Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:02

Zeker interessant Prairy.

En goed gedaan Sizzle. Mooi dat je van zo iets simpels meteen resultaat ziet.

Super leuk dat er interesse in mijn voorstel is. Ik heb nu eerst nog wat klusjes om te doen en daarna ga ik zitten voor een post. Ik zal daarin dan ook linkjes toevoegen naar meer informatie voor wie dat leuk vindt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:49

Prairy schreef:
Oh oh... Ik kom met op Facebook een veel te leuke site tegen :))

Cropsie.com

Kun je plantjes kopen en verkopen, maar ook groente, fruit etc etc.

Gevaarlijk :')

Meelezer kruipt vanonder steen: bedankt voor de tip, heb op fietsafstand blauwe bessen kunnen kopen. Bio en lokaal, ik blij *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:50

foxy80 schreef:
Prairy schreef:
Oh oh... Ik kom met op Facebook een veel te leuke site tegen :))

Cropsie.com

Kun je plantjes kopen en verkopen, maar ook groente, fruit etc etc.

Gevaarlijk :')

Meelezer kruipt vanonder steen: bedankt voor de tip, heb op fietsafstand blauwe bessen kunnen kopen. Bio en lokaal, ik blij *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:09

Ik houd voor het overzicht hier de volgorde aan die je overal terug ziet komen in bronnen. Zelf werk ik echter niet perse in deze volgorde en mijn workshops geef ik ook niet op deze wijze... :o Maar omdat er hier veel tijd tussen kan gaan zitten en het voor iedereen overzichtelijk moet zijn hier toch maar.

Voor de hele lijst met ontwerprpincipes:
https://puurpermacultuur.nl/permacultuu ... overzicht/
En een erg goede (wel Engelstalige) youtube video van Oregon State University. Ze hebben een hele playlist/online cursus op deze wijze. Die goed op de materie in gaat en heel helder wordt gebracht.

1) observeer en handel er naar
Meer achtergrondinformatie over dit specifieke onderwerp:
https://puurpermacultuur.nl/permacultuu ... el-ernaar/

De vraag:
Welke elementen heb jij geobserveerd voordat je bent gaan ontwerpen en hoe hebben die jouw ontwerp beïnvloed?

Mijn verhaal:
Wij mochten zelf bepalen waar onze kavel zou komen, hoe groot hij zou worden en welke vorm hij zou krijgen. De situatie was een vlakke biologische akker op zeeklei. Het grootste uitzoekwerk om de plek en vorm te bepalen was op basis van wat we via de computer aan informatie konden verkrijgen. Zo waren enkele bouwprojecten al bekend, is er een bestaande bosrand, was er bekend waar het grote openbare voedselbos zou komen en konden we ook de loop van de meeste wegen al inzien.

Voor mij was direct duidelijk dat ik een kavel wilde met bos op het noorden en eventueel oosten. Maar absoluut niet op zuid of west. Aan het bestaande bos waren dat echter de enige opties. Ik ben toen ter plekke gaan kijken en bleef bij mijn oorspronkelijke plan. Op de plekken waar het bos op het zuiden en westen zat zag ik namelijk erg drassige stukjes en bovendien veel mos wat mij ook wel wees op erg vochtige omstandigheden en veel schaduw. Precies waar ik bang voor was. Uiteindelijk werd het een kavel in een hoek van de weg waar aan de overkant op het noorden een wijk zou komen met bebouwing waar op het oosten een aarden wal tegenaan komt en aan de andere kant van de weg op het oosten komt het grote openbare voedselbos.

Afbeelding

Ons uitzicht op de wijk aan de noord zijde zou dan met name op de heuvels zijn. Bovendien blijft dat allemaal relatief laag doordat het maar 1 woonlaag is. En het voedselbos dat daar omheen ligt komt bij ons dan aan de oostzijde van de kavel. Maar met de weg er tussen. Hierdoor staan de bomen relatief ver weg en maakt het dus qua schaduw en bladval niet heel veel uit wat er wordt neergezet.

Om te bepalen wat waar op de kavel zou komen heb ik ook weer die uitgangspunten meegenomen. Zo wilde ik onze schuur als buffer tussen het huis en de weg hebben en het huis weer als grote buffer tussen dat verkeersgedeelte van ons terrein en de tuin. Het grootste deel van de tuin komt op die manier op het zuiden te liggen. Aangezien zuid-west de overheersende windrichting is in Nederland en ook in dit gebied hebben we hagen geplant aan die kant van onze kavel om de wind wat te breken. De oprit en parkeerplaats werden gepland op het noord-oosten van het huis. Dat kan immers een nare wind zijn voor vele planten en ook qua licht is dit dit het 'slechtste' bedeeld.

Bij het indelen van het terrein kwam ook onderzoek naar de bodem om de hoek. Via https://www.dinoloket.nl/ vond ik uit dat onze bodem echt alleen uit klei bestaat. En ik vond ergens een kaartje met waar de drainage door het gebied loopt. Ook kwam ik terecht op hoogtekaarten waar toch wel wat verschil bleek te zitten op dit ogenschijnlijk vlakke stuk grond. Met dank aan deze gegevens kwam de vijver (zonder folie!) op het laagste stuk. Vrij ver achter in de tuin en ver weg van het huis. Soms vind ik dat jammer want we kunnen er niet vanuit het huis op kijken, maar aan de andere kant is het nu wel een heel erg rustige natuurlijke plek geworden.

Afbeelding

En nu houd ik even op want anders ga ik al te diep in op andere onderwerpen en zal ik veel te veel in herhaling vallen. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 17:13

Leuk foxy80.

Malenka boeiend jouw onderzoek.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:51

Citaat:
De vraag:
Welke elementen heb jij geobserveerd voordat je bent gaan ontwerpen en hoe hebben die jouw ontwerp beïnvloed?

Voor het ontwerp van mijn voedselbos heb ik rekening gehouden met het volwassen productiebos aan de zuidkant, de bestaande, maar volledig verlande poel, de zon, windrichting, en zichtlijnen vanuit mijn huis.

Verder heb ik rekening gehouden met de uiteindelijke afmetingen van de te planten bomen.

Wat ik minder meegenomen heb, is de kwaliteit van de grond, en dat is nog steeds merkbaar.

Dat gaan we bij het nieuwe stuk dus anders aanpakken. Er zit zeer weinig voeding in de grond. Ik heb ook weinig tot geen pioniers opgenomen in het eerste gedeelte, en ook dat is iets dat we anders gaan doen.

Het bos houdt zonlicht tegen, maar is ook een goede windbreker. Ik heb alleen op Noord en West een windhaag geplant.

De grond die uit de poel kwam, is rondom als een soort dijk geplaatst. Hierop zijn warmte minnende bomen zoals perzik en amandel geplant.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Prairy op 08-09-23 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 07:52

Interessant Prairy. Jullie hebben goed nagedacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:27

Wat tof dat je het kunt uitbreiden Prairy.
Je plannen lijken inderdaad heel goed doordacht.

Malenka, heel waardevol jouw bijdrages :j

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:14

Je hebt een flinke moestuin, Prairy. Voor hoeveel personen wordt er op verbouwd? En zoook voor Molenkamp? Ik ben het even kwijt :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 16:51

Dit vind ik zelf een hele drukke perma := tijd.
Gisteren 3kg rode perziken verwerkt tot heerlijke jam ,( de buren hadden over...Joepie). Vrijdag weer tig kg tomaten weg werken en de laatste groentjes en de buren gaven aan , blij met een grote pot jam, dat er binnenkort nog witte perziken aankomen, dus weer jam maken. Maar het snoeien komt er ook aan en eigenlijk is dat een veel drukkere tijd vanwege de parktuin. Dus vandaag vanaf 9 uur tot 15 uur flink gewerkt.
Waar ik heel gelukkig mee ben is met onze stevige benzine hakselaar zodat ik gelijk al het snoeisel wegwerk tot snippers voor volgend jaar in de groente en kruiden tuin.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:27

Dat is inderdaad wel heel mooi Pien. Goede kringloop zo.

Hier niet zo veel te oogsten en dus ook niet hele veel werk. Wel een aantal nieuwe planten die de tuin in moeten. En ik ben begonnen met het ruilen van mijn paw paw zaailingen. Ik heb er nu nog 17 staan dus genoeg om nog meer te ruilen en er zelf een aantal verder op te kweken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 18:58

Doet paw paw het goed in Nederland?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:01

Ja die is prima geschikt voor ons klimaat.

En dankjewel nog Sizzle. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 19:03

Leuk!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:41

balance schreef:
Je hebt een flinke moestuin, Prairy. Voor hoeveel personen wordt er op verbouwd? En zoook voor Molenkamp? Ik ben het even kwijt :o

We zijn met zijn tweeën. Ik verbouw niet noodzakelijkerwijs voor 2 personen maar meer 'ik zie het wel' :')

Vandaag heb ik mijn stekken verpot,35 tijm,32 rozemarijn, paar zwarte vlier, hibiscus geen idee welke kleur stuk of 12 en iets van 3 Japanse wijnbes. Staat nog meer maar die zijn nog niet klaar.

Gisteren quiche gemaakt, morgen de rest van de vulling verwerken.

Zometeen voor het eerst ijs maken met mijn nieuwe ijsmaak opzetstuk van mijn fantastische nieuwe keukenmachine.

Het is inderdaad een hele drukke tijd, ik vind het niet zo leuk meer :')

We gaan van het weekend een week op vakantie naar Frankrijk, ik heb er eigenlijk helemaal geen tijd voor :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 19:45

Prairy waar naar Frankrijk?

Ik vind het ook niet altijd leuk hoor. Zoals nu bv doet mijn lijf echt zeer van het gebuffel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:30

We maken een rondje om/door de Morvan dit keer. Ik hoop ook nog wat huizen te kunnen bekijken maar tot nu toe schiet dat nog niet echt op, alles is al verkocht (haal ze er dan af/zet er wat bij denk ik dan...)

Kijken hoe we het daar vinden. Tot nu toe heb ik nog steeds een voorkeur voor de Vogezen/richting Elzas/omgeving Belfort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:47

Moeilijke regio inderdaad, erg centraal en gevraagd.
Als je wilt kun je nog op de koffie komen, Belfort is 1,5 uur of zo :D

Ik was laatst iemand bezoeken op een biocamping in Hennezel (ecolonie). Is van Nederlanders en prachtig opgezet. Daar kun je ook echt inspiratie opdoen kwa (groente)tuinen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:54

Alvast een fijne week Prairy :)

Hier net terug van een week Nederland. Manlief was hier gebleven maar ondanks zijn goede zorgen is er veel gesneuveld met het hete weer van vorige week. Oa mijn nieuwe hazelaars, kruisbes en blauwe bessen ben ik nu aan het reanimeren, hopelijk komen ze nog terug.

Ik heb een bloeiende Broccoli geoogst, mijn eerste Bloemkool, en nog een gram of 600 aan snijbonen. De sperziebonen hebben het helaas ook begeven. Voordeel is dat ook de courgette het nu moeilijk had en er in 1 week slechts 2 bijgekomen zijn :')

Verder heb ik stekken genomen van de rode bes, hopelijk gaan die aanslaan.

En de tomaten worden eindelijk rood! Vandaag alle toppen uit de planten gehaald en de onderste bladeren. Hopelijk wordt het meeste dan nog rijp aan de plant.

En vandaag lekker regen gehad, je hoorde de natuur bijna zuchten van verlichting.

Oh en nog anderhalve kilo wilde bramen geplukt en gelijk verwerkt tot jam. De Broccoli, Bloemkool en bonen moeten nog geblancheerd worden en gaan dan in de vriezer.

De eerste hazelnoten zijn geraapt en als ik wil kan ik kilo's aan rozenbottels plukken. Dat laatste laat ik alleen even voor wat het is.

De pruimenbomen moeten nog gesnoeid en nog even zien of ik daar nog wat bruikbaars aan pruimen af kan krijgen.

Veel werk, maar ik ben blij dat het weer kan! :j

Nog even wat sfeerplaatjes:
Afbeelding
Het restant van de kruisbes

Afbeelding
Spaghetti pompoen

Afbeelding
Paarse Broccoli

Afbeelding
Mijn eerste Bloemkool ooit

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:19

Struiken zullen wel overleven denk ik hoor, misschien de takjes niet maar de wortels wel. Lekker laten staan en water blijven geven. Hier verrassen ze ons ook vaak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:27

Mijn blauwe bes was volledig verbrand dit voorjaar, maar heeft inmiddels ook een nieuw takje gemaakt :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 07:29

Prairy veel plezier. Je zit te ver weg om je een slaapplek aan te bieden.

Judith beter laat dan nooit. Leuk dat de tuin los gaat. Heb jij een recept voor die spaghetti pompoen. Ik heb er een gekregen en weet niet wat ik ermee moet doen.
Van rozenbottels kun je heerlijke jam maken. Zit boordevol met vitamine.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 07:33

Zeker, ik zal straks mijn favoriete recept eens opzoeken.

Mijn struiken zijn allemaal nog piepjong, maar we blijven inderdaad goed water geven. En als het toch misgaat is dat jammer maar helaas.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:48

Ik zou me inderdaad ook niet teveel zorgen maken, ik heb mijn kruisbessen vorig jaar vreselijk verwaarloosd en dit jaar hebben ze me zelfs alweer een paar bessen gegeven!

Ik had de vlinders van Sizzle dit voorjaar in mn hoofd gehouden en ik had nu 5 rupsen op mijn venkel zitten, op de gok heb ik ze in een bak gezet, wetende dat de kans groot is, dat ze het niet overleven als rups door ziektes etc. Maar inmiddels zijn ze alle 5 verpopt en heb ik nog 3 rupsen in de bak gezet. Ik ben benieuwd of het wat wordt!

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 09:07