We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J30d

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:36

Ik rijd een luxe en 6 jaar oude Volkswagen up TSI. Ik ben nog jong (21 en 2 schade vrije jaren van vorige zakelijke lease auto’s ) dus verzekering is hoog €114 per maand , motorrijtuigenbelasting €23 per maand ik rijd op een tank van €50 800km ik tank 1 a 2x per maand maar krijg ook weer reiskostenvergoeding dus dat is gauw 100€ tot 350€ per maand die ik terug krijg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:49

Annash schreef:
Ik heb een private lease, 386 per maand. Ik weet niet of je daar wat aan hebt aangezien de auto dan niet van mij is, maar wilde het toch even delen. Auto is nu net een jaar oud.

Ik ga een nieuwe Picanto rijden voor 368 euro per maand, ook private lease.
Ik wil gewoon een auto voor de deur ivm mijn vader die niet gezond is. Dat ik in de nacht de auto kan pakken mocht het nodig zijn. En dat mijn ouders niet afhankelijk zijn van de taxibus waar ze soms uren op zitten te wachten. En het klinkt stom maar ik heb het ook gewoon verdiend vind ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:02

Wat een geld dat private lease :n als je dat gedurende de looptijd optelt ben je echt enorm veel geld kwijt voor een auto..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:03

Nieuwe auto rijden is gewoon echt heel duur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:46

Ik vind auto's echt de meest waardeloze investering ever... Ik geef er ook zo helemaal niks om haha.

Rijd nu een Kia Venga van 11 jaar oud, net zoals alle 65+ers haha. Ik ben volgens mij de enige jonge persoon in deze 'oude van dagen wagen' whaha. Trekt af en toe de trailer en zal zijn even slijten tot dat ie helemaal op is.

Maar laat hem zo veel mogelijk staan. Heb een super goede elektrische fiets, van 5k... en die loopt in de maand meer km dan de auto!

Kosten heb ik er weinig aan, APK meestal goed. Afgelopen keer €35 euro kosten. En doe zo af en toe en kleine of grote beurt.

Precies een als deze whaha.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 27-02-24 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:02

Ach, onze meest gebruikte auto is een golf diesel uit 1999. Goede besparing want een degelijkere auto is er niet en afschrijving is er ook niet meer. En qua onderhoud, buiten de beurten hebben we in 10 jaar 1500 euro aan onkosten gehad, accu, banden en recent de dynamo.
Andere auto is een Aygo uit 2013, die hebben we toen nieuw gekocht. Daar hebben we nog nooit iets aan gehad.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:09

Pfoee ja auto's zijn lastig.
Wij hebben een onwijs fijne betrouwbare toyota yaris hybrid die voor zijn formaat dus geen drol kost. Daarnaast heb ik een ov kaart van werk.
Maar ik zou nog steeds heel graag een (kleinere) auto willen die een trailer kan trekken en aanhanger voor de tuin of andere spullen, loop er elke x weer tegenaan.
Naast dat de maandelijkse kosten dan hoger worden weet je ook gewoon niet wat je aan zo'n auto gaat hebben aan betrouwbaarheid. En ik ben altijd bang dat je een auto met gebreken koopt (of dat het toch ineens ontstaat). Dat is puur een gevoel en je kunt het weinig voorspellen natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:04

Kleinere auto en trailer trekken gaat wel ook lastig samen natuurlijk. Ik had een Daihatsu Terios, geweldige bak, en die mocht met zijn 1050 kilo mijn anderhalf paards trailer trekken van 1200 kilo. Maar dat vond ik veel te link om een paard erin te vervoeren. Ik heb er vaak hooi mee gehaald in de trailer, en aanhangers waren ook geen enkel probleem, maar voor een paard erachter vind ik kleinere/lichte auto's toch te gevaarlijk. Dat is hooguit handig voor een echt noodgeval.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:34

Dat is dus een van mijn (haalbare) droomautos :)) :o
Heb altijd cuore gereden <3
Het zou ook zijn voor ritten van max 20-30 minuten over rustige N wegen of noodgevallen, ik hoef niet het hele land door en zeker niet elke maand. Hooguit 1 a 2 x per jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:43

Hij is echt leuk ja <3
Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:23

Relaxed schreef:
Wat een geld dat private lease :n als je dat gedurende de looptijd optelt ben je echt enorm veel geld kwijt voor een auto..

Financial lease was nog meer. Maar dan is de auto echt van mij. Hier is hij niet van mij maar blijft hij van de dealer.
En als ik het maandbedrag bekijk en ik doe het maal 60 dan is hij nog goedkoper dan het totaalbedrag.
En dit is een gloednieuwe auto.. Van dit jaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:33

Maar hij wordt nooit van jou...
Dus als jij stopt met leasen heb je niets.

Ik rij een Aygo. Prima voorbij. Goedkoop en rijdt prima verder.
Rij niet zo veel. Werk en sporten is allemaal dichtbij dus doe ik met de scooter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:10

Mijn Aygo wordt een steeds grotere kostenpost. Hij is nu 14 jaar. Vorig jaar een hoop kosten aan gehad (1500-2000) en dit jaar beginnen we ook al bijna met 3 nullen omdat de koppeling vervangen moet (ik hoop dat de uiteindelijke rekening mee gaat vallen). Daar baal ik wel van. Maar het is alsnog wel goedkoper dan lease volgens mij, en ook goedkoper dan een jongere auto kopen, want dat aankoopbedrag heb ik gewoon niet liggen... Dit kan ik nog altijd wel ophoesten om te sparen. Ik hoop dat hij nog heel lang mee gaat. Wegenbelasting is 20 euro per maand. Ik rij best veel, ik ben ongeveer 140 euro kwijt per maand aan benzine met de huidige prijzen (maar benzine moet je bij lease ook gewoon zelf betalen). Mijn verzekering is wel vrij duur (52 euro) omdat ik hem (te?) uitgebreid verzekerd heb, en omdat mijn schadevrije jaren zijn verminderd 2 jaar terug :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:23

purny schreef:
Relaxed schreef:

Financial lease was nog meer. Maar dan is de auto echt van mij. Hier is hij niet van mij maar blijft hij van de dealer.
En als ik het maandbedrag bekijk en ik doe het maal 60 dan is hij nog goedkoper dan het totaalbedrag.
En dit is een gloednieuwe auto.. Van dit jaar.

Ja dus heel veel geld voor iets wat nooit van jou wordt.. heeft iig 0,niks met besparen te maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:30

Siloh geen idee waar jij in rij maar onze luxe station megane kost bruto 750€ en dan onbeperkt rijden en brandstof ook in buitenland

Mijn eigen auto kost al 100€ pm aan verzekering en belasting
Ik rij hoog no claim
Auto is ruim 25000€ dus ik schrijf niet af onderhoud gemiddeld 700! Per jaar maar hij is nogal jong

200€ pm excl brandstof en afschrijving en nog niks groots gehad zelfs geen banden
Je zou dus 520€ pm moeten afschrijven (4 jaar later nieuwe auto) en brandstof is vaak 150-230€pm

Wij blijven leasen heeft veel meer voordelen voor ons persoonlijk

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:31

Mijn Aygo is van 2006 dus die wordt 18. Heb een paar jaar terug een grote beurt gehad die me bijna 1000 euro kostte toen maar verder eigenlijk niets geks er aan gehad. #kloptaf

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:40

Hier begin van het jaar een autootje gekocht. Een Hyundai Atos automaat uit 2006.
Zocht een goedkoop autootje die hopelijk wel nog even meekan.
Heeft wel al een nieuwe accu en distributie set. En ook de motorolie en filters zijn vervangen.
APK tot volgend jaar laat dan ook een grote beurt doen dus hopelijk valt het onderhoud dan mee :+
Rij maar heel weinig aangezien ik naast mijn werk woon. Dus een besparing is het niet :+
Maar wegenbelasting (28) en verzekering (39) zijn vrij goedkoop dus op dit moment kost hij ong. 100 euro per maand (excl. onderhoud)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:30

Wij moeten elke 2 jaar nieuwe banden, nieuwe remschijven en nieuwe schokdempers. Leuk joh, in de bergen wonen ;)

In de toekomst als de verbouwing af is willen we wel naar een kleinere auto, wel 4x4. Nu hebben we gewoon een goede trekauto nodig voor bouwmaterialen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:07

Zo wordt in Frankrijk wonen wel een duur geintje. :wow:

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:40

Haha, ja je moet er wat voor over hebben nietwaar ;)

Ondertussen bespaar ik wel flink op vaste lasten. Hypotheek van 248 per maand (nee geen cijfer vergeten), electra 103 per maand, geen gas, warmte van hout van meest eigen bomen, en water is bronwater en daarmee gratis. Ook geen kosten aan een pomp daarvoor want de zwaartekracht doet al het werk.

En natuurlijk het mentale aspect. Uitzicht, rust en ruimte.

Voor al die dingen laat ik rustig elke 2 jaar mijn auto nieuwe onderdelen aansmeren :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 00:01

Ohhh die Terios zo gaaf. Ik heb een Daihatsu Feroza gehad, was daar de voorganger van echt geweldige wagen. Alleen toen ik de banden moest laten vervangen werd ik niet goed :7
Maar trok alles en overal doorheen, ijs, modder, blubber, glad gras, you name it.

Kan me voorstellen dat je soort van lease constructie neemt als je altijd zekerheid wilt.
En ja, als er iets persoonlijks is is het wel het hoe en wat met een auto :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 00:20

VanHuisUit schreef:
Ik betaal nog vast recht voor gas, 23 Euro per maand. Maar gebruik geen gas. Vind het nogal wat om het echt af te laten sluiten (is gratis daar gaat het niet om) want tja, je weet het niet he. Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van het kost me gewoon bijna 250 Euro per jaar, ook wel zonde... Iemand hier ervaring mee?
Ik kreeg vorig jaar een bonus toen ik mijn gas liet afsluiten.
Uit mijn hoofd was dat €700. Maar dat weet ik niet meer zeker.
Hoe dan ook, de moeite waard om dat even uit te zoeken.
Je kan een offerte opvragen bij je netbeheerder.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:11

Als het goed is, als jij gewoon alleen een contract afsluit voor elektra, betaal je ook geen vastrecht meer voor gas. Je hebt immers alleen een contract voor elektra. Dan gaat er vanzelf een signaal naar de netbeheerder die hem bij wet vanwege veiligheid dan binnen een jaar geloof ik moet opruimen en dat is dan gratis. Maar dat was een achterdeur constructie, gasverwijderingen waren namelijk altijd gratis, maar dat mag van de wet niet meer. Als jij je land laat slopen moet je daar gewoon voor betalen. Het kan nog wel via gewoon geen contract meer voor gas afsluiten, maar je kunt het ook aanvragen, alleen dan geef je niet aan dat het sloop is, maar dat je er geen gebruik meer van maakt.

Daar is recent nog een wetbesluit over geweest, de details weet ik niet 100%, maar ik werk bij Alliander als software developer en we hebben daar recent nog iets voor moeten aanpassen.

Je kunt nu bij mijnaansluitingen.nl een aanvraag doen voor een gasverwijdering. In de vragen moet je gewoon aangeven dat je de aansluiting niet meer nodig hebt. De verwijdering is dan kosteloos en word uitgevoerd wanneer de netbeheerder daar tijd voor heeft. Je vult dan nog wel een wensweek in, maar ik weet dat die in ieder geval bij Alliander genegeerd zal worden.

Deze weg noemen we “melden einde gebruik”.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:24

Interessante discussie over auto's. Ik heb een 13 jaar oude grote auto om mijn trailer te trekken, naast normaal onderhoud nooit kosten aan gehad tot nu toe. Zuipt wel flink, dus voor mijn werk (250km per dag) pak ik de I10 van mijn partner, veel zuiniger.

Nou wil mijn partner graag een grotere auto kopen, max een paar jaar oud, gewoon puur omdat het kan en om de uitstraling naar de buitenwereld :+ (ik heb een goede baan, dus ook een dikke auto...) . Zou dat heel jammer vinden, vind een auto als statussymbool echt zonde. Heb maar voorgesteld dat hij dan een auto koopt die een paardentrailer kan trekken en dat ik dan wel de I10 overneem :D .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:28

Oef, dat is inderdaad zonde geld alleen maar als statussymbool.
Je ziet dat overigens wel heel veel, ik heb een dikke baan dus ook een dikke auto. Ook veel ik heb geen dikke baan en verdoezel het dus daarom een dikke auto. :+
Mij bevalt de ik heb een dikke baan en heb lak aan status veel beter. :))