Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:06

Relaxed schreef:
Ik heb trouwens ook de P1 meter sinds een paar weken, erg handig om te volgen. De app heet energy en is van Homewizard.. Ook om te zien wanneer de zonnepanelen volop leveren :j

Ik heb daar net op gegoogled en in mm meterkast gekeken maar mijn meters hebben helemaal geen gat waar je die kunt inpluggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:15

elnienjo schreef:
Relaxed schreef:
Ik heb trouwens ook de P1 meter sinds een paar weken, erg handig om te volgen. De app heet energy en is van Homewizard.. Ook om te zien wanneer de zonnepanelen volop leveren :j

Ik heb daar net op gegoogled en in mm meterkast gekeken maar mijn meters hebben helemaal geen gat waar je die kunt inpluggen.

Dan heb je geen slimme meter denk ik?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:17

Sharani schreef:
Jobbeltje: bedankt voor de tip! Ik ben ook heel benieuwd hoe je hier optimaal gebruik van kan maken, want overweeg deze zeker te kopen.

Door die P1 meter ontdekten we hoeveel gas we verbruikten als we de kachel aan zetten. Dus gingen we de kachel eerder uit doen ‘s avonds. En dan testen hoe lang het nog warm bleef. We doen de kachel dus niet een uur eerder uit maar ergens rond een uur of zeven ‘s avonds al.

In de ochtend verwarmen we dan de woonkamer met een elektrische olieradiator. (Die hoef je niet bij te vullen maar je doet gewoon de stekker in het stopcontact. Doordat de olie in de radiator heet wordt geeft de radiator ook nog een poos warmte af als de stekker er al weer uit is) wij hebben een DeLonghi, en eentje die geschikt is voor ruimtes van minstens 73m3. Verbruik is maar net wat je instelt. Kan tot 2500 Watt als je het even snel warm wilt krijgen.
De zon houdt het daarna in het voor en na seizoen wel aardig op temperatuur en als het frisser wordt gaat eerst de electrische radiator weer aan.
Gas gebruiken we om te douchen en in de koudste maanden om de temperatuur op zo’n 15 graden te houden ‘s nachts (als ik het me goed herinner) zolang het te doen is verwarmen we dus electrisch en zetten we de kachel op 10 graden zodat deze niet te vaak aan slaat.

Verder echt letten op verbruik (dmv P1 meter) en kom je er achter hoe vaak je toch even warmer water pakt (bij lauw water slaat de ketel ook aan!)

En als je zonnepanelen hebt, dan kun je nog gerichter omgaan met energie door overdag je (af)wasmachine droger en andere apparaten te laten draaien.
Electrische fietsen op te laden, electrische of hybride auto etc.
Nu allemaal nog niet heel spannend door de salderingsregeling. Maar als die weg valt of minder wordt ben je alvast gewend aan een nieuw ritme :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:18

Relaxed schreef:
elnienjo schreef:

Dan heb je geen slimme meter denk ik?

Jawel, ik heb ook gewoon de app van mijn energieleverancier die dagelijks netjes aangeeft wat mijn verbruik is (maar uiteraard niet toegespitst per apparaat)

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:22

Overigens is het verwarmen van je huis met een electrische radiator niet per se heel efficiënt. En wij doen dat alleen als we zelf aanwezig zijn.
Een warmtepomp gaat uiteraard veel efficiënter om met energie. Maar dit was voor ons vorig jaar een investering van €110 (P1 meter + electrische olieradiator) en heeft ons behoorlijk wat gescheeld qua verbruik.

De zonnepanelen kwamen in december en onze jaarnota in april. Dus wij gaan dit jaar pas echt merken wat de panelen doen omdat ze in de zomer opwekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:23

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:24

Elnienjo, ik moet onderaan de meter een groen kapje los schuiven, misschien is dat bij jou ook het geval? Daar kan de p1 meter in. Ik ga hem ook aanschaffen, zonder radiatoren verbruikten wij aardig veel gas, ik wil weten of dat echt van het bad af komt of dat er toch ergens nog iets is wat stiekem veel gas verbruikt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:26

Bij mij is hij overigens al bezet, ik gok dat de toon er in zit die ik huur. Ik vraag me af of het niet gunstiger is om zelf zo'n wizard te kopen voor 30euro, de Toon kost me 4.50 per maand (ik zit niet bij eneco)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:28

Dit stopt niet.
Ja als alles in elkaar klapt.
Of mensen het echt zat worden en de straat op gaan.

Nu accepteren wij het allemaal.
Wij passen ons aan door maatregelen te nemen.
Ben benieuwd wat er volgend jaar gaat gebeuren.
Het is absurd.

Er gaan veel mensen dakloos raken als dit doorgaat.

Het is niet alleen energie en gas.
Maar dit en en en en

Suzanne F. schreef:
Jeetje niet te geloven die bedragen. Bizar toch. Dat je meer aan gas en licht moet betalen dan aan huur of hypotheek. Waar stopt dit vraag ik me af? De prijzen gaan alleen maar verder omhoog. Krijg je dan een maandelijks voorschot van 2000 euro ofzo? Dat kan toch niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:32

Dubbel
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 07-09-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:32

Ik zit nu al steeds op de app te kijken voor het verbruik, denk dat ik gek word van zo’n P1 meter en dat ik blijf kijken :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:33

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:34

Nog even een update wat betreft de Qlima/zibro kachels. Mijn ouders hadden er ook 1 gekocht, dezelfde als die ik had gehaald. Mijn vader heeft hem aangestoken, je ruikt de petroleum alleen met aanzetten en daarna nog heel eventjes, en met uit zetten. Daar tussen ruik je eventjes dat er gewoon een kachel aan staat(weet niet zo goed hoe je het moet omschrijven, beetje als je weer voor het eerst je cv aan zet ofzo, ruikt ook altijd eventjes vreemd) , maar niet de petroleum geur.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:40

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Okee dus dat gele vak bij de elektrameter kan open en dan zit er een poort?

Overigens heb ik op de gas een andere kleine meter zitten en daar zie ik geen opening

De P1 meter hoeft alleen in de poort van de elektrometer. Hij registreert dan zowel gas als stroom

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:48

Bij mij zit er een zwart kapje voor elnienjo, staat ook P1 bij met een pijltje..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:50

secricible schreef:
Bij mij is hij overigens al bezet, ik gok dat de toon er in zit die ik huur. Ik vraag me af of het niet gunstiger is om zelf zo'n wizard te kopen voor 30euro, de Toon kost me 4.50 per maand (ik zit niet bij eneco)

Je zou een p1 splitter kunnen kopen. Dan steek je die in je p1 poort en vervolgens kan je 2,3 of meerdere apparaten aansluiten op de splitter.

Ik heb zojuist de homewizard p1 besteld, moet vrijdag binnen komen.

Ben bang dat ie uitverkocht raakt zodra de temperatuur gaat zakken en meerdere mensen hun verbruik in de gaten willen gaan houden. En als ik Enexis mag geloven, duurt de reparatie van mijn slimme meter nog wel wat maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:51

Bij mij zit ie zo..

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:13

Wij hebben over 2 weken een afspraak met de installateur om te kijken hoe we van het gas af kunnen :')

Voor de mensen met hypotheek en dus eigen huis; is het geen optie om stukje bij beetje van het gas af te gaan?
Ik vind de prijzen voor hybride warmtepompen of full electric best wel meevallen :o
Het is veel geld, maar die gasrekeningen betalen is duurder. Met deze gasprijzen heb je hem er snel uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:21

en er is goede financiering voor.
Ik heb er ook naar zitten kijken inderdaad, maar dan moet ik ook nog een nieuwe CV en nog extra zonnepanelen en moet ik mijn plat dak laten vervangen. Dat was financieel even niet haalbaar meer zeg maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:23

secricible schreef:
en er is goede financiering voor.
Ik heb er ook naar zitten kijken inderdaad, maar dan moet ik ook nog een nieuwe CV en nog extra zonnepanelen en moet ik mijn plat dak laten vervangen. Dat was financieel even niet haalbaar meer zeg maar.

Ja dat wordt veel dan. Ik ben benieuwd of wij al geschikt zijn.
Vooral dat dak vervangen bij jou is een flinke kostenpost.

Ik vind eigenlijk dat de overheid daar wel renteloze leningen voor beschikbaar kan stellen :o
Dat is nog goedkoper dan gas betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:36

verootjoo schreef:
Wij hebben over 2 weken een afspraak met de installateur om te kijken hoe we van het gas af kunnen :')

Voor de mensen met hypotheek en dus eigen huis; is het geen optie om stukje bij beetje van het gas af te gaan?
Ik vind de prijzen voor hybride warmtepompen of full electric best wel meevallen :o
Het is veel geld, maar die gasrekeningen betalen is duurder. Met deze gasprijzen heb je hem er snel uit.

Ik zit in een appartementencomplex, dus het plaatsen van zonnepanelen op het gezamelijke dak, en de ruimte voor een warmtepomp is hier wat problematisch...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:38

verootjoo schreef:

De prijs an sich van een full electric warmtepomp kan inderdaad nog wel iets meevallen. Maar in de meeste huizen zijn daarnaast dan nog meer aanpassingen nodig. Extra isolatie omdat je op lagere temperatuur gaat verwarmen. Bestaande radiatoren eruit. Vloerverwarming. Zonnepanelen. En dat maakt het kostenplaatje zo duur.
Daarnaast zijn ze momenteel zo goed als niet meer leverbaar….

Net als zonnepanelen trouwens. Moet je ook geluk hebben als je iets vindt wat op korte termijn nog op je dak kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:03

Ik ben echt blij dat we in de afgelopen jaren al een verduurzamingsslag hebben geslagen en man een goede baan heeft. Hier liggen al een paar jaar 12 zonnepanelen. We hebben overal vloerverwarming. Alles geïsoleerd. Geïnvesteerd in een lichtstraat, waar we dan hopelijk wat zonne-warmte door binnen krijgen van de winter :=

Twee jaar geleden geïnvesteerd in een airco vanwege die steeds zo warme zomers.
Maar of we daar nu echt mee gaan verwarmen dat weet ik nog niet hoor, die kosten vielen ook best tegen toen we dat anderhalf jaar geleden 2 maanden deden :=

Hopelijk krijgen we volgende maand onze monobloc all-electric warmtepomp geleverd waarvoor ik nu geld bij elkaar aan het schrapen ben := Maar vooralsnog moeten we nog een monteur vinden om hem officieel in bedrijf te stellen om gebruik te kunnen maken van de subsidie.

Een renteloze lening voor elke mate van verduurzaming / gasbesparing zou zeker wel op zijn plaats zijn ja :j

Het is voor super veel mensen toch niet te doen om te investeren terwijl er nog van die enorme rekeningen op je af dreigen te komen..... Wij hebben ook zoiets gehad van we investeren die duizenden extra euro's verwarmingskosten liever in een warmtepomp, desnoods sluiten we hem zelf aan want zelfs zonder subsidie haal je hem er nog supersnel uit qua kosten met deze gasprijzen....

Wij hebben zo'n dubbele van 12kW besteld, all-electric, op 3 fase, een monobloc. Die kost een dikke 5000 euro en je hebt recht op ca. 3500 teruggave.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:07

ik bedenk me nu, zo'n airco, dan heb je toch zo'n 'bak' aan je huis hangen? Ik denk dat dat ook niet overal mag? (wij kunnen hier ivm VVE niet 'zomaar' dingen aan ons huis hangen bijvoorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:10

En toch is ook niet elk huis geschikt voor volledig op warmtepomp. Zeker oudere huizen niet. Neem het huis van mijn schoonouders dat is echt nog een oude boerderij. De kosten om dat huis te isoleren zijn rond de 100.000/150.000 dat heeft niemand zo even liggen :=