Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:48

Vanmorgen even de tuin ingedoken voor wat foto's...
Wat wel opviel is det we erg veel groen hebben :D van brandnetels tot heel erg veel geel nagelkruid }:)

Afbeelding

Afbeelding

Onze grond word doorkruist met een stromend beekje
Afbeelding

En in de verte kunnen we de paarden zien lopen
Afbeelding

Achter het huis hebben we een moestuintje gemaakt van zo'n 40 m2 waar ik het een en ander geprobeerd heb om te telen een ongeorganiseerde chaos zal ik maar zeggen 8)7

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier een paar spontane tomatenplanten die van de eigen kompost zijn ontstaan op de plek waar ik aardappels had gepoot... :=
Ik kan je zeggen dat het niet meeviel om de aardappels uit de grond te krijgen zonder de tomatenplanten te vermoorden en ik verwacht dat ik nog wat aardappels zal vinden als de tomatenplanten klaar zijn...
Maar wel de hele zomer kunnen genieten van heerlijk kleine zoete tomaatjes

Afbeelding

Zo... nou hebben jullie mijn ongeorganiseerde chaos mogen zien.... :j
Jullie zien dat we nog heel veel werk aan de winkel hebben op ons landgoedje :D

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 12:33

Wel mooie courgettes, tomaatjes, spercieboonthes (prachtig). Ik dacht altijd dat wij zevenblad hebben aar jij noemt het nagelkruid en ik vind het enorme troep dat je nooit meer uit de tuin krijgt zo lijkt het wel. Het woekert enorm.
Mooie foto's.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:30

pien_2010 schreef:
Wel mooie courgettes, tomaatjes, spercieboonthes (prachtig). Ik dacht altijd dat wij zevenblad hebben aar jij noemt het nagelkruid en ik vind het enorme troep dat je nooit meer uit de tuin krijgt zo lijkt het wel. Het woekert enorm.
Mooie foto's.

De tweede foto is geel nagelkruid... woekert ook enorm hoor zevenblad hebben we trouwens ook vollop maar daar kan je tenminste nog lekkere pesto mee maken :9

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:27

loveslimpie schreef:
Heb je ze wat later gezet balance?

Ja, moet even terugzoeken maar volgens mij was het in mei. Gisteren kwam de buurvrouw even langs die zich afvroeg of ze in die zakken niet te warm zitten aangezien ze ook op het zuiden staan.
Hier ook een kort groeiseizoen overigens.
Ik dacht trouwens dat het russet aardappelen zijn.

Over de honingbes hoorde ik inderdaad dat ik volgend jaar zodra hij bloeit een andere bloeiende honingbes ernaast moet zetten.

mytgard schreef:
Vanmorgen even de tuin ingedoken voor wat foto's...

Wat een paradijs heb je daar en best al wat oogst!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:26

pien_2010 schreef:
Mooie foto's.

Zevenblad is alternatieve spinazie en anders voer ik het hier aan de konijnen op. Nu gebruik ik van dat soort planten niet zoveel, maar als gratis bladgroente, want : vers, steviger dan spinazie en bio ben ik er best blij mee.
Snap dus het hele bijnaam tuinmansverdriet, etc. niet echt, maar eerlijk het groeit hier niet in het moestuin stukje, maar tussen/onder de frambozen/wilg etc. in een ruig stukje waar ik verder toch niet zo makkelijk veel mee kan.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:21

Afbeelding
Onze winterwortels beginnen aan de binnenkant wit te worden. Kunnen we deze nog gewoon koken en eten ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 17:40

Ja je bent op tijd. Wij hadden het laten gaan en dan krijg je er harde stukken in. Dus ik gebruik ze als smaakmaker ( bij lam, konijn, ree bv) maar voor dat we gaan eten haal ik die eruit. (En op het lam na, krijg ik de rest cadeau van een vriendin op wiens terrein gejaagd wordt en dan krijgt ze teveel vlees voor in de vriezer. Dus als we vlees eten is het vaak heel luxe...sorry..)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:20

pien_2010 schreef:
Ja je bent op tijd. Wij hadden het laten gaan en dan krijg je er harde stukken in. Dus ik gebruik ze als smaakmaker ( bij lam, konijn, ree bv) maar voor dat we gaan eten haal ik die eruit. (En op het lam na, krijg ik de rest cadeau van een vriendin op wiens terrein gejaagd wordt en dan krijgt ze teveel vlees voor in de vriezer. Dus als we vlees eten is het vaak heel luxe...sorry..)

Wij hebben er nog een aantal in de tuin staan, hoe kan ik die het beste bereiden om in te vriezen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 20:24

Je kunt het wit er uitsnijden en dan de brokjes kort blancheren, koud afspoelen en gelijk in zakjes de vriezer in. Succes. Lekker hoor.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:36

pien_2010 schreef:
Je kunt het wit er uitsnijden en dan de brokjes kort blancheren, koud afspoelen en gelijk in zakjes de vriezer in. Succes. Lekker hoor.

Dank je wel voor je antwoord. Dan dat maar even doen. Zonde als we veel wortels weg moeten gooien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 07:40

haffiefreak schreef:
pien_2010 schreef:

Dank je wel voor je antwoord. Dan dat maar even doen. Zonde als we veel wortels weg moeten gooien.

Je kunt ze even proeven want het is zo piep klein. Ik denk dat je wortels nog heerlijk zijn. Wij hadden echt van die grote stukken die zelfs na uren pruttelen hard bleven. Vandaar dat ik ze uit het eten vistte.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:04

Voor wie nog veel courgette heeft of voor volgend jaar, ik heb een wafel tosti panini apparaat gekocht en daar stond dit recept in. Ik heb het nog niet gemaakt, maar misschien leuk ter inspiratie ;)

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 12:26

Dank je wel voor het recept Prairy.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:29

Ik maak gewoon courgettekoekjes in de pan, veel minder gedoe dan dit recept, maar het idee van de wafels is wel heel tof.

Ik vermoed ook dat je voor de geraspte courgette in de pan gaat, deze best goed uitknijpt. Er zit aardig wat vocht in en met die olijfolie gaat dat spetteren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 12:30

foxy dat doen wij ook hier.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:33

Ik heb laatst ook inderdaad kaas-courgette koekjes gemaakt, die hebben de tafel niet gehaald :9

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:47

Ik heb gemerkt dat de courgette koekjes opwarmen/afbakken in de airfryer echt een stuk beter ging als in de oven. En inderdaad, uitknijpen zou ik ook doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:06

Welk recept gebruiken jullie voor courgettekoekjes? Ik moet me er binnenkort (komende week) toch maar eens aan gaan wagen, nu de koelkast toch weer vol ligt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:01

Per courgette (normale grootte, geen soepcourgette!)
50 gr bloem
1 ei
pijpajuin

Ik maak dat altijd in grotere hoeveelheden, afhankelijk hoeveel courgettes ik heb. Koekjes kunnen koud en warm gegeten worden en zijn snel op te warmen, gaan ook mee naar school als tussendoortje.

De courgettes in 4 in de lengte snijden, zaadlijsten eruit en raspen.
Bestrooien met zout en minstens 10 minuten laten staan in vergiet (er loopt dan al vocht uit)
Nadien goed uitknijpen en goed mengen met bloem en het ei en de versnipperde pijpajuin.

Eetlepel van dit mengsel bakken in de pan in olijfolie, je mikt gewoon een schep in de pan en duwt hem plat met de lepel. Goed kruiden met peper en zout.

Dunne koekjes bakken sneller dan dikke, en ook eens omscheppen en bakken aan de andere kant.
In totaal ben je er een half uurtje mee bezig, per extra courgette tel je 5 minuten bij

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:45

Prairy schreef:
[ [url=m/eiItLE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog een batch gemaakt. Met restricties in aantallen te pakken dit keer :+

Ik had een grote en een middelgrote courgette, fijn geraspt, zaad lijsten eruit.
Water goed eruit knijpen, ik heb een theedoek gebruikt.
Dat was ongeveer 12 cups denk ik.
6 eieren (ook fijn om die te kunnen verwerken)
Halve eetlepel zeezout (ik had ruim een hele, dat is te veel)
4-5 theelepel gerookte paprika poeder
3 eetlepels picadillo kruiden (Mexicaanse kruiden zeg maar)
Flink wat peper, theelepel?
3 cups fijne geraspte jong belegen kaas, oud of cheddar kan ook prima
6-8 cups panko broodkruimels

Goed mengen, grote kom nodig.

Voor de koekjes een bolletje in de hand maken en plat drukken op de bakplaat, ik heb ze ongeveer een 3-5mm dik gemaakt. Ik heb ze 15 minuten op 200 graden, dan draaien en nog eens een minuut of 5 tot ze in ieder geval aan de rand lekker bruin en knapperig zijn.

Tortilla heb ik tussen 2 bakpapier plat en dun gemaakt met deegroller en dan met een bord op maat van de pan maken en met wat olie aan 2 kanten bakken.

In de airfryer ging uit de vriezer af bakken veel beter en sneller als in de oven. Gewoon bakken denk ik dus ook wel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 01:29

Bij deze! Pompoen info.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 07:05

Super tof Malenka! Goed en duidelijk verhaal, ik denk dat veel mensen hier wel wat aan hebben :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:07

Dankjewel. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:11

Ik heb maar 1x een bittere pompoen gehad.
Komkommers heb ik veel bittere van moeten weggooien. Bij sommige rassen is het eruitgekweekt, maar ik had een soort waar dat niet zo was. Bij stressvolle omstandigheden (heel heet bijv.) waren ze dan allemaal bitter.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:06

Merci voor het filmpje !
Altijd interessant om te weten.