzorg nodig.
En dat gaat never nooit niet met koud water gebeuren :evaw:
Maar goed, dat is tijdelijk voor een aantal weken.
Normaal douche ik in de avond wel redelijk lang, puur om mijn spieren te laten ontspannen om te kunnen slapen. Ga ik ook niets aan veranderen want ik zit niet te wachten op nog meer pijnstilling te moeten slikken.

Mijn vader stookt het graag warm (20/21 graden) maar is ook al 78 en dan ga je ook niet zitten bibberen in je eigen huis.

Ik kan al wel merken dat extra isoleren de afgelopen jaren echt het gasverbruik naar beneden heeft gebracht.
Wij zitten nu op een voorschot van 450 per maand maar dat is voor 2 woningen en kantoorruimte.
Mijn eigen appartement van 120m2 en een grote boerderij van mijn vader waar ook de kantoorruimte in zit.
Al met al niet slecht voor een boerderij uit 1830. En gelukkig een vast contract tot juli 2024.

elnienjo

Kinke schreef:
in juli 2018 geplaatst, dus die hebben we al wel terugverdiend (er moest ook nieuw riet op).
De meningen erover zijn verdeeld, of je vindt het mooi of hartstikke jammer :D

[ [url=m/qBsdlK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het spuuglelijk eerlijk gezegd en zonde van dat mooie rieten dak. Dan had ik het dak met iets goedkopers laten bedekken om het minder uit de toon te laten vallen denk ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:26

Maar voor een monoblock heb je toch alsnog een gat in de muur nodig, Monique?

Cer, de unit staat naast mijn wasmachine en haalt daar ook het water vandaan. Vanaf daar lopen leidingen naar de woonkamer en de gang tegenover de slaapkamer. Hij kan koelen en verwarmen dacht ik. Maar ik vind verwarmingswarmte van een airco niet echt fijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:35

Liepen die leidingen al naar de woonkamer, of heb je die nog moeten laten aanleggen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:37

Dat is allemaal aangelegd. Het was niet goedkoop maar ik heb er deze zomer al wel veel profijt van gehad.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:42

Fitzroy schreef:
Maar voor een monoblock heb je toch alsnog een gat in de muur nodig, Monique?
.

Twee gaten van 20mm doorsnee en een kleintje. Roosters in kleur van de muur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:43

Fitzroy schreef:
Dat is allemaal aangelegd. Het was niet goedkoop maar ik heb er deze zomer al wel veel profijt van gehad.

Ah helder, thanks :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:44

@Monique, dat mag hier dus niet.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:57

Fitzroy schreef:
@Monique, dat mag hier dus niet.

Wij hebben de VVE een beetje overdonderd zijn maar 4 appartementen. Geen gedoe gehad.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:32

Verschrikkelijk al die tarieven die langskomen... Daar wordt een mens toch diepongelukkig van? Tel daar de andere stijgende kosten ook nog bij op... :( :( :(

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:43

Ik wordt inmiddels aardig labiel van de energieprijzen. Zit bij Vattenfall en kreeg een behoorlijk bedrag terug dit jaar en na een aantal maanden “je termijnbedrag kan omlaag” genegeerd te hebben. Toen kwam de melding “je termijnbedrag is te laag”, nou oké prima doe ik m toch weer terug naar wat ik had. Later kwam “je gaat flink moeten bijbetalen als je termijnbedrag niet omhoog gaat” met t een adviesbedrag. Maar ik hou niet van niet afgeronde getallen dus ik had m afgerond omhoog. En nu staat er weer “je kan omlaag, je krijg tussen 30-50 terug”. Ze kunnen me wat. Dan doe ik dat en mag ik bij de volgende jaarafrekening een enorm bedrag bij lappen zeker? Nee dan krijg ik liever een flink bedrag terug O:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:54

friendly schreef:
Ik wordt inmiddels aardig labiel van de energieprijzen. Zit bij Vattenfall en kreeg een behoorlijk bedrag terug dit jaar en na een aantal maanden “je termijnbedrag kan omlaag” genegeerd te hebben. Toen kwam de melding “je termijnbedrag is te laag”, nou oké prima doe ik m toch weer terug naar wat ik had. Later kwam “je gaat flink moeten bijbetalen als je termijnbedrag niet omhoog gaat” met t een adviesbedrag. Maar ik hou niet van niet afgeronde getallen dus ik had m afgerond omhoog. En nu staat er weer “je kan omlaag, je krijg tussen 30-50 terug”. Ze kunnen me wat. Dan doe ik dat en mag ik bij de volgende jaarafrekening een enorm bedrag bij lappen zeker? Nee dan krijg ik liever een flink bedrag terug O:)

Ik zou de bedrag apart zetten op een rekening. Mocht je volgend jaar bij moeten betalen dan heb je dat bedrag gewoon apart staan. Mochten ze omvallen dan ben je je geld niet kwijt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:56

Ja dat is ook nog een goede optie inderdaad.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:11

Vanmorgen even gekeken naar het aanbod in energie (contract loopt in december af) en kom me dus ook maar even melden...

Maandelijkse bedragen zitten tussen de 600 en 800 euro voor een nieuw contract, weet niet hoe het zit als we blijven zitten bij de huidige.

En dat voor een tussenwoning van 87m2, In 2021 betaalden we 160 per maand en hebben we zelfs nog een groot bedrag terug gestort gekregen -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:18

Ik vind het ook maar irritant dat je bij Vattenfall maar 1 keer per maand dat advies kan aanvragen. Vorige maand per ongeluk op geklikt en nu moet ik dus wachten.

Ze geven wel aan dat je het aan moet geven als je het hogere termijnbedrag niet kan betalen. Dus ik wilde weten wat het verschil was tussen wat zij adviseren en ik betaal maar kan dis niet. Ben wel benieuwd wat ze zeggen als ik contact opneem?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:19

JudithGigi schreef:
Vanmorgen even gekeken naar het aanbod in energie (contract loopt in december af) en kom me dus ook maar even melden...

Maandelijkse bedragen zitten tussen de 600 en 800 euro voor een nieuw contract, weet niet hoe het zit als we blijven zitten bij de huidige.

En dat voor een tussenwoning van 87m2, In 2021 betaalden we 160 per maand en hebben we zelfs nog een groot bedrag terug gestort gekregen -O-

Let heel goed op wat je doet. In veel gevallen is overstappen zelfs duurder dan blijven zitten. Het is gewoon te gestoord voor woorden. Het enige wat helpt is met een winterjas aan in huis gaan zitten de komende winter.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:31

Ook ik kom mij in dit topic melden. Ik ga dit huis proberen te kopen(Wat 95% lukt) van mijn ex, althans dit huis is van ons samen maar hij gaat eruit.

Nu staat het oude contract op zijn naam en kan ik dus helaas niet overnemen.
Nu was ik aan het kijken wat voor mij de beste optie is maar jeetje wat lastig! Om de elektra maak ik mij niet druk, heb het hele dak vol zonnepanelen liggen. Heb gerekend met 1200kwh wat ik zelf verbruik en de panelen hebben dit jaar al 3200kwh opgeleverd.
Maar het gas vind ik vrij lastig in te schatten.

Ik zou nu rond een maandbedrag van 320 euro ongeveer gaan uitkomen voor een rijtjeswoning(72m2) uit 1923. Wat deels geïsoleerd is en vernieuwd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:38

Valerie93 schreef:
Ook ik kom mij in dit topic melden. Ik ga dit huis proberen te kopen(Wat 95% lukt) van mijn ex, althans dit huis is van ons samen maar hij gaat eruit.

Nu staat het oude contract op zijn naam en kan ik dus helaas niet overnemen.
Nu was ik aan het kijken wat voor mij de beste optie is maar jeetje wat lastig! Om de elektra maak ik mij niet druk, heb het hele dak vol zonnepanelen liggen. Heb gerekend met 1200kwh wat ik zelf verbruik en de panelen hebben dit jaar al 3200kwh opgeleverd.
Maar het gas vind ik vrij lastig in te schatten.

Ik zou nu rond een maandbedrag van 320 euro ongeveer gaan uitkomen voor een rijtjeswoning(72m2) uit 1923. Wat deels geïsoleerd is en vernieuwd.

Maar als je zonnepanelen hebt kun je toch elektrisch (bij) verwarmen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:45

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:48

Poeh... ik ben benieuwd hoe dat prijsplafond uitpakt. Daar gaat Poetin niet blij mee worden.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:48

MarlindeRooz schreef:
Ja ik ga vanmiddag warme pyjamajas en huispakken scoren. Er is hier geen primark maar tips voor goedkope warme pakken zijn welkom. :+

Op de site van de Hema staat ook een grote draagbare deken met mouwen en hoodie voor 15 euro. Van fleece, in zwart en rose.
https://www.hema.nl/cadeau/voor-wie/voo ... 60055.html
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 07-09-22 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt