Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:25

Silvia schreef:
Crista schreef:
Ik denk dat ik maar weer wat meer op kantoor ga werken... Mag zelf kiezen hoeveel ik vanuit huis werk of dat ik naar kantoor ga, maar ga van de winter denk ik gewoon lekker weer naar kantoor. Daar van de warmte genieten, noujah, warmte... Daar gaat de thermostaat ook niet hoger als 19 graden....

Dat is een goede optie als je niet te ver van het kantoor af werkt en met de fiets kunt gaan. De brandstofprijzen zijn immers ook nog behoorlijk hoog. Voor mij is dagelijks naar kantoor geen optie: 85 km enkele reis. :=
Niet alleen qua reistijd van een uur maar ook vanwege de reiskosten.

Durf het bijna niet te zeggen maar reistijd is bij mij werktijd, en heb een auto van de zaak, dus hier is die keuze echt snel gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:36

Maris schreef:
Linnie050, betalen jullie nu nog bij energiedirect 1,77 per m3 gas ? Met een variabel contract ?
edit : ooh nee vast zie ik.

ik ben al even aan het meelezen en ik zit ook bij energiedirect.
maar ik betaal 1,44 voor gas? ik heb toevallig net vanmiddag gekeken
dat is echt een stuk lager.

ik verbruik ook niet zoveel, afgelopen maand 6 kuub en de winter maak ik me eigenlijk ook niet druk over met deze prijs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:37

ellepel schreef:
Maris schreef:
Linnie050, betalen jullie nu nog bij energiedirect 1,77 per m3 gas ? Met een variabel contract ?
edit : ooh nee vast zie ik.

ik ben al even aan het meelezen en ik zit ook bij energiedirect.
maar ik betaal 1,44 voor gas? ik heb toevallig net vanmiddag gekeken
dat is echt een stuk lager.

ik verbruik ook niet zoveel, afgelopen maand 6 kuub en de winter maak ik me eigenlijk ook niet druk over met deze prijs..

Dan zal je een vast contract hebben, variabel is er niet voor deze prijs.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:42

Linnie050 schreef:
Ik heb trouwens nog een vraagje.

Pas had ik het met een collega erover dat wij maar gewoon met een elektrische kachel gaan verwarmen en de verwarming dat een paar graden lager gaan zetten.

Als het warm is de elektrische kachel weer even uit.

Wij hebben geen zonnepanelen.

Hij zei je kan dan misschien wel meer kwijt zijn.
Is dat zo?
Hoe reken je dit uit?
.

Kijken hoeveel kwh een kachel per uur verbruikt x je electriciteitsprijs x het aantal uren dat je hem ongeveer aan gaat zetten.

Ik heb een 2500 watt kachel. 1000 watt is 1 kwh.
Mijn kachel verbruikt op VOL vermogen dus ongeveer 2 a 2.5 kwh per uur. Lijkt veel
MAAR!
Hij gaat dus alleen in vol vermogen tijdens het 1e opwarmen van de kamer. Dus wanneer het hier 14 graden is en ik het naar 18 wil hebben. Dan gaat hij voluit. 20 min en het is warm. Dan slaat hij af. In de loop van de dag slaat hij meerdere keren per dag even aan om weer iets bij te verwarmen maar dit doet hij niet op vol vermogen maar op ongeveer 650 watt. En dat komt op ongeveer 40 a 50 cent per uur. Bij mij dan met de nieuwe prijzen.

Ik heb het vorige winter een paar weken uitgeprobeerd. Ja, elektriciteitsverbruik ging iets omhoog maar het viel me reuze mee. Ik was toen al goedkoper uitnmet kachel dan met gas met 88 cent per m3.
Nu moet ik bijna 2,70 gaan betalen per 1m3 dus tel maar uit....

Ik was veel minder geld kwijt dan wanneer ik alleen met gas zou verwarmen. Oh, cv stond hier trouwens uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:44

ik heb flex er bij staan.
maar hou me er niet zo erg mee bezig eigenlijk :o
ik was toevallig hier wat aan het snuffelen voor tips om nog meer te besparen.
ik wil achter van dat folie aan wat je achter de radiator kunt plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:45

ellepel schreef:
ik heb flex er bij staan.
maar hou me er niet zo erg mee bezig eigenlijk :o
ik was toevallig hier wat aan het snuffelen voor tips om nog meer te besparen.
ik wil achter van dat folie aan wat je achter de radiator kunt plakken.

dan is de kans heel groot je vanaf 1 oktober ook naar prijzen rond de €3 gaat :o

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:45

Zijn er hier mensen met een variabel contract van Essent?klopt het dat ze de tarieven tussendoor nog een keer gaan aanpassen? Ik kan hier niks over vinden en heb ook nog geen bericht van ze gehad.

Ben wel benieuwd
Laatst bijgewerkt door karrij op 04-09-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:46

ja kan best, we gaan het zien, is toch afwachten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:52

ellepel schreef:
ja kan best, we gaan het zien, is toch afwachten denk ik.

Zeker! En als het je verder niks uitmaakt is natuurlijk ook niet erg!

Maar de meeste mensen maken zich wel druk om een maandbedrag dat verdubbelt of verdriedubbeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:03

Spenk schreef:
Dan zal je een vast contract hebben, variabel is er niet voor deze prijs.

Geen vast contract, al 14 jaar variabel en ook 1,44 tot 1 jan. (greenchoice). Vermoed dat het iets met de kortingen te maken heeft die blijkbaar bij variabel horen.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:12

karrij schreef:
Zijn er hier mensen met een variabel contract van Essent?klopt het dat ze de tarieven tussendoor nog een keer gaan aanpassen? Ik kan hier niks over vinden en heb ook nog geen bericht van ze gehad.

Ben wel benieuwd

1 juli zijn wij van 1.11 naar 1.51 gegaan qua gasprijs. Verder nog geen bericht gehad over verdere prijsstijgingen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:52

Ik heb een vast contract met 0.18 cent elektra en 1,01 gas.

Nu ben ik verhuisd vanaf 31 mei, mijn contract gewoon meegenomen.
Dit is zonder problemen verlopen.
Echter rekenen ze nu al sinds de verhuizing met de nieuwe prijzen, terwijl mijn contract nog loopt tot 16-10-2022.
Staat ook gewoon in mijn eneco app.
Morgen maar eens chatten, boevenbende!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:04

Dat is inderdaad gek listiglistje!

Dankjewel Tieme
Ik zie dat het 1800-2000 w is onze kachel.

Die van ons slaat helaas niet af
.
Zelf even uit en weer aanzetten eventueel.

2 kwh x 0,43 x ? Uur of 5 doordeweeks elke dag? = 4.30

Dan is de kachel dus wel duurder?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:44

Linnie050 schreef:
Dat is inderdaad gek listiglistje!

Dankjewel Tieme
Ik zie dat het 1800-2000 w is onze kachel.

Die van ons slaat helaas niet af
.
Zelf even uit en weer aanzetten eventueel.

2 kwh x 0,43 x ? Uur of 5 doordeweeks elke dag? = 4.30

Dan is de kachel dus wel duurder?

Ik zou even terug kijken in de app van je energie maatschappij en dan kijken wat je op een winterdag aan gas verbruikt hebt en wat dat voor die dag heeft gekost. En dat vergelijken met 4.30 euro.

Bij kostte het rond de 6 a 8 euro per dag om met gas te verwarmen. Met de OUDE prijzen a 88 cent per m3.
Voor mij was die losse kachel toen al goedkoper.

Mijn gasprijs is nu 3x hoger geworden. Dus om de boel volgende winter met cv te gaan verwarmen gaat mij dat dus tussen de 12 en 24 euro per dag kosten...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 06:30

Tierania_ schreef:
karrij schreef:

Ben wel benieuwd

1 juli zijn wij van 1.11 naar 1.51 gegaan qua gasprijs. Verder nog geen bericht gehad over verdere prijsstijgingen.

Ok dat is inderdaad ook het bedrag dat wij betalen.

Ik hoor namelijk van verschillende kanten dat er tussentijds nog een verhoging is, maar gelukkig (nog) niet bij Essent. Hou mijn hart vast volgend jaar :brr:

Anoniem

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:08

Essent gaat toch ook per 1 oktober omhoog?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:48

karrij schreef:
Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat die rel tussen die zijen sok van een Rob Jetten en de Gazprom gemeenten eigenlijk precies inhoudt?

Hoorde gister bij Veronica Inside , die Telegraaf verslaggever Wierd Duk er ook over , maar begreep er geen reet van, iemand hier wel?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244279 ... -gemeenten

En dan te bedenken dat de wethouders dan ook nog vervolgd en een gevangenisstraf kunnen krijgen.

Door sancties tegen Rusland,
Is de Nederlandse burger de dupe.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:55

KM_Ris schreef:
Iemand nog tips ? Ik woon met 2 kindjes in een huurhuis. Kook op gas, dit zou ik dan misschien nog aan kunnen passen naar elektrisch.
Zonnepanelen heb ik al.
We douchen al wat minder lang.
De verwarming zet ik niet gauw aan, boven sowieso niet.. Voor beneden zat ik te denken om dan maar elektrisch te gaan verwarmen. Verder zou ik het echt niet weten.

Koken op gas is echt een minimaal verbruik, daar ga je niet op besparen. Het grootste deel kun je besparen met verwarming. Alleen de ruimtes die gebruikt worden, avond gordijnen dicht, tochtstrips etc. Douchen 3-5 minuten Max.

En voor iedereen die denkt dat het verstandig is om een elec. kacheltje erbij te plaatsen. Een elektrische kachel verbruikt echt heel veel stroom. In Nederland wordt Electra gemaakt van gas. Dus hoe meer Electra we gaan gebruiken, hoe hoger deze prijs wordt.

En ik vond dit op milieu centraal:
En of het voordeliger is, is nog maar de vraag. “Stroom is op dit moment twee keer zo duur als gas, zelfs met de huidige energieprijzen. De energieprijzen die wij voor de korte termijn aanhouden zijn 1,80 euro per kuub (m3) gas en 0,40 euro per kWh stroom. Op het eerste oog lijkt het misschien alsof gas goedkoper is, maar bij 1 m3 is niet hetzelfde als 1 kWh. 1 m3 gas is ongeveer gelijk aan 9 kWh. Dus dan ligt de verdeling heel anders.”

Een infraroodpaneel is een stuk zuiniger.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 05-09-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:00

Esther_ schreef:
KM_Ris schreef:
Iemand nog tips ? Ik woon met 2 kindjes in een huurhuis. Kook op gas, dit zou ik dan misschien nog aan kunnen passen naar elektrisch.
Zonnepanelen heb ik al.
De verwarming zet ik niet gauw aan, boven sowieso niet.. Voor beneden zat ik te denken om dan maar elektrisch te gaan verwarmen. Verder zou ik het echt niet weten.

Koken op gas is echt een minimaal verbruik, daar ga je niet op besparen. Het grootste deel kun je besparen met verwarming. Alleen de ruimtes die gebruikt worden, avond gordijnen dicht, tochtstrips etc. Douchen 3-5 minuten Max.

Misschien nog investeren in een super zuinige douchekop en infrarood panelen voor bijverwarming. Dat gaat je meer opleveren dan ipv op gas koken, elektrisch gaan koken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:04

En voor degene die het exacte stroomverbruik en het gasverbruik per uur willen inzien is misschien een p1 meter iets. Je kan ook met een aparte stekker zien wat een bepaald apparaat verbruikt. En je kan je eigen tarieven erin zettten.

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:35

Zit er nog verschil in die meters.. wat is een handige P1 meter? Ik ben wel benieuwd waar mijn piekverbruik zou zitten eventueel... :)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:42

Ik heb die van homewizard en daar ben ik tevreden over. Je hebt wel een slimme meter nodig. En afhankelijk van de soort slimme meter een extra stroomkabeltje.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:51

Die P1 meter van Homewizzard is echt een hele goede! Heeft ons afgelopen winter al heel bewust gemaakt van (met name) ons gasverbruik. Door slim met het gas om te gaan en electrisch bij te verwarmen hebben we ons gasverbruik gehalveerd. Sinds december liggen de zonnepanelen op het dak, dus elektrisch bijverwarmen is in ons geval heel lonend.

De P1 meter geeft je meer inzicht omdat je op de dag zelf ook kunt kijken. Daardoor krijg je meer inzicht in je eigen handelen. Er zit ook een NU functie op. Dan zie je precies wat er gebeurd met je stroomafname als je een apparaat aan zet of juist uit.

Die €30 aanschafkosten zijn supersnel terugverdiend met de huidige energieprijzen. Ik zou ‘m echt iedereen aanraden!
En nee, ik heb geen aandelen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:58

Hoe wordt elektriciteit eigenlijk van gas gemaakt :?

Ik dacht dat we in NL vooral wind- en zonne-energie hebben. Is daar gas voor nodig?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:15

Esther_ schreef:
KM_Ris schreef:
Zonnepanelen heb ik al.

En voor iedereen die denkt dat het verstandig is om een elec. kacheltje erbij te plaatsen. Een elektrische kachel verbruikt echt heel veel stroom. In Nederland wordt Electra gemaakt van gas. Dus hoe meer Electra we gaan gebruiken, hoe hoger deze prijs wordt.

En ik vond dit op milieu centraal:
En of het voordeliger is, is nog maar de vraag. “Stroom is op dit moment twee keer zo duur als gas, zelfs met de huidige energieprijzen. De energieprijzen die wij voor de korte termijn aanhouden zijn 1,80 euro per kuub (m3) gas en 0,40 euro per kWh stroom. Op het eerste oog lijkt het misschien alsof gas goedkoper is, maar bij 1 m3 is niet hetzelfde als 1 kWh. 1 m3 gas is ongeveer gelijk aan 9 kWh. Dus dan ligt de verdeling heel anders.”

Een infraroodpaneel is een stuk zuiniger.

En toch is hier de electrische kachel vele malen goedkoper dan verwarmen met gas. Kacheltje heeft de boel hier binnen 20 min 4 graden warmer. Cv doet er langer over.
Ik heb het een maand uitgeprobeerd afgelopen winter en ik had die maand minder kosten dan wanneer ik op gas verwarmde. En dat nog met de OUDE gasprijzen
Laat Staan met de nieuwe. Kachel verbruikt even 2 kwh om voluit te gaan. Gaat daarna uit wanneer op temperatuur is. Slaat af en toe aan op laag vermogen om de boel iets op te warmen. Dat lage vermogen komt op 40 cent per kwh MAAR hij staat niet continu aan. Dus even paar minuten aan slaan.
Verwarmen met gas kostte me tussen de 6 en 8 euro op een dag met oude prijzen. Met nieuwe prijzen tussen de 16 en 24 euro per dag.
Verwarmen met kacheltje kostte me met stroom wel geteld 4 a 5 euro....

Oh en je noemt IR paneel dat die goedkoop is qua stroom. Die heb ik ook en die verbruikt evenveel stroom als m'n electriache kachel :)
Laatst bijgewerkt door Tieme op 05-09-22 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt