Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:51

Ik denk dat er veel gebluft is, nu bekoelt het met de rentes en kost van leven, maar wij hebben 3 jaar rustig rond gekeken en hadden snel door welke panden echt voor de hoofdprijs gingen en welke men die indruk gaf maar niet gebeurde. Het snel volboeken van bezichtigingen, elk maar een kwartiertje, is echt een truc om de koper het gevoel te geven dat hij snel moet zijn en veel moet bieden. In realiteit valt het meestal heel erg mee. Hier gaan gewone gezinswoningen met veel werk aan en mini tuin snel voor 600.000-800.000. Dat is gewoon een flink budget en voor dat geld moet het dan ook echt wel kloppen. Ik ben er op een moment ook veel rustiger in geworden.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 10:54

Dat geloof ik inderdaad ook wel! Hier duren de bezichtigingen een uur :)
Ach hoeft er ook maar 1 bij te zitten :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:16

Bij mijn zus waren er 35 bezichtiging ( hoger segment) 3 biedingen waarvan maar 1 goed bod.
Vrienden hadden 2 bezichtiging, 2 biedingen die allebei erg sterk waren.
Beide dus verkocht, maar staar je niet blind op het aantal bezichtigingen.

Makelaar vertelde wel dat ze een ander pand hadden, eigenaar wilde perse vraagprijs 20k hoger. 30 bezichtingen waarop verkoper een ' zie je wel' liet vallen.
Geen biedingen.
Makelaar heeft wat mensen nagebeld die allen zeiden dat de vraagprijs hoger was dan wat ze het waard vonden en onder de prijs bieden lijkt geen zin te hebben. Huis staat na 2 maanden nog te koop. Dit niet eens in hogere segment ( vp rond de 500k). En dan worden mensen argwanend en komen ook niet meer.
Lastige markt

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:20

Ik ben van nature nogal een negatieve denker... je hebt gelijk! Ik wacht gewoon rustig af.
Vanavond en morgen even flink aan de poets zodat alles netjes en fris is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:52

listiglistje schreef:
horsii schreef:
Merkte wij idd ook, hier ook niet heel veel overboden. Maar wel leuk boven de vraagprijs. Makelaar had het ook al aangegeven dus hadden bewust de vraagprijs wat hoog ingezet.
Zo zie je maar weer, jr hebt geen dertig biedingen nodig.
Fijn starters weer aan een huis

Ja dat was ook hier de strategie :D

Had andere potentiële kopers die vielen over toch maar 2 slaapkamers. Daardoor waren er een paar afgehaakt. Maar goed de prijs was ook lager, meer kamers dan is de vraagprijs hier een stuk hoger.

Ik vind je huis echt prachtig. Maar denk dat het idd net een lastige niche is met 2 slaapkamers, en te duur voor een éénverdiener.

De markt is zooo moeilijk, dat het ook heel moeilijk te voorspellen valt wat er gebeurt als je wil doorstromen over bv. 5 jaar. Nog meer schaarste, of juist een hypotheek die onder water staat... Ik denk dat de meeste starters daarom echt voor iets gaan wat forever futureproof is (wij iig, en dan maar 100 km verderop :+ )

Anyhow, superfijn dat er een lekker bod is uitgekomen :D. En nogmaals, ik vind het een prachtige starterswoning, dus daar heeft het echt niet aan gelegen :D
Kennelijk is de markt echt op zijn retour, maar wat ik zei ik denk dat je ook net pech hebt met het type huis en het feit dat starters inmiddels ook op zoek gaan naar een niet-starters-type woning (en dan maar in een goedkopere buurt, of slechter onderhouden) door de onzekerheid over de toekomst van de huizenmarkt die mensen ervaren :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:53

Ik herken het in deze context wel hoor Irisje O:) Ik ben niet te genieten vorige/deze week. Vind het echt spannend, de bezichtigingen en hopelijk straks een goed bod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:57

x_Irisje_x schreef:
Ik ben van nature nogal een negatieve denker... je hebt gelijk! Ik wacht gewoon rustig af.
Vanavond en morgen even flink aan de poets zodat alles netjes en fris is.

Succes Irisje,

Als je kaartje in je profiel klopt zit je volgens mij nog steeds behoorlijk in een overspannen regio.... Dus dat moet echt wel goedkomen *\o/* .
Maar de spanning is wat minder plezant, kan ik mij al te goed voorstellen.

En dat geldt ook voor doubtless natuurlijk :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:58

Wil je de link delen van je huis Irisje?

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:23

Doubtless schreef:
Ik herken het in deze context wel hoor Irisje O:) Ik ben niet te genieten vorige/deze week. Vind het echt spannend, de bezichtigingen en hopelijk straks een goed bod.

Ja heel herkenbaar haha.

Charaz schreef:

Ja hoor :)! https://www.funda.nl/koop/afferden-ge/h ... estraat-7/

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:39

Hier nog niks gehoord van de makelaar hoeveel bezichtigingen er al ingepland zijn.
Morgen is de 1e dag voor de bezichtigingen.
Ik ben zo zenuwachtig :+ :')

Gelukkig wel interessant voor starters, benedenwoning met 2 slaapkamers en een tuin. Dus hopelijk komen er veel mensen kijken :=

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:42

x_Irisje_x schreef:
Doubtless schreef:

Ja heel herkenbaar haha.

Charaz schreef:

Leuk huis! Hopelijk komen er veel bezichtigingen incl goed bod natuurlijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 12:52

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:08

Kan me voorstellen dat het erg stressvol is dat verkopen. Ik zat al de hele week in de zenuwen vanwege de taxatie en daar zat geen eens een menselijke factor aan.

Wel zonde dat mensen dan zeggen “eronder bieden heeft geen zin”. Ik denk dan, bied gewoon, wellicht valt het mee. Niet geprobeerd is altijd nee.

Ik baalde een beetje van het moeten terugverkopen aan de woningbouw, maar wellicht zo gek nog niet dan. :Y)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:09

Ginger1991 schreef:
Hier nog niks gehoord van de makelaar hoeveel bezichtigingen er al ingepland zijn.
Morgen is de 1e dag voor de bezichtigingen.
Ik ben zo zenuwachtig :+ :')

Gelukkig wel interessant voor starters, benedenwoning met 2 slaapkamers en een tuin. Dus hopelijk komen er veel mensen kijken :=

Soms in B'wijk?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:11

listiglistje schreef:
Grappig dat we allemaal rond dezelfde tijd kopen en verkopen :P

Tis al een paar keer genoemd, maar waarschijnlijk ook een signaal dat het wat bekoeld, dat het zoveel mensen nu lukt. Begin me nu extra af te vragen of wij niet veel te hoog zijn gaan zitten en ze dat “gun factor” verhaal hebben opgehouden om ons niet te slecht te laten voelen :')

Ach ja. Maar gewoon niet teveel over nadenken. We hebben een fantastisch huis die helemaal voldoet aan wat we willen. Gewoon loslaten en door :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:22

x_Irisje_x schreef:
Doubtless schreef:

Ja heel herkenbaar haha.

Charaz schreef:

Wow dat zou in België veel meer kosten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:28

Hahaha niet bij nadenken, waarschijnlijk wel, maar hey je hebt het!

Jij hebt iig geen verkoopstress, de markt is nu niet meer heel gemakkelijk :')
Eigenlijk zijn we net een paar maanden te laat of nog net op tijd dat kan ook.

Voor mijn gevoel net op tijd, huis is immers snel verkocht voor een goede prijs!
Hoop dat ze de financiering makkelijk rond krijgen, starters van een jaar of 25, maar ze hebben al gepraat met financieel adviseur
en met de ouders (deze leggen bij), dus heb er dan wel vertrouwen in, anders leg je ook niet zo'n bod neer.
Zal ze vandaag de link sturen, voor de gegevens door te geven voor het opstellen van het koopcontract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:32

Shiloh schreef:
listiglistje schreef:
Grappig dat we allemaal rond dezelfde tijd kopen en verkopen :P

Tis al een paar keer genoemd, maar waarschijnlijk ook een signaal dat het wat bekoeld, dat het zoveel mensen nu lukt. Begin me nu extra af te vragen of wij niet veel te hoog zijn gaan zitten en ze dat “gun factor” verhaal hebben opgehouden om ons niet te slecht te laten voelen :')

Ach ja. Maar gewoon niet teveel over nadenken. We hebben een fantastisch huis die helemaal voldoet aan wat we willen. Gewoon loslaten en door :D

Zelfde hoor. Soms bekruipt mij ook het gevoel dat we het huis ook wel hadden gekregen voor 10K minder :') Aankoopmakelaar adviseerde namelijk niet om te overbieden.

Maargoed. Misschien hadden we het dan niet gehad, en dat zou ik nog rotter vinden dan teveel betalen... Dus we doen het er maar mee :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:40

Nou dat. We hebben het. En dat is het belangrijkste. Het ligt ruim binnen budget en het was voor het eerst in 2 jaar zijdelings kijken dat we iets zagen dat zó goed pastte.

Als we op een paar duizend na hadden gegrepen was ik echt heel erg verdrietig geweest.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:49

Dat vind ik ook moeilijk met de bezichtiging van aankomende week hoor. Valt prima in budget en is een mooie woning maar op zich zou het nog beter zijn om er wat af te krijgen natuurlijk! Maar dan ben ik weer bang hem mis te lopen ofzo. Durf het in deze markt nog niet zo goed te zeggen hoe het gaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:55

flooooo schreef:
Dat vind ik ook moeilijk met de bezichtiging van aankomende week hoor. Valt prima in budget en is een mooie woning maar op zich zou het nog beter zijn om er wat af te krijgen natuurlijk! Maar dan ben ik weer bang hem mis te lopen ofzo. Durf het in deze markt nog niet zo goed te zeggen hoe het gaat.

Jullie zoeken in het hogere segment toch? Daar zou ik niet al teveel overbieden momenteel of het moet een juweeltje zijn.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:29

Inmiddels 11 bezichtigingen dus komt wel goed denk ik. Mooi 3 dagen achter elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:05

x_Irisje_x schreef:
Inmiddels 11 bezichtigingen dus komt wel goed denk ik. Mooi 3 dagen achter elkaar.

Fijn! Gaat echt goedkomen!

Is er overigens ook een verhuistopic? Ik merk dat ik steeds meer verhuisvragen hier neer wil plempen :') Maar dit blijft het biedingstopic, wat ik ook veel spannender vindt om te lezen en te volgen :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:25

Ik zou zeggen maak een topic aan :D

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:27

Dat schiet al op Irisje! En ik vind het echt een gaaf huis, en die tuin erbij. Heerlijk!

Ik moet zeggen dat ik de losse verhuis/verkoop vragen heel interessant vind :) als starter is het zo’n onbekende wereld eigenlijk.