[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:27

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:36

Nou mijn hypotheek is rond, vanmiddag getekend. Vanavond laatste uit ons oude huis halen en dan wachten tot eind juli..

Nog in discussie met de makelaar, heeft gewoon volle pond gerekend, ondanks zijn grote fouten :n

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:44

Koopje he charaz. Noorden is goedkoop ja. We hebben er ook wel een hele scherpe prijs op hoor!

Even jullie advies. 5 jaar geleden hadden we deze woning in de verkoop bij een andere makelaar met overeenkomst. Hij heeft zich niet bepaald ingespannen maar rekent nu wel de volle pond omdat we de overeenkomst willen verbreken. Kan ik nog proberen iets van het bedrag af te krijgen of is dat bij voorbaat al onbegonnen werk?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:50

Compleet onbegonnen werk zal ik niet zeggen, maar je zult wel keihard bewijs willen hebben als je het op een rechtszaak uit zou willen laten draaien.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:12

Even een vraagje.
Jullie kennen onze situatie een beetje en het kan nog best lang duren voordat we uiteindelijk gaan overdragen.
Nou wil ik voorstellen aan de makelaar om eerst te gaan huren (via leegstandswet).
Zou dat een optie zijn denken jullie?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:43

Poeh Jennifer, dat lijkt me heel persoonlijk. Als je mensen vind die je vertrouwd, zou ik zeggen: Waarom niet? Misschien zijn er mensen in jullie directe kennissenkring die iets zoeken?

Retlaw - dat lijkt mij ook heel lastig. Hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden waar julie tevreden mee kunnen zijn <3

Relaxed en Bridget (en anderen) - gefeliciteerd!!

Voor ons gaat het gelukkig heel snel, fijn. Eerste kijker deed bod, hebben we geaccepteerd. Boven de vraagprijs, ik hoop dat de bank akkoord gaat! Voorlopig koopcontract is vandaag door ons getekend. Vorige week druk geweest met bezichtigen. Poef best een mindfuck... Ene huis ziet er mooi uit, maar te klein. Andere huis net financieel krap maar verliefd... Aanstaande vrijdag nieuwe ronde. Even volhouden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 10:51

Jullie willen dát huis huren of jullie willen dat huis aan de verkopers nog even tijdelijk verhuren?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:02

Sammie schreef:
Jullie willen dát huis huren of jullie willen dat huis aan de verkopers nog even tijdelijk verhuren?

Wij willen het huis (als die mogelijkheid eris) huren tot de overdracht zodat de verkopers de tijd hebben om hun "zaken" te regelen, er komt steeds weer iets nieuws naar boven waarop hun weer een voorbehoud hebben.

Waardoor we dus nog steeds geen getekende koopovereenkomst hebben.
(2e pinksterdag ons bod neer gelegd en die vrijdag uit de prijs gekomen)
Wi hebben zelf 3 weken terug getekend en de verkoper ook.
Alleen de verkoopster nog niet.

Nu hogere alimentatie aanvragen,daarna opniew toetsing nhg en anders weer de aanvraag vd lening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:06

oh.. dan zou ik het zeker voorstellen of je het kan huren alvast :D Maar ik gok dat mevrouw daar ook wel dwars over zal gaan doen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:08

@jennifer: ik zou het niet doen. Zoals je weet hebben wij het wel gedaan, maar daar lag dus wel een getekend voorlopig koopcontract onder. Dat betekende dat de verkoper uiteindelijk aan ons zou moeten leveren. De verwachting was destijds dat het met een paar weken geregeld zou zijn.
Uiteindelijk heeft het ruim anderhalf jaar geduurd.
De zekerheid die het voorlopig koopcontract bood, was de enige die we hadden. Zonder dat, had de verkoper het ook gewoon aan een ander kunnen verkopen en hadden wij geen poot gehad om op te staan.
Je hebt geen enkele zekerheid dat de verkopers hun oliebol ook daadwerkelijk gaan regelen. En als ze dat wel doen, dat ze ondertussen geen hoger bod krijgen dat ze accepteren en het dus verkopen aan een ander.
Ik zou het niet doen. óf ze ondertekenen het voorlopig koopcontract (met één of andere ontbindende voorwaarde erin), óf ze komen bij jullie terug als ze hun rotzooi op orde hebben.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:27

Wij willen idd alleen huren met een getekende koopovereenkomst en dat daarin ook staat dat wij tot de overdracht huren voor bedrag X en dat de overdracht uiterlijk op datum x plaats moet vinden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:28

Sammie schreef:
oh.. dan zou ik het zeker voorstellen of je het kan huren alvast :D Maar ik gok dat mevrouw daar ook wel dwars over zal gaan doen :=

Waarschijnlijk wel ;) over naar wie dat geld dan gaat haha.
Zo begon ze ook over de lijst v zaken die ter overname was.
Uiteindelijk hebben we maar gezegd dat we niks willen overnemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:31

Op het moment dat het vast ligt zou ik het wel durven
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-07-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 11:34

pff beetje in de verhuren via leegstandswet zitten duiken, maar dat gaat 'm sowieso niet worden.. Dat moet minimaal zes maanden zijn. En deze mensen willen er maar 2 maanden in. En wij willen er over zes maanden liever vanaf zijn :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:21

Dan is dat voor ons ook geen optie. Huren onder leegstandwet omdat we toch wel dit jaar willen verhuizen.
En dit jaar heeft nog "maar" 5 maanden

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:44

Bij ons is het rond! Een uurtje geleden bericht gekregen dat onze kopers een finaal akkoord hebben gekregen! *\o/*
Is ons lange wachten en vier keer uitstel verlenen toch niet voor niks geweest.

Net op tijd ook want vanavond gaan wij naar de bank dus dan moest het rond zijn. Taxatierapport is ook aangepast en goedgekeurd door het nwwi.

Huren van een koophuis zou ik alleen met een waterdicht contract doen, anders niet aan beginnen.

Retlaw, mooi huis zeg en wat een lage prijs! Zal wel snel verkocht zijn.
Hoe lang geldt die overeenkomst dan? Hier is het namelijk zo dat als de makelaar je huis niet binnen een jaar verkoopt dat je vrij bent om naar een andere makelaar te gaan. Hij heeft het toch niet verkocht dus dan kan hij zijn courtage ook wel vergeten zou ik zeggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:47

Flore schreef:
Huren van een koophuis zou ik alleen met een waterdicht contract doen, anders niet aan beginnen.

Niet helemaal mee eens. Soms is geen contract gunstiger dan een waterdicht contract. Immers, als jij kunt aantonen dat je huur betaalt, heb je ook recht op huurbescherming. Dat kan veel gunstiger uitpakken voor de huurder, dan huren onder de leegstandswet bijvoorbeeld.
De verkopers wilden per sé in het contract hebben dat wij geen huurbescherming hadden en hen niet meer in gebreke konden stellen. Toen hebben we in overleg met een jurist besloten om dat niet te ondertekenen. En zonder contract te gaan 'huren'.

M.b.t. het huis van Retlaw... ik weet niet of dat wel zo makkelijk verkoopt, het staat immers in Slochteren. Dat lijkt me aardbevingsgebied...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:54

Waterdicht contract kan natuurlijk voor de huurder óf de verhuurder gunstig uitpakken.

Wij willen dat gezeik met huurbescherming absoluut niet, maar er komt wel degelijk een contract (als alles doorgaat). Verkoop gaat voor de huur en daar is de prijs dan ook naar. En het is wel een beetje zij kietelen ons en wij kietelen hen. Ze staan anders gewoon op straat. Dat risico lopen ze nog steeds als we wel opeens een koper hebben voor die woning.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:50

huren is geen optie meer..... waarschijnlijk gaat ze vrijdag tekenen :D en kunnen we verder met 1 van onze huren opzeggen :D want dan kunnen we met een maandje overdragen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:58

Ik zou ook niet verhuren :n

Geweldig! Rabobank houdt zich aan haar woord!
Binnen 1 week ( sterker nog, binnen 3 dagen ) is onze hypotheek rond, en goedgekeurd *\o/*

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:59

Gefeli Jennifer!

En wow, bloem! Ik hoop dat dat bij ons ook gaat lukken! Morgen weer huizen kijken... We zijn beetje gezakt met vraagprijzen want liever lagere maandlasten dan n duur droomhuis. Al gaan we nu dus natuurlijk voor een betaalbaar droomhuis!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:15

Mag ik me hier ook melden?
Wij hebben een te renoveren huisje op het oog, zijn nu 3x gaan kijken waarvan 1x met een aannemer met de vraag of we het realistisch zagen (renovatiekosten 100.000). Hij zei dat dat zeker te doen was en dat als we zelf wat werkjes deden we vast al gelijk de tuin ook zouden kunnen doen. Dat staat nu als 10 jaren plan :P

Volgende week ga ik langs bij de bank, even kijken hoe en wat. Ik ben zo benieuwd! Ik ben al heel blij dat de aannemer zei dat het wel een realistische kijk was die we hadden.

Ik heb in het middelbaar architecturale en binnenhuiskunst gestudeerd dus heb al hele plannen gemaakt :') Zelfs moest dit huis niets worden (wat ik uiteraard zeer jammer zou vinden) dan is het toch een leuk leerproces geweest.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:13

Wat spannend leen! Stoer hoor!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:31

Jennifer ik duim nog even door voor jullie!

Bloem, lijkt het dan eindelijk toch allemaal goed te komen!

Leen klinkt goed! Maar wel als een heel project!

Swartbeessie, succes met de zoektocht! Wij doen gezellig met je mee.

Wij zijn gisteren bij een huis wezen kijken waar ik op de foto's helemaal verliefd op was. In het echie ook een heel leuk huis maar boven toch wel kleiner dan ik had ingeschat. En alles is muf en nicotine geel :r
Maar hij is nog niet definitief van de lijst af.

Voor nu zijn we begonnen met klussen in het oude huis om dat zo goed mogelijk te verkopen. Hoop dat in deze en volgende week af te ronden en dan eindelijk te koop te kunnen zetten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:59

Lekker bezig sannanasje! Spannend, ik ben hele benieuwd voor welke jullie gaan! Gek he, hoe je indruk kan verschillen van de foto's.

Hadden wij vandaag ook. Vier huizen gekeken, twee kanshebbers. We hebben de knoop doorgehakt en doen vanmiddag een bieding - onder voorbehoud van bouwkundige keuring. Heel gek, ik ben ineens zo rustig erover. Je wordt van alle kanten gewaarschuwd dat het te korte termijn is, maar deze mensen zijn bereid er snel uit te gaan. Ik heb er gewoon een goed gevoel over. Goed betaalbaar, geen klushuis, we kunnen we zo in. Even vasthouden, dat fijne gevoel.