Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37782
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:45

Electricien is niet gespecialiseerd in meters, dat is liander. Dus ik verwijt de electricien niet dat hij het niet heeft gezien. De inspecteur is hierin gespecialiseerd

ikke

Berichten: 39119
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:45

pipo schreef:
Ik begrijp echt niet waarom de elektricien dit niet gezien heeft. En ik zou willen (als ik jou was) dat je een week wacht bv om dan de meterstand door te geven zodat je een verbruik van 1 week kan gebruiken als indicatie. Wel fijn dat je nu eindelijk wat duidelijkheid heb. Nu nog over de rekening zelf. ;)

Zie mijn vorige bericht. Niet iedereen weet tot in de details hoe dat zegel eruit hoort te zien. Het is namelijk niet aan de installateur om het zegel te plaatsen. Zo'n fraudespecialist ziet ze dagelijks en tekent ze geblindoekt nog correct voor uit........

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:51

Toch zou het handig zijn om (juist ook bij dit soort situaties) niet zo enorm minimaal te zijn in wat ze allemaal proberen. Het uitgangspunt van elke actie was toch 'wegkomen met zo min mogelijk inspanning' in de hoop de verantwoordelijkheid af te kunnen schuiven.

Terwijl als er aan het begin gewoon iemand was opgestaan en had gedacht: ah, hier kloppen duidelijk dingen niet, dat zoeken we eens even snel en grondig uit, het echt in een dagje wel bekeken had kunnen worden.

Bureaucratie in optima forma. Alles wordt opgehakt in minuscule deelverantwoordelijkheidjes en details, met als gevolg dat niemand zich verantwoordelijk voelt en niemand het geheel in ogenschouw neemt. Voor elk deelgebiedje is dat logisch, als totaal is het vooral heel veel verspilling van tijd en energie.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:52

pipo schreef:
Ik begrijp echt niet waarom de elektricien dit niet gezien heeft. En ik zou willen (als ik jou was) dat je een week wacht bv om dan de meterstand door te geven zodat je een verbruik van 1 week kan gebruiken als indicatie. Wel fijn dat je nu eindelijk wat duidelijkheid heb. Nu nog over de rekening zelf. ;)


ze maken een inschatting op gemiddeld verbruik van zo'n soort woning, rekening houdend met de afwijking in de meter (als het goed is gaan ze die zelf nog ijking om de afwijking te bepalen.. of ze gaan aan de lage kant zitten met de inschatting omdat de kosten van de ijking niet echt in verhouding staan met iets meer of iets minder op de gecorrigeerde meter) en de graaddagen.

een weekverbruik zegt niets natuurlijk.. immers ieder weldenkend mens is zo'n weekje even extra zuinig dan.. plus in de zomer verbruik je significant minder dan in de winter.

denk niet dat TS zich echt druk hoeft te maken of het herberekende verbruik nu precies correct is, ietsjes minder, of ietsjes meer.. dat is eigenlijk een beetje lood om oud ijzer en zal meer energie kosten om het tot op de komma uit te zoeken, dan gewoon ervan uit te gaan dat de afdeling facturering hun werk naar behoren doet en niet erop uit is, om het vel over de oren van een klant te halen voor een paar euro.. Oxxio draait toch de komende jaren al verlies op TS, want voor je de kosten van behandeling van een klacht terugverdient hebt op een kleine verbruiker, dan ben je wel een jaartje verder minstens :') (dus daar zit men ook niet te wachten op nog meer telefoontjes of mailtjes van TS om te behandelen in verband met discussies over de hoogte van de nieuwe nota ;) )

Rennie89
Berichten: 37782
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:55

Ik vind het vooral erg van de woningbouw eigenlijk, dat zij zich niet verantwoordelijk voelen voor wat er in het huis gebeurd. Liander begrijp ik nog gedeeltelijk omdat ze zo vaak mensen aan de lijn krijgen die denken dat ze afgetapt worden ofzo omdat ze opeens een hogere rekening hebben of 100kwh erbij is gekomen op jaarbasis. Dan doe je er ook een stuk voorzichtiger mee. Als ik niet die agente had gevonden was het iig niet zo snel opgelost geweest Denk ik. Ik zal die agente van de week ook nog een bedankje via de telefoon doen!

Twilight

Berichten: 5513
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:57

stille meelezer, fijn Lifaya dat het goed is gekomen.
ik zou zelf de agente even doosje merci gaan brengen :D

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:59

Gefeliciteerd!
En hou ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen!

Rennie89
Berichten: 37782
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:59

Zou ik inderdaad ook wel willen doen twilight! Maar ik weet niet precies in welk politiebureau ze zit en wanneer ze werkt xD alles is over de telefoon gegaan

Twilight

Berichten: 5513
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:01

dan is t lastig hahaha :') je kan t altijd even vragen haha.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:05

Shadow0 schreef:
Toch zou het handig zijn om (juist ook bij dit soort situaties) niet zo enorm minimaal te zijn in wat ze allemaal proberen. Het uitgangspunt van elke actie was toch 'wegkomen met zo min mogelijk inspanning' in de hoop de verantwoordelijkheid af te kunnen schuiven.

Terwijl als er aan het begin gewoon iemand was opgestaan en had gedacht: ah, hier kloppen duidelijk dingen niet, dat zoeken we eens even snel en grondig uit, het echt in een dagje wel bekeken had kunnen worden.

Bureaucratie in optima forma. Alles wordt opgehakt in minuscule deelverantwoordelijkheidjes en details, met als gevolg dat niemand zich verantwoordelijk voelt en niemand het geheel in ogenschouw neemt. Voor elk deelgebiedje is dat logisch, als totaal is het vooral heel veel verspilling van tijd en energie.


in beginsel heb je gelijk,
maar dat is vooral voor de consument handig..

als je een fraude inspecteur naar iedere melding gaat sturen waar gezegd wordt: ik wordt afgetapt/het klopt niet.. dan lopen de kosten hard op en de wachttijden op de beschikbare controleurs evenredig.

Het is een balans van kosten die gemaakt moeten worden + verwachte uitkomsten, die tot bepaalde acties leiden.. De verwachte uitkomst bij 'mijn verbruik klopt niet', is 'de meter klopt wel, elders klopt het niet'. op basis daarvan gaat een bedrijf alleen op bezoek op verzoek van de klant (meterijking aanvraag).

in dit geval.. een meteropnemer zou het ook moeten constateren (ik denk dat TS zelf de standen voor de jaarnota dit jaar heeft doorgegeven?) zodra hij de meterstanden komt opnemen.. Bij een ijking is het ook direct duidelijk dat er iets aan de hand is met de meter..

in principe had dit inderdaad op dag 5 opgelost kunnen zijn.. Een fraudemannetje wordt reactief ingezet als er voldoende aanleiding is om een controle uit te voeren (dus op verzoek van een agente in dit geval).. een ijking is een actief verzoek van een klant om de werking van de meter te controleren..

TS heeft voor een langere maar financieel iets zekerdere weg gekozen om te zorgen dat ze geen rekening zou krijgen voor een meter die goed werkt.. De onzekere route, als je voor jezelf zeker bent dat het de meter is, is direct een ijking aanvragen. Die optie is ook direct aangegeven door de medewerkers en zou ook direct hetzelfde resultaat hebben gehad..

dat wil niet zeggen "TS had moeten". het is een keuze geweest die gezien de financieële onzekere situatie van TS te begrijpen is. Hierdoor heeft het wat langer geduurd en via een zwaardere route dan die gebruikelijk is, maar zonder dat TS een risico heeft gelopen met een hoge nota te komen zitten voor niets.

----

als via de agente niets gedaan was, dan was het bij het verwijderen van de meter voor de ijking naar voren gekomen.. immers een vervalst zegel is voor iedereen van netbeheer duidelijk foute boel.

Cardy

Berichten: 6781
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:08

Wat een opluchting lifaya, echt het beste nieuws wat je hebt kunnen horen denk. Als het goed is zou dit bij de ijking ook naar boven zijn gekomen overigens.

Mijn vriend is ook elektricien en zij plaatsen ook zekeringen op de meterkast, dus in principe zou een elektricien deze wel moeten kunnen herkennen. Maar dat is dan in ons geval.

En nu afwachten hoe Oxxio en Liander dit gaan afwikkelen. In iedergeval voor nu een klein feestje bouwen denk.

xFioon

Berichten: 4898
Geregistreerd: 15-09-06

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:09

Wat fijn lifaya! Nu nog even de laatste dingetjes afronden, maar wat zal jij weer zorgeloos kunnen slapen straks :)

bridgetF
Berichten: 2191
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:29

Joehoe .... Juich met je mee !

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:33

elenaMM77 schreef:
als je een fraude inspecteur naar iedere melding gaat sturen waar gezegd wordt: ik wordt afgetapt/het klopt niet.. dan lopen de kosten hard op en de wachttijden op de beschikbare controleurs evenredig.


Ik heb je toch echt al meerdere keren uitgelegd dat het er helemaal niet om gaat dat je iemand naar iedere melding moet sturen, maar dat er wel heel veel te winnen is in een betere analyse vooraf. In dit geval stonden echt alle vlaggen en seinen op 'hier is iets aan de hand.'

Citaat:
Het is een balans van kosten die gemaakt moeten worden + verwachte uitkomsten, die tot bepaalde acties leiden..


De grap is juist dat die berekenigen helemaal niet zo goed kloppen, en dat de grotere systeemkosten niet worden meeberekend. Vanuit elk deelonderdeel was hun actie het goedkoopste, maar voor het totaal is dit echt heel nadrukkelijk een grote verspilling geweest. Dat zie je trouwens vaker. Helaas kunnen de meeste mensen niet dat stapje terugdoen en buiten hun deelgebiedje kijken. En daar worden ze ook niet voor betaald over het algemeen.

Citaat:
TS heeft voor een langere maar financieel iets zekerdere weg gekozen om te zorgen dat ze geen rekening zou krijgen voor een meter die goed werkt.. De onzekere route, als je voor jezelf zeker bent dat het de meter is, is direct een ijking aanvragen. Die optie is ook direct aangegeven door de medewerkers en zou ook direct hetzelfde resultaat hebben gehad..


Maar het punt is dat de juiste route hier was geweest dat netbeheerder, energiebedrijf, verhuurder en politie samen allang hadden kunnen weten dat er dingen aan de hand waren, en dat het eigenlijk opgelost had moeten worden zonder dat de TS hier uberhaupt in betrokken werd, aangezien zij part noch deel heeft aan de hele situatie.

De reden dat het niet gebeurt is omdat het voor al die partijen makkelijker is om de verantwoordelijkheid af te schuiven. De totale kosten voor onze maatschappij zijn hoger met deze huidige invulling, maar niemand ziet dat omdat er niemand belang heeft bij het kijken naar de totale kosten, maar alleen naar hun deelgebiedje.

Technisch en met een miniem beetje gezond verstand had dit veel beter kunnen verlopen, en dat het niet gebeurt heeft niets te maken met dat het niet kan of te duur is, maar met de volhardendheid waarmee we logge en inefficiente bureaucratie blijven goedpraten.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:08

Wat heb jij een nare toon van discussieren Shadow. Ik vind dat elenaMM77 keurig vanuit haar ervaring uitlegt hoe het in praktijk gaat. En jij reageert daarop met "Ik heb je toch echt al meerdere keren uitgelegd", alsof ze een dom kind is.

purny

Berichten: 29789
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:15

Fijn voor je TS. Kan je weer rustig slapen

BigOne
Berichten: 42534
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:22

Gefeliciteerd!! En de elctricien, ik weet niet of je zijn rekening al voldaan hebt maar anders zou ik die terugvragen, hij blijft in gebreke door je rapport niet te verzenden wat hij twee weken geleden al had moeten doen. Ben het eens met de rest dat de netbeheerder en woningbouw hier een flinke steek hebben laten vallen.

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:23

Als je betaalt hebt zelf kun je dat altijd nog storneren bij de elektricien ;)

Shadow0

Berichten: 44971
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:25

Anoeska schreef:
Wat heb jij een nare toon van discussieren Shadow. Ik vind dat elenaMM77 keurig vanuit haar ervaring uitlegt hoe het in praktijk gaat. En jij reageert daarop met "Ik heb je toch echt al meerdere keren uitgelegd", alsof ze een dom kind is.


Met excuus daarvoor Anoeska. Maar ElenaMM77 en ik hebben ook pb-contact hierover gehad.

Deze systemen met veel bureaucratie en veel frustraties en hoge financiele risico's voor mensen als TS blijven in stand omdat mensen ze blijven goedpraten.
Daarbij wordt heel vaak een argument gebruikt dat niet klopt, namelijk 'als we dit bij iedereen zouden doen dan...' Maar dat is geen terecht argument omdat het helemaal niet om iedereen gaat. Het gaat om het beter inschatten van situaties. Dat is prima mogelijk, technisch en praktisch. Iets meer slimmigheid, iets meer gericht op het zoeken naar de juiste oplossing ipv op het afschuiven van kosten, en de totale kosten en frustratie zouden een flink stuk omlaag gaan. Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Ik vind het in elk geval erg vervelend als in discussies zaken naar het absurde getrokken worden, zoals hier de aanname dat je dan iemand zou moeten sturen naar *iedereen* die het niet met de rekening eens is. Mijn toon klinkt wat onaardig omdat ik ook echt wel een beetje gefrustreerd was dat dit dan toch weer zo gesteld wordt.

Maar ik zal het op een iets andere manier proberen te verwoorden.

Rennie89
Berichten: 37782
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 13:26

Ik heb het rapport vandaag ontvangen :) Dus hij heeft het iig gedaan.

Ik ben ook niet te spreken over het feit dat ze het mij allemaal maar lekker lieten uitzoeken, ik had hier uiteraard geen verstand van en de kans dat je dan vast loopt is behoorlijk reëel.,ben iig blij met de uitkomst :)

De nieuwe meter die gaat ook lekker langzaam :D

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:43

EstherMe schreef:
Als je betaalt hebt zelf kun je dat altijd nog storneren bij de elektricien ;)


Dat kan alleen bij automatische incasso.

TS, fijn dat het opgelost is!

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:43

Top TS, dat het opgelost is!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:44

EstherMe schreef:
Als je betaalt hebt zelf kun je dat altijd nog storneren bij de elektricien ;)

Nee dat kan dus niet :)

Jolliegirl

Berichten: 35446
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:48

Hehe!! Eindelijk! Wat fijn!! :D :D

madelief88

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:49

Wat fijn dat het probleem is opgelost! Ben benieuwd hoe het verder gaat met het verrekenen, maar wat zal jij blij zijn, ik ben blij voor je :)