Voorlopig alleen bloemen. Dat is op een strook bij de paarden. Ik heb dit voorjaar geëxperimenteerd met kleine bloemenstroken, dat is zeer geslaagd. Maar ik sluit een toekomst met groenten niet uit.
Dit voorjaar heb ik 2 kleine stroken op karton gemaakt, compost van paardenmest er op en een laag tuinaarde. De ene is ingezaaid met goudsbloem, kamille, lavendel en esparcette. De andere met een mix van bloementuintje voor paarden. Die laatste is mooi gaan bloeien. De eerste doen de goudsbloem en de kamille het super. De esparcette komt wel op, maar wil niet echt. Maar ik moet zeggen, deze heb ik ook in de volle grond gezaaid, maar komt daar ook slecht op. En de lavendel heb ik niet gezien.
Ik had voor nu te smalle stroken, waardoor gras en onkruid aardig concurreert. Dus de volgende stroken worden breder. En ik heb nu ander karton. Ik ben heel benieuwd. Ook weer een leuk experiment.
Die goudsbloemen zijn prachtig! Die heb ik hier ook staan, in de moestuin, maar ik heb helaas nog geen bloemen. Kamille heb ik ook, in iets wat voor een perk door moet gaan haha. Dat is goed opgekomen en laat ik zichzelf uitzaaien zodat het er volgend jaar lekker veel worden. Ook ik had lavendel gezaaid maar ook hier geen opkomst helaas. Ik weet niet wat de beste tijd is om te zaaien, ik doe maar wat
Mungbean
Geplaatst: 09-08-23 08:12
Wat de beste tijd is om te zaaien is heel verschillend. Koudkiemers zaai je vanaf november ongeveer, maar zomerbloeiers meestal in het voorjaar. Echter kun je zaad van bloemen die zelf in de herfst uitgebloeid zijn ook prima op dezelfde plek laten liggen en komt het dan weer op. Je zit dan wel met concurrentie met dieren die ook wel van een zaadje houden. Ik vind dat commercieel zaad slecht opkomt als je het in het najaar doet. Natuurlijk afgevallen zaad is doorgaans geen probleem. Een hele makkelijke en lang bloeiende bloem die makkelijk zelf uitzaaid is Cosmea (verschillende kleuren). Mijn buurman heeft een strook lichtblauwe Phlox door zijn gras, dat ziet er in het voorjaar ook wel leuk uit. Echinacea Is ook relatief makkelijk en idem voor Rudbeckia varianten. Dropkruid is ook wel leuk en Duifkruid is fijn voor de bijen. Amaranth soorten vind ik ook wel leuk.
Ik heb nu een mix zaad uit eigen tuin en gekocht biologisch zaad. O.a. Cosmea, Echinacea, Papaver, Goudsbloem. De zonnehoed heb ik in verschillende kleuren. En ik heb nog een zakje van Ukies bloementuintje en eigen oogst zonnebloemen, maar die zaai ik inderdaad pas in het voorjaar. De goudsbloem ook, maar over de papaver en zonnehoed twijfel ik of die niet beter na de zomer kunnen.
Marcella
Geplaatst: 09-08-23 09:54
Mocht je in de buurt zijn komen dan kan hier nog heel veel juffertjes in het groen zaad geplukt worden.
Ik zaai trouwens direct door met alles. Tot nu toe komt alles omhoog ieder jaar. De oude garde van de moestuin vinden het onkruid, maar genoeg andere vinden het geweldig om te zien.
Prairy
Geplaatst: 10-08-23 14:32
Er lag al een week een kilo snijbiet in de koelkast. HEEL erg in de weg. Nu dus maar verwerkt in pasta saus. Pasta ook gekookt, dat zijn weer mooi een stuk of 10 maaltijden in de vriezer.
Ongeveer dit recept. Ik vervang de slagroom door volle kokosmelk, was een keer omdat ik geen slagroom in huis had en dat wel, en het smaakte prima dus dat blijf ik gebruiken. Ik kook het wel een stuk langer, ik hou niet van hard eten (warm).
Vandaag gegeten. Zo gaaf. Van onze vrienden van gehucht vorig huis kregen we de uitnodiging om pruimen te plukken. Met bhv de tractor die manlief en mij lift naar de takken die barstensvol zaten met mirabellen hebben we 2 emmers geplukt. Of we wilden blijven eten. Natuurlijk, als vanouds zo gezellig met onze oude buurtjes. Heerlijk Limousin gegeten waaronder clafoutis van mirabellen. Vandaag (1 emmer) mirabellen gekookt en ontpit. We zijn, uuuuuh, een beetje (veel) moe . Morgen ga ik jam maken.
Oh oh... Ik kom met op Facebook een veel te leuke site tegen
Cropsie.com
Kun je plantjes kopen en verkopen, maar ook groente, fruit etc etc.
Gevaarlijk
loveslimpie
Geplaatst: 14-08-23 06:47
Clafoutis had ik ook aan gedacht, maar het werd een simpele tarte tatin. Verder 2,5L gewone pruimenbomen met kaneel en wat herkenbare stukjes pruim Dan 3,5L pruimenjam met rozemarijn gladgepureerd 2 potten met Chinese plum sauce, bedoeld om eend of spare ribs mee te lakken tijdens het bakken in de oven/bbq. En het laatste beetje pruimen heb ik bij wat waterbuffel stoofvlees gegooid, dat rook gisteravond al heerlijk!
@Prairy cropsie heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar hier in de buurt nog niks gezien. Al zijn er alweer genoeg mensen met een courgette overschot
Prairy
Geplaatst: 14-08-23 08:18
Ja courgette zie ik hier ook regelmatig aan de weg haha, ik heb ze zelf ook, maar mijn courgette koekjes vallen zo goed in de smaak (en zijn in te vriezen) dat ik het zelf kan gebruiken.
Ik kom wel om in de komkommers
Enne, je bent welkom hoor, je was gezellig en dat scheelt mij weer wat spek op de heupjes
Jouw eten klinkt ook wel lekker!
Ik heb gisteren mijn sap pan uitgeprobeerd met 7 kilo peer en een beetje appel, ik vind het nog niks. Heb ipv een uur (zoals in de gebruiksaanwijzing staat) bijna de hele avond gedaan over 3 liter sap.
Marcella
Geplaatst: 14-08-23 08:21
Ontsappen door middel van stoom dat is inderdaad geduld hebben.
Mungbean
Geplaatst: 14-08-23 08:23
Dat ziet er echt heerlijk uit Prairy!
Ik kan niet wachten tot onze vijg wat groter is, dit jaar zitter en er precies 4 aan
Wel gisteren vlierbessensap gemaakt dat vandaag tot siroop moet gaan worden.
Prairy
Geplaatst: 14-08-23 08:23
Volgende keer gebruik ik de juicer wel en als ik het dan nog wil bewaren verhit ik het wel even. Dit schoot echt niet op.
Misschien dat het met zoiets als Japanse wijnbes sneller gaat?
Mijn vijgen zijn echt groot dit jaar. Ik heb ook redelijk wat takken gesnoeid omdat de struiken anders te groot worden, maar ik heb ook best veel blad weggehaald nadat ik dat op een filmpje gezien had. Dat is misschien nog wel het meest effectief geweest?
Ze staan trouwens al 5 jaar in een relatief kleine pot in de grond (daar zal niet veel meer van over zijn denk ik, maar heeft wel geholpen). Schijnt dat ze wortel begrenzing lekker vinden en dan meer vrucht gaan geven.
Ik heb ook nog andere vijgen in pot staan, boven de grond, maar daar komt niks aan. Denk dat ik die maar een keer hard ga snoeien. Kijken wat er gebeurt.
Prairy
Geplaatst: 14-08-23 09:32
Marcella schreef:
Ontsappen door middel van stoom dat is inderdaad geduld hebben.
Ik heb het gisteravond gemaakt en vannacht in een pan met deksel op het aanrecht laten afkoelen. Denk je dat ik het langer kan bewaren als ik er nu nog suiker bij doe, opnieuw verhit en in een hete weckfles doe?
Hoeft eigenlijk maar tot en met het weekend bewaard te hoeven worden.
Zonder suiker is het trouwens ook al mega zoet, echt heel lekker. Dat is dan gelukkig nog wel een succes...