Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:33

Dus je doet niet elke dag boodschappen?
Maar alleen op zaterdag en dan nog 4x doordeweeks. :)
Dan wordt het een stuk duidelijker. :j

Begrijpend lezen wordt een stuk makkelijk als er een begrijpende tekst staat. :D

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:37

Rebeccaa schreef:
Per week ja. We wonen met z'n vijven waarvan 3 jongeren die naar school gaan en een druk sociaal leven/sport leven hebben. Die 200 is dus per week. Overigens leven wij in een gezin met 2 inkomens (vader, stiefmoeder) en zijn we echt gek op lekker eten. En verwend ook.. qua beschuit eet ik bijv. alleen waldkorn en ik eet er zo'n 3 per dag. Stiefmoeder eet er ook 2 op een dag dus met 2 dagen is zo'n pak leeg.. à 2 (?) euro. Eten we naast het standaard avondeten ook nog altijd een verse salade enzovoorts. En tsja, jij geeft geld uit aan je paard.. wij geven het liever uit aan eten.

Tsja, ieder zijn prioriteiten. Als jullie dit kunnen betalen. Prima, vooral zo doorgaan. Maar wat doe je dan in dit topic? Dit gaat over bezuinigen op boodschappen. En dat kan ik dit nou niet bepaald noemen. Er zijn nou eenmaal mensen die het niet zo breed hebben.

Anoniem

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:41

Bezuinigen hoef je in mijn ogen niet alleen als je het minder breed hebt. Wij hebben absoluut geen klagen maar vind het sport om goedkoop te winkelen!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:44

Klopt, ik vind eten weggooien bijv. echt zonde!
Maar ik hoop altijd dat mensen die van huis uit alles kregen, zich ooit ook staande kunnen houden als het minder gaat...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:46

Eens met vonneke. Wij bezuinigen ook, om geen onnodige kosten te hebben en om te sparen voor andere leuke dingen.
En dat legt prioriteiten wel anders dan iemand die het geld gewoon echt niet heeft en wel móet bezuinigen.
Maar dat neemt niet weg, dat je toch mee kunt discussieren en wat hebt aan besparingstips van anderen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:47

Maar dan moet je er wel voor open staan Marije :')
Ik hoef ook niet echt op te letten, zeker nu zonder eigen paard, maar besteed mijn geld liever aan leuke dingen :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:49

Ik zit er weleens aan te denken, als ik ooit (eens) die loterij win, dat ik dan niet persé alleen maar in de PC Hooft op stand ga winkelen maar nog steeds pakketjes van de sale van H&M en Asos thuis laat bezorgen :Y) alleen dan waarschijnlijk veel méér :')

Het is trouwens niet gezegd dat als je het nú super hebt, dat je dat over 1 of 2 jaar nog hebt. Mijn zusje was iets makkelijker dan ik en toen ze tijdelijk alleen ging wonen, van haar vriend weg, kwam ze erachter dat het allemaal echt best dúúr was... Die had nooit hoeven bezuinigen :n

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:53

Als student merkte het nog niet zo, want paard en kamer werden gesponsord en ik werkte vrij veel.
Toen ik eenmaal een huis, trekauto (ipv dinkytoy) en paard in mijn eentje moest bekostigen was het wel even schrikken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:55

flicka schreef:
Laat dat kind nou maar in haar sop gaarkoken. Die hoort hier niet thuis, is een miepende puberrrrrr.

Ik heb hier een warme bakker vlakbij, kleine zaak met heerlijk brood. Dat zo'n bakker nog rond kan komen verbaast me wel want aan de andere kant van de weg zit een groot winkelcentrum met AH en een brood/broodjeszaak (bakken niet zelf).

Pardon? Ik ben een puber ja. Maar ik weet prima hoe het met boodschappen hier er aan toe gaat. Ik doe al 2.5 jaar lang elke dag mee de boodschappen en beslis ook vaak wat/wanneer we gaan eten. Ook ben ik altijd degene die de lijstjes maakt e.d. en aanbiedingen in de gaten houdt. Ik weet dus best de prijzen van dingen en dat alles niet gratis is. Maar; prioriteiten. Wij eten allemaal ook veel trouwens. En daarnaast ook veel vers. Maar besparen ook zoveel mogelijk. Bier kopen we altijd in de aanbieding; cola kopen we bij de Lidl, ik persoonlijk vind zo goed als elk vruchtensapje te sterk dus leng het aan met water (wat echt een aanrader is) en halen altijd zelf persssinaasappels - veel lekkerder dan sinaasappelsap uit pak en omgerekend vaak nog goedkoper ook. Fruit dat overrijp is en ik niet meer zo lekker vind (mango's/bananen/kiwi's vooral) die dus net wat te lang hebben gelegen gooi ik met wat sojamelk en havermout in de blender en tadaa; een heerlijke voedzame smoothie. Ik gooi er zelfs nog tomaten die te zacht zijn om nog lekker op te eten doorheen. Toch weer vitamine's binnen èn het hoeft niet weggegooid te worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-12 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:56

Weggooien vind ik ook doodzonde!
Gelukkig hoeven we dat weinig. Weet vrij goed wat we verbruiken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:59

Rebeccaa schreef:
Ik doe al 2.5 jaar lang elke dag mee de boodschappen en beslis ook vaak wat/wanneer we gaan eten. Ook ben ik altijd degene die de lijstjes maakt e.d.

Nou ik zou zeggen kom maar op met je bezuinigingstips! :Y)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:00

Weggooien doe ik ook heel weinig. Zonde. Kijk ook eerst goed wat ik nog heb voordat ik boodschappen ga doen. Ik probeer ook maar 1x per week te gaan. Scheelt ook. Morgen weer. Verwacht maar ongeveer 10 a 15 euro kwijt te zijn. Heb nog vanalles in huis dus wil dat voorlopig eerst zoveel mogelijk opmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:05

Ik gooi dus al het fruit wat net wat te lang heeft gelegen met havermout en sojamelk in de blender. Niemand wilt het dan nog eten dus dan wordt het gewoon weggegooid. Vind ik zonde, dus het gaat hier dan standaard bij mij naar binnen in de vorm van een smoothie. Ook gooien we alle groente's (paprika e.d.) die net wat te lang hebben gelegen maar door de pasta/lasagne heen. Proef je dan toch niet meer.. Zulk soort dingen eten we vaak als we veel groente restjes hebben. Ook is op de markt boodschappen doen echt een aanrader. Heel vaak krijg je of heel veel korting als je er redelijk wat haalt (wij wel althans!) en het is er sowieso al goedkoper. Ook halen wij dus echt al ons drinken in de bonus. Stiefmoeders is gek op schweppes en dat slaan we gewoon echt massaal in als het in de aanbieding is. Maar ook snoep en chips bijvoorbeeld slaan we extra in in de bonus.

En als je echt wilt bezuinigen; ruim dan eens je kastjes uit. Dat heb ik vandaag gedaan en van alles wat er lag heb ik opgeschreven wat er ligt en hoeveel er van ligt. En dingen die nog maar redelijk kort houdbaar zijn (maart/april 2012) heb ik een uitroepteken bijgezet dus we gaan van de week dingen erbij kopen met boodschappen doen die bij die producten passen, zodat we die nu eerst gaan eten. Dan gaan ze niet over de datum. Want dat was bij ons eerder echt heel vaak het geval.. Wij hebben bijv. altijd een pot pindakaas open en eentje in de voorraadkast. Op het moment dat die open pot leeg is, kopen we een nieuwe en zetten die vaak in de kast, open.. Maar op gegeven moment is die pot uit de voorraadkast over de datum. Verder kopen we dierenvoeding ook echt altijd in de bonus, of dingen als denta sticks.

Bij ons ligt het er ook echt aan wat je te drinken kan krijgen aan wat er in de bonus is geweest. :') En inderdaad, 's avonds is er heel veel gebak 35% korting bij de Ah, dus als je een taartje wilt halen.. kan je het beter 's avonds doen dan overdag.

Oh en mijn favoriet! Wij hebben aan het einde van de week altijd best veel brood over (altijd een sneetje of 2/3 per dag zeg maar) en dat spaar ik dan op en ik bak toch wel 1x per week wentelteefjes voor mezelf (en iedereen die ook wilt bak ik ze ook met liefde voor). Wat melk, suiker, eitje en kaneel en ik heb de lekkerste lunch (+ tussendoortje) die er is (vind ik persoonlijk). *\o/*

Wij zijn op zaterdag rustig vanaf een uur of 9 tot een uur of 2 's middags bezig met boodschappen doen.. (gaan ook vaak wat drinken of eten tussendoor hoor haha) maar ik vind het echt heerlijk. Even langs de albert heijn, markt, centrum, lidl enzovoorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:11

Jargeau schreef:
Weggooien doe ik ook heel weinig. Zonde. Kijk ook eerst goed wat ik nog heb voordat ik boodschappen ga doen. Ik probeer ook maar 1x per week te gaan. Scheelt ook. Morgen weer. Verwacht maar ongeveer 10 a 15 euro kwijt te zijn. Heb nog vanalles in huis dus wil dat voorlopig eerst zoveel mogelijk opmaken.

Dat ben ik hier nu ook aan het doen, de kasten leeg maken. Het is altijd hetzelfde wat blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:14

Las hier van de week de tip om voordat je boodschappen gaat doen een lijstje te maken met wat je die week gaat eten per dag. Dat ga ik ook doen zodra hier de kasten leeg zijn. Zo hoop ik nog minder bederf te hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:15

Is een hele handige ja! Maar gaat hier heel slecht werken. M'n vader weet niet al de hele week of hij laat of vroeg thuis is (en stiefmoeder werkt in de zorg dus onregelmatig). En soms moet ik dan koken (of dat bied ik aan eigenlijk) als hij heel laat is, zodat als hij rond kwart over 7 thuis komt hij kan eten. Maar ik kan bepaalde dingen gewoon niet koken nog dus dan wordt het toch weer wat anders.. Ik kan best aardappels/groente/vlees of pasta of stamppotten maken. Maar er zijn ook dingen waar ik me liever niet aan waag omdat ik bang ben dat het dan een enkeltje snackbar wordt omdat het mislukt :=

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:17

Hier is ook de groenteboer in het winkelcentrum met een aantal dingen echt veel goedkoper dan de AH. Afgelopen week bananen voor 1€ per kilo en een bloemkool voor 1€, en de kwaliteit is ook beter dan bij de AH. Alleen hebben ze ook van die hele dure salades en stampotten. Zal ook weleens een boodschappen lijstje overtypen. Wij redden het toch geregeld echt wel voor 50-60 euro per week met zijn tweeën.

2 zakken winterwortelen (1 kilo)
champignons (450 gram)
10 fuji appels
Rundergehakt (scharrel 1 portie van 300 gram doen we 2 keer mee)
Pangasius wokvis (bonus)
Oude kaas
Potje olijven
Tomaten (ongeveer 700 gram)
Krat jupiler
1 zak chips
Mona chocolademousse (2 van die kuipjes)
Pak vanille vla
3 pakken yoghurt
1 pak melk
2 pakken appelsientje mild
1 zakje tumtums

Totaal 40 euro. Ik heb bij de groenteboer nog rozeval aardappeltjes gekocht, 12 bananen en 1 bloemkool, en bij de bakker 2 broden. En gisteren nog voor 11€ bij de Ah:
2 potjes kruiden
nasi mix
bami mix
noodles
2 pakken muesli (hele dure want C1000 waar we het normaal halen was dicht ivm carnaval)
1 courgette
1 komkommer
zak drop
2 pakjes fritto
2 blikken tomatenstukjes.
Dus €61 voor een hele week. En dan zat er nu een krat jupiler bij, zo'n krat kopen we misschien eens in de drie maanden, de andere keer is het 10 euro aan wasmiddel, rijst, pasta, aardappelen, diepvriesgroente, vlees voor in de vriezer etc. Maar net wat in de aanbieding is (nu was bier in de bonus). Daardoor kan ik ook van dit beperkte lijstje wel 7 dagen eten door de voorraden pasta, rijst en een volle vriezer.
En dan is het van de Ah, hetzelfde zou bij de lidl nog goedkoper zijn. Bovendien zijn die fuji appels duur (5€ voor 10 appels, er zit nog allemaal snoep bij.
Ik denk eigenlijk als ik het zo bekijk dat gewoon maar wat inslaan en in elkaar flansen (en dan wel alles op eten en niks weggooien) veel goedkoper is dan met weekmenu's werken en daar je lijstje op aanpassen. Als je per week koopt wat je die week ook echt eet kun je veel moeilijker de aanbiedingen eruit pikken. Pasta ofzo is hier gewoon altijd want als het in de aanbieding is koop ik rustig 10 zakken. Heb nu ook een voorraad tofu wokblokjes liggen en daarvan gaat er iedere week een op. Heb ik tijdje terug een veel gekocht toen de 2e gratis was.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:24

Rebecca, voor hoeveel personen kopen jullie dan wel niet eten voor zo'n bedrag per week?!
Klinkt alsof jullie iedere dag kaviaar eten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:28

Maar je kan toch vooraf in de blaadjes kijken wat er in de aanbieding is?

Wat ik ook voordelig vind aan de groentenwinkel is dat je daar een halve bloemkool oid kunt kopen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:37

Citaat:
Tsja, ieder zijn prioriteiten. Als jullie dit kunnen betalen. Prima, vooral zo doorgaan. Maar wat doe je dan in dit topic? Dit gaat over bezuinigen op boodschappen. En dat kan ik dit nou niet bepaald noemen. Er zijn nou eenmaal mensen die het niet zo breed hebben.

Ook als je gewend bent veel uit te geven mag je hier best reageren, want bezuinigen en bewuster kopen kan altijd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:07

Nog even over houdbaarheidsdatums. Alleen vlees en vis kan je beter vers eten en niet te lang bewaren (of invriezen anders) maar er is ook een hoop boelsjit bij.
Laatst hoorde ik iemand zeggen "maar bij rijst over de datum komen er beestjes in" .... 8)7
Als er beestjes (een soort luis) in je rijst zitten, dan zaten die er al in vanaf de fabriek, die komen er niet 'zomaar' in... MAAR als je na een maand je pak rijst uit de kast trekt en je ontdekt beestjes dan kan je ermee teruggaan. Laat je het pak eerst 5 jaar staan, ja dan zegt zo'n fabriek of winkel ook doei :wave:

Bij de meeste houdbaarheidsdatums is het helemaal geen houdbaarheidsdatum maar gewoon een garantiedatum dat het tot die tijd gegarandeerd net zo smaakt, eruitziet en ruikt zoals het uit de fabriek komt. Daarna zou het mogelijk anders kúnnen gaan smaken en daar neemt zo'n producent dan geen verantwoordelijkheid meer voor. En als bijv. restauranthouder of winkelier heb je een probleem als jouw gast toevallig tijdens het eten van jouw overdedatum rijst ziek wordt, ook al kán het haast niet. Bewijs dan maar eens dat het niet van jou komt :7

Plus, het is natuurlijk goeie omzet als iedereen keurig alles weggooit op de datum en nieuwe koopt :+

Rijst, pasta, koffie zelfs, kan je nog een jaar over datum (of langer) prima gebruiken zonder dat je ineens dood neervalt.
Zout en honing kan bijna niet verrotten...
Bij sausjes en 'natte' potjes is het belangrijk dat er geen vieze lepels in hebben gezeten of vieze vingers. Sowieso verkort je daarmee de houdbaarheid.

Ik hoor vaak dat mensen hun fobie voor de datum hebben gekregen na het drinken uit een pak jus of chocomel met een groen matje := :r
Eén tip! Als je niet ziet wat er in zit; schenk het in een glas, bah bah }:0 het is ook voor de rest van je huisgenoten niet fris als jij er met je mond aan hebt gezeten en dingen verrotten sneller door onze mondbacteriën.

Hier:
http://www.voedselbankarnhem.nl/houdbaarheidsdatum1.htm

en http://www.voedselbankennederland.nl/in ... Itemid=126

is een hele lijst te vinden met wat je makkelijk over de datum kan eten (en wat ze dus bij de voedselbanken ook uitdelen).

Ik adviseer trouwens om geen gedeukte blikken in de afprijzing te kopen want je weet nooit hoe lang het blik al gedeukt is. Gedeukte blikken zijn dan weer niet zo goed...
Bonen kan je qua prijs beter gedroogd kopen, een handje gedroogde bonen is net zoveel als een heel blik na het koken. Plus dat je véél meer varianten hebt bij bijv. de makro.
En het is bijna eeuwig houdbaar.

Fleurtje100 schreef:
nasi mix
bami mix

Hier: http://forum.viva.nl/forum/Eten/Hoe_maa ... ages/26785 staan trouwens een aantal receptjes hoe zelf nasikruiden te maken, in plaats van die dure losse zakjes.
Als je je eigen mix lekker vindt dan kan je natuurlijk een grotere hoeveelheid maken en in een afsluitbaar potje bewaren. Zo maakt de Indiase vrouw die ik ken ook haar eigen curry mix, eens in de zoveel tijd koopt ze de benodigde kruiden in de toko en mixen maar!
Meestal zijn kruiden ook goedkoper bij een toko of op een markt. Je betaalt bij de AH vooral voor het leuke potje...

Ik heb van niemand leren koken (want mijn moeder kan dat niet :o mijn vader wel maar pas veel later is het zijn hobby geworden en was hij ook echt thuis met eten) dus leren koken is gewoon proberen proberen, de Allerhande en Boodschappen doorlezen om te kijken wat voor combi's ze daar nou verzinnen zodat je een beetje in je achterhoofd 'weet' dat pasta niet echt lekkerder wordt met satesaus (bijvoorbeeld) maar wel ideaal kan combineren met zalm en room.
En als je dan een stuk makreel of andere reeds dooie vis hebt liggen wat op moet dan kan je bijvoorbeeld daar een pastasaus van maken.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:19

Die nasi en bami mixjes waren 25 cent van improba. Ik maak bijna alles zelf omdat er geen suiker in mag zitten, maar nasi en bami eten we bijna nooit dus hier ga even niet de moeite in steken.
Maar zelf kruiden scheelt inderdaad heel veel, dan hoef je ook minder te plannen en kun je gewoon altijd wat maken. Omdat ik over het algemeen een hele tray frito haal bij de lidl, altijd wel een paar zakken zilvervliesrijst en pasta heb met een voorraadje kruiden, en sojasaus kan ik zo ongeveer met alle groente en vlees wat ik heb wel een wokgerecht of pasta maken.
Honing gebruik ik momenteel idd ook die van augustus 2011 is haha, eerst denk je dan ja over de datum maar zondagochtend en ik heb echt zin in honing in mijn havermoutpap. Dus maar gewoon proberen en toen was er echt geen verschil te merken en nu maken we 'm gewoon op. Wel handig zo'n lijstje van de voedselbank, weet je ook wat je groot in kan slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:10

Zakjes met gedroogde dingen kun je ook gerust over de datum eten. Geen probleem.
Ik ben eigenlijk niet zo bang voor over de datum. Enkel voor melkproducten en sapjes.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:11

Mijn rijst is ook standaard over de datum O:) Eet het niet zo vaak en sla meestal in tijdens een actie in de supermarkt.
Bij de C1000 liggen heleboel gedroogde bonen. Moet je die eerst weken, of hoe gaat dat in zijn werk?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 10:14

Kruiden heb ik vers in de tuin staan (Nouja, nu even niet door de vorst ;) ) maar ik weet nooit zo goed wat ik ermee moet ;)