Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:59

tamary schreef:
of portie voor de vriezer er al uit halen voordat de pan op tafel gaat?

Dat is wel een idee ja :j

Opgeschepte borden dan staat hij ernaast: "nog maar een schepje... nog eeeeen schepje...nou doe dat laatste schepje dan ook maar"

Jans schreef:
Scheelt het ook niet als er groente / vlees etc op de markt gehaald zou worden?

Ik zou echt graag een fijne markt (a la Cuyp of Dappermarkt) in de buurt willen hebben maar dat flutmarktje bij ons... Ik vind het niet heel veel schelen meestal. Er staan naar mijn mening ook geen interessante kraampjes...

Bij ons is hij op donderdagmiddag.

Anoniem

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:00

Ik kan op zaterdag naar die in Utrecht, hier is hij op woensdagmiddag.. dat is ook niet handig voor de fulltime werkenden onder ons nee.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:06

reden voor mij trouwens om alles apart te bezoeken is dat ik t kwalitatief gewoon beter vind.

Kip enzo koop ik altijd bij de turkse slager, niet duur en niet van dat waterige spul.
Gewone slager, vind ik gewoon lekkerder
bakker, tja, brood vind ik er gewoon heerlijk (al bak ik ook regelmatig zelf broden in het weekend, ook erg lekker (zo niet lekkerder) en stuk goedkopen)
kaasboer, tja.... pal naast de slager ... dus pak ik meestal in 1 wandeling mee :) En ik vind het ook altijd wel wat hebben, ik hou van "die en die smaak" - plakje proeven.... dan pas kopen, weet je gelijk wat je in huis haalt.

groentenboer is mede vanwege het reptiel. Hier verkopen ze 100% onbespoten groenten en fruit - tenminste bij de onze hebben ze daar een hoek van ingericht (wat de baardagaam te eten krijgt). Voor mezelf vind ik dit ook altijd wel een fijn idee. Voor de rest, tja ben ik dan toch al daar neem ik t gelijk mee. Mij zie je dan ook zelden met een volle kar bij de super, zijn meer de dingen die ik elders niet kan kopen :D drinken, koffie enzo.

Ik vind zelf gezond en gevarieerd eten vooral belangrijk. Eten moet ook smaken en daar besteed ik dan ook graag aandacht aan. Maar ik zou uiteraard ook gehakt bij de super kunnen pakken enzo, zou denk ik al een hoop schelen op de week... Maar heb al goede tips voorbij zien komen hier in t topic :) kan ik ook wel wat mee, Ach nieuwe doelstellen op naar de 100 per week.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:21

Nicolletje schreef:
Ja ik kom dus niet weg met een tartaartje en een zak aviko aardappelschotel dat stopt mijn vriend in zijn holle kies....
En dan mag ik met moeite een schepje :')
Laatst had ik nasi gemaakt, een hele wokpan vol dus ik dacht, fijn dan kunnen er zeker 2 porties in de vriezer, en ik kijk nog eens.... bijna alles weg :wow:

wij moeten maar nooit bij elkaar gaan eten met 2 van zulke mannen.
koken in een speciekuip. :')

als ik voor 2 dagen maak haal ik het deel er van te voren af.
vroeger deed ik dat niet en dan was de pan weer bijna leeg.
ik moet wel zeggen dat ik me er behoorlijk aan kan ergeren...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:22

Bij mij moet mijn eten ook lekker zijn, maar daarom heb ik ook standaard kruiden in huis. Daar kun je vrijwel elke smaak mee maken die je wil.

Vlees wil ik alleen biologisch kopen maar ik vind het veel te duur en bovendien vind ik vlees niet nodig, dus zit ik vaak aan de vleesvervangers.

Maar ojee, wat is Amsterdam duur zeg! Ik ga hier echt even uitkijken naar een andere winkel dan de AH... ik red het nu niet echt meer met 20 euro per week :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:23

Naar de Albert Cuyp gaan Sheran :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:23

wij drinken aanmaak limonade inderdaad.
En ik drink spa-rood (eigen merk) 1 of 2 flesjes per dag (22 ct per liter). Dus voor ongeveer een euro per week :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:24

Ik was gisteren op de Albert Cuyp en zag alleen kleren en kaas? :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:26

Ik vind het wel leuk dat iemand met zoveel smaak mijn kooksels opeet natuurlijk... :j
Maar als ik op maandag een blok kaas zie liggen en op woensdag ligt er nog maar een klein streepje korst als ik wil pakken denk ik ook weleens grrrrr :D

Er zitten ook verschillende Dirck vd Broeks in Amsterdam:
http://www.opentot.nl/Dirk+van+den+Broek/Amsterdam

Schijnt wel te schelen met de ah.

Is er in het midden aan de linkerkant (vanaf de Ferdinand Bol) geen groentestalletje meer?
Die hadden altijd echt goedkope kruiden en zakjes restanten voor 50 cent, aardappelen kon je per stuk kopen, loeidruk daar...

En Joop groenteboer aan de rechterkant?

Dappermarkt is trouwens ook erg leuk :j en is er op zaterdagochtend niet de biologische markt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:27

Ik zal morgen eens gaan kijken, ik woon daar best in de buurt :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:32

Achter de kraampjes zitten ook vaak winkeltjes verstopt in Amsterdam...
Op de markten in A'dam ben ik best jaloers, maar verder hoef ik er niet meer te wonen :n

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:42

Marije_jiplover schreef:
Wat mij betreft heb je gelijk, maar ik reageer op iemand die denkt als niet vleeseter minder risico op salmonella te hebben en dat je bij eieren veilig bent als je het hebt laten stollen. En aangezien dat dus niet waar is, reageerde ik met mijn post over het niet afdoden van bacteriën met alleen eiwit laten stollen.

Ik eet ook nooit ei dus daar heb ik geen last van.
Mijn man heeft trouwens een professionele voedsel-thermometer, die gaat in de kip als hij kip bakt dus bij ons geen sprake van salmonella gelukkig.
Ben normaal niet zo opletterig maar vind dat ik wel moet opletten met dat soort bacterien nu ik zwanger ben.
Oh en bij de Action hebben ze mega-verslavende (en snelvullende dus je doet er lang mee :P ) paaseitjes, 500gram voor E1,70.

Vandaag voor 75 cent een klein bakje aardbeien gekocht,waren bij de Aldi in de aanbieding (250gram).
Heb twee bakjes meegenomen, zagen er wel lekker uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:43

Sheran schreef:
Ik was gisteren op de Albert Cuyp en zag alleen kleren en kaas? :=

Ben je de hele Cuyp afgelopen? :D Je hebt er ook verse vis, vlees, groente etc :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:27

Onze ervaring is juist, dat inkopen bij de groenteboer helemaal niet duurder is dan bij de supermarkt. Ten eerste koop je precies hoeveel je wil en niet met 1 zakje net te weinig en met twee zakjes te veel, maar ook niet genoeg voor twee keer.
Ten tweede is het vaak verser, dus langer te bewaren. En ten derde is het niet per definitie duurder. De grapefruits zijn bij de supermarkt alleen in de aanbieding goedkoper dan bij onze groenteboer.

Daarnaast bepaal ik bij de groenteboer veel meer zelf wat ik wil eten, groter aanbod, in de supermarkt hebben zij groot ingekocht in een bepaalde week en daarom word ik daar doodgegooid met boontjes.

Zo ook bij de slager. Vlees wordt vers voor je afgesneden, in het formaat dat jij wil, ipv dat het al tenminste een dag in een voorverpakt doosje in een onhandig aantal (3 bijv. wat heb ik daaraan als we of met 2 of met 4 personen moeten eten???) met gas tegen het verkleuren zit (onder beschermende atmosfeer).
En doordat je het gewicht/formaat zelf mede kunt bepalen, kun je ook gemakkelijker een wat kleiner stukje vlees eten dan de hompen die de supermarkt voor je bedenkt. En zo hoeft het echt niet duurder te zijn.
Ja, of je moet louter kiloknallers aflopen, maar dan doe je zoveel afbreuk aan zowel kwaliteit als dierwelzijn, dat die er hier per definitie niet inkomen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:43

De specialiteitenwinkels zijn idd niet per definitie duurder.... Zeker de groenteboer en slager niet. (en de bloemenwinkel, maar volgens mij ben ik hier de enige die daar elke week komt)
Ik ben meestal te lui om in verschillende winkels mijn boodschappen te doen :+
Naast mijn werk is er markt op vrijdag. Uit zelfbescherming ga ik er maar niet heen, want dan kom ik denk ik met tassen kaas en noten thuis :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:47

Markt komen wij ook niet. De markt in Arnhem is wel op zaterdag, maar ik zie dat niet als uitje maar als straf, om daar zaterdags naar toe te moeten. En op vrijdag is die ook, maar dan werk ik.
Maar alle specialiteitenwinkels zitten hier in het dorp echt op loopafstand van elkaar. Dus op zaterdag een rondje dorp en wat er overblijft op de boodschappenlijst halen we bij de supermarkt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:49

Hier ook Marije :') Misschien maar eens proberen van het weekend!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:54

Het is iig veel leuker winkelen, de lokale winkeliers kennen ons al en we maken grapjes over en weer, roepen tot volgende week, etc. Dat gebeurt hier bij de supermarkt echt niet :n
En je kunt ook nog eens leuk brainstormen met de slager en de groenteboer over producten uit een bepaald recept. Hoef je bij baliemedewerkers van de vleesafdeling bij de supermarkt niet te proberen en bij de groente-afdeling is er niet eens een medewerker die je om advies kunt vragen!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:06

hier helaas geen slager/groenteboer anders zou ik er graag komen :j
de bakker hier heeft zelf ook afbakbrood :+ dus dat kan ik voor minder net zo goed bij de AH halen.... en al was het bij de AH duurder dan nog zou ik het daar halen uit principe, een bakker die brood afbakt kan in mijn ogen niet :o

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:07

Komt het deeg niet uit de hoofdvestiging of is het eenmanszaak?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:16

bakker klootwijk
ik heb bij de c1000 bij het brood gewerkt als bijbaantje, daar zaten de broden per 5 ofzo in een grote zak.... om af te bakken
de broden bij deze bakker zitten in zo'n zelfde zak en gaan dan ook in de oven..... het is dus in mijn ogen niet 's nachts in een bakkerij gebakken..... en dan hoef ik dus ook niet naar de bakker voor lekker vers echt goed brood :)

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:20

o nee, bakker hier bakt nog echt, in het pand ernaast.... ik zet m'n wekker ervoor op de zaterdag hoor, heerlijk vers broodje, nog warm :p heerlijk toch :D

alleen stokbrood dat neem ik dan niet bij de super.

@ marije, wellicht heb je wel gelijk, ik gooi weinig weg aan voedsel... en van t een eet ik meer als t andere van groente (ben zelf bijvoorbeeld gek op witlof, neem ik veel meer van pp gezien als van de snijbonen bijvoorbeeld). Dat is wel bij de groentenboer.... en ook bij de slager, groot voordeel :) zeker als je een beetje geaderd vlees wilt ergens van of juist wat magerder, hij zorgt er dan wel voor.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:21

Skyka schreef:
Nog een tip. Zijn jullie je ervan bewust dat wanneer ze bij de c1000 een actie van 1 + 1 hebben je als je 1 artikel koopt ook al goedkoper uit bent? Je koopt in principe het product voor de helft van de prijs. De kassa '' leest'' namelijk niet dat jij 1, 2 of 3 van die producten koopt. Hij ''leest'' welk product je koopt en dat product heeft een bepaalde prijs. Je bent dus niet verplicht om er 2 te kopen om voordeel te hebben.

Nee hoor, dat is niet meer zo.
Stel je krijgt de 2e kk gratis, leg de ene dan maar eens aan het begin van je boodschappen, en de andere aan het einde.
De eerste kk scant hij voor de normale prijs, en pas als de 2e kk gescant wordt, dan gaat de korting eraf.

Bij de aanbiedingen die jij bedoelt staat vaak ik hele kleine lettertjes eronder dat de kassa 25% van de prijs haalt of zoiets. :)

En brood moet je bij een ambachtelijke bakken kopen als je zelf gebakken wilt!
Helaas zijn die er niet zo heel veel mee, Schellens bv noem ik geen bakker, dat is gewoon fabriekswerk en dan kun je het idd net zo goed bij de super halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:37

Zo ik voel mij nu echt asociaal. Ik doe elke dag boodschappen met papa, en op zaterdag vaak voor een euro of 100 en dan nog 4x doordeweeks en dan vaak ook rond de 20 elke keer. Dan halen we zaken als kaas, groente en fruit en zo nog los op de markt.. (en lekkere broodjes voor op zondag morgen ook op de markt). Wij geven denk meer dan 200 per maand uit alleen al aan eten. En dan hebben we ook nog 3 katten, 1 hond en rookt m'n vader voor 5 euro per dag. Dus nog eens zo'n 50 euro per maand denk ik? Wij hebben wel altijd veel lekkere dingen in huis. Mango's, pink lady appels, kaki's, lekker biefstukje, kabeljauw filet.. Wij genieten thuis echt van eten en bezuinigen daar ook niet op gelukkig. Wel halen we de cola bij de Lidl en soms witte wijn en wafels en lekkere dingetjes en zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:40

Asjemenou, er staat idd weleens: korting wordt verrekend als 33% kassakorting (bij 2+1 gratis)

Een echte bakker is een bakker die snachts het deeg vers draait en er meteen brood van bakt. Net zoals in het bedrijf van mijn ouders ;)