We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:34

Zonde ja, een auto als statussymbool. Wij noemen dat altijd de kleine-piemel-auto's :') Maar slim als je het zo kan regelen dat jij de zuinige auto kan overnemen en toch een trekauto achter de hand hebt!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:37

Mijn man heeft een dikke baan, maar hoeft daarvoor weinig de weg op en we wonen daarbij op 5 minuten fietssen het bedrijf.

Ze hebben daar als oplossing dat er een aantal auto's voor de deur staan en dat ze die kunnen pakken wanneer nodig. Ze hebben wel allemaal een fiets uit mogen zoeken.

Nu gaat mijn man eigenlijk altijd te voet en neemt dan de hond mee, en ga ik met zijn elektrische fiets van 5k naar het werk haha.

Zelf hebben er een middenklasser staan voor oa het trekken van de trailer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:40

Ach, ieder zijn hobby toch? Ik ben ook dol op auto’s. Heeft niets met statussymbool te maken, maar ik ruil ook graag ieder jaar mijn auto in. Financieel niet handig maar ik kan zo genieten van een auto. :+ Dat je iedere keer vol plezier er weer instapt. Nu heb ik mijn auto al 2 jaar en het begint alweer te kriebelen. Het vervelende is wel dat als je eenmaal bepaalde luxe gewend bent, het niet makkelijk is om terug te gaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:42

Wij hebben wel 2 dikke bakken staan, allebei zakelijk, allebei ouder dan 15. Eentje wordt alleen zakelijk gereden, de ander staat op grijs kenteken en wordt ook prive gereden. Youngtimer regeling, dan betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde. In de praktijk betalen we bijna net zoveel bijtelling over de dikke bak als over de 4% bijtelling elektrische auto.

We kunnen echt alles met die op grijs kenteken behalve passagiers meenemen. 3500 kilo trekken (handig met vrachtjes compost halen bijv), door de modder, ruw terrein etc.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:39

8nnemiek schreef:
Zonde ja, een auto als statussymbool. Wij noemen dat altijd de kleine-piemel-auto's :') Maar slim als je het zo kan regelen dat jij de zuinige auto kan overnemen en toch een trekauto achter de hand hebt!

Daar plaag ik hem nu ook mee, jij hebt toch geen grote auto nodig, jij hebt toch geen kleine ... }> .

Als je echt een autoliefhebber bent is het zeker geen probleem, maar dat is hij niet, is echt puur voor vervoer. Hij is een fietsenliefhebber met 3 dure fietsen in de schuur, en probeert mij zo ver te krijgen mijn fiets weg te doen zodat er nog een 4de in de schuur past :') . Maar daar klaar ik verder niet over, mijn dure hobby kost jaarlijks een stuk meer dan die fietsen, die vreten niks en hoeven ook niet naar de dierenarts :Y) .

Ik heb een eigen bedrijf dus overweeg ook misschien zakelijk een auto te kopen. Maar mijn huidige auto is zo goedkoop en betrouwbaar dat ik die liever nog niet weg doe, betaal dan meer aan bijtelling dan ik nu aan kosten heb. Youngtimer is wel interessant, maar die regeling gaat er volgens mij uit.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:39

Vraagje mijn moeder heeft een kleine erfenis gehad en wilt nu mogelijk een X bedrag bij Meesman beleggen. Echter geeft Meesman aan dat je er de eerste 10 jaar niet aan mag/kunt komen. Op de site staat echter dat je het altijd kunt op nemen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:55

Zover ik weet mag je het bij meesman index beleggen altijd eraf halen. Ze geven alleen aan dat het alleen zin heeft als je het minimaal 10 jaar laat staan. Indexbeleggen doe je voor de lange termijn.
Dus als ze nu al de intentie heeft om het binnen 10 jaar te gebruiken zou ik het niet doen. Als het meer om het idee gaat dan is het een optie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:02

Ach, ik heb ook een relatief 'dikke' auto. Maar het is geen BMW/Audi/Hummer/ietsandersmega. Wel een auto met behoorlijk veel opties. Betaal je ook voor. Auto heb ik nu 3 jaar en moet ook nog 3 jaar mee. Dus in dat opzicht :+ (auto is dan 10 jaar)

Ik heb nog niet persee bespaard, maar mijn levering van een kast is uitgesteld met dik een maand. Nu toch maar besloten dat ik de order ga cancellen (was niet de eerste keer). Punt is: Ik heb akkoord op de helft van de bestelling, rest nog niet. En hij moest wel al betaalt worden destijds. Dus hopelijk niet 450 euro foetsie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:09

Ik heb sinds kort een BMW 5 serie, gaat eigenlijk nergens over :o maar rijd hem zakelijk onder de youngtimerregeling en kan daardoor relatief goedkoop zo'n auto rijden. En ik ben onwijs blij met die auto :D Tanken is niet grappig, maar ach, daar gaat de BTW nog af en daarna nog de helft aan belasting, dus dan doet het alweer iets minder pijn :') Heb nu trouwens een opdracht waarbij ik 45 cent per kilometer krijg, dus dat scheelt weer :D

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:25

Hier een hyundai i10 van 9 jaar oud. Ben per maand ongeveer 180 euro kwijt zonder tanken en afschrijving. Voelt voor mij als heel veel geld. Scheelt wel dat een volle tank niet zoveel kost en ik er ook niet heel veel mee rij. Toch voelt het al als veel geld.

Op den duur wil ik graag een auto met cruise control en eentje die wat sneller optrekt. Maar verder is 'ie helemaal prima.

Vraagje, voor hoeveel doen jullie booschappen per maand en voor hoeveel personen? Wij zijn met zijn tweeën. Ik heb pas even gekeken en het lijkt erop dat we tussen de 250 en 300 euro per maand uitgeven aan alle boodschappen (excl benzine). Dat ligt veel lager dan nibud aangeeft, maar wij doen hier niet presé heel erg ons best voor... misschien heb ik niet goed geteld, dus kk wil het komende tijd een beetje in de gaten houden. Vind het nu bijna een sport om er nog minder van te maken.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:01

Wij doen voor 150 tot 200€ per maand aan boodschappen met z’n tweetjes, ik maar er wel Altijd een sport van. Basis haal ik bij de Lidl en bij AH vlees of specifieke dingen als bepaalde A merk dingen en deze zitten bijna altijd in mijn bonus box ik heb ook ah premium en met airmiles heb ik dan ook weer extra korting op boodschappen. Ohja in die boodschappen zit 1x per week snackbar haha :D

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:03

secricible schreef:
Zover ik weet mag je het bij meesman index beleggen altijd eraf halen. Ze geven alleen aan dat het alleen zin heeft als je het minimaal 10 jaar laat staan. Indexbeleggen doe je voor de lange termijn.
Dus als ze nu al de intentie heeft om het binnen 10 jaar te gebruiken zou ik het niet doen. Als het meer om het idee gaat dan is het een optie.

Ja ze vind het niet erg om voor de langer termijn te beleggen en wilt ook maandelijks dan nog extra inleggen maar het is meer “in het geval dat”… ze er wel bijkan. Maar als dat zou kunnen is het geen probleem :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 17:04

Ik heb een budget ingesteld van 125 euro per week en ik kom uit met ongeveer 100 incl voer voor 3 katjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:39

J30d schreef:
secricible schreef:

Ja ze vind het niet erg om voor de langer termijn te beleggen en wilt ook maandelijks dan nog extra inleggen maar het is meer “in het geval dat”… ze er wel bijkan. Maar als dat zou kunnen is het geen probleem :o

Snap ik en zou ik ook hebben. Maar dat kan gewoon

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:27

snuffie123 schreef:
Vraagje, voor hoeveel doen jullie booschappen per maand en voor hoeveel personen? Wij zijn met zijn tweeën. Ik heb pas even gekeken en het lijkt erop dat we tussen de 250 en 300 euro per maand uitgeven aan alle boodschappen (excl benzine). Dat ligt veel lager dan nibud aangeeft, maar wij doen hier niet presé heel erg ons best voor... misschien heb ik niet goed geteld, dus kk wil het komende tijd een beetje in de gaten houden. Vind het nu bijna een sport om er nog minder van te maken.

Wij hebben met 2 personen een budget van 300 euro per maand en hebben iedere maand over, ook zonder het idee te hebben hier heel erg ons best voor te doen. Ik let wel op de aanbiedingen, maar als we zin hebben in bijvoorbeeld zalm dan koop ik dat ook gewoon. Ik vind het ook leuk om onder het budget te blijven, dus misschien maakt dat ook uit in het gevoel hebben van er niet heel erg m'n best voor doen. Wellicht dat het voor iemand anders wel voelt als heel erg hun best ervoor doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:33

Ik tel 450 voor mezelf met 2 jonge kinderen. Ik maak iedere week 100e over voor ik boodschappen doe en wat overblijft is voor leuke dingen die week. Ik blijf er ook ruim over, ik denk dst het werkelijke bedrag tussen de 250 en 350 ligt per maand.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 08:53

Wij zitten met twee personen over het afgelopen jaar gemiddeld op €222 per maand, dus zo'n €50 per maand.
Dat is niet helemaal eerlijk, want ik heb afgelopen najaar voor honderden euro's aan voorraad gekocht waar ik maanden van kan eten, dus de gemiddelde uitgaven zullen komend jaar weer wat omlaag gaan.
Normaal zaten we rond de 35 tot 40 euro per week de afgelopen jaren.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:15

snuffie123 schreef:

Wij hebben een budget van €400 per maand voor 2 personen voor boodschappen. Daarvan gaat daadwerkelijk €250 naar boodschappen denk ik. We zijn net verhuisd dus we betalen geregeld met dezelfde pas ook dingen voor het huis, zoals nieuwe plantjes en de bouwmarkt.
We kopen geregeld overblijvers van de AH en we letten echt op aanbiedingen (en of het goede aanbiedingen zijn).

Edit: dit is excl. benzine. Daar betaal ik niets aan mee.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:19

Wij hebben €500 voor 2 volwassenen en een kindje van 1, maar daar hebben we ook 20% extra steeds van koopzegels en uit eten bijvoorbeeld gaat daar ook van.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:23

Ik denk dat ik gemiddeld aan een 100 euro per week kom voor 2 personen. Probeer rond de 80 euro te blijven bij mijn weekboodschappen in de supermarkt. Maar er zijn dingen die ik bij de Sligro koop (bijvoorbeeld koffie, wat vlees, kroketten), ga daar ongeveer iedere 3 maanden naar toe. En om de week ga ik naar de weekmarkt en haal ik groentes en frietaardappelen, dan ben ik 10 euro kwijt.
Maar, wij koken ook echt uitgebreid 6 dagen in de week (meestal aardappels, vlees, groente en soep) en de 7de dag hebben we friet die we ook zelf snijden en bakken.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:30

Ik zie dat ik echt nog kan besparen op boodschappen haha. Stiekem wist ik dat ook wel hoor. Misschien toch maar eens induiken.

Wat voor dingen eten jullie graag die weinig kosten?

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:43

@Neonlight misschien een stomme vraag, maar haal je dan op de markt groentes voor twee weken? Zo ja, hoe hou je die zolang goed? :)

@Sannens goede vraag! Ben benieuwd wat andere mensen antwoorden, dat geeft misschien ook weer inspiratie voor bij ons.

Een aantal recepten die wij regelmatig maken en die (denk ik) niet heel veel kosten. Kanttekening daarbij is dat ik nooit kant en klare zakjes koop voor schoongemaakte/geschilde groente/geraspte kaas (afgezien van spruitjes, die vind ik echt stom om schoon te maken :+) en vaak ingrediënten al in huis heb. Aardappels koop ik altijd een grote zak in de aanbieding bijvoorbeeld en rookworst was een tijdje geleden in de aanbieding bij de Lidl, die heb ik dus een lading ingeslagen want het was toch stamppotseizoen. En een tijdje geleden waren er twee 1000 gram bakken gehakt bij de Lidl in de 30%, die heb ik meegenomen en in porties in de vriezer gedaan.
En mocht een recept voor ons als avondeten niet voldoende zijn (zijn beide best grote eters), dan voeg ik altijd extra groente toe en in principe geen extra vlees/aardappels/rijst oid.
https://www.leukerecepten.nl/stamppot-o ... ppot-tips/
https://brendakookt.nl/recepten/boerenk ... n-rode-ui/
https://www.lekkerensimpel.com/shakshuka-plaattaart/
https://www.keukenliefde.nl/romige-prei ... n-beenham/
https://www.lekkerensimpel.com/tomatenr ... t-de-oven/
https://www.lekkerensimpel.com/rosti-ov ... rziebonen/

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:19

Ik geef ongeveer €45-50 uit per week, voor mij en mijn 3 katers.
Daarbij maak ik er tegenwoordig maar een sport van om zoveel mogelijk gebruik te maken van goede aanbiedingen, dus spit ik op vrijdag alle folders uit en maak een lijstje. Vervolgens loop ik de week erop 3-4 supermarkten af :P
Ik heb 2 kleine winkelcentra in de buurt, op loopafstand en met verschillende grote supermarkten: AH en Aldi, en Dirk en Lidl, plus nog een Poolse en 2 Turkse. Dirk is voor basisdingen veruit favoriet, daar bespaar ik echt veel.

@Sannens: ik eet voornamelijk koolhydraatbeperkt, dus veel groenten. Tussen Dirk, AH en soms Jumbo heb ik best veel keus in diepvriesgroenten, die goedkoper (en gemakkelijker) zijn dan vers.
Alleen spaghetti geef ik niet op :9 dus ik maak elke maand een grote pan waar ik verschillende dagen mee toe kan.
Verder maak ik graag ovenschotels of frittata: met knolselderij of koolraap in plaats van aardappelen, en (diepvries) spinazie of broccoli of spruitjes. Betaalbare kip van de Turkse slagerij of anders rookworst, of gehakt of speklapjes uit een aanbieding. Ik let altijd op van die -30% stickers, vooral bij groenten en vlees - dat gaat dan thuis meteen het vriesvak in.
Ik probeer zoveel mogelijk in te vriezen, en koop daarnaast alleen wat ook echt op gaat in m'n eentje - ik hoef gelukkig nooit eten weg te gooien omdat het niet goed meer is.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:44

Wat leuk om te lezen! Ons budget zou dus zelfs nog omlaag kunnen als ik dat zo lees.

Ik vind vooral het avondeten lastig. Zeker als je een beetje gevarieerd wil eten. Ik eet daarnaast vegetarisch. De vleesvervangers zijn vaak toch best duur, dus ik probeer dat met korting te kopen of inderdaad de kortingsstickers. Tofu is goed geprijst en probeer ik sinds kort ook, maar tot nu toe nog niet zo'n succes qua smaak.
Ik kan ook niet goed tegen zuivel, en vind de meeste vervangers niet lekker smaken. Enige die ik wel echt lekker vind is van Alpro Soya, wat dus ook gelijk erg duur is. Voordeel is wel dat je ze lang kan bewaren, dus koop ik groot in als ze in de aanbieding zijn. Pas voor een half jaar ingekocht met actie 1 + 1 gratis.

Wij kopen de laatste tijd veel verspaketten. Bij de plus 2 voor 8 euro (ik heb ze ergens anders nog niet goedkoper gevonden). Zijn allemaal lekker en ik vind het vrij weinig geld. Wij hebben vaak nog wel wat restjes over. Die vriezen we in of zetten het in de koelkast. En dan doen we een kliekjesdag of we eten het de voldende dag voor lunch.

Macaroni is ook altijd goedkoop (en makkelijk te maken). Wij kopen een pot saus voor 1,35 en een zak groente voor 1,79 en je hebt voor een paar euro een maaltijd.

Brood haal ik via overblijvers van de AH of via to good to go. Dat vries ik vervolgens in.

Wat ik zelf erg fijn vind, is de prijs per kg die vaak wordt vermeld. Dan kan je prijzen pas echt goed vergelijken en zie je dat voordeelverpakkingen vaak helemaal niet zo voordelig zijn bijvoorbeeld.

ZolalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:55

snuffie123 schreef:
Wat ik zelf erg fijn vind, is de prijs per kg die vaak wordt vermeld. Dan kan je prijzen pas echt goed vergelijken en zie je dat voordeelverpakkingen vaak helemaal niet zo voordelig zijn bijvoorbeeld.

Klopt! Ik heb dat intussen ook geleerd, en sta ook rustig minutenlang voor een schap de prijskaartjes te vergelijken :D

En vaak is een aanbieding bij X nog steeds duurder dan de gewone prijs bij Z.. dus ik duik er nooit meteen als een dolle op af.