Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:05

Citaat:
Spannend Stichlover! Is het first and final of gaan er onderhandelingen volgen?
En welke tactiek gebruiken jullie? Overbieden, interessante voorwaarden oid? Als je het wil delen hoor... :D

Het is beste bod op inschrijving. Ik ga er van uit dat er daarna geen onderhandeling volgt.
Wij hebben het voordeel dat wij huren (flexibel qua aanvaarding dus), ons financiële huiswerk gedaan hebben en een aankoopmakelaar hebben die ook al een rondje door de woning heeft gedaan.

We willen een stuk boven de vraagprijs bieden en een deel van de financiering zonder voorbehoud (eigen geld). Bouwkundige keuring vinden wij niet van toepassing op deze woning. Daarnaast een motivatie erbij, je weet nooit waar het goed voor kan zijn :j

Maar goed als een andere koper 10k boven je uit gaat met het bod, dan wordt het hem natuurlijk ook niet :+
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 04-05-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:06

Doubtless schreef:
"Alleen het kan echt wel" klopt natuurlijk ook niet. De krapte op de woningmarkt en het schrijnende tekort aan starterswoningen is geen verzinsel. Er zitten duizenden mensen vast in het ouderlijk huis, studentenwoning of huurhuis omdat er op dit moment geen reële koopopties zijn voor hen.

Jullie zoekresultaten maakten mij wel nieuwsgierig. Hier ook even een search gedaan. In Den Bosch kan je voor 175.000 een woonboot van 40 m2 kopen. De eerstvolgende goedkoopste optie is een appartement van 36 m2 voor 215.000 :7 Om te janken natuurlijk.

Als je als starter naast je studie hebt gewerkt, thuis hebt gewoond en bewust om bent gegaan met de uitgaven dan is het mogelijk na je studie wat gespaard te hebben. Als je dan de optie hebt om in het eerste jaar dat je werkt thuis te blijven wonen, dan kan je nog wat extra sparen en heb je een (klein) budget om wat over te bieden en de K.K. van te betalen (waarbij je als starter van een huis onder de 4 ton geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen).

Geldt dit voor iedereen? Absoluut niet. Alleen als je al je hele leven bewust spaart, thuis kunt blijven wonen voor een periode en een beetje mazzel hebt bij het bieden en kopen dan kan het wel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:06

Interessant om te lezen, thanks for sharing! Ik hoop dat 'ie voor jullie is +:)+

@Maventos: precies het punt dat ik probeerde te maken. "Het kan echt wel" geldt niet voor iedereen. Sterker nog, er is een hele grote groep mensen voor wie dit niet geldt. Concreet: Er is nu een tekort aan 279.000 woningen. Het is zo jammer dat zulke uitspraken gedaan worden, omdat je er indirect mee zegt dat het aan de persoon zelf ligt dat het niet kan. Terwijl deze situatie echt buiten de schuld van deze individuen om ontstaat.

Bron lijkt me niet nodig, rondje Google levert talloze hits op. Maar, voor de liefhebber: Bron

Duplo

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:19

Ik heb hem *\o/* *\o/*

Nu de volgende rollercoaster in :D :Y)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:21

Gefeliciteerd Duplo!! Per wanneer zou je ongeveer de sleutel krijgen? (jij zat gedwongen bij je ex toch?)

LL, heb je al biedingen binnen gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:30

Wat super fijn Duplo! Gefeliciteerd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:30

Duplo schreef:
Ik heb hem *\o/* *\o/*

*\o/* *\o/* *\o/* Gefeliciteerd!!!

Nee nog niet Charaz, maar ze hebben ook nog tot volgende week maandag 12:00 uur :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:34

Duplo schreef:
Ik heb hem *\o/* *\o/*

Whaaaa wat goed! *\%/* , je ex zat te pushen toch? Lekker hoor, dat je nu vooruitzicht hebt!

Gefeliciteerd!

Ik moet zeggen, ik vind die “volgende rollercaoster” geen klap aan :') , ben blij als het achter de rug is. Wat een geregel.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:36

Gefeliciteerd duplo!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:45

Gefeliciteerd! Fijn!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:00

Proficiat Duplo *\o/*

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:16

Duplo gefeliciteerd.

Stitchlover en LL ik ga voor jullie duimen :j

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:16

Eind juli overdracht
Heb mn ex nog niet ingelicht :Y)

Hij had inderdaad de druk opgehoogd dat ik er uit moest zijn.

@shiloh nou dat was dus ook precies mijn gedachte, help nu komt het echte geregel :list:

Dank jullie wel allemaal <3

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:19

Gefeliciteerd Duplo!! Fijn dat je er tussen gekomen bent!

Succes met de volgende rollercoaster en nog de laatste loodjes bij je ex.

Voor de andere ga ik duimen!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:31

Gefeliciteerd Duplo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:36

Duplo schreef:
Ik heb hem *\o/* *\o/*

jaaaa *\o/* Gefeliciteerd :D :D

Succes idd met de volgende rollercoaster *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:42

Shiloh schreef:
Duplo schreef:
Ik heb hem *\o/* *\o/*

Whaaaa wat goed! *\%/* , je ex zat te pushen toch? Lekker hoor, dat je nu vooruitzicht hebt!

Gefeliciteerd!

Ik moet zeggen, ik vind die “volgende rollercaoster” geen klap aan :') , ben blij als het achter de rug is. Wat een geregel.

Eens. Heb je nu wel een beetje bijstand van je aankoopmakelaar of een goede adviseur?

Ik heb uiteindelijk alsnog maandag een (hopelijk) wel goede werkgeversverklaring gekregen... Dus die opgestuurd. Vrijdag verloopt de uitstel van onze ovb financiering (op advies van FA :') Maar die is hierin ook wat optimistisch geweest) ... Dus zit iedere minuut mijn mail te checken of er al goedkeuring is.

Echt.... De champagna gaat pas echt open als de bank akkoord is. Wat een gezeur allemaal, die gasten hebben ook echt absoluut geen haast (ok, ik weet dat ze het druk hebben). Verkopers zijn ook allemaal traag geweest omdat het een erfstuk is en alles drievoudig overlegd moet worden.

Ik besef me nu ter plekke dat de overdracht al over anderhalve week zou moeten zijn :7 Zoveel moeten regelen dat ik bijna zou vergeten dat ik over anderhalve week misschien een nieuw huis heb :') . Huur is dan ook nog niet opgezegd.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:44

Wauw gefeliciteerd! wat fijn zeg, zeker als je ex zit te pushen.
En net als wat de rest zegt, nu komt het geregel.
Wij zijn er nu net doorheen, vanochtend de hypotheek offerte getekend.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat Listiglistje, ik heb vaak de tip gelezen van laat bieden, dus misschien wachten mensen daar wel op. Al heb ik ook wel eens meegemaakt dat een huis toch al verkocht was voor de sluitingsdatum door een heel hoog bod, dus je weet t niet.

Oei, dat is wel snel Menino, hebben ze er wel spoed achter gezet bij de bank?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:57

@Menino, ja opzich wel hoor. Ze hebben oa. taxatie en zo in werking gezet. En notaris verder afgestemd en overdracht ingepland en zo.

Er zijn ook gewoon veel dingen die buiten wat hij moet doen valt.
Verkoop van de eigen woning.
Label voor woning voor verkoop.
Naar de notaris voor samenlevingscontract en testament. (Die afzegt vanwege ziekte)
Snel snel de keuken regelen want voor montage in juli zijn we al te laat (vrijdag as. afspraak)
Offertes opvragen voor verhuisbedrijf.
Indicaties van kosten voor verbouwingen krijgen zodat we kunnen inschatten hoeveel geld we uit de overwaarde voor verbouwingen willen gebruiken.
Morgen nog weer afspraak met adviseur over het difinitief vaststellen van de leningdelen en alles.
Gedoe met de verkoop van huis van mijn zus die ook in koopgarant achtige constructie zit, die hele twijfelachtige gang van zaken hebben wat betreft de taxatie, dat je je echt genaaid voelt zeg maar. (Taxateur was tot 5 jaar geleden eigenaar van het bedrijf dat voor de corporatie de verkoop regelt (geen keuze), taxatie is ook niet NWWI gevalideerd. Degene die zou hebben gecontroleerd op ethisch handelen is de bedrijfsmatig partner en die bijlage zat er niet eens bij, gewoon heeeeeel twijfelachtig allemaal!)
Etc etc etc.

Gekkenhuis.

Maar gaat goed komen allemaal hoor!

Ondertussen lekker op mijn iPadje beetje zitten inrichten om een idee te krijgen van hoe we het zouden willen.

Woonkamer:

Afbeelding

2de woonkamer (zodat we ook gescheiden kunnen chillen zonder gelijk naar je slaapkamer te moeten)

Afbeelding

Werkkamer (lekker simpel :P)

Afbeelding

En mijn slaapkamer

Afbeelding

Voor die opening naar de kast hangt nu een suf gordijn. Ik wil daar heel graag zoiets, lijkt me zooo gaaf! :

Afbeelding

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:02

Oh en uiteindelijk bleef ik ratelen :’) , maar ik duim mee dat alles nu goed komt Menino bij jou! Wat een stress zo zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:04

Talishe schreef:
Wauw gefeliciteerd! wat fijn zeg, zeker als je ex zit te pushen.
En net als wat de rest zegt, nu komt het geregel.
Wij zijn er nu net doorheen, vanochtend de hypotheek offerte getekend.

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat Listiglistje, ik heb vaak de tip gelezen van laat bieden, dus misschien wachten mensen daar wel op. Al heb ik ook wel eens meegemaakt dat een huis toch al verkocht was voor de sluitingsdatum door een heel hoog bod, dus je weet t niet.

Oei, dat is wel snel Menino, hebben ze er wel spoed achter gezet bij de bank?

Geen idee.... Kan weinig merken van enige spoed bij de bank :7 Ben al bijna een maand met ze bezig.

Weet dat onze financieel adviseur zijn contactpersoon bij de bank wel stalkt. Ben bij hem gekomen via familie die nog het 1 en ander afhandelen, en zich op hun beurt weer verantwoordelijk voelen en dus de adviseur stalken :') .

Dus genoeg mensen waar de druk behoorlijk op staat, maar merk weinig van enige haast ...

Shiloh schreef:
@Menino, ja opzich wel hoor. Ze hebben oa. taxatie en zo in werking gezet. En notaris verder afgestemd en overdracht ingepland en zo.

Er zijn ook gewoon veel dingen die buiten wat hij moet doen valt.
Verkoop van de eigen woning.
Label voor woning voor verkoop.
Naar de notaris voor samenlevingscontract en testament. (Die afzegt vanwege ziekte)
Snel snel de keuken regelen want voor montage in juli zijn we al te laat (vrijdag as. afspraak)
Offertes opvragen voor verhuisbedrijf.
Indicaties van kosten voor verbouwingen krijgen zodat we kunnen inschatten hoeveel geld we uit de overwaarde voor verbouwingen willen gebruiken.
Morgen nog weer afspraak met adviseur over het difinitief vaststellen van de leningdelen en alles.
Gedoe met de verkoop van huis van mijn zus die ook in koopgarant achtige constructie zit, die hele twijfelachtige gang van zaken hebben wat betreft de taxatie, dat je je echt genaaid voelt zeg maar. (Taxateur was tot 5 jaar geleden eigenaar van het bedrijf dat voor de corporatie de verkoop regelt (geen keuze), taxatie is ook niet NWWI gevalideerd. Degene die zou hebben gecontroleerd op ethisch handelen is de bedrijfsmatig partner en die bijlage zat er niet eens bij, gewoon heeeeeel twijfelachtig allemaal!)
Etc etc etc.

Gekkenhuis.

Maar gaat goed komen allemaal hoor!

Ondertussen lekker op mijn iPadje beetje zitten inrichten om een idee te krijgen van hoe we het zouden willen.

Woonkamer:

[ [url=m/6aL0vL.jpg]Afbeelding[/url] ]

2de woonkamer (zodat we ook gescheiden kunnen chillen zonder gelijk naar je slaapkamer te moeten)

[ [url=m/Fcg4hW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Werkkamer (lekker simpel :P)

[ [url=m/jRWm8V.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn slaapkamer

[ [url=m/BvXBJq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor die opening naar de kast hangt nu een suf gordijn. Ik wil daar heel graag zoiets, lijkt me zooo gaaf! :

[ [url=m/r7cUrU.png]Afbeelding[/url] ]

Fijn. Dat klinkt idd wel heel raar van het huis van je zus. Kun je daar niet alsnog een onafhankelijke partij naar laten kijken?
Klinkt ook wel alsof het 1 en ander niet helemaal mee zit .....

Wat slim om 2 woonkamers in te richten! En wat veel ruimte joh. Heel fijn dat je zo met je zus iets kan betrekken :j Leuke inrichting. Met wat heb je dit gemaakt. Heb een paar programma's geprobeerd maar vindt geen 1 echt volstaan :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:17

Ja, het huis is echt heel ruim naar mijn idee (141m2, we komen van 84m2 en 37m2). Er zijn dus nog twee slaapkamertjes waarvan 1 haar slaapkamer wordt en de andere haar werkkamer. Haar slaapkamer is wel kleiner dan de mijne. Beetje formaat van mijn werkkamer.

Dit is gemaakt op iPad met de app Room Planner. Ik vind het echt een hele fijne app, die ook een hoop Ikea meubels erin hebben zitten (en wij hebben veul Ikea meubels :’) ). Is alleen niet gratis. Heb het al 2 keer eerder gebruikt en dan neem ik een abbo voor een week of een maand en daarna stop ik het weer. Voor een maand betaal je 16,50 of zo. Niet goedkoop dus. Maar het werkt wel echt heel goed. En als je geen pro meer hebt kun je je ontwerpen nog steeds openen en inzien, maar je kunt dan geen pro meubels meer toevoegen.

Ja. Van die verkoop van mijn zus is echt een beetje naar. Aankoop makelaar heeft ons doorgestuurd naar een taxateur die wel wil kijken of er meer uit te halen valt. Hij zou dan voor 200 euro exBTW komen kijken. Dan overleggen of hij het de moeite vind. Zo ja, dan nog eens 400 euro exBTW voor officieel taxatie rapport. Als de corporatie daar niet mee akkoord gaat moet er nog een 3de taxateur komen (deels betaald door mijn zus), en dan moeten ze met zijn 3en tot overeenstemming komen. Voor di me onderhandeling wil de taxateur dan nog weer 10% van wat het mijn zus extra oplevert. Maar van dat verschil krijgt ze al maar 60%. Dus al met al… hoop gedoe. Zelfs al zegt hij het kan 5000 hoger, dan houdt mijn zus daar iets van 500 euro van over of zo. Beetje lose/lose zeg maar.

Geeft gewoon vervelend gevoel. (In tegenstelling tot mijn huis waar het keurig onafhankelijk ging, gewoon net bedrag uit kwam (positief verrast zeg maar))

Huis is bijvoorbeeld 2500 lager getaxeerd dan het appartement van de buurvrouw die in oktober is getaxeerd, terwijl die ongeveer dezelfde staat hebben. Die buurvrouw werkt overigens bij datzelfde bedrijf die taxeert (5medewerkers totaal) en die heeft ook nog eens conflict met mijn zus (is inmiddels dus verhuisd)…. Gewoon gesjoemel dus. Maar waarschijnlijk net te weinig om er echt wat uit te halen anders dan heel veel gedoe.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:55

Shiloh ik heb die deur ook om de keuken van de kamer af te sluiten en bevalt super goed.
Krijg ook alleen maar positieve reacties erop :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:15

Pffff wat een gedoe bij jullie :(:)
Geeft idd stress....terwijl het een leuke periode moet zijn.

Ik heb het rechtstreeks met de rabobank geregeld altijd topservice!
1 online gesprek wat ik kon bieden, 2 weken om stukken aan te leveren, gesprek en binnen 2 dagen offerte op de mat, getekend en direct goedgekeurd.
Ze hadden ook fijn de rente vastgezet tussen het 1e gesprek en 2e gesprek.

Maar ik sta al vanaf augustus in de regelmodus... dela, crematie, administratie, notaris verklaring van Erfrecht, bank, huis verkopen, leeghalen en opslaan, notaris erfenis/belastingen, huis kopen en alles daaromheen, nu weer huis verkopen en alles daaromheen.
En een mega drukke baan, alles moet ernaast en regel ik in mijn uppie.
Ik ben blij als ik straks rust heb :')

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 17:54

Duplo schreef:
Ik heb hem *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd. Dit is het kleine appartement van vorige week? Waar je niet kon samen wonen als dat weer eens aan de orde zou komen. Of gekocht om onder druk ex uit tekomen? Lijkt mij ook lastig hoor. Of heb je gisteren ook nog ergens gekeken?

Maar voor nu heb je een eigen plek voorlopig dat is een fijne gedachte.