Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:56

@faelynn: "Het modaal inkomen is het inkomen dat het meest voorkomt in Nederland. Niet te verwarren met het gemiddelde inkomen, dat je berekent door alle inkomens in Nederland bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal Nederlanders. Over het algemeen ligt het gemiddelde hoger dan het modaal."

Dat is 2816 excl of 3042 incl vakantiegeld (2020) per maand.

Het gemiddelde inkomen (dus de rijksten meegenomen in het gemiddelde) ligt hoger.

Er zijn in NL enorme inkomensverschillen per branche en opleidingsniveau. Helaas zijn de meeste mensen die met een mbo diploma in loondienst werken degenen die onder dat gemiddelde zitten, zeker als je in een niet zo fijne cao zit of zonder cao werkt.

Maar ja, modaal is dus wel flink hoger dan jouw inkomen, snap dat dat even slikken is... Maar vergeet ook niet dat hoe lager de leeftijd, hoe lager het gemiddelde inkomen is. Hoe dichter bij het pensioen, hoe hoger het gemiddelde inkomen. Er zit groei in meestal.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:06

Fealynn, tenzij je jonger bent dan 21 is het wel echt een laag inkomen voor je opleiding en werkervaring. €1700 is namelijk ongeveer minimumloon, dus veel lager kan eigenlijk niet.

Modaal inkomen is overigens niet het gemiddelde inkomen, maar het inkomen dat het meeste voorkomt in Nederland. Dus wat de doorsnee Nederlander verdient.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:28

Ik bedoel gemiddeld dan inderdaad, maar als dat bedrag nog hoger ligt maakt dat de kloof alleen nog maar groter natuurlijk, en zo'n bedrag lijkt mij ook niet echt weggelegd aan een doorsnee nederlander, Vind het wel bizar veel hoor, maar ze zullen er vast niet om liegen haha.
Weet dat mijn loon onder gemiddeld ligt, al is het verschil wel heel groot, heb er voor nu genoegen mee genomen gezien de dierensector en branche waar ik in zit, daarnaast studeren bied hopelijk meer toekomst, want zou dit zeker niet mijn hele leven willen nee, altijd elk dubbeltje omdraaien. Maar vind plezier in werk ook wel heel belangrijk, ik zou als ik weer als paraveterinair zou gaan werken (waar ook makkelijk werk in te vinden is) nu wel iets meer kunnen verdienen, zeg rond de 1800 bruto op fulltime, alleen die 100 bruto is mij het verschil in werkplezier niet waard. Dat is natuurlijk ook een keuze.

Ben de 21 nog niet ver, maar toch zeker al een paar jaartjes gepasseerd :P

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:33

Op mijn 21e met een master van 5 jaar was mijn startloon 1900 euro bruto. Ook echt geen vetpot. Ik ben wel ergens voor het geld blijven kiezen, al heb ik al mijn jobs wel graag gedaan. Het is idd rot dat sommige sectoren weinig verdienen in vergelijking met andere. En het is ook zo lastig dat je nog zo weinig verdient als je jong bent, wanneer je juist geld nodig hebt. En dat je loon dan piekt op een moment dat veel mensen al een hypotheek afgelost hebben of grotendeels.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:48

@faelynn ik ging na mijn hbo werken voor €1850 euro per vier weken. Na mijn master voor €2200 per maand. Dat lag beide aanzienlijk lager dan het bedrag dat ze ons tijdens de opleiding voorgeschoteld hadden.
En dan ben je op papier zo'n beetje de hoogst opgeleide groep van Nederland. Je kunt maar één ding doen: blijven leren en je opwerken :) :j

Edit: daarmee wil ik niet zeggen dat je moet pushen tot je een master hebt als je daar niet comfortabel bij bent hè. Maar jezelf ontwikkelen, op welke manier dan ook, helpt wel aan groei in je werk :)
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 25-05-21 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:53

Ik ging na mijn mbo werken 19 jaar geleden voor 1600 bruto, dat kwam neer op zo’n 1200 netto.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:01

Mijn zoon van 21 verdient als starter met een mbo (ICT) iets van 2300 bruto

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:04

fokfanaat schreef:
Mijn zoon van 21 verdient als starter met een mbo (ICT) iets van 2300 bruto

Andere tak van sport wel natuurlijk.
In de dieren werken is bijv altijd slecht betaald zo'n beetje. En in de commercie, ict en techniek vaak erg goed betaald. En veel ander werk zit daar een beetje tussenin.
Eerlijk? Nee. Realiteit? Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:12

Het hangt erg af van je diploma (mbo/hbo/wo), maar zeker ook net zoveel van de richting. Mbo ICT verdient een stuk beter vergeleken mbo dierverzorging/paraveterinair. De salarissen in de dierensector zijn eigenlijk gewoon om te huilen.

Ik vind overigens mijn salaris als starter (master) belachelijk. Ik klaag niet hoor, maar met een stuk minder was ik ook tevreden geweest. Zeker na 14 jaar studeren en weinig inkomen hebben, is het best een luxe om zoveel te kunnen sparen. Toen ik afstudeerde had ik nog geen €700 spaargeld :')

Vandaag ook vakantiegeld erbij binnen. Gaat altijd veel belasting af, maar bleef nog een leuk bedrag over *\o/*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:12

Samantha_ schreef:
Ik ging na mijn mbo werken 19 jaar geleden voor 1600 bruto, dat kwam neer op zo’n 1200 netto.

Haha, wat grappig. Dit was ook mijn startsalaris dik 30 jaar geleden. Maar dan in guldens :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:18

Ja sector is ook wel belangrijk.
Een ex van mij had een bijna gelijk salaris als wat ik heb, alleen hij dan 40 uur en 32. En hij was manager, verantwoordelijk voor best veel mensen. Werkte in logistieke sector.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:18

Fitzroy schreef:
Samantha_ schreef:

Haha, wat grappig. Dit was ook mijn startsalaris dik 30 jaar geleden. Maar dan in guldens :+

Haha O dat is wel grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:44

Je hebt sparen, besparen en gewoon gierig zijn. Enige tijd terug is mijn vriend zijn bureaustoel stuk gegaan. Ding is zowat 20 jaar oud, dus heeft zijn tijd wel gediend zeg maar.
Vriend vertikt het echter om een nieuwe te kopen omdat hij verwacht binnenkort weer vaker tot dagelijks naar kantoor te moeten ipv thuis te werken. Dus gebruikt hij een oude zitstoel/armstoel van oma. Je weet wel, zo een houten ding met geborduurde zitting, rugleuning in kruisjessteek.
Niet alleen is dat aardig lager dan zijn bureau zelf, maar de mousse vulling van de kussens is aan het vergaan. Bijgevolg ligt er elke dag een oranje stoflaagje onder de stoel, maar nee, hij hoeft écht geen nieuwe.

Ik wacht op de dag dat hij er een keer doorheen zakt en ik hem na een werkdag vastgekneld terug vind _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:45

Hahahaha wreed :D ik wou dat mijn man af en toe wat meer durfde qua geld. Ik wil graag een nieuw huis kopen maar hij is erg terughoudend en spaart ook echt voor het sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:19

Mijne is ook zo. Wil wel kijken naar een andere woning maar tegelijk ook "we wonen hier toch goed" als argument. En dit koophuis is over een paar jaar ook helemaal afbetaald, als je een nieuw koopt heb je toch weer die lening. Hij zou dit dan namelijk willen verhuren, maar wie weet hoe je het terug krijgt nadien etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:23

Ik ben eigenlijk ook wel zo. Op 9 juni mag op kantoor werken weer, kans is groot dat mijn werkgever die versoepeling ten volle gaat benutten, dus ik zou nu ook niet meer investeren in een dure bureaustoel als het werk de enige reden is waarvoor die stoel zou dienen.
Of ik dan als alternatief op een stoel zou gaan zitten die onder mij aan het ontbinden is, dat is dan weer iets anders. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:26

Het onze is over 4 jaar ook afbetaald. We twijfelen om het eind dit jaar in 1 keer af te lossen. Keer goed uitrekenen of dat financieel voordelig is. Maar goed net mijn man aangesproken en we gaan iig eens richting de bank om te kijken wat realistisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:34

We hebben op de slaapkamer elk een oude eetkamerstoel die nog prima zit maar door slijtage aan de bekleding van de poten niet meer echt toonbaar waren. Heb die al aangeraden maar meneer blijft koppig in die zetel zitten. Zijn probleem :+

Een bureau zonder stoel heeft in mijn ogen ook geen nut? Er gaan nog momenten komen dat hij eens vanuit huis moet werken, al zullen dat geen volle dagen meer zijn. Maar denk dat hij dan evenmin in de woonkamer plaats gaat nemen hoor. En als ik zou starten met bijberoep wil ik toch ook wel een rustig plekje in huis hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 19:24

Geweldig ik heb beeld van vriend ín stoel _O-

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:49

VanHuisUit schreef:
Geweldig ik heb beeld van vriend ín stoel _O-

Tot zijn oksels in de zitting, kont op de grond en twee benen in de lucht.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:16

Ik ben zoals je vriend dus Varekaj, ik ben hier al maanden een stoel aan het kopen, maar stel het uit want .... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:51

Ik hoop voor hem dat hij dan geen jeuk aan zijn billen krijgt }>

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:20

Varekaj schreef:
Ik hoop voor hem dat hij dan geen jeuk aan zijn billen krijgt }>

_O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 21:45

Vandaag prachtige armband gekocht bij de Kringloop om de hoek. Zijn van die vondsten waar je dan erg blij mee kunt zijn *D
Was / ben op zoek naar tuinmeubelen, maar weet ff niet wat, dacht misschien is daar wat te krijgen maar er was niets :+ wilde ook wat potten enzo, stond nu ook niets. Denk dat dat momenteel erg snel gaat...

Moet mijn tuin beter afrasteren want een van mijn honden gaat soms achter katten aan dwars door de tuinen van de buren da's niet handig }> gelukkig heb ik paar van die rasters op de kop getikt, moet alleen nog palen slaan, dan is de buurt veilig. Ik woon in appartement, met aan de 'binnenkant' (is soort vierkant met allemaal appartementen) een gesloten binnentuin, opgedeeld in stukken per appartement zeg maar. Sommige mensen zetten het af, de meesten niet. Dat is wel erg mooi, want je kijkt niet tegen schuttingen aan maar hebt gewoon een soort groene oase. Alleen kattechnisch gezien voor mij dus niet handig :7
Maar heb geen zin er honderden Euro's aan uit te geven...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 22:50

Oja, en geweldig nieuws .... heb mijn 1e opdracht(je) binnen voor mijn eigen praktijk *\%/* (compenseert mooi mijn verlies aan kinderalimentatie).