Fun-da deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:27

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:42

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:42

Veel geld zeg! Nog agrarisch ook.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:43

Huis in Vaassen gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/vaassen/huis- ... nseweg-32/

Deze stond eerder nog te koop voor zo'n 1,5 miljoen (even uit m'n hoofd, iig dik door miljoen) met de tekst "voor wie het wil en kan betalen...." Kennelijk moeten ze er toch vanaf :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:52

"Het Kroondomein behoudt zich het jachtrecht en het genot van de jacht voor."

Maw, tussen september en Kerst moet je accepteren dat Wim-Lex en z'n vriendjes gewapend door je tuin komen akkeren. Nee dank u.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:59

Wel een leuk huisje! Maar idd Wim-Lex en vriendjes ergens in een hinderlaag in je tuin hoeft nou ook weer niet :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:01

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:04

Ik vind het bizar. En archaisch. Ook die formulering trouwens: 'het genot van de jacht'. Wie z'n genot?

Moeten die gasten nou echt het recht hebben die 1260 m2 te betreden als ze op die tig honderd hectare aan het schieten zijn? Er zit notabene een zwijnwerend hek om heen. Wat moet daar dan nog te vinden zijn?
Willen ze vooral niet dat je zélf gaat jagen 'op je eigen terrein' (hoe dan?)
Moeten ze de kortste weg kunnen nemen?

Echt, je zou er acuut republikeins van worden :))

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:06

Jammer Marjan! Streetview laat niet zien hoe dicht je bij de buren zit, dus goed dat je eerst bent langs gereden :j

Rustig Ibbel, rustig! _O-
Idd, het slaat nergens op! Zeker nog met een zwijnwerend hek er omheen :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:29

Denk dat ze er ook mee bedoelen dat je het jachtrecht niet zelf kan "verhuren". Dat kan namelijk als er bij een perceel jachtrecht hebt.

Ze komen echt niet door je tuin :))

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:40

Zoveel is er ook niet meer te jagen van ze met de komst van de wolf. Die zit op minstens 2 plekken in de Kroondomeinen, ik heb gisteren weer uitwerpselen gevonden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:47

manzano schreef:
Denk dat ze er ook mee bedoelen dat je het jachtrecht niet zelf kan "verhuren". Dat kan namelijk als er bij een perceel jachtrecht hebt.

Ze komen echt niet door je tuin :))

Het jachtrecht verpachten betekent nou precies dat ze wél het recht hebben je terrein te betreden. Ze zullen het misschien niet doen, maar dat is wél wat jachtpacht inhoudt.
En als alle jachtrechten van de Kroondomeinen aan de Kroon toebehoren (wat het geval is) valt er over die 1260 meter niets te verpachten aan een ander. Die heeft daar niets aan. Als je grond voor de jacht pacht heb je x (20 of 30 oid) hectares aaneensluitende jachtgrond nodig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:05

Anoeska27 schreef:
Zoveel is er ook niet meer te jagen van ze met de komst van de wolf. Die zit op minstens 2 plekken in de Kroondomeinen, ik heb gisteren weer uitwerpselen gevonden.

Ja maar ondanks dat zijn de aantallen zwijnen wel weer toegenomen dit jaar.

Ik heb al heel wat boerderijen gezien met jachtrecht.... Dat is allemaal echt niet zo spannend. Dat is hier echt het laatste waar ik me druk om zou maken bij dit huis. Je zit ook aan een weg die tijdens de jacht niet is afgesloten en waar het wemelt van de toeristen/fietsers.

"Jachtgenot" is overigens gewoon een term. Net als "huurgenot".

In enorm veel agrarische gebieden/weilanden wordt gejaagd. Bij ons ook af en toe. Komen de jagers altijd netjes melden en ze gaan echt niet tussen de paarden staan jagen :=
Laatst bijgewerkt door manzano op 04-03-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:12

Zou een wolf zo gemakkelijk op een zwijn jagen als er andere dingen gemakkelijker te krijgen zijn?

Waar ik vroeger op ben gegroeid werd ook 1 keer per jaar gejaagd door de hoge heren.
Geen idee of het ook echt koningshuis was hoor.
Maar wel dikke dure auto's. Daar stonden wij als kind naar te gapen.
En dan kregen we een konijn of fazant voor de overlast.
Vaker dan die 1 keer kwamen ze niet.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:17

Hier in het buitengebied wordt ook zo nu en dan gejaagd, veelal op hazen en fazanten. Gelukkig nog niet op het groepje reeën wat hier ook loopt. Maar dat is een lokale jager, die het overigens ook voor de lol doet, geen hoge heer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:19

Ja dat is hier ook, maar dat zijn inderdaad "gewone" jagers.
Altijd een paar dezelfde "heren"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:23

De laatste 'plezierjager' die hier rondliep is een paar jaar geleden de bak ingedraaid wegens illegaal wapenbezit.
Hij schoot hier ook met een geweer waarvan de valhagel meer dan 500 meter verder in het zwembad van de kinderen van de buren viel. Dat dat illegaal was wil ik dan ook graag geloven.

Op mijn terrein zit wel jachtrecht, en dat heb ik aan niemand verpacht. Degene die denkt dat-ie op mijn grond mag komen heeft een probleem.
Ik ben daarmee een bufferzone, en formeel betekent dat dat de 7 hectare tussen mij en de snelweg niet bejaagd kan worden (is een 'dode hoek', geen aansluitende jachtgrond) - maar daar houdt niemand zich aan.

Maar goed, sinds de roemloze afgang van die betreffende jager wordt er hier niet mee gejaagd gelukkig.
Ik ben falikant tegen plezierjacht. Wildbeheer is een heel ander verhaal.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

DuoPenotti schreef:
Zou een wolf zo gemakkelijk op een zwijn jagen als er andere dingen gemakkelijker te krijgen zijn?

Wat zou er dan makkelijk te krijgen zijn? Tot nu toe heb ik steeds zwijnenharen in de drollen gevonden, gisteren zat er voor het eerst ook wat anders in. Ik denk ree/hert, maar zeker weten doe je het nooit.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:46

Gaaf dat je dat zo kunt volgen Anoeska!

Hier overigens ook faliekant tegen plezierjacht hoor. Er staat niet overal een hek om onze hectare. Ik roep altijd tegen het wild dat ze bij ons komen mogen schuilen in de bosjes :')

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:55

manzano schreef:
Huis in Vaassen gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/vaassen/huis- ... nseweg-32/

Deze stond eerder nog te koop voor zo'n 1,5 miljoen (even uit m'n hoofd, iig dik door miljoen) met de tekst "voor wie het wil en kan betalen...." Kennelijk moeten ze er toch vanaf :=

Dit is wel echt een geweldig straatje (onverharde weg). Wij hebben hier ook wel eens wat bekeken, maar het ligt echt flink ver bij uitvalswegen vandaan, dus qua reistijd was het echt geen optie. Maar jeetje, wat een gaaf plekje was dat!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:58

Kaka schreef:
Gaaf dat je dat zo kunt volgen Anoeska!

Heel erg gaaf, ik werd alleen iets te enthousiast van mijn vondst en lag toen languit in het bos :+

Ik vind het een erg leuk huis, wat een heerlijke plek ook om op te groeien. Wat me wel tegen zou houden is dat je dus echt overal toestemming voor moet vragen zoals ik het lees. Dus ook voor wijzigingen aan het hek etc.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:22

Ibbel schreef:
Zo'n afgeplatte voorkant aan je dak. Sommigen hier vinden het op een te kort geknipte pony lijken :+

Hahaha, dat ben ik. :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:24

Plukje schreef:
manzano schreef:

Dit is wel echt een geweldig straatje (onverharde weg). Wij hebben hier ook wel eens wat bekeken, maar het ligt echt flink ver bij uitvalswegen vandaan, dus qua reistijd was het echt geen optie. Maar jeetje, wat een gaaf plekje was dat!

Ja ik ben er anderhalf jaar geleden toevallig langs gefietst. Toen stond er een bord in de tuin. Het is heel mooi plekje. Stond laatst ook een villa te koop langs dezelfde weg. Die was zo weg.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:38

Dan vind ik dit wel heel klein en propperig voor dat bedrag.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:45

Kaka schreef:
Hier in het buitengebied wordt ook zo nu en dan gejaagd, veelal op hazen en fazanten. Gelukkig nog niet op het groepje reeën wat hier ook loopt. Maar dat is een lokale jager, die het overigens ook voor de lol doet, geen hoge heer.

Schieten op fazanten -O-
En hier proberen ze ze juist uit te zetten omdat ze in de omgeving bijna niet meer voor komen.