[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:14

Soms kun je dingen 'sparen' voor je wel een container vol hebt, of zelf wegbrengen als het niet veel is.
En dan mag je blij zijn dat ie op eigen terrein staat en niet 'aan de weg' , want dan vult de buurt hem wel als je even niet kijkt :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 09:21

DubbelDun schreef:
Soms kun je dingen 'sparen' voor je wel een container vol hebt, of zelf wegbrengen als het niet veel is.
En dan mag je blij zijn dat ie op eigen terrein staat en niet 'aan de weg' , want dan vult de buurt hem wel als je even niet kijkt :D

Ja, dat is dus wat we de afgelopen 8 ~9 maanden gedaan hebben waardoor het nu handig was om deze container te doen :+ T' kost allemaal genoeg, hebben we echt wel over na gedacht :D

En het is zeker heel fijn dat het op eigen terrein kan! Dat wilden we ook graag en daarvoor dus ook de nodige voorbereidingen gedaan zodat dat kon. Plus dat dat ook weer geld scheelt, want nog los van dat mensen graag "helpen" met vullen, moet je ook een vergunning bij de gemeente regelen. En afhankelijk van hoe lang je hem laat staan kan dat ook nog best oplopen qua kosten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:52

Afval tetris! *\o/*

Ik ben wel HEEL benieuwd naar hoe het gaat met de pensionado erbij. :j Vast wel goed toch?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:00

pmarena schreef:
Rest.nl maakt wel een grote sprong zeg van 6 naar 12 kuub. Hier is een 10 kuubs juist ideaal qua formaat :)

Gemengd bouw- en sloop afval vind ik wel serieus duur voor een container maar ik heb ook geen idee wat het kost bij de gemeente eigenlijk. Moet ook zeggen dat ik het systeem van "je mag zoveel per jaar gratis brengen en daarna moet je betalen" op zich niet ideaal vindt klinken. Doe het dan zo dat je jaren mag bundelen: dat je bvb. voor de komende 5 / 10 jaar je hoeveelheid achter elkaar mag gebruiken.

Want het idee van gratis wegbrengen is toch: voorkomen dat mensen hun zooi zomaar ergens dumpen of begraven op hun terrein. En het komt nu eenmaal vaak voor dat je veel zooi hebt als je een huis op wilt knappen.

Dat lijkt me niet te doen voor een gemeente. Als je verhuist naar een andere gemeente wordt dat ook wel enigszins ingewikkeld natuurlijk.

In Hoogeveen hebben ze wel een fijn systeem dat je zoveel kilo gratis mag wegbrengen en daarna betalen. Dan maakt het niet uit hoe vaak je over zoveel kilo doet. In onze gemeente (De Wolden) mag je 2x gratis 2 kuub storten en daarna betaal je 10 euro per keer (max 2 kuub per keer). Ik vind dat een veel onhandiger systeem.

Wel handig om met grote hoeveelheden afval zo'n container te laten plaatsen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 12:03

Nummus schreef:
Afval tetris! *\o/*

Ik ben wel HEEL benieuwd naar hoe het gaat met de pensionado erbij. :j Vast wel goed toch?

Ik ook enorm!!! Ze zijn nu onderweg! Denk dat ze er over ongeveer 1,5 uur zijn. We gaan er gewoon rustig de tijd voor nemen, maar verwacht eigenlijk dat het wel soepel gaat verlopen.

miccamaaike schreef:
In Hoogeveen hebben ze wel een fijn systeem dat je zoveel kilo gratis mag wegbrengen en daarna betalen. Dan maakt het niet uit hoe vaak je over zoveel kilo doet. In onze gemeente (De Wolden) mag je 2x gratis 2 kuub storten en daarna betaal je 10 euro per keer (max 2 kuub per keer). Ik vind dat een veel onhandiger systeem.

Wel handig om met grote hoeveelheden afval zo'n container te laten plaatsen.

Oh dat is inderdaad wel echt heel onhandig! Bij ons gaan we er natuurlijk nu eerst niet aan ontkomen dat we "zooi op het terrein verzamelen". Maar zeker als je eenmaal alles netjes hebt is twee kuub zooi verzamelen op je terrein wel een beetje erg jammer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:47

Waar we nu wonen is het vanaf 12 euro, dus of je met een beetje komt of een volle bak, die 12 euro betaal je altijd. Daarna vanaf zoveel kg steeds meer.
Handig als je op de veluwe woont, want er wordt erg veel in de natuur gedumpt.........
OOk door de toeristen. Je komt met rijden hele camping uitzets tegen.

Spannend met paardje erbij. Wel gezellig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:18

Ja dat dumpen is echt ellende. Daarom kan je het ook beter gratis maken want dat kost je als gemeente dan minder dan wanneer je zooi eerst uit het bos moet plukken en dan alsnog af moet voeren...

Spannend met de pensionado! Die komt wel van ver dan zeg :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:47

in Haarlem mag je onbeperkt storten maar niet meer als 2 kuub per keer. Hier doen we het zo.Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:01

Als we dat hier doen staat binnen 15 minuten de milieupolitie op de dam :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 19:57

"Gewoon in de fik" hebben wij hier ook veel te horen gekregen, maar gaan wij echt niet doen. De dampen etc. die daar vanaf komen zijn ook echt bepaald niet gezond te noemen. Dan voer ik het wel af. Maar snap dat er mensen zijn die er wel voor kiezen.

Aankomst van Isa is heel goed gegaan! Ze is nog wel een beetje overweldigd door alles, maar dat is logisch.

De mate van interesse is nog niet helemaal wederzijds :D
Dit was vlak na aankomst
Afbeelding

Maar aan het einde van de middag stonden ze al even samen te soezen
Afbeelding

Vi en Dailey lijken opeens wel heel groot :D :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:36

DubbelDun schreef:
Als we dat hier doen staat binnen 15 minuten de milieupolitie op de dam :)

Ik heb ontheffing voor het verbranden van "snoeihout"

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:01

MarliesR schreef:
Ben in elk geval al blij dat we hier nog een redelijke gratis drempel hebben. Bij mijn ouders is het dus gewoon maar 300kg per jaar. Dat is echt niks als je een beetje gaat klussen.

Hier is het dus 0kg per jaar.
Vandaar dat we 2 grijze containers hebben, dat is hier veruit de handigste en goedkoopste optie. Dat het dan eigenlijk niet mag nemen we op de koop toe...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:01

Een echte Ford! Eentje die weet waar je je prioriteiten moet leggen :j :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 00:27

Wat een leukerd!!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:30

Snoeihout gaat hier midden in de woonwijk ook gewoon op de vuurkorf. :')

En aaaah Isa. <3 Ziet er goed uit!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:21

Haha een fjord en eten, de rest is niet meer belangrijk :+
Hopelijk kunnen ze het snel goed vinden samen!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 17:30

Achterom schreef:
MarliesR schreef:
Ben in elk geval al blij dat we hier nog een redelijke gratis drempel hebben. Bij mijn ouders is het dus gewoon maar 300kg per jaar. Dat is echt niks als je een beetje gaat klussen.

Hier is het dus 0kg per jaar.
Vandaar dat we 2 grijze containers hebben, dat is hier veruit de handigste en goedkoopste optie. Dat het dan eigenlijk niet mag nemen we op de koop toe...

Pff helemaal niks gratis is helemaal waardeloos. Gemeente hier in de buurt heeft dat ook gehad en toch weer terug gedraaid omdat er dus ontzettend veel in de natuur gedumpt werd daardoor.

En mevrouw de Fjord Isa heeft haar prioriteiten inderdaad echt heel erg duidelijk :D :D Eten is heul belangrijk!

Vandaag ging het echt héél erg goed! Ze hebben de hele middag samen gestaan. Af en toe elkaar even opzoeken en af en toe weer alle drie heel ergens anders. Zojuist is Isa weer in de rijbak gegaan zodat ze allemaal even bij kunnen komen en morgen dan weer wat meer uurtjes samen. Zo gaan we gewoon elke dag even opbouwen.
Afbeelding

Verder hebben we (ik en het baasje van Isa) vandaag een start gemaakt met een nieuw pad die ik wil van de poel naar de overkant. Om de lage wei ligt nu "alleen" een omtrekpad en hierdoor wordt dit stukje ook meer een 8. Aangezien dit in deze vorm een tijdelijk pad is (uiteindelijk heb ik daar de heuvel gepland) hebben we oude palen uitgegraven die nog langs de rand de staan. Dat was best een klusje :+

De eerste twee palen staan en morgen gaan we er weer mee verder. Hebben we mooi wat te doen en kunnen we ondertussen de paarden in de gaten houden :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:40

Zojuist even heel je topic doorgelezen... Wat een avontuur! Echt ontzettend gaaf en wat zal het een paradijsje worden <3

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 17:15

BaileyMix schreef:
Zojuist even heel je topic doorgelezen... Wat een avontuur! Echt ontzettend gaaf en wat zal het een paradijsje worden <3

Was er inmiddels al best wat te lezen :D
Leuk dat je ook meeleest/volgt!

Vandaag echt genoten van hoe goed de paardjes het samen doen! Isa had vanochtend duidelijk zin om weer de track te gaan verkennen dus in de ochtend er bij gezet. Ze zoeken elkaar wat vaker op nu, maar gaan ook gerust alle drie lekker hun eigen gang. Perfect! Voor de nacht ga ik haar nog wel even weer apart zetten, al is het maar dat ik zelf rustig slaap :+ En dan kan ze even op haar gemakje rustig hooi eten etc.

Verder samen met het baasje van Isa vandaag het nieuwste stuk(je) track toegevoegd. Ongeveer 25 meter pad van de poel naar de overkant zodat de laag gelegen halve hectare nu ook in de vorm van een "8" is i.p.v. alleen een pad buitenom. Dit is nu een vrij simpel recht pad omdat hier later nog de heuvel moet komen.

Er gaan nog kronkelpaadjes bij komen over de lengte, maar weet nog niet wanneer.
In totaal hebben de verwende knollies nu ongeveer 700 meter track :D

Gezellig samen rond één van de voerbakken
Afbeelding

Tussendoor even pauze houden met zicht op de paardjes <3 Hier hadden we het nieuwe stuk track net klar en dus staan de paarden lekker het gras daar weg te kanen :D
Afbeelding

Paadje vanaf de track gezien
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:13

Leuk hè van die doorsteekjes maken *\o/*

Wat doen ze het fijn samen. Genoeg ruimte, eten en afleiding +:)+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 22:14

Wat leuk weer!

Jouw track is nog best wel groen. Is het gras niet heel kort en krijgen ze zo niet te veel zand binnen? Of was dat juist een zorg van jou (ik volg meerdere topics en weet even niet meer waar ik dat las)?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 13:13

Superleuk gezicht zo met z'n drietjes <3 Echt fijn dat het zo goed gaat! En toch weer een stukje verder met je PP haha :D :):)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 15:36

pmarena schreef:
Leuk hè van die doorsteekjes maken *\o/*

Wat doen ze het fijn samen. Genoeg ruimte, eten en afleiding +:)+

Heel leuk! En heel verslavend :+

Ssssst :')
Afbeelding

Ir111 schreef:
Wat leuk weer!

Jouw track is nog best wel groen. Is het gras niet heel kort en krijgen ze zo niet te veel zand binnen? Of was dat juist een zorg van jou (ik volg meerdere topics en weet even niet meer waar ik dat las)?

Ja, dat is wel iets waar ik vanaf wil. Ze staan sowieso op een doorlopend regime van anti-zandkuren en monitor de hoeveelheid zand in de mest ook goed. Mijn beide eigen paarden hebben nu minder zand in de darmen dan toen ze hier net kwamen. Het vele bewegen en de goede ruwvoer helpt natuurlijk weer de positieve kant op. Maar als ik het juiste materiaal heb (hopelijk volgend jaar) is het wel de bedoeling alles (nou ok, kantjes voorkom je niet) echt grasvrij te houden.

xXutopiaXx schreef:
Superleuk gezicht zo met z'n drietjes <3 Echt fijn dat het zo goed gaat! En toch weer een stukje verder met je PP haha :D :):)

"Stiekem" zo stukje bij beetje steeds wat verder :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:42

Ah zo. Dank voor je antwoord. Ik ben benieuwd hoe het er dan uit te komt te zien.

Wij hebben bijna een stuk grond gekocht. Dat ligt heel open (nog) geen bomensingel er langs. We planten wel hagen aan maar dat duurt natuurlijk even voor die wat 'inkijk' wegnemen. We gaan ook werken met een tracksysteem. Ik ben erg benieuwd of de buren daar wat van gaan vinden. Het is nu dus grasland zonder onderbreking waar je overheen kijkt. Als de tracks groen blijven ziet dat er naar mijn idee aantrekkelijker uit dan zwarte zandpaden. Maar ik wil júist tracks hebben om ze van het gras af te houden.

Maar goed. Zo ver is het nog niet, ik moet nog even geduld hebben. In de tussentijd lees ik lekker met jou mee om inspiratie en tips & tricks op te doen. :-D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:47

En je kunt toch altijd geel zand over de track gooien ??