E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:44

Maar goed, de meeste kosten bij het schrijven van een boek liggen niet bij het drukken ervan :)
Dus ik begrijp heel goed dat Ebooks niet veel goedkoper zijn als boeken :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:00

@ Keet: je wil hiermee zeggen dat de schrijvers het meest opstrijken? Was dat maar waar!

Grote kosten liggen er bij opslag en transport. En laat je die nu zo ongeveer niet van toepassing zijn op e-books. Of je ergens 100 exemplaren van "De ontdekking van de hemel" van Mulisch hebt liggen (of elk ander willekeurig (dik) boek), of een digitaal bestandje ervan opgeslagen hebt op een harddisk. Dat is nogal een verschil.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:04

Nee ;) krijg vaak het idee dat mensen denken dat boeken zoveel kosten ivm de drukkosten en dat Ebooks daarom héél veel goedkoper zouden moeten zijn.

Verschilt natuurlijk ook wel per genre waar de kosten liggen.
Bij de uitgeverij waar ik bij betrokken ben liggen de grootste kosten bij het verzamelen van bronmateriaal en het bezoeken van archieven e.d. Bij anderen zal het weer bij opslag/transport liggen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:01

Wat voor uitgeverij is het, Keet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:15

Keet schreef:
Bij de uitgeverij waar ik bij betrokken ben liggen de grootste kosten bij het verzamelen van bronmateriaal en het bezoeken van archieven e.d. Bij anderen zal het weer bij opslag/transport liggen.

Opslag en transport heb je bij ebooks ook niet :)

En bij technische boeken vind ik het inderdaad alweer een iets ander verhaal. (Des te opmerkelijker dat die het wel lijken te snappen: enig verschil en de mogelijkheid om een combipakket papier + ebook aan te schaffen.)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:28

Dat doet er niet toe gwen. Historisch/technisch genre. Geen ebooks ivm rechten.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:38

Was een vraag puur uit belangstelling :+ , maar inderdaad niet ter zake doend ;) .

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:48

Prijsverschillen komen toch ook door het verschil in belastingtarieven. Papierenboek 6% e-boek 21%

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:52

Oja, was ik vergeten. Ben ook vergeten waarom dat ook weer is, maar het blijft erg krom klinken :\ .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:27

Ebook is een dienst en daar zit 21% op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:33

Wat overigens maar een deel van de kosten bepaalt. (Van de andere kant: zonder dat zou de vaste boekenprijs vermoedelijk ook voor ebooks gelden.)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:44

Nou ja, laat ik het positief bekijken, ik draag in elk geval bij aan de economie met mijn legale aankopen :D .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:49

Haha, zeker :P Maar ik ben groot voorstander van meer bijdragen aan de schrijvers, minder aan vage anonieme en soms buitengewoon grote drukkerijen, en niet te vergeten: meer (goede) boeken voor Shadow! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:50

Helemaal mee eens, Shadow!

Al opteer ik dan voor goede boeken voor shadow én marije! ;-)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:56

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat 'goede' boeken bij jou andere zijn dan bij mij :P , Shadow, een paar uitzonderingen daargelaten lees ik niet veel Literatuur -:) meer. Hoewel er in het thriller- en detectivegebeuren ook een wereld van kwaliteitsverschil zit. Ik moet het in elk geval vlot kunnen lezen (relatief vlot dan, met afasie lees je nu eenmaal niet echt snel meer) en het moet niet al te erg zijn als ik de draad weer eens kwijt raak 8-) .

Ik pleit voor goed-door-Gwen-te-lezen boeken :+ .

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:07

Gwen schreef:
Nou ja, laat ik het positief bekijken, ik draag in elk geval bij aan de economie met mijn legale aankopen :D .

Ik zit ook in zo'n situatie, vind de e-book prijzen nog steeds belachelijk hoog. Gelukkig dan maar dat ik echt heel weinig boeken (meer) lees. Dit jaar maar een stuk of vier nieuwe (wel veel herlezen trouwens), de rest is allemaal fanfic. :D

Vorige week nieuwe Star Wars novel gekocht op de Kindle, kostte me bijna twintig dollar. amazon.com verkocht de hardcover voor ongeveer hetzelfde bedrag!

En daarna zag ik dat het ebook voor iBooks (!) maar 11 euro was, nou is de dollar laag, maar niet zo laag dat 11 euro = 20 US dollar (eerder rond de 15 euro) dus voelde me een beetje genaaid zelfs. Heeft wel iets te maken met extra taxes, want voor de Amerikanen kost het ebook voor de Kindle (van amazon) dus bij lange na geen twintig dollar, eerder de helft.

Probleem speelt ook mee dat iBooks niet voor de e-readers is gemaakt, dus tenzij ik toch enige semi-illegale praktijken los zou laten op zo'n file, heb ik daar niets aan. En vooralsnog weiger ik daar aan mee te doen voor die paar boeken per jaar van een fandom waar ik al bijna twintig jaar (!) actief in ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:41

Gwen schreef:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat 'goede' boeken bij jou andere zijn dan bij mij :P , Shadow, een paar uitzonderingen daargelaten lees ik niet veel Literatuur -:) meer.

Ik heb een vrij langdurige ruzie met literatuur hoor :) Vooral de Nederlandse, dat komt nooit meer goed. Mag graag jeugdliteratuur (die wel :), zie lijst in profiel ), detectives en thrillers, fantasy en verhalen over andere tijden / landen lezen. Maatschappijkritisch a la Joris Luyendijk komt er wel tussendoor, en het balkon is uitermate geschikt voor Sylvia Witteman! Maar over het algemeen niet echt zwaar hoor.

Alleen kan ik me voorstellen dat de Engelse Pratchetts wel wat lastig zullen zijn met afasie. (Uberhaupt Engels? En Pratchett is het enige dat ik principieel niet in vertaling lees. Over de rest doe ik niet moeilijk, ik lees veel Engels maar niet omdat het van mij perse puur moet. Een deel daarvan is vooral praktisch omdat die boeken goedkoper zijn / niet uitgeleend)

Citaat:
Ik pleit voor goed-door-Gwen-te-lezen boeken :+ .

Ik pleit mee!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:26

Inderdaad elk Engels boek, de letters gaan voor mijn ogen dansen :):) , kennelijk is het te inspannend voor m'n afatische brein. Maar dat geldt ook voor bepaalde (al dan niet van oorsprong) Nederlandse boeken, zoals veel meer literaire werken. Kan zijn omdat de zinsbouw wat ingewikkelder is, niet standaard zeg maar, dan moet ik echt elk woord apart lezen en dan nog eens om het geheel te overzien. Kan ook zijn omdat de inhoud wat pittiger is en ik dus én moet lezen wat er staat, én moet nadenken over er bedoeld zou kunnen worden. Wat dat betreft ben ik erger dan een vent geworden :D , een ding tegelijk en zelfs dat niet :)) .

Bij de meeste spannende boeken komt de clou toch wel aan het eind, dus dan is het minder erg als ik weer eens wat gemist heb of vergeten ben 8-) . Ik lees het liefst series waarbij je de hoofdpersonen steeds beter leert kennen en het niet alleen om De Moord draait. En sommige fantasy inderdaad, hoewel daar vaak teveel aparte personages tegelijk geïntroduceerd worden %) .

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:28

Maar voorlopig heb ik nog meer dan genoeg leesbare boeken op de reader staan, da's het voordeel als je wat langzamer gaat lezen :D .

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:43

Ik heb een heleboel Goede Verantwoorde Literatuur op mijn ereader staan, maar als ik op vakantie een boekje wil lezen, kies ik dan toch voor de detectives oid die er ook op staan. :D
Kennen jullie de Parasol Protectorate serie trouwens? Ook erg leuk.
Dus over Pier en Oceaan en Knielen op een bed Violen kan ik jullie niets vertellen :o

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:43

Nee, die ken ik niet, ga zo even zoeken, maar Knielen op een bed Violen heb ik wel gelezen :D , pre-CVA dan wel. Half gelezen, daarna heb ik het voor gezien gehouden :+ . Werkelijk, niet doorheen te komen, zo ongelooflijk traag. Het schijnt dat ik afstam van het soort Zwarte Kousen dat in het boek beschreven wordt via mijn opa een moeders kant, een Haags strenggereformeerde familie, en dat het verhaal aardig conform realiteit is := . Maar ook mijn moeders moeder kwam uit een strenggelovige Haagse familie, hoewel 3 van de 6 kinderen een andere weg insloegen, waarvan mijn oma er eentje was. Ik heb wel wat contact met een paar achternichten, waarvan er eentje meestal de psalm van de dag plaatst. Word ik toch nog een beetje bijgeschoold :+ .

Is die serie niet vertaald, of kijk ik niet goed :+ ? Maar dan weet ik meteen waarom ik die niet ken :)) .

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:59

Als je een ebook op bijvoorbeeld bol.com koopt, kun je die dan gelijk downloaden als je betaald hebt of?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:01

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:02

Ja, Steffi :j :) .

Doe maar, Dammie, tenzij je een slaapmiddel nodig hebt :)) .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:50

Ik weet niet of er hier nog iemand op zoek is naar een e-reader?

Op ibood.nl is exclusief vandaag de sony psr t2 in de aanbieding voor 89.95! Voor 13.00 uur zwart, na 13.00 wit.