Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:05

webster543 schreef:
Je bent super bezig!! Echt een mooi ruim huis.
Wat moet er nog allemaal bij jou gebeuren?
Veel :').
Ik kan helemaal beneden wonen (levensloopbestendig) dus de verdieping en zolder ga ik gefaseerd aanpakken.

Maar in elk geval op de begane grond dus alle muren voorstrijken, renovlies en sauzen of anderszins vliesbehang. Alle vloeren (moet ik nog kiezen, oeps) en de keuken.

En daarna in stappen afwerken.
Spoelblok in de bijkeuken. De trapkast inrichten (heb daarvoor planken uit de kelder van het oude huis in de schuur gezet <3).

Ik heb flink moeten schrappen om de bouwkosten binnen de perken te houden. Zo is de badkamer boven alleen het hoognodige geplaatst . Het bad, de waterontharder en het extra toilet in de bijkeuken zijn wel de aansluitingen aangelegd maar niet geplaatst of getegeld.

En buiten nog hè. In willekeurige volgorde: oprit, heg, schutting, tuin, carport, veranda, nieuwe schuur voor de trailer.

webster543 schreef:
Ik heb trouwens net voor het eerst een echt maaltijd gekookt. Ik schrok mij rot, hoe snel een inductie kookplaat olie warm krijgt :') de muren zijn ingewijd met vet spetters O:) O:)
Iemand een tip om die er weer vanaf te krijgen?

Wat jammer van je mooie huis :( . Voorzichtig deppen met Dasty ontvetter? Of beetje afwas, allesreiniger oid. Misschien beetje verdunde ammoniak.
En ja, anders overschilderen.

Ik heb in de caravan een paar kunststof snijplanken op de kookplaat staan tegen het sputteren.
Ik heb ook ooit ergens gehoord dat als je een beetje boter bij de olie in doet het niet sputtert. Maar geen idee of dat echt werkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:11

Roodvos schreef:
webster543 schreef:
Je bent super bezig!! Echt een mooi ruim huis.
Wat moet er nog allemaal bij jou gebeuren?
Veel :').
Ik kan helemaal beneden wonen (levensloopbestendig) dus de verdieping en zolder ga ik gefaseerd aanpakken.

Maar in elk geval op de begane grond dus alle muren voorstrijken, renovlies en sauzen of anderszins vliesbehang. Alle vloeren (moet ik nog kiezen, oeps) en de keuken.

En daarna in stappen afwerken.
Spoelblok in de bijkeuken. De trapkast inrichten (heb daarvoor planken uit de kelder van het oude huis in de schuur gezet <3).

Ik heb flink moeten schrappen om de bouwkosten binnen de perken te houden. Zo is de badkamer boven alleen het hoognodige geplaatst . Het bad, de waterontharder en het extra toilet in de bijkeuken zijn wel de aansluitingen aangelegd maar niet geplaatst of getegeld.

En buiten nog hè. In willekeurige volgorde: oprit, heg, schutting, tuin, carport, veranda, nieuwe schuur voor de trailer.

webster543 schreef:
Ik heb trouwens net voor het eerst een echt maaltijd gekookt. Ik schrok mij rot, hoe snel een inductie kookplaat olie warm krijgt :') de muren zijn ingewijd met vet spetters O:) O:)
Iemand een tip om die er weer vanaf te krijgen?

Wat jammer van je mooie huis :( . Voorzichtig deppen met Dasty ontvetter? Of beetje afwas, allesreiniger oid. Misschien beetje verdunde ammoniak.
En ja, anders overschilderen.

Ik heb in de caravan een paar kunststof snijplanken op de kookplaat staan tegen het sputteren.
Ik heb ook ooit ergens gehoord dat als je een beetje boter bij de olie in doet het niet sputtert. Maar geen idee of dat echt werkt.

In mijn ervaring gaat het alleen nog maar veel harder spatten als je boter bij olie doet, omdat er nog vocht in boter zit. Dat matcht niet zo lekker met hete olie. Samen zachtjes opwarmen kan eventueel wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:25

Precies, het is het water in de boter (boter is 80% vet) dat het spetteren veroorzaakt. Dat water wil bij 100 graden er uit (lees: het verdampt), terwijl olie rustig 200 graden en meer kan worden.
Olie (100% vet) zou niet mogen spetteren, want daar zit niets in dat bij lage temperatuur wil verdampen. Wat wél spettert is het vlees of de groente (bevat 60-80% water) dat je in de hete olie ploft.

webster543

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 23:28

Precies dat heb ik ondervonden, ibbel.
Dank voor de uitleg

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 23:50

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 09:26

Dat ziet er erg leuk uit! En ook super handig. Helaas wel wat duur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:32

Wij hebben een kunstof plaat met foto.
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:34

Kun je die plaat weghalen Neon? Of zit die wel echt vast op de muur?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:59

webster543 schreef:
Bedankt voor de tip van de waterafstotende verf!!! Dat is een grote kanshebber!!

Buitenmuurverf is dan heel geschikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:01

Of gewone muurverf en jachtlak overheen. Nadeel jachtlak is heel erg duur.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:16

Er bestaat ook gewoon afwasbare muurverf. Werkt prima. Alleen even goed kijken met welk doekje je de muur daarna afneemt, sommige doekjes laten pluisjes achter.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 10:55

Neonlight, mooi zeg!!

Met verf, zouden jullie dan de lijn onder de kastjes aanhouden? De hoek om tot voorbij de spoelbak?
Maar niet de “hoek naar boven” naar de dampkap? Afbeelding
Zie pijltje

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:13

Ik zou de hele lijn doen, maar ben soms nogal lomp. Met af en toe rond vliegend servies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:18

Ik zou ook de hele lijn doen, alleen voor de mooie 'lijn' moet dan wel de onderste plank gelijk met het keukenkastje hangen :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:20

Ik zou sowieso tm dampkap doen zo hoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:00

Ik zou ook zeker het hele wandje doen tot de afzuigkap. Dat wordt zo goor vet van het koken... en spetters willen ook altijd voorbij je grensje := Dan ben je bezig met pastasaus of vis ofzo....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:44

Ik zou het doortrekken tot het plafond, zodat je keuken een andere kleur heeft dan de rest. Hou je het rustiger en duidelijk een aparte ruimte.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:08

Dat was ook mijn gedachte, hele hoek van de keuken tot het plafond.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 14:22

Welke kleur zouden jullie dan nemen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:25

Heb je een beetje een vrolijke accentkleur voor prullaria (vaasjes / kussentjes, servies enzo) in gedachten?

Dan misschien iets met die kleur, wijnrood ofzo :P
Of wil je het in de rustige tinten houden?

Ik zou het in ieder geval niet te donker maken.
Misschien de kleur van de vloertegel?

Het geheel is wel wat flets dan. Maar ook rustig. Net hoe je het bekijkt...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:56

De hele lijn in een andere kleur wordt denk ik raar/lelijk bij het raam.

Ik heb in mijn keuken de lijn boven het aanrecht in dezelfde kleur, alleen dat deel met vliesbehang beschermd (anders heb je hakkels in je stukwerk iedere keer als je met een pan stoot) em over het vliesbehang zijdeglans lak in dezelfde kleur als de latex erboven. Geen rare afscheidingen op ongelukkige plaatsen (zoals hier het raam) en heel makkelijk met een sopje en zelfs schuurspons schoon te maken. Zit er al jaren en zou het zo weer doen als ik een nieuwe keuken zou nemen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:11

Ik heb m'n hele woonkamer met die verf (laten) verven. De kleur van m'n woonkamer loopt door in de keuken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:31

Stille meelezer :D Mijn hele keuken is geverfd in een afneembare verf van Lexa. Zelfs pastavlekken gaan er moeiteloos af! Ik vind het echt ideaal. Alle muren van de keuken zijn wit, mijn keuken zelf bevat veel kleur.

Wel heb ik een rand boven het aanrecht, tegen de ergste spetters en spatters.

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:39

Ik had een achterwand van hetzelfde materiaal en kleur als mijn aanrechtblad, alleen dunner. Gaf een mooi geheel, en makkelijk schoon te maken.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:02

Mooie keuken Berdien! <3

Ik zou inderdaad doen wat Tinka nu oppert, of de afwasbare verf. Dat hadden wij in ons vorige huis en is echt ideaal. Als ik naar de foto van je keuken kijk webster, dan zou ik een hele lichte, rustige kleur kiezen omdat de keuken zelf al best massief is. Dus ik zou het geheel te druk vinden als ik daar ook nog een vrolijk gekleurde plaat zou plaatsen oid.