Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:41

En ik zo blij dat mijn hosta er toch weer terug staat :D

Bier helpt wel in een slakkenval waar ze niet uit kunnen, maar je krijgt wel de slakken van de hele buurt op bezoek want ze lusten echt graag bier :+

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:55

Ik had het terug gevonden inderdaad, bier doen we dus maar niet :+

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:02

wat fotootjes :)

springbell campanula
Afbeelding

Passiebloem
Afbeelding

Clematis Nelly Moser 2 dagen geleden
Afbeelding

Clematis Nelly Moser vandaag
Afbeelding

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:03

Wow wat een mooie bloemen :+:

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:27

Mooi die detail foto's! Mijn tuin wordt ook weer strak, alle onkruid weer tussen de tegels weggehaald, oprit is af en heb weer nieuwe planten erin gezet. Nu nog een mooi tuinschilderij, wat bloemen in mijn pot (ben maar even van het stamprincipe afgestapt tot ik weet wat ik er echt mee wil)
Dan een gasfles voor onze bbq halen en de zomer mag dan wel beginnen hoor.
Oja mijn waterornament doet het niet goed, moet 1 deel vervangen denk ik..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:27

Michelle77 schreef:
Sonja_vR schreef:
adviesje ;) munt in een pot laten anders heb je straks een tuin vol :=

scheelt,ik heb alleen een balkon :)

dat scheelt idd :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:39

Mooi zeg!

Vriend is begonnen met borders maken. Ze hadden een soort grind'lappen' over van een verbouwing. Zit fijn geel grind op een soort doek en nu heeft hij een bak gemaakt en daar het grind op geplakt. Ziet er gaaf uit! Nu nog binnenkort de tuin aanpakken, dan kan hij de andere bakken maken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:07

Ben benieuwd Merel, maak je een foto :D ?

Onze tuintegels worden vanmiddag geleverd, volgende week wordt er aan de tuin begonnen!
:D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:12

Onze mooie grindtegels worden vanavond opgehaald!! Gratis op marktplaats aangeboden en dan gaat het ineens heel snel!!

Morgen gaan we de nieuwe stenen bestellen, gaan voor waaltjes. En dan volgende week beginnen met straten in de achtertuin! Dan de vijver uitgraven, vriendje wil een gemetselde met een filter en alles erop en eraan.. En dan meer eens zien hoe het dan wordt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:58

Ow wat cool allemaal, ik wil ook!!! (is voorlopig maar blij met het bellen voor een container voor het sloopafval ^) )

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:03

Hallo allemaal!
Ik ben hier een hele tijd geleden wel eens geweest en heb gepost.
We zijn nog niet echt met de tuin bezig op de boerderij, maar we hebben op de lange zijde van de buitenrijbak (60 meter), als afscheiding met de toekomstige tuin, hoge bloembakken van steigerhout gemaakt, nu moeten die gevuld.
Voorwaarden zijn: voornamelijke vaste planten, niet te duur, groenblijvers zijn een pré.
Heeft iemand leuke ideeën, het zijn een aantal grote bloembakken, afgewisseld met te planten struiken (iemand een mooi idee qua struiken? De andere lange zijde is al beplant met een beukenhaag.
De paarden zullen niet los in de rijbak staan, dus kunnen er in principe niet van eten, trouwens :D .
Ik dacht al aan hortensia's en wat lavendel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:17

Lavendel vind ik erg mooi, kan je ook een haag van maken idd. Of vlinderstruiken :+:

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:19

O wat een leuke tuinplannen weer bij iedereen! Hebben jullie er wel mooi weer bij besteld voor komend weekend?

Michelle, die passiebloem is mooi zeg!

Naath, fijn dat je de grindtegels kwijt bent.

Hihi en bier helpt wel, maar je hebt meteen een café voor de hele straat. Dan is het inderdaad niet zo'n goed idee.

Tuinman is vanmorgen geweest *\o/* . Hij heeft onze olijfboom vakkundig gesnoeid en alles lekker bemest. Hij ziet er nu wel héél zielig uit :(:) , maar je kon al zien dat hij opnieuw gaat uitlopen. Volgens hem gaat het helemaal goedkomen met m'n mooie boom (diepe zucht van verlichting - smiley).
Hij raadde wel aan om slakkenkorrels te gaan strooien, want de mooie nieuwe uitlopers van m'n heuchera's zijn ook al aardig aangevreten.
(ik moest wel lachen, kids hebben vakantie, loop ik nog op m'n gemak in m'n pyjama, staat de tuinman om 9 uur op de stoep :O )

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:19

@laura, was jouw olijf ook helemaal bruinig/dood? Dus misschien kan ik die van mij ook snoeien??

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:23

Ja al het blad bruin, dood en afgevallen. Als je op de takjes krabt en eronder is het nog groen dan doet hij het gewoon nog, dan is alleen het blad bevroren geweest. Er kwamen bij die van ons al hele kleine knopjes voor nieuwe blaadjes aan.
Tuinman heeft de takjes op 10 a 15cm teruggesnoeid en de grond bemest en dan gaat hij weer opnieuw uitlopen volgens hem. Hij loopt wel uit op de oude takken en als die kaal zijn is het dus geen gezicht als daar nieuwe uitlopers op komen vandaar dat terugsnoeien beter is.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:42

Laurabram schreef:
Ja al het blad bruin, dood en afgevallen. Als je op de takjes krabt en eronder is het nog groen dan doet hij het gewoon nog, dan is alleen het blad bevroren geweest. Er kwamen bij die van ons al hele kleine knopjes voor nieuwe blaadjes aan.
Tuinman heeft de takjes op 10 a 15cm teruggesnoeid en de grond bemest en dan gaat hij weer opnieuw uitlopen volgens hem. Hij loopt wel uit op de oude takken en als die kaal zijn is het dus geen gezicht als daar nieuwe uitlopers op komen vandaar dat terugsnoeien beter is.

Ga ik eens even kijken of die idd groen is :)

Ben alleen echt een leek wb snoeien etc. Bedoel je dat hij 10/15 cm van de takjes heeft afgehaald? Of tot 10/15 cm van de stam?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:58

Zou mooi zijn als hij nog goed is Michelle.

Ze zijn teruggeschoeid zodat er nog takjes van 10 a 15 cm aan zitten vanaf de stam, het is echt heel zielig, coupe stekeltjes.
Ik zal morgen wel even proberen een foto te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:18

Mijn clematis Snowbells heeft toch de (barre)winter overleefd. Dacht eerst dat ie echt helemaal naar de vaantjes was.Tot mijn grote verbazing zie ik sinds gisteren groene punten. en nu maar duimen dat de slakken er vanaf blijven. Ja ik heb slakkenkorrels gestrooid... oeps.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:55

Afbeelding
Vanavond zijn alle tegels naar de tuin gesjouwd, volgende week worden de opsluitbanden geplaatst en volgende week zaterdag worden de tegels gelegd! Ben heeeeeel benieuwd :)
Die lichte vlekken op de tegels zijn trouwens van het op elkaar liggen, dat trekt nog weg :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:26

Morganlefay schreef:
Mijn clematis Snowbells heeft toch de (barre)winter overleefd. Dacht eerst dat ie echt helemaal naar de vaantjes was.Tot mijn grote verbazing zie ik sinds gisteren groene punten. en nu maar duimen dat de slakken er vanaf blijven. Ja ik heb slakkenkorrels gestrooid... oeps.

goed om te horen! Wil die ook echt heel graag, ooit, later.... :)

@laura, graag! Dan weet ik een beetje hoe en wat ik moet snoeien morgen :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:14

Urielle schreef:
Oke, wij hebben niet eens een mestplaat, we hebben het gewoon ergens op het erf gedumpt :o En alles wat weg is, is mooi. We kunnen het bij een tuinder brengen maar dan moet het droog weer zijn, want we moeten daar over gras en de Volvo blijft hangen als het nat is en de tuinder wil het gras heel houden :P Dus zodra het droog is gooien we de trailer vol mest en rijden we het weg. Ze eten hier ook stro hoor, maar ik heb geen last van te dikke paarden, integendeel, dus van mij mogen ze lekker doen. :P
Zelfs de loonwerkers kwamen geen mest halen, alleen drijfmest maar dat gaat met paarden een beetje lastig hahaha.

Bij ons komt een loonwerker het halen! En ik heb in de landleven gelezen dat mest met houtkrullen net zo goed is voor je tuin als stromest. ;) Dus volgend jaar.... :D

Mbt blauwe orchidee deel ik de mening van Manzano. Ik had een gele venusschoen. Zoo mooi! En dat was de originele kleur. Helaas heeft ons huis hem de das om gedaan.

Carri mooie tuin, voor zo ver ik kan zien. Jammer idd, dat het zo'n kleine foto is.

Nicolletje: Ik zou voor de hondsdraf gaan hoor. Ik vond de zenegroen nogal woekeren. Hondsdraf doet dat niet zo erg.
Haha, mbt bijlezen: er komen hier vaak zo veel leuke ideeën langs, dat ik ze toch graag gelezen wil hebben. ;)

Tjee, Destino! Da's makkelijk. Als ik niet zou bijlezen, zou ik deze site zijn misgelopen. Da's makkelijk. Even een A4 naar de winkel en zij maken een mooi bordertje met prijsopgaaf! Luxe.

Rientje: Die kleur verkopen ze ook bij de clematis of bosrank. Die combi kom ik hier heel veel tegen. Een erg mooi gezicht.

Michelle: Ik heb hier een vlinderplant van tig jaar oud langs het huis staan. Die had ik vorig jaar begin maart, toen we het huis kochten, natuurlijk nog niet gezien, maar dat was een heel welkome verrassing. Een plaatje. Zo'n plant wilde ik altijd al hebben! En nu kregen we hem kado bij ons huis. Als we het huis gaan slopen, zal ik de sloper er op wijzen dat die er echt moet blijven staan. Ik ben heel benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen als hij niet meer tegen de muur aan staat maar helemaal vrij.

Wouw! Die Sering op stam! Wat een beauty. Wat zijn daar de eisen voor? Hoe staan ze het best? Zonnig? of juist niet?

Urielle: Pfoeh! Een eik van 2 jaar oud. Volgens mij maak jij die in volle glorie niet meer mee?? Wat een geduld! Ik zoek nog een walnotenboom... Ook al zo'n langzame, dure boom.

Anja: Mooie tuin!

Manzano: Gras, er makkelijk uit te slopen? Ik heb hier een bejaarde grasmat liggen, daar krijg ik mijn schep nog niet fatsoenlijk in. Allemaal wortels! Daar werd ik ook niet blij van. ;) Ik vind stenen sjouwen ook altijd een heel gesjouw. Maakt me niet uit wat voor stenen het zijn. Na een dag sjouwen, kun je mij afdragen hoor. Dat zijn dingen die ik na 3 zwangerschappen helaas echt niet meer kan. Respect voor het verzette werk!

Bier werkt tegen slakken ja. Wij hebben kikkers, die zijn ook dol op slakken! En egels hebben ook slakken op het menu...

Maartjuh: Mieren hebben een hekel aan de lucht van goudsbloemen. :j En Afrikaantjes volgens mij werken die ook. Verder gebruikten wij altijd mierenlokdozen. Maar ze kunnen ellendig zijn idd.

Laurabram, die tip van de maizena kende ik nog niet. Ik heb momenteel geen mierenplaag, maar die zal ik eens onthouden.
En veldmuizen in de keuken, da's minder. Zit er geen goede muizenvanger in de kennissenkring? Een goeie kat of een slimme Teckel of Jack? Die hebben ze meestal zo te pakken! Hier strooit de buurman iets tegen de muizen, waar ie de hele straat aan muizen mee uitroeit. We hebben ze in maanden niet meer gehad. Gisteren zagen we er toevallig voor het eerst weer één in de stal.
In een pot kan je mss nog eischaal leggen? Een slak komt daar ook niet overheen...

Mootje: Ik had er nog nooit van gehoord, de orchideeënhoeve, maar op de site ziet het er heel erg mooi uit!

Marokkaanse munt mag bij mij woekeren hoor! Heb ik er lekker veel thee van. ;) Momenteel heb ik een woekerend zevenblad. Geen idee hoe ik daar ooit vanaf ga komen.

Urielle: Waar heb je de puinbak besteld? Mss komt mijn lief hem dan wel leveren, die werkt bij zo'n bedrijf...

Avaluna: Ik zou geen lavendel om de bak willen. Er komen behoorlijk wat insekten op af. En in de paardenbak heb ik die liever niet te veel. Hortensia's zou mooi zijn. En wat dacht je van een azalea of een camelia? Die staan er ook heel mooi in.

Laurabram: Ow, gaat dat bij jou ook al zo? In de vakantie lopen ze hier ook lang in pyama! Zelf doe ik dat meestal niet, omdat ik de paarden altijd zo vroeg mogelijk buiten wil zetten. :+

Morgan: Da's goed nieuws! De snowball doet het nog! *\o/*

Hier vandaag flink geschoffeld. Ik had de schrik van mijn leven. Ben als de dood voor kikkers en padden en hoppa, springt er net zo'n beest voor je schoffel weg! Zoontjelief ging meteen weg. Hij ging wat anders doen op een plek waar geen kikkers zitten. :+ Bij mij zit enorm veel zevenblad in de tuin. Echt balen! Dat groeit nog sneller dan je er tegenop kan schoffelen. Echt heel secuur doe ik dat nu ook nog niet. Als de sla en de brocolli maar licht krijgen, maar het moet er tzt wel graag uit, als ik de tuin ga herinrichten. 8-) Iemand tips hoe je daar van af komt?

Die springbell! Wouw, wat een plaatje!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:37

idefix4 schreef:
Nicolletje: Ik zou voor de hondsdraf gaan hoor. Ik vond de zenegroen nogal woekeren. Hondsdraf doet dat niet zo erg.

Die zit gewoon gratis hier onder de brandnetels :Y) :D
Hoe krijg ik die nou in een bakje? :))

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:40

@idefix, heb wel n foto van n grote vlinderstruik? Van mn tante, op n berg/fjordhelling in Noorwegen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:21

Ha, jaah! Daar kan ik niet aan tippen denk ik! Maar deze is ook erg mooi hoor. ;) Gewoon in NL. Maar die foto zie ik graag!

Nicolletje: Persoonlijk vind ik hondsdraf mooier dan zenegroen. En idd, ik struikel er hier ook zowat over! Maar die gaat bij mij dus ook echt niet op de schoffel. Ik zal morgen ook een foto maken. Ik heb hier nog een onkruidje staan, wat ik ook al koester. Zoo mooi! Geen idee wat of het is. Het is heel rozerood met een heel apart blaadje. Echt prachtig.

En uhm, brandnetel er met goeie handschoenen uithalen en dan plantje in het potje? Hier waren de paarden blij met mijn schoffelwerk. Ze hebben het lekker op staan smikkelen. Ik heb het onkruid op de mesthoop gegooid, in de hoop dat het niet meer terugkomt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:37

Hier vandaag flink geschoffeld. Ik had de schrik van mijn leven. Ben als de dood voor kikkers en padden en hoppa, springt er net zo'n beest voor je schoffel weg! Zoontjelief ging meteen weg. Hij ging wat anders doen op een plek waar geen kikkers zitten. :+ Bij mij zit enorm veel zevenblad in de tuin. Echt balen! Dat groeit nog sneller dan je er tegenop kan schoffelen. Echt heel secuur doe ik dat nu ook nog niet. Als de sla en de brocolli maar licht krijgen, maar het moet er tzt wel graag uit, als ik de tuin ga herinrichten. 8-) Iemand tips hoe je daar van af komt?
@Idefix4
Als je het zevenblad bedoeld. Tja, uitputten door elke keer de uitlopers te verwijderen.Geldt ook voor het welbekende pispotje=haagwinde. Of anders wat erg rigoreus is, de fik erin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-12 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt