Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:51

Wat fijn VanHuisUit.

Nou ik had vorige week gevraagd om meer reiskostenvergoeding en dat krijg ik niet omdat ik al hoog zit qua salaris. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:53

Zonnebloem92 schreef:
Wat fijn VanHuisUit.

Nou ik had vorige week gevraagd om meer reiskostenvergoeding en dat krijg ik niet omdat ik al hoog zit qua salaris. -O-

Hebben jullie een CAO? Reiskostenvergoeding staat normaal echt los van wat je verdient.. 4 cnt is natuurlijk lachwekkend :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:55

Relaxed schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Wat fijn VanHuisUit.

Hebben jullie een CAO? Reiskostenvergoeding staat normaal echt los van wat je verdient.. 4 cnt is natuurlijk lachwekkend :n

Ja vind het echt bullshit. Daarbij moet ik over een hoger salaris meer belasting betalen en is die 0,19 cent per kilometer belastingvrij.
Wij hebben een CAO maar daar staat helaas niets over de reiskosten=(

Ik kan dinsdag wel ergens anders op sollicitatiegesprek

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:57

Idd, ik zou liever 100 euro bruto inleveren en fatsoenlijke reiskosten krijgen, heb je meer aan.. Ik rijd maar 30 km en heb toch iedere maand iets van 140 euro reiskostenvergoeding.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:13

Toch mag je blij zijn dat je reiskostenvergoeding krijgt, volgens mij is dat niet verplicht :o ik was ook ooit verhuisd en vroeg aan een werkgever of ik misschien meer reiskosten vergoed kon krijgen omdat ik wel graag wou blijven, toen zeiden ze dat verhuizen is je eigen keus geweest, ja daar zit wel wat in, toen ben ik gaan zoeken naar een baan dichterbij, dat vonden ze dan weer jammer :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:15

Staat in veel CAO's wel gewoon opgenomen, bij ons krijgen ze bij verhuizing ook gewoon aangepaste reiskostenvergoeding :j
Beetje dom van je werkgever moonsparkle, vooral in de huidige markt kun je beter je mensen wat tegemoet komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:31

moonsparkle schreef:
Toch mag je blij zijn dat je reiskostenvergoeding krijgt, volgens mij is dat niet verplicht :o ik was ook ooit verhuisd en vroeg aan een werkgever of ik misschien meer reiskosten vergoed kon krijgen omdat ik wel graag wou blijven, toen zeiden ze dat verhuizen is je eigen keus geweest, ja daar zit wel wat in, toen ben ik gaan zoeken naar een baan dichterbij, dat vonden ze dan weer jammer :o

Dat is inderdaad niet verplicht, maar wel erg gebruikelijk. Ik heb een hoop werkgevers gehad en nooit meer dan 0,19 cent per kilometer gehad. Zelfs nog een tijdje een budget van 500 euro per maand netto gehad en later een lease auto... dan is dit behoorlijk een verschil.
Wat mij ook steekt is dat een collega (die functioneert voor geen meter en weinig uitvoert)wilde opstappen, hun dat jammer vonden en hij 900 euro salarisverhoging kreeg.
En dan krijg ik geen extra reiskosten :')

Triest hoor van jouw werkgever, vooral dat ze dan niet eens tegemoet zijn gekomen toen jij daadwerkelijk wilde opstappen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 19:21

Ai dat kunnen van die onderhuidse rotte appelen worden dat soort dingen .... snap werkgevers ook echt niet hoor die het zo doen...

Kan het zo zijn dat de reiskosten bij iets van de HR administratie vandaan moeten komen en de loonsverhogingen via het lijnmanagement gaan? Soms functioneert dat totaal langs elkaar heen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 22:55

VanHuisUit schreef:
Ai dat kunnen van die onderhuidse rotte appelen worden dat soort dingen .... snap werkgevers ook echt niet hoor die het zo doen...

Kan het zo zijn dat de reiskosten bij iets van de HR administratie vandaan moeten komen en de loonsverhogingen via het lijnmanagement gaan? Soms functioneert dat totaal langs elkaar heen ...

Bij mij niet in ieder geval, klein bedrijf dus we hebben ook geen HR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 23:00

Ik heb loon en vakantiegeld gehad, mooi bedrag gelijk naar de spaar overgeboekt :D en de smid is ook alweer geweest, dus pas in juli weer die kost.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 07:15

Vind altijd zo tegenvallen vakantiegeld :D is zo op.
Staat hier op de verbras-rekening

Heb niet zoveel gespaard, lukt gewoon niet meer met 2 kinderen, paard en behoorlijk vermindering in salaris

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:45

Hier ook vakantiegeld naar de spaarrekening. Ben aan het sparen voor een autootje voor erbij. Komen er achter dat we het met 1 auto net niet redden, zeker als we straks weer vaker naar kantoor mogen.
Auto betekent wel minder sparen, maar voor beide meer vrijheid :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:48

Nou ik ben er wel uit hoor, dat als mijn auto vervangen moet worden en we kopen er samen eentje, dat ik dan een elektrische fiets of speedpedilec in de plaats wil. En gaat goed plannen worden met vriend, want dat wordt dan de enige auto en tegelijk ook de trekauto. Ga je zien dat net als hij ermee weg is, ik de trailer dringend nodig heb.
Maar ik durf echt geen vrachtautootje voor 1 paard aanschaffen. Dat geklooi met laadvermogen altijd, het kost stukken van mensen ook...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:51

Ah ja! Op de fiets naar werk wordt hier beide lastig, dan zijn we heel lang aan het fietsen :+. M’n verzorgpaard staat ook op 40 minuten rijden, dus daar kan ik ook niet eventjes naar toe fietsen.

Mijn werk is met OV ook best vervelend te bereiken. Ben bijna langer aan het lopen/fietsen dan dat ik in de trein zit. Daarnaast is het een verbinding die er snel uit ligt als er een trein kapot is of een spoorboom kapot, dus heb er al geregeld een flinke poos gestaan :') .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:59

Iedere keer als ik dat vakantiegeld zie denk ik: wat als mijn loon er iedere maand zo uit zou zien. Hoe financieel gerust zou ik dan door het leven kunnen gaan. :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:08

Gini schreef:
Iedere keer als ik dat vakantiegeld zie denk ik: wat als mijn loon er iedere maand zo uit zou zien. Hoe financieel gerust zou ik dan door het leven kunnen gaan. :D

Haha ja dat heb ik ook altijd. Ik grap altijd met een collega dat we dan het salaris krijgen wat we verdienen. Toch denk ik dat de meeste mensen de leefstijl aanpassen waardoor ze evenveel overhouden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:10

Varekaj schreef:
Nou ik ben er wel uit hoor, dat als mijn auto vervangen moet worden en we kopen er samen eentje, dat ik dan een elektrische fiets of speedpedilec in de plaats wil. En gaat goed plannen worden met vriend, want dat wordt dan de enige auto en tegelijk ook de trekauto. Ga je zien dat net als hij ermee weg is, ik de trailer dringend nodig heb.
Maar ik durf echt geen vrachtautootje voor 1 paard aanschaffen. Dat geklooi met laadvermogen altijd, het kost stukken van mensen ook...

Een elektrische fiets is zo'n verademing! Had het veel eerder moeten doen.

Normaal tank ik voor ongeveer €180 pm. Afgelopen maand voor €60!
Werk is op 22km, daar doe ik een kleine 50 min op. Paard staat op 10 km en daar ben ik met een goede 20 min.
Heerlijk, zeker met dit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:21

Samantha_ schreef:
Gini schreef:

Haha ja dat heb ik ook altijd. Ik grap altijd met een collega dat we dan het salaris krijgen wat we verdienen. Toch denk ik dat de meeste mensen de leefstijl aanpassen waardoor ze evenveel overhouden.

Ja dat is echt zo, eerst houd je over, maar al vrij snel vul je het wel weer op :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:22

Gini, voor dat bedrag moet ik gewoon van parttime naar fulltime overstappen := en dan ben ik haast aan het bedrag wat ik deze maand ontvangen heb. Zou inderdaad wel lekker sparen dan! Als ik dan even reken wat ik over 10 jaar bij elkaar kan hebben gespaard... Dan wringt het toch wel een beetje hoor. Of beter gezegd, dan motiveert het best wel om toch bij te gaan verdienen of een andere job te zoeken ofzo.
Ik bedoel, als ik iedere maand een bepaald bedrag zou kunnen sparen vanaf nu, dan kan ik op 5 jaar tijd zowat het bedrag wat nu op de spaar staat verdubbelen. En dan heb ik nog een weiland in eigendom wat ik ooit wil verkopen. Als ik dat nu zou doen, dan verdubbel ik ook in 1x dat bedrag. Maar dat doen we voorlopig niet, en ik overweeg eerder om die weide vanaf volgend jaar te verhuren. En om met dat bedrag dan de weides (grotendeels) te betalen die ik nu dichter bij huis huur voor mijn 2 mini's. Of een weide maatje zoeken in de zomer, want ik heb toch gras teveel.

Alleen kan ik het bedrag wat ik wil sparen niet sparen, dan hou ik na alle onkosten maar 200/maand vrij budget over. En een keertje tanken is toch snel €80 :Y)

Ik vind het ook wel anders aanvoelen als je denkt "ik spaar elke maand bedrag X" tegenover denken "ik wil over 5 jaar bedrag Y gespaard hebben" en elke maand zien dat je daar een stapje dichterbij komt.

@PSvanLot: werk is 7km enkel, stal is op 15km enkel ongeveer (en alles bergop erheen haha) en werk-stal is tussen de 16 tot 20km enkele rit, afhankelijk welke route ik zou nemen.
Ik ga vaak vanuit werk naar stal, omdat dat best wel tijd spaart tov naar huis fietsen en dan auto oppikken. Met een elektrische zou ik dan gewoon van werk ook naar stal rijden, zeker met dit mooie weer. Als ik enkel wil longeren of buiten zetten kan met de racefiets ook nog, maar ik ga op zo'n dag niet nog eens rijden of intensief lessen. Al zou dat lang geen slecht plan zijn voor mijn conditie :')
Naar werk wil ik wel vaker met de fiets doen bij mooi weer. Doe er maar 10min langer over dan met de auto.
Alleen... Ik ben bij tegenwind bijvoorbeeld best snel buiten adem omdat ik dan heel moeilijk zuurstof binnen krijg. Op zo'n moment is wat ondersteuning dan wel fijn lijkt me.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:35

Gini schreef:

Dat denk ik ook altijd :') maar de kans is groot dat je “ernaar gaat leven” en dat je op een gegeven moment weer denkt “verdiende ik maar meer” :')

Bij iedere loonsverhoging denk ik: dat kan mooi op de spaar. Maar meestal blijkt dat ik juist meer uit ga geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:44

Ik vrees dat ik dan gewoon vaker terrasje pak bij het restaurant met michelinster met 6 gangenmenu en bijpassende wijnen ipv de plaatselijke brouwerij voor een biertje met schnitzel _O-

Vandaag doen we dat eerste.. rest vakantiegeld zit al in diverse spaarpotjes :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:02

Ook wel eens lekker!

Hier ook uit eten, maar dan minder chique dan een Michelin restaurant :+.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:13

Samantha_ schreef:
Gini schreef:

Ja dat denk ik ook wel. Ik ken mensen die soms zeggen dat alles zo duur is en dat ze zo weinig over houden terwijl ze het dubbele van mij verdienen. Maar als ik dan zie wat ze hebben. Tja vind je het gek dat je leven zo duur is :+ Maar goed, als ik het dubbele zou verdienen dan zou ik mijn financiën waarschijnlijk ook wat anders inrichten.

Gisteren op vandaag was ik bij mijn vriend in Amsterdam geweest, normaal gesproken komt hij naar mij. Dacht slim te zijn en mijn auto op de P+R te zetten, 1 euro als je naar centrum gebied afreist met OV maar 8 euro als je niet gebruikt maakt van de P+R maar 'gewoon' parkeert. Althans, dacht ik. Maar ik zal wel weer verkeerd gelezen hebben want ik mocht mooi 25 euro aftikken :') :$ ik word altijd al lichtelijk chagrijnig van de grote stad en dit hielp niet. Maar goed, we hadden uitgebreid eten besteld en dat had mijn vriend betaald, dus dan is dit mijn deel denk ik dan maar. Los van de auto perikelen snap ik niet hoe ik zelf al die jaren in Amsterdam heb gewoond zonder compleet gek te worden. Maar misschien ben ik inmiddels te veel gewend aan het dorpsleven :D.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:37

Varekaj schreef:
Gini, voor dat bedrag moet ik gewoon van parttime naar fulltime overstappen := en dan ben ik haast aan het bedrag wat ik deze maand ontvangen heb. Zou inderdaad wel lekker sparen dan! Als ik dan even reken wat ik over 10 jaar bij elkaar kan hebben gespaard... Dan wringt het toch wel een beetje hoor. Of beter gezegd, dan motiveert het best wel om toch bij te gaan verdienen of een andere job te zoeken ofzo.
Ik bedoel, als ik iedere maand een bepaald bedrag zou kunnen sparen vanaf nu, dan kan ik op 5 jaar tijd zowat het bedrag wat nu op de spaar staat verdubbelen. En dan heb ik nog een weiland in eigendom wat ik ooit wil verkopen. Als ik dat nu zou doen, dan verdubbel ik ook in 1x dat bedrag. Maar dat doen we voorlopig niet, en ik overweeg eerder om die weide vanaf volgend jaar te verhuren. En om met dat bedrag dan de weides (grotendeels) te betalen die ik nu dichter bij huis huur voor mijn 2 mini's. Of een weide maatje zoeken in de zomer, want ik heb toch gras teveel.

Alleen kan ik het bedrag wat ik wil sparen niet sparen, dan hou ik na alle onkosten maar 200/maand vrij budget over. En een keertje tanken is toch snel €80 :Y)

Ik vind het ook wel anders aanvoelen als je denkt "ik spaar elke maand bedrag X" tegenover denken "ik wil over 5 jaar bedrag Y gespaard hebben" en elke maand zien dat je daar een stapje dichterbij komt.

@PSvanLot: werk is 7km enkel, stal is op 15km enkel ongeveer (en alles bergop erheen haha) en werk-stal is tussen de 16 tot 20km enkele rit, afhankelijk welke route ik zou nemen.
Ik ga vaak vanuit werk naar stal, omdat dat best wel tijd spaart tov naar huis fietsen en dan auto oppikken. Met een elektrische zou ik dan gewoon van werk ook naar stal rijden, zeker met dit mooie weer. Als ik enkel wil longeren of buiten zetten kan met de racefiets ook nog, maar ik ga op zo'n dag niet nog eens rijden of intensief lessen. Al zou dat lang geen slecht plan zijn voor mijn conditie :')
Naar werk wil ik wel vaker met de fiets doen bij mooi weer. Doe er maar 10min langer over dan met de auto.
Alleen... Ik ben bij tegenwind bijvoorbeeld best snel buiten adem omdat ik dan heel moeilijk zuurstof binnen krijg. Op zo'n moment is wat ondersteuning dan wel fijn lijkt me.

Ik zou die wei inderdaad nog niet verkopen, mooi spaarpotje voor in de toekomst. Een elektrische fiets is ideaal. Zou niet meer zonder willen.
Zo zit ik wat in dubio met mijn baan. Ik verdien goed voor 34 uur per week. Dit loon krijg ik meteen niet weer. Of ik verdien hetzelfde maar moet er dan 40 uur voor werken. Maar is via uitzendburo. Over 2 jaar zal ik er sowieso uit moeten.
Zit te twijfelen om me heen te kijken naar een vaste baan. Maar dan zal het minder verdienen worden en meer werken.
Wat zouden jullie doen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:44

Net naar een huis gaan kijken. Echt droomlocatie en huis met zoveel potentieel. Echt precies wat we willen. Maar bovenop de al pittige prijs nog geschat 200.000 euro werk aan.... en dan willen wij het in al zijn glorie terug zetten pffff. Donderdag eens horen bij de bank. Als ik nu even bedenk wat ik de laatste jaren heb uitgegeven aan reizen haha. Maar die waren me veel te veel waard om niet gedaan te hebben :)

Maar O wat een huis. Waarom is het altijd zo duur pfff!

Je gaat idd al snel leven naar wat je verdient :j anders ook wel zonde vind ik.