Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:32

loveslimpie schreef:
Ik zou bijna langskomen :Y)

Ik moet nog even bedenken wat ik ga maken, maar pruimen genoeg gekregen van de buurman :j

[ [url=m/u1Ffjw.jpg]Afbeelding[/url] ]

hier ook genoeg pruimen dit jaar. Deel gaat in de jam, een deel op siroop gezet en pruimengebak gemaakt (https://www.chefkoch.de/rezepte/1771891 ... ttern.html). En de meest nette pruimen om zo op te eten. <3

Marcella

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:44

Heb 9 liter pruimen sap in totaal dit jaar.

Vind het lastig. Ik zou in fles doen en gewoon 90 graden op 30 minuten wecken.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:08

Hoi!
Heb jullie interessante topic helemaal doorgelezen... pff en ik lees niet zo snel := maar meld mij ook even.

Ik ben Anna en woon samen met ChantalAM in de Vogezen, Frankrijk.
Ik ben aan het experimenteren a la permacultuur in een moestuin. We hebben een voedselbos op onze grond wat nog wel wat aandacht nodig heeft. Erg veel achterstallig onderhoud, heel veel brandnetels en geel nagelkruid |o en bomen die al jaren niet gesnoeid zijn. Appelbomen, een moerbei, verschillende walnoten, hazelaars, vijgen een kweepeer en talloze meidoorns zijn we zoal tegengekomen. Maar ook veel zwarte Els, verschillende soorten wilgen en waarschijnlijk ben ik er nog wel een paar vergeten :j
Tussen bos en weide, voor de pony's, loopt nog een schattig beekje dat tot nu toe altijd stroomt _/-\o_

Onze boerderij heeft alleen stroom van energiebedrijf. Water gebruiken we uit de beek of regenwater. Nu nog drinkwater uit de winkel maar hopen ooit een eigen bron te slaan. We hebben een zaagseltoilet en douchen in een buitendouche met water uit de beek. sWinters binnen met water verwarmd op de kachel.

Het moestuinen is best nog experimenteel, weet niet precies welke rassen we hebben maar ik vind het vooral mooi te zien als de planten groeien en zich ontwikkelen.
Ik hoop in dit topic veel te leren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 18:18

Welkom Mytgard.

Geweldige post. Heb je foto's (zegt altijd zoveel meer). Het klinkt heel erg leuk. Een put laten slaan is natuurlijk goed mogelijk en zou ik als prioriteit hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:29

Welkom Mytgard! Waar in de Vogezen zit je ongeveer? Mag ik een keer langskomen als we daar op onderzoek zijn naar ons mogelijk toekomstige huis? :P

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:10

pien_2010 schreef:
Welkom Mytgard.

Geweldige post. Heb je foto's (zegt altijd zoveel meer). Het klinkt heel erg leuk. Een put laten slaan is natuurlijk goed mogelijk en zou ik als prioriteit hebben.

Ik zal binnenkort eens wat plaatjes schieten *-:)

Bij ons was het dak prioriteit dus daar hebben we een aannemer op gezet... is nu bijna klaar *\o/*

Prairy schreef:
Welkom Mytgard! Waar in de Vogezen zit je ongeveer? Mag ik een keer langskomen als we daar op onderzoek zijn naar ons mogelijk toekomstige huis? :P

Ja hoor :) bezoek is altijd leuk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:28

Waarom gebruiken jullie geen water uit de beek ipv een put te laten slaan? Is er niet op jullie grond al een bron aanwezig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 07:08

Mijn pompoenen geven toch nog even gas.
Afbeelding

Inmiddels begrijp ik denk ik waarom alles zo traag is. We hebben maar zo‘n 40 cm leemachtige grond, daaronder komt meteen zandsteen of steen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 10:54

Gas erop Sizzle. Fijn!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:28

Mooi sizzle! Hier ook de eerste pompoenen aan de planten.
En...
Afbeelding
De eerste broccoli! Ik heb er nog 2 gespot, dus ik ben erg blij. Ik was bang dat ik alleen Boerenkool zou hebben en de rest alleen blad zou aanmaken, maar dat is dus gelukkig niet zo. Ook de eerste spruiten zijn in aantocht. Eens kijken of ik die wel kan hebben, uit de winkel helaas niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:50

Ik heb inmiddels geleerd dat je ook lekkere dingen kunt maken met het blad van de bloemkool. Aangezien ik die plant heb laten staan begin dit jaar (voor de vlinders) is hij inmiddels enorm.
Daar ga ik dan maar mee experimenteren binnenkort :)
Idem voor mijn uitgelopen 1 jarige brokkoli plant

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:36

Klinkt goed, ik zal daar eens naar kijken. Ik weet alleen niet welke koolplant welke is, alles staat door elkaar :')

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:31

Ohhh..Wat hebben jullie allemaal weer een fijne opbrengst en lekkere recepten!
Mijn wilde bloemen zijn inmiddels uitgebloeid en ik heb lekker zen zaadjes uit de zaaddoosjes zitten pulken.
Mijn aardappelen in de zak blijven groeien, ik blijf er maar grond opgooien en als dat niet meer gaat laat ik de plant verwelken (toch?) en kijk ik wat de opbrengst is. Die zal ik hier delen. Plan is om ook in de winter aardappels te kweken in de garage in een zak. Wordt vervolgd.
Ook hier klein kaasjeskruid, heel leuk! Plant was dood, dacht ik. Twee jaar geleden gekocht en ik hield haar niet in leven. Blijken er nu toch een paar zaden van te zijn ontkiemd.
Ook zag ik een plant opkomen die ik weg wilde maaien maar toch even opgezocht heb.
Blijkt avondkoekoeksbloem te zijn. Prachtig en mag blijven staan dus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 08:39

Wat grappig Balance aardappelen poten in een zak. Ik heb het gegoogled want wist niet dat het bestond. Leuke bijdrage.

Avond koekoek bloem ook gegoogled. Leuk!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:36

Je kunt het zelfs in de winter doen in je huis Pien. Ook een eye opener voor mij. Ga ik dit jaar eens proberen met de aardappelen.
Jullie hebben mij geïnspireerd. Een heel fijne bijkomstigheid is dat ik nu iets heb gevonden om te delen met mijn dochter, een gemeenschappelijke interesse die we hard nodig hadden.

Afbeelding
Kleine avondkoekoeksbloem

Afbeelding
Klein kaasjeskruid

Afbeelding
Aardappelen in groeizak

Ik heb toch maar een paar wormen in de zak gedaan om de grond los te houden. In een andere zak heb ik alleen grond, wormen en steeds een klein beetje keuken afval gedaan. Kijken of ik zo kan leren composteren met wormen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:01

Wat fijn dat het die functie voor jullie kan vervullen balance.

Mytgard, het hele topic gelezen. Knap!

De naaktslakken blijven hier helaas in grote getale aanwezig en het meeste van mijn oogst opeten. Maar zo nu en dan oogst ik iets en de tuin ontwikkeld zich ook nog steeds dus ik ben niet al te teneergeslagen. Zo slaat mijn kleine moerbei eindelijk aan! Hopelijk heeft die nu de groei te pakken.

En het lijkt er op dat de vijg nu ook voor het eerst rijpe vruchten gaat geven. :D

Ondanks al het slakken geweld hebben we dit jaar een heel aantal verschillende rassen pompoenen die het gered hebben. Ik hoop nu dus vooral op een lang vorstvrij seizoen zodat zo veel mogelijk pompoenen gaan rijpen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:19

Hé allemaal,
Nou, ik ben begonnen hoor met mijn tuin omgooien. Het gaat niet heel hard want m'n tuin is nogal verwaarloosd en de groene container wordt maar eens in de 2 weken geleegd :+ . Helaas is t spul wat ik niet kan hergebruiken zoals klimop en conifeer.
Ik heb inmiddels 2 zaaibedden gemaakt, onderop takken in stukjes, daarop karton, daarop compost en daarop stro. Het plan was om dit de winter te laten liggen en dan van het voorjaar opnieuw (indien nodig karton en takjes) compost en stro.
Echter las ik dat je tot oktober ook nog een groenbemester kan zaaien zoals mosterd. Ik neem aan dat dit niet onder het stro moet? Dus zaaien en dan het stro helemaal weglaten?
Ik heb ook een kleine tijdelijke compostbak gemaakt met oude stenen. De compostbak moet op de plek vd hibiscus en die moet dan weer op de plek van de tijdelijke compostbak. Ook heb ik wat boompjes die ik weg heb gegeven. Maar tis nog te vroeg om bomen te gaan verplaatsen, dus ook dat laat nog even op zich wachten.
Al met al superleuk om mee bezig te zijn alvast :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:26

Voor zaaien moet je inderdaad wel het stro even aan de kant schuiven :j

Leuk project!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 07:53

Klinkt heel goed en voor nu als voldoende.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:47

Leuk dat je al zo blij wordt van dit stadium Humpiedumpie.

Ik zou het leuk vinden om hier af en toe een vraag te stellen die te maken heeft met de ontwerp principes. Zodat we van elkaar kunnen leren en inspiratie op kunnen doen. Wat vinden jullie daarvan? Want dan maak ik daar vanmiddag een eerste post voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 09:57

Godfried Bomans zei ooit: " wie een principe nodig heeft om goed van kwaad te onderscheiden is eigenlijk een schelm". Dat plopt onmiddellijk bij mij naar boven := _O-

Ik weet dus niet waar het over gaat dus ik wacht het af. Principes in de vorm van ideeën, in vrijheid voor de ander besproken, vind ik altijd leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:58

Ik zou het ook zeer interessant vinden als net beginnend permaculturer :+ .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:24

Ik heb voor de huidige droge week een aantal planten die sowieso klaar zijn voor dit jaar (rhabarber, bepaalde bodembedekkers, kruiden) teruggesnoeid en het snoeisel om de wat droogte gevoeligere of jonge planten gelegd. Ik heb het idee dat dit een goed effect heeft want ik heb nog weinig hangende blaadjes ondanks de warmte.
Vorig jaar heb ik nog wel overal mulch snippers neergegooid in de herfst maar dit keer wil ik voornamelijk snoei van niet zaaddragende planten daarvoor gebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 11:53

Malenka schreef:
Leuk dat je al zo blij wordt van dit stadium Humpiedumpie.

Ik zou het leuk vinden om hier af en toe een vraag te stellen die te maken heeft met de ontwerp principes. Zodat we van elkaar kunnen leren en inspiratie op kunnen doen. Wat vinden jullie daarvan? Want dan maak ik daar vanmiddag een eerste post voor.

Ik vind dat wel interessant.

Ik heb 20 oktober een workshop dag van syntropic agroforestry (een methode om een voedselbos aan te leggen), is daar ook interesse in?

We gaan dit jaar ons voedselbos met ongeveer 1000m2 uitbreiden en ik wil deze methode daar (deels) voor gebruiken.

Pien, ontwerp principes hebben betrekking op hoe je je ontwerp maakt, rekening houdend met structuren, infrastructuur, zon, omgeving. Meer een soort handvaten dan regels. Al zijn sommige permies het daar niet zo mee eens :+
Laatst bijgewerkt door Prairy op 07-09-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 11:54

Leuk Prairy!!