Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:49

Nachtje weken in de biorex en daarna wassen. Hiermee krijg ik alles weer wit

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:48

Ik heb inbetweens hangen beneden in de woonkamer. zou ik deze in de wasmachine kunnen doen, of beter naar de stomerij brengen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:34

PSvanLot schreef:
Ik heb inbetweens hangen beneden in de woonkamer. zou ik deze in de wasmachine kunnen doen, of beter naar de stomerij brengen?

A ik zie wassen op 30 graden en dan nat terughangen. Doe ik dat deze week dan zijn ze droog voordat ze opgeborgen moeten worden voor de verbouwing.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:45

PSvanLot schreef:
PSvanLot schreef:

A ik zie wassen op 30 graden en dan nat terughangen. Doe ik dat deze week dan zijn ze droog voordat ze opgeborgen moeten worden voor de verbouwing.

Ik zou ze ze ongewassen opbergen en na de verbouwing wassen en nat ophangen. Anders moet je ze strijken voordat je ze terughangt (ik haat strijken)
Als je ze wast, minimaal centrifugeert en daarna direct ophangt, drogen ze meestal netjes op en hoef je ze niet te strijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:30

Dat is inderdaad ook een optie, maar ze zijn in 3 jaar nog nooit gewassen. Zou het dan handig zijn zo op te bergen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:36

chanicha schreef:
Ik neem iedere maand een nieuwe toiletborstel, kost ongeveer een euro bij de Action dus waarom moeilijk doen.
Ik heb ook geen vaatwasser :r

In het kader van milieu e.d. is dat voor mij echt geen optie. Ik zet de borstel gewoon even in een emmer kokend water met allesreiniger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:33

PSvanLot schreef:
Dat is inderdaad ook een optie, maar ze zijn in 3 jaar nog nooit gewassen. Zou het dan handig zijn zo op te bergen?

Maakt niet uit. Ik ga mee in het advies om ze te wassen zodra de verbouwing klaar is en dan gewoon nat neerhangen. Als je ze opbergt dan gaan ze altijd in de kreuk dus heeft geen zin om ze te wassen en dan op te bergen. Zou ik inderdaad na de verbouwing doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:08

Top. Bespaar ik mezelf de moeite haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:18

Ik weet niet wat voor wasmachine je hebt PSvanLot, maar ik gooi mijn vitrages (geen inbetweens) gewoon in de machine, kies voor strijkvrij en hang ze inderdaad 'nat' weer op.
De bovenkant stop ik vanwege de haken die er aan hangen in een waszakje die ik met een ty-rip vast maak.

Ik was ze ongeveer twee keer per jaar en het kan weinig kwaad. Ik zou er dan ook in jouw situatie niet voor schromen om ze twee keer te wassen. :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:52

Janine1990 schreef:
Ik weet niet wat voor wasmachine je hebt PSvanLot, maar ik gooi mijn vitrages (geen inbetweens) gewoon in de machine, kies voor strijkvrij en hang ze inderdaad 'nat' weer op.
De bovenkant stop ik vanwege de haken die er aan hangen in een waszakje die ik met een ty-rip vast maak.

Ik was ze ongeveer twee keer per jaar en het kan weinig kwaad. Ik zou er dan ook in jouw situatie niet voor schromen om ze twee keer te wassen. :)

Zal ze inderdaad eens wat vaker wassen. Dacht dat ik ze enkel kon laten stomen. Het hele huis krijgt altijd in de kerstvakantie en in de zomervakantie een extreem grote schoonmaak en alleen deze inbetweens doen er niet aan mee sinds ze er hangen. Nu eens aanpassen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:54

Tip: de bovenkant van je gordijn met de haakjes bij elkaar binden met een panty. Dus kont eroverheen en dan met de benen vastbinden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:58

Suzanne F. schreef:
Tip: de bovenkant van je gordijn met de haakjes bij elkaar binden met een panty. Dus kont eroverheen en dan met de benen vastbinden.

Ze hebben losse haakjes als ik het me goed herinner!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:01

Ik deed de bovenkant in een sloop met een elastiek er omheen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:12

Ja of je stopt ze in zo’n mega washoes voor dierenspul :)* Kunnen de haakjes ook geen kwaad meer.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:21

Kussensloop om de haken en vast maken met een beter. Niet te strak.
Werkt hier al jaren. Was elk kwartaal de vitrage en over gordijnen o deze manier. Nat ophangen drogen mooi en je huis ruikt heerlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:47

Wij hebben geen gordijnen (meer), maar gebruiken onze rolluiken als het ware daarvoor. Nu zijn de binnenkanten van de rolluiken echt stoffig en wil ik deze graag schoonmaken. Punt is dat ze voor dichte ramen zitten, dus ramen die niet open kunnen. Iemand een idee hoe ik ze toch schoon kan krijgen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:05

[*]
Shenavallie schreef:
Wij hebben geen gordijnen (meer), maar gebruiken onze rolluiken als het ware daarvoor. Nu zijn de binnenkanten van de rolluiken echt stoffig en wil ik deze graag schoonmaken. Punt is dat ze voor dichte ramen zitten, dus ramen die niet open kunnen. Iemand een idee hoe ik ze toch schoon kan krijgen?

Een stukje open zetten en dan met een waterslang spuiten?
De ramen kun je daarna wel weer schoonmaken. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:09

Iemand binnen die het rolluik bedient en iemand buiten op een ladder of steiger. Een plumeau en een sopje en steeds het rolluik een stukje laten zakken.
Maar is enorm takkewerk hoor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:10

Dank jullie wel! Ik ga kijken wat het makkelijkste gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:28

Liesje89 schreef:
Ja of je stopt ze in zo’n mega washoes voor dierenspul :)* Kunnen de haakjes ook geen kwaad meer.

Jawel, want als je de haakjes in de gordijnen krijgt, krijg je er ladders en anderen oneffenheden in...
Daarom bind je de bovenkant van je gordijnen aan elkaar en doe je er iets omheen.

Want ook in een washoes wordt er geschud.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:33

Ja je moet zorgen dat je de haakjes bij elkaar bindt. Die mogen niet in aanraking komen met de gordijnen. Daarom pak ik de panty of maillot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:07

Tjongejonge... ik had links en rechts al meerdere keren gehoord over ramen wassen met glansspoelmiddel... Maar ook dreft, citroensap, uien etc.

Dus ik heb vandaag mijn eigen sopje gemaakt...

Flinke scheut citroensap, druppeltje dreft en een scheut glansspoelmiddel.
Het lijkt wel alsof ik geen ramen meer heb... Ideaal dat het niet zo raar opdroogt!

Dus bij deze mijn meest recente huishoudtip :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:50

Janine1990 schreef:
Tjongejonge... ik had links en rechts al meerdere keren gehoord over ramen wassen met glansspoelmiddel... Maar ook dreft, citroensap, uien etc.

Dus ik heb vandaag mijn eigen sopje gemaakt...

Flinke scheut citroensap, druppeltje dreft en een scheut glansspoelmiddel.
Het lijkt wel alsof ik geen ramen meer heb... Ideaal dat het niet zo raar opdroogt!

Dus bij deze mijn meest recente huishoudtip :+

Haha, goed bezig. Je moet er patent op aanvragen!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 17:56

Werkt dat ook voor badkamer tegels?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:02

fjordjes schreef:
Werkt dat ook voor badkamer tegels?

Weet niet, maar als het je om de waas te doen is zou ik het zeker proberen! Ik denk niet dat dit tegen kalk werkt...