Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:44

Officieel mag je kookplaat ook niet tegen de muur. Hier zal het ontwerpprogramma dan ook een foutmelding gegeven hebben.

Ik zou water en koken wisselen. Mooi koken voor het raam met een afzuiging in het werkblad.

Bij het water (waar nu koken is) ipv 2 60cm kasten, 30/60/30 kasten plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 10:51

Ik vind 120 voor de gootsteenplek veel te smal. Een bak is 40/50 cm breed en dan hou je geen fatsoenlijke afzetplek meer over.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:00

DubbelFun schreef:
Ik vind 120 voor de gootsteenplek veel te smal. Een bak is 40/50 cm breed en dan hou je geen fatsoenlijke afzetplek meer over.

Tja soms heb je niet meer ruimte. Koken is helemaal geen doen op zo’n klein stuk. Nog gevaarlijk ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:41

Als je alles naar het midden schuift heb je voldoende ruimte om te koken en eens wat naast de kookplaat neer te leggen. Tegenwoordig zijn de kookplaten ook zo ondiep dat je ze waarschijnlijk ook gewoon boven de naad van 2 kastjes kwijt kunt, al zou ik een 30-60-30 oplossing persoonlijk ook mooier vinden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:45

Maar waarom ga je niet voor een eiland? Dat geeft denk ik veel meer mogelijkheden in deze ruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:50

Op 2 tekeningen lijkt er een muur+deur te zitten, dus geen open ruimte en dan wordt een eiland wel erg krap en 'vol'.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:57

We weten momentel de afstand niet van de meterkast naar de afzuigkap, daarom staat de kookplaat momenteel op de tekening tegen de muur aan. Pas als we weten waar ze exact de afzuigkap gaan plaatsen kunnen we kijken hoeveel afstand ertussen zit.
Ook al verlengen we de afzuigkap naar het midden, dan staat nogsteeds de kookplaats dicht naast de koelkast. Die muur is helaas niet zo lang dus er past niet nog een kastje tussen :n

Ik denk niet dat we water en koken zomaar kunnen omdraaien ivm de aansluitingen, maar dat kan ik eventueel navragen als ze komen opmeten.
Het is gewoon helaas geen ideale keuken vanwege de meterkast en de afzuigkap.

Het is voor de rest een open ruimte die doorloopt naar de woonkamer, maar een eiland is denk ik momenteel geen optie als de kookplaat links moet zitten. Of ik zie niet helemaal goed voor me hoe dat zou komen te staan?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:01

Er hoeft ook geen kastje tussen. Nu heb je 2 60x60 kasten er in staan. Je kan dit wisselen naar 1x60 en 2x30 cm. Dan komt je kookplaat in het midden.

Ik heb een aantal 30cm kasten en moet zeggen dat dat heerlijke lades zijn.

Als het inderdaad bestaande bouw is, dan is wisselen niet makkelijk.

Ik zou de kookplaat in het midden van het kookeiland doen. dan heb je links/rechts en voor je nog ruimte.

Maar dat wordt ook moeilijk als het bestaande bouw is en er vloerverwarming ligt. Je zult dan namelijk elektra aan moeten leggen.

Ben je al bij Ikea geweest met de maten? Uit ervaring weet ik dat zij je geweldig kunnen helpen. Zij doen het zo vaak dat ze heel veel oplossingen weten.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:13

We krijgen het opgeleverd zoals het is, ook qua aanlsuitingen, daar hebben we niks op de zeggen.
We 'zitten' idd ook met vloerverwarming.

We zijn al 2x keer naar de Ikea geweest voor een keukengesprek, en hun kwamen ook ongeveer uit op dit.
Ook de andere 2 keukenbedrijven waar we heen zijn geweest voor een tekening.

We laten de keuken ook plaatsen via Ikea, en die meten 6 maart alles op. Dus die kunnen dan ook aangeven wat wel en niet kan. Daarna gaan we bij Ikea nog dingen aanpassen en daarna pas bestellen.

We hadden als meerwerkoptie ook de keuze om een keuken erin te laten zetten, en op die tekeningen staat de keuken ook zo getekend ivm de aansluitingen en afzuigkap.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:14

Kan de hoge kast niet rechts van het raam? En dan de spoelbak een stukje opschuiven? Dan heb je rondom je kookplaat veel meer werkruimte en denk ik dat de ruimte groter oogt ipv dat hij meteen begint met zo’n hoge kast. (Weet niet of er ruimte voor 60 is rechts van het raam)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:22

Als het al zou passen zou ik het toch niet doen, dat gaat nl heel massief overkomen en laat ook weinig ruimte naast de gootsteen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:11

Ik zou ook nooit de kookplaat daar doen. Dat zat hier zo en een jaar zo gekookt, maar is echt heel vervelend.
Nu hebben we de kookplaat met afzuigingen erin en die werkt echt heel goed en fijn, dus dan zou ik dat echt overwegen.

Aansluitingen zijn niet zo heel moeilijk te verplaatsen. Dan kan je beter een handig iemand laten komen en daarin investeren dan jarenlang een keuken hebben die in de praktijk niet zo handig is.

Ik zou dan sowieso de spoelbak meet centraal onder het raam doen en wil zelf altijd de vaatwasser ernaast. Daar heb je dan gewoon wel werkblad, dus ruimte boven.

We hadden eerst een dubbele bak en nu een grote met een losse inzet, maar die grote heb ik echt niet nodig. Het is nu makkelijk omdat ik de inzet er altijd in laat hangen, maar kan best kleiner. Zou eerder voor een diepere bak gaan.

Kan je de koelkast en een oven niet op een wand doen bijv? En dan waar nu de kookplaat is die centraal en dan die met afzuiging erin. Dan heb je aan weerskanten nog een randje over.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:34

DubbelFun schreef:
Als het al zou passen zou ik het toch niet doen, dat gaat nl heel massief overkomen en laat ook weinig ruimte naast de gootsteen.

Maar het is of weinig ruimte naast de gootsteen, of naast je kookplaat. Ik heb toch altijd de meeste ruimte nodig tijdens het koken, zeker met een vaatwasser. Maar dat is wellicht persoonlijke voorkeur.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:07

De indeling van de laatste keuken zou ik ook even goed naar kijken. Volgens mij krijg je error als je hem zo wil inplannen in het programma die het definitief maakt. Daarnaast kan je jezelf ook in de weg zitten omdat niet alle pannen centraal op de pit kunnen.

Volgens mij is het mogelijk om bij de Ikea ook de plaat over 2 kastjes neer te zetten. Dan kan de plaat op dezelfde plek in de inrichting blijven, kan je gewoon 2 60cm kasten hebben (want 30 is wel erg smal) maar heb je wel ruimte om fijn te koken en iets kleins neer te zetten naast de plaat :)

Succes met de indeling! Lijkt mij moeilijk als er zoveel voor je wordt bepaald qua aansluitingen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:14

Ik heb geen Ikea-keuken dus heb hier eigenlijk niets te zoeken :+ .

@the Novelist: kan je niet een kasten-/apparatenwand maken op het stuk waar je nu die 3 lage kastjes hebt? En daar je koelkast plaatsen?
Dan kan het werkblad op het stuk waar je kookplaat zit gewoon doorlopen. Dan kan de kookplaat wat opschuiven en heb je om de kookplaat heen veel meer werkruimte.
Eventueel zou die kastenwand kunnen aansluiten op het stuk waar de gootsteen zit. Als je daar het werkblad laat doorlopen "achter" de kastenwand langs krijg je een leuk hoekje waar je een waterkoker en koffiezetapparaat kan neerzetten en daarboven een paar plankjes voor kookboeken bijv.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:41

We willen het liefste de keuken zo ´open´ mogelijk houden omdat het al niet zo groot/breed is, en proberen daarom rechts geen hoge/diepe dingen te plaatsen, vandaar het lage 40cm diepe kastje. Daar wouden we bijv. het koffieapparaat/waterkoker zetten zodat de rest van het aanrecht wel helemaal leeg is. Maar wellicht moeten we daar (en naar de gehele indeling) nog een keer naar kijken.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips, die nemen we mee. We gaan het sowieso goed bespreken met het bedrijf wat komt opmeten/plaatsen en met Ikea zelf wat de mogelijkheden zijn, ook in verband met de aansluitingen etc. Pas dan kunnen we definitief wat bedenken
Ik zal dan ook wel een update plaatsen :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:23

half juni is deze foto gemaakt, net voordat we alles gingen slopen/hergebruiken.
Afbeelding

Opo de plek van de keuken staat nu de bijkeuken. Ook deze is geheel van Ikea inclusief magnetron. We hebben hem nieuw gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben 23M2 aangebouwd om er een woonkeuken te creëren. Verschillende kastjes zijn hergebruikt. De koel/vrieskast hadden we al en de oven en kookplaat hebben we nieuw gekocht bij Ikea.

Volgens mij waren we voor de spullen van Ikea incl apparatuur €5200 kwijt.

De fronten van de keuken zijn van K14, wij vinden het overigens geen aanrader helaas.

Werkblad moet nog gewisseld worden, hij is helaas niet te leveren in de hardsteen kleur die wij willen.

Hoekpaneel bij de ramen moet nog geleverd worden. Gisteren zijn ze weer geweest en ongelofelijk, maar weer niet passend. We wachten al sinds september..

Er moeten nog gordijnen gehangen worden, de kabels van de tv weggewerkt en ze komen in april de tuin aanleggen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:39

Cool! Met zo'n keuken heb je geen woonkamer meer nodig :+:

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:40

Hier is de Ikea keuken na een maand werken in de avond uurtjes eindelijk zo goed als af.

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:32

Ik vind dit zo’n mooie kleur! Maar ja om nu alle deuren ‘even’ te vervangen…. :$

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:50

Mooi, wij hebben dezelfde kleur, maar dan met licht hout gecombineerd en rvs apparaten.

Alleen zit bij ons het folie er nog op zolang we verbouwen en rest van huis is nog niet af.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:11

Dan heb je nu een mooie blauwe keuken :D Mensen vroegen bij ons voorzichtig of de keuken zo blauw bleef.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:13

Ceetje_bokt schreef:
Dan heb je nu een mooie blauwe keuken :D Mensen vroegen bij ons voorzichtig of de keuken zo blauw bleef.

Ja, beetje turquoise. Het is niet eens heel lelijk en het went, maar het scheelt wel echt.

We houden echt alles dicht, maar toch af en toe overal veel stof en was bang met dan schoonmaken dat het toch kon schuren.

Ik kijk soms even verliefd naar de binnenkanten <3

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:07

Kreeg best veel reacties van mensen dat ze de kleur wel gaaf vonden toen het folie er nog op zat. Ik vond het niks :')

Voor het folie trekken:

Afbeelding

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 18:09

Ook best aardig, maar zonder beslist beter :))