Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:15

Nou, en je moet er maar plek voor hebben... jeeemig wat zijn die dingen groot. Dat gaat in de meeste appartementen niet passen hoor...

En dan google ik op 'kleine woning / appartement' en dan zie je plaatjes van enorme keukens waar die dingen inhangen... :')
Weten sommige mensen wel (ik bedoel reclamemakers, niet hier op bokt) hoe groot 2kamer appartementen zijn? Niet alles is een eensgezinswoning met garage en zolder... :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:20

Cer schreef:
Nou, en je moet er maar plek voor hebben... jeeemig wat zijn die dingen groot. Dat gaat in de meeste appartementen niet passen hoor...

En dan google ik op 'kleine woning / appartement' en dan zie je plaatjes van enorme keukens waar die dingen inhangen... :')
Weten sommige mensen wel (ik bedoel reclamemakers, niet hier op bokt) hoe groot 2kamer appartementen zijn? Niet alles is een eensgezinswoning met garage en zolder... :+

Ik huur, huur alleen is al 950 euro en ben nu in de bewoners commissie en zijn idd bezig met zonnepanelen bij de verhuurder.
Omdat ketel aan vervanging toe is daarna een hybride ketel..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:25

Spenk schreef:
En toch is ook niet elk huis geschikt voor volledig op warmtepomp. Zeker oudere huizen niet. Neem het huis van mijn schoonouders dat is echt nog een oude boerderij. De kosten om dat huis te isoleren zijn rond de 100.000/150.000 dat heeft niemand zo even liggen :=

Oude boerderijen houden soms juist heel goed de warmte vast. Wij hebben een oud huis uit de 19e eeuw, zelfs met lemen binnenmuren. De buitenmuren zijn enorm dik, en we hebben kleine raampjes, dat was toen gebruikelijk en houdt de warmte en kou heel netjes binnen. Bij een paar muren hebben we er een gasbeton muurtje voor geplaatst, en enkele muren zijn nog gewoon massief. We hebben simpel dubbelglas in de ramen. Verder weinig gedaan aan isolatie, maar de ruimte blijft in de zomer echt lang koel en in de winter lang warm.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:29

Echwel schreef:
Ik huur, huur alleen is al 950 euro en ben nu in de bewoners commissie en zijn idd bezig met zonnepanelen bij de verhuurder.
Omdat ketel aan vervanging toe is daarna een hybride ketel..

CV of warmtepomp?

Hier is 3 jaar geleden ook gesproken over zonnepanelen binnen de VVE, maar 'men' vond het toen nog niet de moeite, buiten dat het ook een grote investering is voor 12 appartementen op een gesplits complex.. (en meeste stemmen gelden.. zo gaat dat)

Ik zou hier binnen een warmtepomp iig niet heel makkelijk kwijt kunnen. Dan moet de hele keuken verbouwd worden..

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:30

Ik heb een afspraak staan in oktober voor een spouwmuurisolatie offerte. Daar is 30% subsidie op dus denk dat ik dat wel een zinvolle investering vind. Van dubbelglas naar HR++ is niet te betalen, daar begin ik niet aan. M'n dak is wel geisoleerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:31

Hybride cv
En vooral ook voor de gemeenschappelijke ruimtes panelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:36

Echwel schreef:
Hybride cv

Ah, maar daar heb je dan wel een warmtepomp bij nodig, lees ik?
(en dan met zonnepanelen, toch?)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:39

Cer schreef:
Echwel schreef:
Hybride cv

Ah, maar daar heb je dan wel een warmtepomp bij nodig, lees ik?
(en dan met zonnepanelen, toch?)

De woningbouw gaat het doen
Wij moeten alleen alle bewoners mee krijgen voor de panelen.
Heb volgende week meeting met Ocozon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:47

Vrienden van mij hebben nu airco in huis en idd zo'n enorme unit aan de buitenmuur.. zo lelijk :n

Hier tussenwoning, dus ik ga dat sowieso niet doen, moeten de buren er ook tegenaan kijken en je hoort hem als je buiten zit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:49

ik heb even zitten kijken naar zoutwater accu's. Zit me af te vragen wanneer zoiets rendabel is. Zullen ook vast dure dingen zijn

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:51

Bij mij hangt die unit boven m'n aanbouw. Functionaliteit wint het van lelijk. Bedoel zonnepanelen zijn ook niet bepaald een aanwinst voor het zicht, maar nu de energieprijzen zo stijgen krijgen steeds meer mensen daar schijt aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:52

Cer schreef:
ik bedenk me nu, zo'n airco, dan heb je toch zo'n 'bak' aan je huis hangen? Ik denk dat dat ook niet overal mag? (wij kunnen hier ivm VVE niet 'zomaar' dingen aan ons huis hangen bijvoorbeeld)

Meestal mag dat niet van de vve, maar onlangs van een kennis gehoord die toen een rechtszaak heeft aangespannen omdat ze vanwege gezondheidsredenen een airco echt nodig had, dat een vve helemaal geen airco mag verbieden :=

Weet niet of dat alleen vanwege de gezondheidsredenen is of überhaupt niet, maar zij hebben toen gelijk gekregen en er hangt nu een airco aan hun appartement. (En ze hebben veel ruzie, dat moet je dan wel op de koop toenemen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:55

Ik vind ze eerlijk gezegd ook echt lelijk :o maar daar valt nog overheen te komen.
Maar als dat naast je slaapkamer hangt (oid) en er komt constant geluid uit, dan zou ik daar echt wel scheitziek van worden (de benedenbuurman liet ooit zn jaccuzzie lekker snachts opwarmen en borrelen, zo zo gruwelijk irritant)

Zonnepanelen zou wat mij betreft hier zo op t dak kunnen, ziet niemand. Maar of daar nog genoeg zon komt straks met alle hoogbouw die ze er omheen willen zetten, geen idee hoe dat werkt... Heb je straks dure panelen en geen zon ... :=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:56

Relaxed schreef:
Vrienden van mij hebben nu airco in huis en idd zo'n enorme unit aan de buitenmuur.. zo lelijk :n

Hier tussenwoning, dus ik ga dat sowieso niet doen, moeten de buren er ook tegenaan kijken en je hoort hem als je buiten zit.

Geluid valt hier reuze mee buiten! Wij hebben 1 buiten unit en 1 binnen unit. Twijfel om hem deze winter ook te gebruiken om te verwarmen, maar hij hangt op zolder op mijn slaapkamer en die wil ik juist niet warm hebben :+

Wij waren €900 kwijt trouwens. Zelf geplaatst, iets met handige familie :))
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:56

Het ziet er niet uit inderdaad. Maar bij ons heeft niemand daar last van behalve wijzelf, en als ik ergens een pestpokkehekel aan heb is het wel aan die vieze hete zomerdagen :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:06

Cer schreef:
ik bedenk me nu, zo'n airco, dan heb je toch zo'n 'bak' aan je huis hangen? Ik denk dat dat ook niet overal mag? (wij kunnen hier ivm VVE niet 'zomaar' dingen aan ons huis hangen bijvoorbeeld)

Ik woon tegenwoordig ook in een appartement en heb watergekoelde airconditioning aan laten leggen. Dan heb je geen buitenunit. Er mag bij ons inderdaad niet in de buitenmuur een gat geboord worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:11

in juli 2018 geplaatst, dus die hebben we al wel terugverdiend (er moest ook nieuw riet op).
De meningen erover zijn verdeeld, of je vindt het mooi of hartstikke jammer :D

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:11

Team hartstikke jammer, maar wel begrijpelijk :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:12

't is niet de zicht kant hoor, dat scheelt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:14

Ik vind het een prachtige oplossing! Ziet er super strak uit zo.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:15

Het is ook maar net waar de airco moet komen en hoe gunstig je de buitenunit kan plaatsen.
Hier komt de buitenunit aan de achterkant van m’n pand waar we kunnen komen via een plat dak, maar je verder dus helemaal niet kan komen, als ik die unit wil zien moet ik dus op het dak gaan staan haha. Tuin zit aan de andere kant van het huis dus ver weg genoeg voor evt geluid. De tuinkant is tevens ook mijn voordeur. En anders heb je ook van die boxen die je er omheen kan plaatsen van hout of een kleur. Struik of boom aan de zijkant er langs en t valt allemaal al minder op. Vind verduurzamen dan toch belangrijker dan of het heel mooi is of niet

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:15

ja, dat vind ik ook. Vond het eerst helemaal niks (voor ik het gezien had :D ).
Hebben ook een hele goede rietdekker, die deze combi voor het eerst deed. En omdat de panelen niet op het riet liggen gaat het er ook niet raar uitzien als het riet slijt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:16

Kinke schreef:
in juli 2018 geplaatst, dus die hebben we al wel terugverdiend (er moest ook nieuw riet op).
De meningen erover zijn verdeeld, of je vindt het mooi of hartstikke jammer :D

[ [url=m/qBsdlK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier team super praktisch en goed gevonden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:17

Fitzroy schreef:
Cer schreef:

Ik woon tegenwoordig ook in een appartement en heb watergekoelde airconditioning aan laten leggen. Dan heb je geen buitenunit. Er mag bij ons inderdaad niet in de buitenmuur een gat geboord worden.

met die unit dan wel bij de waterleiding hangen, moet je die laten verleggen of zit er 1 gedeelte bij de waterleiding en dan 1 in de woonkamer (bijvoorbeeld?)
Doet dat koelen en verwarmen?

Dat dak ziet er superstrak uit Kinke :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:19

Wij hadden de buitenunit achter op de grond staan.
Hier had ik hem op balkon willen zetten maar er is geen plek om een gat naar buiten te boren of er moest een betonboorder komen dus hebben we die airco verkocht jammer genoeg.
Nu een mobiele van 12000 btu die het ook goed doet, gelukkig.