Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:35

Mootje,Gaaf die Passiebloem! komen er ook de Passievruchten aan?
Of moet je dan 2 planten hebben,mannelijk en vrouwelijk? ik dacht zoiets gehoord te hebben.
Jij hebt echt een zeer gaaf balkon!zo veel groen/bloemen en zo netjes allemaal.
Vanavond álle plantenbakken water gegeven met de tuinslang,pff wat een werk zeg.
Er mag weer best een regenbuitje of 2 vallen,de grond is alweer zo droog.

Nefertarie
Lijkt best wel op een minituin Het Loo.Wel mooi strak allemaal hoor.

Mootje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:44

Kruisbestuiving idd. En ik weet niet of hij in NL uberhaubt passievruchten geeft, omdat ze de winter normaliter niet overleven door het klimaat.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:53

Wij hebben hier ook uitzicht op de weilanden achter. We zijn ook beiden opgegroeid op een boerderij in de middle of nowhere met buren 300 meter verderop, dus we waren het van jongs af aan al gewend. Midden in een wijk of flatje is dan ook niks voor ons!!!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:54

Mootje heel gaaf die Passiebloem! Die willen wij hier ook nog in de plantenbak!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:32

Een paar huizen geleden hadden wij ook een passiebloem staan, ieder jaar hadden we er ook gigantisch veel vruchten aan. Stond wel in de volle grond, en waarschijnlijk precies juist voor de zon. :)

Hier staan de irissen volop in bloei, altijd een mooi gezicht. Staan nu 4 verschillende kleuren in bloei. De 5de was een paar weken geleden al in bloei, de witte wil nog niet, die is wat later. En de gele komen geen bloemen aan helaas. -O- Ik zie tenminste nog geen knoppen verschijnen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:29

Hier groeit het groene spul ontzettend hard! De hanging baskets doen het ook goed. Nu de hortensia's nog :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:46

Ooooh ik wil ook zo graag plantjes planten! Ligt nu worteldoek door de hele tuin voor onder de tegels, het weekend komt er zand overheen. Dus duurt nog wel even.
De clematis bloeit al wel, maar de meeste bloemen zitten aan de zonkant, dus aan de verkeerde kant vd schutting. Ga 'm denk ik verplaatsen, moeten 'm toch loshalen omdat er een nieuwe schutting komt.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:07

Nefertarie ik vind je mini Paleis het Loo wel heel gaaf. Is dat jullie voortuin??

Kentaro wat een fantastisch uitzicht. Dan kun je nooit meer aan een nieuwbouwhuis-tuin met schuttingen en achterburen wennen.

Gohya bij jou ziet het er ook al zo heerlijk groen uit.

En een passiebloem vind ik prachtig. Mijn nicht had er een bij het afdak in haar vorige huis. Ik zou dan wel een witte willen natuurlijk :o

Vanmorgen de mand waar mijn kerstpakket in had gezeten gevuld met gipskruid. Iedere week als ik boodschappen ga doen kom ik wel iets tegen bij de bloemenwinkel.

Afbeelding

En net bij de groenteboer kruidenplanten meegenomen voor in de tuin. Munt (2x) Koriander Basilicum en Bieslook. Nu wil ik nog een Salie erbij.
En nog even verzinnen of ik ze in een zinken teil zet of in een rieten mand

Oh en bijna vergeten, welkom Noor.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:48

Hello!

Meiden, vraagje. Vriendje heeft t eerste deel vh terras geledg, dus ik zou de frambozen neer kunnen gaan zetten. Alleen heeft hij te weinig ruimte overgelaten, zeker als er nog een randje opsluitband bijkomt. Dan blijft er minder dan 10cm over (breedte) lengte wel meer dan genoeg.

Wat zouden jullie doen? Hier wel de frambozen inzetten?
Of, waar vriendje mee kwam, een mooie hoge&smalle bak kopen, en die neerzetten. Bijvoorbeeld in deze:
Afbeelding
dan in de maat 70 x 17 x 17 (is dat breed en diep genoeg??)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:06

hoi dames, ik heb een vraagje.
ik heb 2 rodondendrons op stam in de tuin, nu staan ze allebei in bloei maar doen ze heel zielig, ze zitten niet erg goed in blad en de bloemen komen wel uit maar hangen een beetje waardoor ik niet die mooi dotten met bloemen heb.
weet hier iemand wat er is en wat ik hier aan kan doen?
en weet iemand of/hoe/waarneer ik ze kan snoeien?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:32

barbar
Geef je ze wel water? de grond is n.l. erg droog nu.

Michelle77
Weet wel dat Frambozen struiken afsterven na een jaar en nieuwe uitlopers zorgen voor weer een nieuwe plant.In die bak kunnen ze niet echt uitlopen en moet je steeds de plant uit de bak halen om de jonge plant er opnieuw in te zetten.

Laurabram
Mooi die mand met Gipskruid! <3

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:36

ja we geven ze water, maar ook toen het nog regende zagen ze er niet erg florisant uit.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:36

barbar schreef:
hoi dames, ik heb een vraagje.
ik heb 2 rodondendrons op stam in de tuin, nu staan ze allebei in bloei maar doen ze heel zielig, ze zitten niet erg goed in blad en de bloemen komen wel uit maar hangen een beetje waardoor ik niet die mooi dotten met bloemen heb.
weet hier iemand wat er is en wat ik hier aan kan doen?
en weet iemand of/hoe/waarneer ik ze kan snoeien?

Rododendrons hebben zure grond nodig om te groeien. Misschien moet je even een zak tuinturf bij de planten gooien en goed door de grond heen mengen.
Dat is erg belangrijk. Daarom groeien ze op bepaalde plekken van Nederland beter dan op andere :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:37

Miss. is de grond uitgeput? ik geloof dat er ook Rhododendron mest is.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:39

Hij kan ook nog last hebben van vorstschade hoor, dat schijn je pas te zien als ze gaan bloeien.
Ik heb mijn hovenier -hij was er toch- mijn beide lauriers die in potten staan laten zien, worden helemaal bruin. Hij zei dat is vorstschade en komt maandag na z'n werk hem even goed snoeien. Dat schijnt het weer goed te komen.
Misschien moet je even op internet kijken of je een plaatje kunt vinden van jouw plant en dan kijken wat ze ervan zeggen.
En misschien inderdaad grond rondom weghalen, nieuwe speciale grond erin en mest erbij.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:42

gohya schreef:
barbar
Geef je ze wel water? de grond is n.l. erg droog nu.

Michelle77
Weet wel dat Frambozen struiken afsterven na een jaar en nieuwe uitlopers zorgen voor weer een nieuwe plant.In die bak kunnen ze niet echt uitlopen en moet je steeds de plant uit de bak halen om de jonge plant er opnieuw in te zetten.

Laurabram
Mooi die mand met Gipskruid! <3

wat betekent dat precies? Is dat dat de takken waar vruchten aan hebben gezeten dood zijn, maar er steeds nieuwe takjes komen? Moet ik dat zo zien?
Heb nl 2 plantjes van vorig jaar, in balkonbak, en ene zie ik niets aan, andere heeft nieuwe vruchtjes aan dezelfde tak als vorig jaar

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:43

zou idd kunnen, wij hebben een compostbak in de tuin staan, is dat goed genoeg of moet ik echt tuinturf hebben (ik weet het veschil niet :o )

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:44

Michelle77 schreef:
Hello!

Meiden, vraagje. Vriendje heeft t eerste deel vh terras geledg, dus ik zou de frambozen neer kunnen gaan zetten. Alleen heeft hij te weinig ruimte overgelaten, zeker als er nog een randje opsluitband bijkomt. Dan blijft er minder dan 10cm over (breedte) lengte wel meer dan genoeg.

Wat zouden jullie doen? Hier wel de frambozen inzetten?
Of, waar vriendje mee kwam, een mooie hoge&smalle bak kopen, en die neerzetten. Bijvoorbeeld in deze:
[ Afbeelding ]
dan in de maat 70 x 17 x 17 (is dat breed en diep genoeg??)

Frambozen groeien als kool en vermeerderen zich heel snel, ook ongewenst.
In een bak is dus niet zo'n gek idee, dan blijven ze waar ze horen.

Ze groeien inderdaad op jonge takken, dus de oude, houten takken moet je weg knippen in februari/maart tot maximaal 15cm boven de grond.
(Ligt er wel aan of je een zomer- of een herfstframboos hebt gekocht.
ik ga ervan uit dat je een herfstframboos hebt, net als mij, die geeft trouwens ook gewoon in de zomer vruchten... >;) )
Ze geven dat zelfde jaar dan gewoon nog volop vruchten.
Succes!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:48

Hmm, 2 totaal verschillende meningen dus haha

Heb een herfst én een zomerframboos gekocht vorig jaar, ene groeit nu op het oude hout nieuw groen (volgens mij de zomer framboos) De herfst ziet er dood uit.
Heb niets gesnoeid.

Heb er 2 plantjes bijgekocht, bij Formido, maar op dat kaartje staat bloeitijd april/mei, maar zie nog geen vruchten oid.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:54

BLOEItijd, bloemen dus :)
De zomer framboos bloeit op 2 jarig hout.
Ik heb hem in de tuin, maar hij komt overal tevoorschijn nu -O-

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:54

Ik heb heel veel Zomer Frambozen struiken staan,in het najaar sterft de moederplant af,hout word buin en gaat rotten.Ik snoei de oude Frambozen struiken dus allemaal weg,de uitlopers vormen weer nieuwe planten.
Hier heeft nog geen enkele frambozenstruik voor de 2de maal nieuwe blaadjes enzo gehad,ze gingen allemaal dood.
Ik weet niet of de Herfst Framboos dat wel kan?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:04

Dat was een hele frambozen discussie.

Hier de helft van de buxus gesnoeid. Nu doet m'n rug het niet meer van al dat bukken dus de andere kant komt later wel. Maar wel met strak resultaat. Zelfs de spiraal is aardig gelukt.

Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:37

even mijn bloempjes showen :)

Afbeelding

Afbeelding

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:18

Zo die doen het goed Karin.

Ik wacht vol ongeduld op m'n roos, daar zitten heel veel knoppen en er staan er een paar op springen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:33

Heerlijk nu he al die tuinen. Hier zijn nu ook wat vroegbloeiers in kleur, de rest in de knoppen.
Mooie hanging baskets, I luv, ga volgend jaar wel aan de slag met mos ipv kokos.

Onderstaand een linkje naar mijn achtertuin, 't begint te komen.
Lees later even goed bij.
https://www.facebook.com/margreet.wijde ... 0499582442