Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:59

Inmiddels zou ik het ontzettend missen. Maar dat komt ook omdat iedereen het heeft en je dus eigenlijk niet zonder mobiel, e-mail kan. Maar aan de andere kant mis ik de jaren 80-begin jaren 90 enorm. Toen niemand het nog had zeg maar. Wat een heerlijke tijd was dat zeg. Als ik terug kon had ik het gedaan.
Maar om in deze tijd geen internet te hebben is bijna onmogelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:02

Ik zou het zeker missen, maar heb natuurlijk ook in het pre-digitale tijdperk mij prima kunnen redden.
Voor de generaties die hiermee zijn opgegroeid, zal dat een grotere uitdaging zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:27

Ik verlang vaak naar vroegere tijden, zonder al die voortdurende prikkels. Máár ik denk ook dat ik zonder internet nooit uit de "bubbel"/cultuur/levenswijze van mijn afkomst had kunnen breken. Ik had me nooit zo kunnen ontwikkelen als nu, omdat ik alle kennis niet tot mijn beschikking had gehad. En juist deze persoonlijke ontwikkeling, eruit hebben kunnen breken betekent voor mij vrijheid. :)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 23:40

Meelezer meldt zich. :) Ergens zou ik wel zonder de digitale wereld willen leven. Maar terwijl ik dit typ maak ik gebruik van internet. :+ Het daadwerkelijk stoppen met sociale media etc. vind ik toch lastig. Het klinkt misschien gek, maar het helpt me soms echt om even op te laden na een drukke werkdag bijvoorbeeld. En praktisch gezien is het natuurlijk vrijwel onmogelijk om nu helemaal zonder internet etc. te leven.

Wel ontzettend gaaf dat jij het tot het minimum kan beperken, Thea. Ik zou zelf wel wat meer stapjes in die richting willen zetten.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:41

Ik ben voor werk ook nu mega afhankelijk van de mobiel, werk in de zorg dus dossiers inkijken, rapporteren, enzo, alles wel echt nodig. Thuis kan ik erg goed zonder, alleen netflix vind ik vooral nu het donker is wel fijn s avonds. Ook bankzaken, bellen, WhatsApp, ik gebruik het veel, maar als het er niet zou zijn en alles was weer simpeler, zou ik me ook wel vermaken!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 07:56

Niet alleen voor informatie gebruik ik internet, ook voor bokt om even te ontspannen, of Videoland, netflix, Facebook enzo. Dus naast informatie krijgen ook een groot deel ontspanning. Ik zou ook echt niet weten wat ik zonder internet moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 09:41

Je vraag heeft me wel aan het denken gezet. Op advies van de kinderen heb ik een aantal jaren geleden zo'n telefoon gekocht waarmee ik ook kan internetten, whattsappen en echt mooie foto's kan maken.
Voor mij heeft het heel veel toegevoegd in mijn leven. De whattsapp groepen met (klein) kinderen en vrienden.
Mijn man bubbelt heel graag in zijn groene bubbel. Ik ben levendiger, dus mijn behoefte om in mijn eigen taal te discussiëren vervult Bokt, en mijn (klein) kinderen zijn veel dichterbij gekomen.
We gaan zelfs in Spanje 14 Januari het afstudeer gesprek van onze oudste kleindochter volgen via zoom. Hoe gaaf is dat!
Via zoom konden we begrafenissen van twee lieve mensen meedoen tijdens covid tijd. Zo vreselijk fijn.
Dus het brengt mensen voor mij dichterbij.
Via Bokt mensen ontmoet,die nog steeds een rol spelen in mijn leven, zoals paardje die bij Bokkers staat bij hun merrie (win-win), J. die de website voor mijn gîte gemaakt heeft en af en toe met gezin hier neerstrijkt (zo gaaf), en andere Bökkers waar ik dicht bij sta. Heel bijzonder.
Het voegt veel toe.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:58

Oh ... zonder het internet kan ik niet meer, denk ik. Ik werk als vrijwilliger in de bibliotheek, dus boeken genoeg, maar het internet is een enorme (makkelijke en snelle) manier van informatie vinden.
En ook voor bokt, wat spelletjes en contact houden met mensen die verder weg wonen vindt ik het heerlijk. En inspiratie opdoen en waarschijnlijk nog veel meer. :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:17

Ik heb meestal niet zoveel problemen om me aan te passen aan situaties, dus zonder internet zou ook snel genoeg wennen. Maar ook mij heeft internet veel positieve dingen gebracht doordat contact op afstand beter mogelijk is en het gemak van informatie opzoeken. En inderdaad mensen die ik via bokt en dergelijke heb leren kennen.

Hier staat trouwens weer een deeg te rijzen om straks een brood te bakken. Hij was vannacht erg goed gerezen dus hoop dat deze tweede poging beter lukt dan mijn vorige. Die was nogal stevig :D.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:21

Laura door jouw camembert maken, had ik zo iets, "Camembert dat mis ik totaal niet (woon in Frankrijk hahaha), maar gevulde speculaas met Sinterklaas, dat is toch wel heel erg lang geleden".
Dus vandaag speculaas gebakken (vorige week begonnen) en mijn eerste roggebrood, die iets te flexibel was vanwege ietwat te veel water en dus toen ik hem uit mijn mandje haalde een beetje groter werd en minder hoog. Maar is wel lekker denk ik.

.Afbeelding

Speculaas
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:40

Mooi Pien.
Mijn eerste pogingen desembrood zijn wisselend te noemen. Eerste ging wel, 2e werd weer een plat dicht brood. Maar ik geef niet op. Morgen starten weer voeden donderdag weer bakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:49

Wat goed van je Jeetje om door te zetten. Ik weet niet waarom maar ondanks een goede starter duurde het rijzen heel erg lang daarna toen ik met het brood begon.
Ik heb gewoon maar gewacht en ipv van vanochtend, zonet pas afgebakken. Ik heb er geen verklaring voor.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 18:15

Leuk om zo alle verschillende ideeen te lezen over het gebruik van internet. Op zich is het internet wel een goede ontwikkeling, het is inderdaad een zeer snelle bron om informatie te vinden en nieuwe kontakten aan te gaan.

Sharani Hoe is het met je brood gegaan? Ik vind het zo leuk dat je ook zuurdeeg brood aan het bakken bent <3

pien_2010 Mmmm, speculaas, ik lust ook wel een stukje :9. Jij bent ook altijd zo creatief in de keuken <3

jeetje77 Zo ging het bij mij eerst ook, niet opgeven :knuffel: Het word steeds makkelijker, echt waar.

Met zuurdeeg werken is meer een gevoel volgen als een recept met gebruiksaanwijzing gebruiken. Er zijn zoveel verschillende invloeden van buitenaf die het proces kunnen beinvloeden, zoals de temperatuur, de kwaliteit van het meel, de hoeveelheid zout. Volg je gevoel, laat hem langer rijzen als hij nog wat plat lijkt of bak hem eerder als je denkt dat hij al zover is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:58

Ik heb het opgegeven, maar heb ook weer een kip die eieren leg.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:39

Oh ik geef het ook idd nog niet op. Het kan idd aan zoveel factoren liggen. Ik vind het wel een leuk proces. En ik heb er nu nog tijd voor omdat ik toch nog thuis zit.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 19:47

Jammer Marcella, maar wie weet probeer je het in de toekomst nog eens :knuffel:

Leuk! Jeetje77

Rinkelende belletjes

Ik trok de sjaal nog wat strakker om mijn huiverende schouders en ploeterde weer verder. Hier en daar schitterde het waar het door de zonnestralen geraakt werd en overal stonden sporen van wilde dieren in de vers gevallen sneeuw. Het was verraderlijk glad nu je het ijs niet meer kon zien en het kraakte terwijl ik er met mijn dikke takkenbos overheen baan. Bos na bos bracht ik weg terwijl Sander druk bezig was om nog meer te knippen of te zagen.

Afbeelding

Het is een apart gevoel, te denken dat onze hele weide er ooit zo uitzag! Overwoekert met kleine boompjes en grote struiken. Dit is het laatste stukje, waar we nog niet eerder aan toegekomen zijn. Het is hier stenig en diepe sporen maken het moeilijk om er te lopen en in de zomer krioelt het van de muggen en wie weet wat voor ander ongedierte. Maar nu verandert het langzaam in een kleine open plek. Met de droger wordende zomers en de onstabiele winters is het belangrijker geworden om al het land optimaal te benutten, zeker met de spannende plannen die we nog voor de toekomst hebben.

Afbeelding

Ik recht mijn rug en zie bult met takken groeien en groeien en dat het landje opener en opener wordt. De hele herfst stond het onder water en konden we er niet mee bezig zijn maar nu is alles zo hard als steen. Langzaam verlaat de kou mijn lijf en beginnen mijn handen en voeten te gloeien van alle beweging. Wat is alles toch prachtig mooi, zo bedekt in de sneeuw!

Afbeelding

Het rinkelen van de kettingen doet mij bijna denken aan een arreslee met bellentuig als we even later met de pony de takkenbossen gaan halen. Brommy heeft de pas er aardig in en gelukkig weet hij precies wat de bedoeling is. Met de dikke wanten aan is het lastig sturen maar dat is ook niet nodig. Voorzichtig volgt hij het spoor wat we eerder op de dag gemaakt hebben en draait zich vlak bij de takken bult keurig om. Gelijk gaat de neus naar beneden om gras te zoeken onder de sneeuw. Hihi, zijn neus verdwijnt tot voorbij zijn neusgaten in de sneeuw en zijn snorharen zijn helemaal wit als zijn hoofd weer omhoog komt. Met een klein klakje van mijn tong komt hij weer in beweging en zoekt zonder verdere aanmoediging de weg naar huis.

Afbeelding

De temperatuur zakt langzaam verder en verder onder het vriespunt en kleine vlokjes dwarrelen rond ons heen. Met koude voeten en natte wanten kom ik binnen. De bonensoep die de hele dag op het vuur heeft staan pruttelen is klaar om gegeten te worden. De stoelen staan voor de kachel en ik zit met de voeten naar het vuur. Dromerig staar ik in de dansende vlammen terwijl de warmte zich verspreidt.

Afbeelding

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:49

Leuk stukje weer Thea!

Mijn brood was goed gelukt, het geeft echt voldoening om een mooi en heerlijk brood zelf te maken :) . Heb hem inderdaad wat meer op gevoel laten rijzen. Want vond hem pas tegen lunchtijd klaar voor de oven. Heb er vanavond een sneetje van gegeten met zelfgemaakte eiersalade, want had nog eieren die binnenkort op moeten. En het was echt lekker :9 .
Afbeelding

Dat ziet er goed uit Pien. Speculaas is ook erg lekker.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 04-12-23 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:53

Wat een heerlijk verhaal weer Thea. Ik ben wel heel benieuwd naar die spannende verhalen van jullie. Je mooie zwarte pareltje vind ik erg leuk en wat fijn dat hij jullie zo goed kan helpen. Je ziet je man ook genieten van het werk met die kleine boef.

Sharani een heel mooi goed gerezen brood! Leuk hoor.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:55

Nu maak je mij wel nieuwsgierig naar wat voor spannende plannen jullie hebben.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:56

Wat een heerlijk verhaal weer Thea.
En idd die spannende plannen maken mij ook nieuwsgierig

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:04

Super mooi.
Heb je de hele winter water uit de put of bevriest hij nog bij ernstige vorst?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:49

Mooi stukje verhaal weer, heerlijk even rustig lezen zo s avonds!
Broodbakken staat bij mij weer even op een laag pitje, maar ik heb wel veel eigen pompoenen uit de tuin om van alles mee te maken. Ook fijn!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:08

Fijn verhaal heb je weer geschreven, Thea. Dank daarvoor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:13

pien_2010 schreef:
Wat een heerlijk verhaal weer Thea. Ik ben wel heel benieuwd naar die spannende verhalen van jullie. Je mooie zwarte pareltje vind ik erg leuk en wat fijn dat hij jullie zo goed kan helpen. Je ziet je man ook genieten van het werk met die kleine boef.

Sharani een heel mooi goed gerezen brood! Leuk hoor.

Spannende plannen natuurlijk.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 21:25

Sharani Dank je wel <3 , Wat een mooi brood heb je gebakken, dat ziet er heerlijk uit Y)(^)

Jeetje77Dank je wel <3

Brainless Dank je wel <3 We hebben de hele winter water uit de put, pas een keer hebben we gehad dat er een heel klein laagje ijs op zat. Toen was het -20 met ontzettend harde wind :brr:

Lucia88 Dank je wel <3 Wij hebben ook nog heel veel pompoenen, zo lekker :9

Ceetje_boktDank je wel <3

Pien_2010Dank je wel <3

Ik kan nu nog niets zeggen over de plannen maar het komt vanzelf als het tijd is ;)

Ik wil jullie allemaal nog even bedanken voor dat jullie elke keer weer even de tijd nemen om te reageren, ik waardeer dat enorm <3 Nog een goede <:) sinterklaas gewenst, nu ga ik lekker echte pepernoten eten, pure nostalgie :)