Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:42

Anja_Joost schreef:
Afbeelding

Onze achtertuin is afgelopen najaar ingeplant. Nu ziet het er nog een beetje troosteloos uit, maar dan komt vast goed :D
Eerst nog even wat groeien en bloeien!

Jeetje wat een mooie grote ruimte...(jaloers) :o

Mootje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:47

Idefix, Hortensia's kunnen toch niet tegen volle zon? Die van mij verbranden binnen al op de salontafel :+
Morgan, Zoontje had het dus goed bekeken :))
Urielle :(:) Al wel schot in de plannen?
Destino, Mooie tegels!
Michelle, De balkonfoto oogt mi saai en kleurloos (ofwel: alleen groen), maar die detailfoto's zijn gaaf!

Hier groeit alles als kool en alles zit vol met knoppen! Ik hoop maar dat het half / eind mei ook een beetje regent, want dan ben ik op vakantie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:50

@Anja_Joost.
Dat wordt dus flink wat graai, snaa, biets en bedel praktijken om je borders vol te krijgen. Als je wat Matthiola Bicornis=Avondviolier zaait vlak bij je tuindeur gaat je neus te gast in de avond. Bloemetjes zijn onogelijk, dus laat je niet hierdoor van de wijs brengen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:47

@ Mootje, mijn hortensia's staan gewoon in de volle zon, verbranden niet hoor!! Hooguit soms het blad van de annabelle iets, maar das meer bij felle zon kort na een regenbui ofzo.
Mijn gewone hortensia's en Endless summers hebben nergens last van.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:36

Yuri, Dat biedt perspectieven, alhoewel ze mijn balkon denk ik niet overleven :') De hortensia's die ik heb vast gehad, stond een teken 'schaduw / halfschaduw' op.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:39

Ik vind er echt een verschil zitten in planten in een pot op een balkon, en planten in de volle grond, en dan in de zon.
Op mijn voormalige zonnige balkon hadden veel zon-plantjes moeite om te blijven leven, ze verdroogden waar je bij stond.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:48

Mootje schreef:
Michelle, De balkonfoto oogt mi saai en kleurloos (ofwel: alleen groen), maar die detailfoto's zijn gaaf!

Dat klopt hoor, :) Maar alles moet nog uit gaan komen ;) Heb helaas geen schakelaar gevonden voor "instant bloemen" haha
De Nelly Moser heeft nu 1 grote bloem, de Passiebloem heeft heeel veel knoppen, de Blue Malva is aan het groeien en gaat over een paar weken ook kleur geven. Ook komen er aardbeien, frambozen en tomaten :) En de campanula heeft heeeeel veel knopjes die op het punt van uitkomen staan. Dus kleur is onderweg *\o/* Alleen zou de zon wel helpen zeg maar...

Afbeelding

Hier wat foto's van de vlinderstruik bij mijn tante:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

volgens mij tel ik iig 5 vlinders
Afbeelding

Hier zie je 'm voor het huisje staan. Niet heel goed.
Afbeelding

Mijn tante snoeit 'm wel elk jaar flink terug. Dit was in september na een nog nattere zomer dan dat wij afgelopen jaar hebben gehad. (wij hebben iig een goed voor seizoen gehad, bij hen was dat ook drama...) Zaten op het meest dat we hebben kunnen tellen die dag een stuk of 8 vlinders op (en ook zoiets aan bijen)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:51

Nicolletje schreef:
Ik vind er echt een verschil zitten in planten in een pot op een balkon, en planten in de volle grond, en dan in de zon.
Op mijn voormalige zonnige balkon hadden veel zon-plantjes moeite om te blijven leven, ze verdroogden waar je bij stond.

Hier ook vólle zon de hele dag. Had ook hortensia in een pot, ging 'm niet worden. Nou was dat wel in mijn allereerste maanden hier en heb nu niet veel ervaring met bloemen/planten maar toen nog minder! Misschien dat het me nu wel zou lukken.
Sta met de enorme warmte wel elke ochtend voor ik ga werken netjes alles water te geven, schotels eronder vullen en als ik thuiskom doe ik hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:51

Ik was dit topic om de een of andere reden kwijt :+

Moest vanmorgen jureren en laat die wedstrijd nou vlakbij de Intratuin zitten ;) Dus daar ff langs geweest, wou nog wat meer vaste planten met kleur in de tuin :j Ik heb de Hebe bronzen baby, de pieris jap mountain fire, de katsura pieris jap en de astilbe.. Komt er dus wat meer rood in de tuin :j

Hier is het meeste ook nog groen hoor :j De bloembollen beginnen nu wel boven te komen :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:55

Relaxed, Ik heb ze allemaal moeten googlen, maar wat een mooie rode bladeren hebben de eerste drie! Die pluimen van de Astilbe vind ik erg leuk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:58

Ja ik kende ze ook niet hoor, kijk in het tuincentrum altijd gewoon op de plaatjes en een paar hadden al mooie rode bladeren :D Ik bewaar de kaartjes ook, zodat ik weet wat er in de tuin staat :+

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:59

Relaxed schreef:
Ja ik kende ze ook niet hoor, kijk in het tuincentrum altijd gewoon op de plaatjes en een paar hadden al mooie rode bladeren :D Ik bewaar de kaartjes ook, zodat ik weet wat er in de tuin staat :+

Zo doe ik het ook haha
Kaartjes moet ik ook houden voor evt "verzorgingstips" haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:00

Michelle77 schreef:
Relaxed schreef:

Zo doe ik het ook haha
Kaartjes moet ik ook houden voor evt "verzorgingstips" haha

Idd! :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:01

Ik heb de kaartjes erbij gezet in de grond :')
Behalve bij de margriet en de lavendel, want die ken ik wel....

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:07

Mootje schreef:
Ik heb de kaartjes erbij gezet in de grond :')
Behalve bij de margriet en de lavendel, want die ken ik wel....

Vind ik zelf niet mooi, al zou het wel wat kleur erbij geven :+ haha

Id tuin zou ik het miss ook wel doen, maar op dit balkonnetje valt het zo op.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:12

Ik zet ze aan de muurkant, dus je ziet ze geeneens. Wel een beetje afhankelijk van wat voor planten je hebt staan!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:15

Mootje schreef:
Ik zet ze aan de muurkant, dus je ziet ze geeneens. Wel een beetje afhankelijk van wat voor planten je hebt staan!

Dat scheelt idd al. Bij de planten aan het hek vind ik het niet mooi, dan staat het in het zicht (aangezien de hedera nog lang niet groot is) en ik ben dan wel weer zo van als ik 1 doe, moet het allemaal, anders niet haha

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:06

@Idefix: las het te laat, de lavendel zit er al in... en blauwe hortensia's, de annabelle wat uitverkocht, die komt er nog tussen en wat jasmijn. Verder nog 3 olijfboompjes in de bakken op het erf en nog wat mandjes met vanalles en nog wat gevuld langs het huis.
Heb nog te weinig, uiteraard.

De tuin zelf moet hier nog komen, trouwens, de tuin bij de boerderij heeft een vijver en wat bloemen (nu komen de pioenrozen), maar niet heel veel zon, door de prachtige klimboom van dochterlief :') en hier lopen de kipjes.
De huidige paddock is niet meer in gebruik, dat moet onze tuin worden met een mooie houten veranda (die laatste zit nog niet in de meest nabije bouwplannen :') ).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:11

idefix4 schreef:
Bij ons komt een loonwerker het halen! En ik heb in de landleven gelezen dat mest met houtkrullen net zo goed is voor je tuin als stromest. ;) Dus volgend jaar.... :D
Wouw! Die Sering op stam! Wat een beauty. Wat zijn daar de eisen voor? Hoe staan ze het best? Zonnig? of juist niet?

Urielle: Pfoeh! Een eik van 2 jaar oud. Volgens mij maak jij die in volle glorie niet meer mee?? Wat een geduld! Ik zoek nog een walnotenboom... Ook al zo'n langzame, dure boom.
Urielle: Waar heb je de puinbak besteld? Mss komt mijn lief hem dan wel leveren, die werkt bij zo'n bedrijf...

De loonwerkers wouden het niet doen bij ons, maar als het ook in de tuin kan ga ik idd wel over op krullen, levert echt een bult minder mest op :j
Als je dat plaatje van mij bedoelde: was een blauweregen op stam! Dus zonnig, organische, vochtige grond en niet te kalkrijk. De Sinensiszou het schijnbaar het beste doen op stam.
Ik heb dat jong eikje cadeau gekregen dus geen idee :+ Wil ook nog walnoten planten achteraan maar dan moet ik ze eerst met gaasafzetten anders vreten de paarden ze op.
Container komt van Van Pelt, moet hem wel nog definitief bestellen, werkt jouw vriend/man daar?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:06

Zo ook ga komende weken ook weer in tuin bezig! Zijn een weekje op vakantie geweest..gisteren bij terugkomst thuis was onze nieuwe beukenhaag zo ongeveer in het blad!!! Nu de engerlingen nog weg zien te houden! Helaas is het onkruid ook enorme gegroeid := verschrikkelijk... Dat wordt nog een hele Bilt schoffelwerk bah...

Bij ons staan hortensia's ook in de volle zon, ben benieuwd of ze het gaan doen... Met flink water geven na droge dag moet het goed gaan!

Oja heb nog een tip, een pil onder een plant stoppen, bv hortensia's, moet veel meer en grotere bloemen geven dan normaal aan die plant! Mijn collega doet dat ook en door de hormonen moet dat blijkbaar echt helpen! Dat ga ik dus ook maar eens proberen. :))

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:57

Wij hebben een mooie grote plant/boom in de voortuin. Geen idee wat voor soort het is. Nu heeftie volgens mij aardig geleden onder de vorst van afgelopen winter.

https://picasaweb.google.com/1156326918 ... 5902185682

Zo zietie eruit...iemand enig idee wat eraan te doen is om hem weer aan de praat te krijgen?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:38

Merel, wat zonde... Alles tegels :P
Heb je nog wat bewaard, want volgens mij stond er wel wat moois in!
Xono, volgens mij mag hij sowieso een keer teruggesnoeid worden :+ heb je een scherpe close-up van het blad?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:38

Wow wat een verandering merel_gomez! Ziet er goed uit!!
Ben benieuwd hoe het er 'af' uit ziet straks!

Wij hebben vandaag wat rondgelopen bij de intratuin! Veel naar leuke planten gekeken! :D
En uiteindelijk thuisgekomen met een grote bbq :+

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:43

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt