Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:09

Ik heb mijn eerste zaaibed winterklaar gemaakt. Met de kartonmethode. Laag tuinaarde, laag compost, laagje zaad en weer tuinaarde. Dit wordt een bloembed met goudsbloem (calendula), papaver en echinacea.
De andere bedden ga ik wel voorbereiden, maar dan in het voorjaar zaaien. Eens kijken wat het verschil is. Ze zeggen dat het bed in september gezaaid, sterkere planten op moet leveren. Maar ik vind het toch wel spannend met de vorst enzo.

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:39

Papaver en goudsbloem zijn ontzettend hard, dat komt wel goed, die gedragen zich als onkruid :D

Ziet er netjes uit. Ik zou er misschien wel een grasrand omheen zetten als het zo midden in je gras is anders kruipen de grasuitlopers ook zo weer de nieuwe aarde in.

Daihyo

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:55

Ja er komen nog palen omheen als rand. Maar die moet ik nog deels even op maat zagen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:39

pien_2010 schreef:
Het voelt zo rijk de groentewinkel in de tuin. Het gewoon kunnen pakken. Allerlei recepten uitproberen en het meeste heb ik of kan ik veranderen in iets anders.
Gisteren appelcompôte gemaakt. Ik mocht rapen bij de buren. Die van ons zijn nog niet Zo ver.
De garage puilt uit (ik heb zelfs nog potten van vorig jaar), de vriezer ligt vol en we kopen amper nog groente. Wel nog fruit en citroenen vanwege de pectine.

Zet een paar olijfwilg struiken (eleagnus ebbingei voor vruchtjes in augustus, eleagnus umbellata geeft volgens mij iets grotere vruchtjes en in mei, voor je aardbeienjam). Zijn ook goede stikstofbinders en trekken enorm insecten aan als ze in bloei staan. Groeien makkelijk en zijn prima te snoeien.

Gele kornoelje schijnt ook genoeg pectine te bevatten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:46

Kweepeer is ook rijk aan pectine.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 11:00

Wat ik meestal gebruik is citroen (erg lekker) uit Spanje (we zitten daar niet zo heel ver van daan), en bv de schil van de perzikken, de pitjes in een zakje etc.
Ik heb naar jullie suggesties gekeken maar ik vind dat niet echt praktisch om te planten want hier is meer een landklimaat dus in de winter zijn de nachten te koud vaak.
Wel leuk jullie tips want ik heb alles opgezocht.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:55

Ik gebruik zelf vaak gewoon appel voor de pectine.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:13

Het zit hier dit jaar echt niet mee.. eerst slakken die alle bladgroenten en bonen opeten, toen Phytophthora waardoor ik amper tomaten had en nu dit...

Afbeelding

Gelukkig zijn de paarden nu wel blij.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:19

Jeetje wat een pech? Is het te nat in Nederland?

Vanochtend op de rommelmarkt in het dorp bij een bewoonster 24 huge kweekperen gekocht voor 5 euro. Volgens mij is dit niet duur. Ik denk minstens 8 kg. Ik ga er jam van maken in 3x. Ik ben zo nieuwsgierig. De eerste lading pruttelt al op het vuur .

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:27

He bah wat naar Malenka... Zit er wel ontwikkeling in de mais of helemaal niks? Het is op de foto een beetje moeilijk te zien.

Pien, dat klinkt als een goeie deal!

Hier vanochtend nog geoogst:
Afbeelding
Behalve de uien dan, die had ik alleen net opgevist vanuit het houthok en schoongemaakt. Die liggen nu in de opslag bij de aardappels en de knoflook.

En ik kom nog steeds om in de courgettes, voornamelijk van 1 plant. Het is echt bizar, dat ding blijft maar doorgaan!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:37

Judith maar jij bent toch veel later begonnen als wij? Dus hopelijk gaat het nog even door. Verwerk je de courgettes ook?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:42

Wat leuk Pien! Dit jaar is redelijk nat op 1,5e maand volle droogte na. Geweldig voor slakken.

Judith, de korrels zijn opgegeten door ratten of vogels. Prima bestuiving juist dit jaar. En wat fijn dat je nog zo'n mooie oogst hebt. :D

Hier dit jaar ook maar 2 courgettes. De rest is opgegeten door slakken. En ook de fruitbomen gaven maar weinig. Op de kweepeer na.

We hadden wel veel en prachtige knoflook en ook de meerjarige koolplanten zijn wel goed aangeslagen. En ik heb nog hoop op een aantal pompoenen, aardpeer, crosne, oca en mispels. De paprika planten ga ik uitgraven en in pot binnen zetten. Zien of ze dat overleven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:56

Pien, het gaat niet langer door hier. Kort seizoen. De nachten zijn nu ook echt koud, dus voor veel dingen stopt het.
Ik verwerk de courgettes ook ja, maar tijd is een beperkende factor op het moment. Dus we proberen het voor nu maar gewoon zoveel mogelijk in de avonden in het eten te verwerken.

Malenka, dat is echt enorm balen zeg...

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:42

Wauw,mooie oogst nog judith!
Ik kan ook nog wat bonen oogsten, zal morgen eens wat foto's maken :j
En kweeperen... die heb ik ook als het goed is ergens in ons bos :D
Hoe zijn je jammetjes geworden Plien? :evaw:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 18:42

Lekker eigen kweekperen. De jam van gisteren is top. Zalig. Vandaag met eigen druiven gemaakt en citroen. Morgen proberen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:04

Beetje teleurgesteld, mijn aardappel plant heeft nog niet gebloeid. Zou ik die zak gewoon binnen moeten zetten?

Ik heb een flinke haskap struik staan, geen fruit. Daar moet dan denk ik een andere bijgeplaatst worden?

Het lijkt me heerlijk om zo in je tuin te kunnen shoppen. Vooral omdat ik gewoon echt vlakte weinig groenten eet :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 21:08

Balance ik weet geen antwoorden op je vragen eerlijk gezegd. Daarvoor zijn wij teveel beginners.
Hopelijk weet een ander het wel.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:28

Heb je ze wat later gezet balance?

Hier was de aardappel oogst ook waardeloos; te laat gezet en toen ze net in bloei stonden last gekregen van phytophtora dus per bak oogst ik dit jaar maar 1 maaltijd ipv 3-4 maaltijden vorig jaar..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 22:15

Hoeveel bakken heb je loveslimpie?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:41

Honingbes moet volgens mij inderdaad door een andere struik bestoven worden. Heb je wel bloesem gezien? Hij hoort normaal vrij vroeg in het seizoen bessen te geven.

Ik ga zondag met een vriendin op pad naar Landgoed Wiersse, ik ga morgen even op de site van arborealis kijken wat ik wil hebben en vragen of ze dat mee kunnen nemen voor me. En voor de rest maar contant geld mee nemen, dan is het op=op :')

Wel een eindje rijden helaas.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:12

balance schreef:
Beetje teleurgesteld, mijn aardappel plant heeft nog niet gebloeid. Zou ik die zak gewoon binnen moeten zetten?

Ik heb een flinke haskap struik staan, geen fruit. Daar moet dan denk ik een andere bijgeplaatst worden?

Het lijkt me heerlijk om zo in je tuin te kunnen shoppen. Vooral omdat ik gewoon echt vlakte weinig groenten eet :o

Aardappelen hoeven niet perse te bloeien. Eigenlijk is bloei ook slecht voor de groei van de aardappelen onder de grond.

Wat boven de grond groeit zeg niks over wat onder de grond groeit.

Met Phytophthora mits je op tijd ben. Plant net boven de grond afknippen en dan met een beetje mazzel groeien de aardappelen nog wel iets verder. Maar dit heeft geen nut als de aardappelen onder de grond al aangetast zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:09

Hier hebben de aardappels eigenijk ook nauwelijks gebloeid, echt misschien maar een stuk of 5 van mijn 3 rassen samen op een stuk van zo'n 20 m2.
Niet alle rassen bloeien, wist ik ook niet. En wanneer heb je ze gepoot? Misschien hebben ze gewoon nog iets meer tijd nodig. Oogsten bij afsterven van de plant is meestal een goede richtlijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 08:23

Veel plezier Prairy!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:29

Vroege aardappelen 60 dagen, middelvroege en late aardappelen 90 dagen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:02

pien_2010 schreef:
Hoeveel bakken heb je loveslimpie?

Dit jaar had ik er 6, 3 Roseval en 3 Charlotte, allebei mooie aardappels met een lekker schilletje. Ik heb de hoge speciekuipen(35l) hergebruikt van de bouw. Zo meteen zet ik er dan weer tulpen in en als die in het voorjaar weer klaar zijn de aardappelen. Ik vind de bakken wel fijn, ze zijn nog net te tillen en ik kan ze dus bewust in of uit het zicht neerzetten.