Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:25

Heerlijk verhaal weer, gevriesdroogde kleding vind ik ook altijd heerlijk. Sowieso buiten gedroogde kleding :j .

Mijn zuurdesem gaat ook goed, hij is zelfs iets te actief geworden :') . Ik ga hem maar snel in een deeg verwerken.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:30

Ik vraag me af of dat zuurdesem ook ongezond kan worden zeg maar, dat er slechte bacteriën in komen te zitten ofzo...?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:39

Dat kan zeker, dat heb een poosje geleden gehad en dat ruik en zie je meteen. Ik ben toen weer met een beetje starter die mijn zoon nog had verder gegaan, hoefde ik niet helemaal opnieuw op te bouwen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:30

pmarena schreef:
Ik vraag me af of dat zuurdesem ook ongezond kan worden zeg maar, dat er slechte bacteriën in komen te zitten ofzo...?

De eerste week sowieso. Dan is het nog het gevecht van de goede tegen de slechte. Daarna als je netjes op tijd (iedere 24u als je m buiten de koelkast houdt en 1x per week als je m in de koelkast houdt) voedt, dan blijft het 95% van de tijd gewoon goed. Het kan zijn dat er een donkere vloeistof bovenop drijft, dan heeft je starter honger, dat kun je gewoon weggieten of erdoor roeren. Dat is alcohol. Als je starter groenig of rozig lijkt dan hebben de slechte bacteriën de overhand en dan moet je m weggooien en opnieuw beginnen. Het kan ook zijn dat er witte vlekken op komen. Dit is een bepaald type gist waar de meningen over verdeeld zijn, sommige mensen gebruiken het onderste uit het potje en gaan daarmee verder en sommige gooien wel alles weg.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:18

Wat een fantastisch stukje weer <3 de winter verhalen vind ik toch altijd weer het mooist

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 17:45

Diane_ Dank je wel. <3

pmarena Dank je wel <3 De was drogen in vorstweer wil heel goed. De dagen zijn hier te kort dat het helemaal droog wordt maar het scheelt een hoop vocht in huis. Als het echt hard vriest kan het wel lastig zijn om de was daarna mee naar binnen te nemen. Je kunt het niet meer vouwen, zeg maar :P

Prairy Zoals ik hierboven al schreef het word niet helemaal droog maar het scheelt een heleboel, Het is de luchtvochtigheid die het meest uitmaakt, die is in Zweden meestal wel een stuk lager als in Nederland.

De doek in de badkuip heb ik voornamelijk zodat het comfortabeler aanvoelt als zo in de metalen kuip. Nu voelt nog te koud nog te heet aan. In houten baden/kuipen deden ze dat vroeger ook maar dan voornamelijk om geen splinters te krijgen op bepaalde delicate plekken :P

tamary de was buiten drogen werkt altijd als wasverzachter. Het bewegen van de stof in de wind maakt dat de vezels zachter opdrogen. Handdoeken die buiten in een stevige bries zijn gedroogt, mmm, zo zacht!

Anne_GTI Ja, dat klopt :)

senna21 Dank je wel <3

Sharani Dank je wel <3 Oeps, die is wel heel actief *\%/*

pmarena schreef:

Ik zag dat Iris (Dank je wel daarvoor <3 )je al een goede uitleg over heeft gegeven. Als je je starter regelmatig gebruikt dan is de kans heel klein dat het niet goed gaat.

Matheno Dank je wel <3 De winter is ook een mooie tijd <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:15

Op wat voor temperatuur bakken jullie af. Ik doe als ik maak met de broodbakmachine afbakken op 150 graden en dan 50 minuten. Heb anders een zwart brood.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:42

In mijn oventje op 230C 30-45 min afhankelijk van zacht (met vulling brood) of crunchy korst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:36

Thea je hebt weer een heerlijke post geschreven.

Ik heb wel bewondering voor je. Je doet allemaal dingen waarvan ik blij ben dat ik het niet meer hoef te doen. Zoals de eenvoudige manier van baden (als kind zaten wij in de teil en ik ben zeer dankbaar voor onze douche), zoals de WC verder weg en altijd de koude in voor de grote boodschap, alle was op de hand doen en die moet dan buiten drogen.

Jullie hebben een leven waar je voetprint die je achter laat, aanmerkelijk lager zal liggen als de doorsnee mens. Die van ons is al laag vergeleken bij veel mensen (dit hoorden we van een man die ons de zonnepanelen afraadde daar ons huis te ongunstig ligt en we heel hoog scoorden op het gebied van lage voetprint). Of anders gezegd, de investering waren niet in verhouding tot de opbrengst en we deden het al zo goed), maar die is echt wel vele male hoger als die van jullie. Door alles zo op de hand te doen, vind ik wel dat je een druk leven hebt en fysiek echt zwaar. Ik kan het weten want ik weet hoe het is om met behulp van een wasbord te wassen. Ik weet hoe blij mijn moeder was met haar eerste Miele wasmachine en de ruzie die volgde met mijn vader daar ze deze pas bij kind 8 cadeau kreeg en niet bij kind 1. := _O-

Het heugt me nog goed het ophangen van de was als het vroor buiten toen ik nog een puber was. Ik vond het zo vreselijk koud en onhandig en was zo blij toen ik zelf vele tijden later een droger had die hier alleen draait met weer waar het of vreselijk koud is of vreselijk regent. De droger is natuurlijk een enorme energie vreter maar hij stond al in ons huis (was een ervoor een luxe gîte) en wordt niet vaak gebruikt, maar hij is er wel.

Het missen van een stofzuiger en andere handige apparaten is niet zo'n punt in mijn ogen. Dat is een andere manier van werken cq opslaan (als je bv geen vriezer of ijskast hebt) , maar dat is niet zo'n punt.

Dus ja, ik denk wel regelmatig aan je en ik vind jullie wel bikkels.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:21

Ok, ik meld één keer hier het resultaat van mijn zuurdesemavontuur. Komende week ga ik een heus zuurdesembrood bakken! Bedankt voor de link van de broodgodin, Pien. Starterspakket en een extra zakje starter besteld. Ik ken mezelf, maar als deze het blijft doen, kan ik er iemand anders blij mee maken.
Afbeelding

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 19:36

Ceetje_bokt Wat leuk! <3

Pien2010 Dank je wel <3 Ik reageer binnenkort even wat uitgebreider op je bericht <3

Marcella Ik zou de oven voorverwarmen rond de 200graden en dan na een kwartier bakken de oven terug zetten naar 180 graden en dan verder afbakken. Ik hoop dat je brood goed gaat lukken <3

Jultider, een kerstvoorbereiding

De banden lieten hun sporen achter in het dunne laagje vers gevallen sneeuw terwijl we op weg waren om de morgenmelk te halen. De dikke grijze sneeuwwolken van vanochtend waren weggetrokken en nu liet de zon zich uitbundig zien. Alles is zoveel lichter. De donkergroene naaldbomen versierd met een laagje wit. De geur van dennengroen en het landschap doet mij verlangen naar kerstmis. Het is nog niet zover maar gelukkig kan ik nu beginnen met een aantal voorbereidingen. Alle voorbereidingen zijn als een zorgvuldig uitgestippeld pad vol verwachting en rituelen waarvan kerstavond het lang verwachte hoogtepunt is. Het kerstmenu is al bepaald en dit jaar hebben we ook crackers met camembert kaas, tenminste dat hoop ik dan maar.

Afbeelding

De koude melk giet ik in de grote pan op de kachel en roer het voorzichtig rond en neurie ondertussen een kerstmelodietje. Telkens voel ik even met mijn vinger in de melk. Nee, nog niet warm genoeg en droog mijn vinger af aan het schort. Het is roeren en voelen tot ja, nu is de melk voldoende warm.
Het stremsel roer ik goed door de melk en laat het staan op een warme plek. Na een tijdje verandert de melk in een dikke, gladde drillerige massa. Ik steek mijn pink erin en haal hem naar boven en de wrongel breekt met een heerlijke plop.
Met een lang mes snij ik de massa in kleine vierkantjes en roer het met mijn handen zo nu en dan. De gelige wei voelt warm en de klontjes kaas drijven glad en glibberig langs mijn arm. Na een tijdje is de wei van de wrongel gescheiden. De klontjes worden steeds steviger. Ik neem er een tussen mijn vingers en knijp er zachtjes in. Het klontje geeft mee maar breekt niet. Op het aanrecht staan de gevlochten kaasmandjes klaar. Met een dikke straal giet ik de wei in een pan voor later gebruik en de kaas verdeel ik met de hand over de drie mandjes tot ze tot de rand gevuld zijn. Gelijk beginnen ze te druppen.

Afbeelding

De volgende dag kan ik de kazen uit het mandje halen. Met wat zout smeer ik ze in aan alle kanten. Een beetje bovenop, een beetje aan de onderkant en dan de zijkanten. In alle kiertjes wrijf ik het zout. Onder een theedoek laat ik ze drogen en elke paar uur draai ik ze om en leg ze op een droog stukje hout. Als de kaasjes na een dag helemaal opgedroogd zijn, kan de natuur zijn werk doen om ze in 4 weken te rijpen tot een heerlijke camembert kaas.

Afbeelding

De maan is boven de bomen uitgeklommen en een ster schittert er vlak naast. De avond is helder en koud. Vandaag zit het werk erop. Het geeft mij een tevreden gevoel, dat ik deze nieuwe vaardigheid zo langzaam aan onder de knie krijg. Dat voedsel wat eerst luxe was buiten ons bereik, nu in een handomdraai zelf gemaakt kan worden. Dat ik de tafel kan opdienen met lekkere, gezonde eetwaren. Goed voor ons, de portemonnee en de planeet.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:25

Wat ongelooflijk leuk, camembert maken! Ik wilde maar dat ik wat meer tijd had, lijkt me zo leuk!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:31

Ik hoop voor je dat je camembert goed lukt! Kan me voorstellen dat het heerlijk is om zo in stapjes naar een hoogtepunt toe te werken, ik werk ook vaak zo en het geeft echt genoegdoening. Kaas maken is wel lang geleden, maar wat is het leuk om te doen. Ik stond vroeger toen we nog geiten hadden elke paar dagen met mijn moeder in de keuken en er lagen er altijd te rijpen in de kelder. Heerlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:42

Wat een leuk verhaal weer, en zelf camembert maken is wel heel erg knap en gaaf.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:08

Camembert maken! Wat ontzettend knap. Waar haal jij alle kennis vandaan die je hebt om al deze dingen zelf te kunnen maken? Ik vermoed het internet, maar dat zou wel een beetje een domper zijn. Ik zie je voor me met erg oude boeken in een schommelstoel.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:39

Ceetje_bokt schreef:
Camembert maken! Wat ontzettend knap. Waar haal jij alle kennis vandaan die je hebt om al deze dingen zelf te kunnen maken? Ik vermoed het internet, maar dat zou wel een beetje een domper zijn. Ik zie je voor me met erg oude boeken in een schommelstoel.

Gewoon die laptop/computer ouderwets kaften en dan klopt het beeld weer :+
Wij hebben vanuit de familie nog een origineel kookboek uit, volgens mij, de 17e eeuw, opnieuw laten kaften want het viel helemaal uit elkaar. Maar sommige recepten die daarin staan zijn echt geweldig! Vooral omdat ze gewoon nog de 'oude' en 'vergeten' groenten en fruitsoorten gebruiken en daar dan weer voor ons hele andere recepten mee hebben. Maar ja, dat zijn nou niet echt de meest voorkomende boeken of zo.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:37

Ik heb weer bij gelezen. Wat een mooie verhalen en foto's. Hopelijk lukt de kaas. Hoe lang is het nu in het donkere seizoen licht bij jullie?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 20:23

Oeps, zo zaten we een aantal dagen zonder internet... Maar nu is alles weer in orde :)

mysa Dank je wel <3

mar_fay Wat leuk dat jij ook kaas gemaakt hebt! Ik had ook wel gewild dat ik dat geleerd had thuis maar mijn moeder was niet zo creatief in de keuken ;)

pien_2010 Ik wilde nog wat uitgebreider reageren op je vorige bericht. Het grootste verschil is denk ik dat iemand zoals jouw moeder (en ook de mijne) geen keuze hadden en de nieuwe tijd met de moderne apparaten als vooruitgang zagen/zien. Voor mij (ons) is dit leven een bewuste keuze en ik zie mijn leven dan ook niet als druk of fysiek zwaar. De meeste huishoudelijke taken vragen tijd en toewijding maar dat is iets wat ik ze ook graag geef.
De moderne tijd heeft veel gegeven, maar tijd hebben de meesten mensen nog steeds te kort ;)

Ceetje_bokt Dank je wel <3 De meeste kennis haal ik uit boeken, zowel oude en nieuwe. Ben dan ook erg blij met mijn lidmaatschap bij de lokale bibliotheek en de boekenbus die hier bijna voor de deur stopt. Maar zoals je wel snapt haal ik ook een deel kennis en ervaring van het wereld wijde web. Het is een te grote bron van informatie om aan mijn deur voorbij te laten gaan....

Solistar Dank je wel <3 Het is donker rond half 4/4 uur en 8uur/half9 licht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:10

Ik vind dat altijd zo’n grappig tegenstelling bij jullie. Alles echt heel basic zonder elektra en dan toch internet hebben. :D
Daar heb je ook elektra voor nodig toch? Maar dat gebruik je alleen voor de router? Niet voor lampen en koken en verwarmen toch?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:52

Suzanne F. schreef:
Ik vind dat altijd zo’n grappig tegenstelling bij jullie. Alles echt heel basic zonder elektra en dan toch internet hebben. :D
Daar heb je ook elektra voor nodig toch? Maar dat gebruik je alleen voor de router? Niet voor lampen en koken en verwarmen toch?

Ik vind dit eigenlijk wel een leuke vraag, ik vraag me dit ook af, welke moderne dingen gebruiken jullie wel? Pure nieuwsgierigheid overigens....

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:25

Ons huis was al aangesloten aan het elektriciteitsnet toen we het kochten dus dat hebben we maar zo gelaten. We gebruiken eigenlijk alleen stroom voor de computer en de telefoon + opladen van fietslampjes, dat is zo ongeveer 1kwh per maand.
Het is dat het eigenlijk een noodzaak is in deze tijd om internet/telefoon ed. te hebben maar van mij had het niet gehoeven. Ik zou het ook niet missen als ik niet meer had. Andere moderne dingen kan ik mij niet bedenken dat we die hebben. Geen magnetron, vaatwasser, wasmachine, stromend water, wc, auto.... :)

Vraag aan iedereen:

Zou jij internet missen als het er niet meer was en hoe afhankelijk ben jij van het internet? Denk aan GPS enz. Daar ben ik best benieuwd naar :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:27

Internet = mega bibliotheek, ja die zou ik zeker heel erg missen. Niet alles staat in boeken en filmpjes maken ook veel dingen duidelijk.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:36

Ik zou het verschrikkelijk missen. Zo veel kennis opgedaan/mensen leren kennen/mensen weer contact mee gekregen. Ik zie ook echt wel de nadelen van het web, maar het heeft mij veel gebracht.
Ben wel ‘blij’ te lezen dat je jouw kennis ook uit boeken komt. Klopt mijn beeld gelukkig <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:28

Ik zou het heel erg missen.

Ik haal er ontzettend veel kennis vandaan, en ik vind het ook echt heel fijn om gewoon even snel geld over te kunnen schrijven als ik bij de kassa sta bijvoorbeeld, of een elektriciteitscontract kan afsluiten én opzeggen zonder dat ik ergens heen hoef.

Aan de andere kant kost het me ook veel om het wel te hebben, stomme doelloze spelletjes of scrollen, zonder dat ik er iets van op steek of iets nuttigs of veel leukers had kunnen doen in die tijd.

En het grote boog brother vind ik ook wel vervelend.

Maar de voordelen wegen wel op tegen de nadelen tot nu toe, al wil ik wel nog meer minderen. Ik heb wel mijn persoonlijke Facebook weer op non actief gezet, dat scheelt al. Instagram heb ik voor het voedselbos maar daar kijk ik gelukkig verder niet echt op, vind het geen fijn ding.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:46

Met mijn telefoon en tablet doe ik erg veel. Ik lees graag in het Nederlands op mijn tablet, ik zoek veel op via google, mijn navigatie systeem in de auto werkt alleen via verbinding met mijn telefoon met google map, bellen via WhatsApp, bokken via telefoon, mijn bankzaken via computer net als overschrijvingen, vakantiehuis reserveren, de koorliederen oefenen via google drife waar onze dirigent alle arrangementen heeft upgeload etc etc. Zonder internet vind ik dus vervelend.
Mijn telefoon maakt alleen als ik gebeld wordt geluid, heb ik zo ingesteld. Dus ik word nooit gepiept bij berichten, dat vind ik te onvrij.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-12-23 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt