Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:13

Ik zou idd een inloopdouche langs de achterste muur (met raam?) maken en een wasmachine op de plek van nu de douche zetten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:15

DubbelFun schreef:
Ik zou idd een inloopdouche langs de achterste muur (met raam?) maken en een wasmachine op de plek van nu de douche zetten.

Was machine gaat naar zolder willen daar was en droog gedeelte maken, hebben vele in die zelfde huizen ook.

Zou je dan achterin bij het raam een muur horizontaal zetten ? Dan zou de breedte 97 cm zijn tot het raam en dan misschien iets van 1.20 breed? Ik heb geen verstand van standaard maten. En dan direct rechts eventueel toilet? Dan zit daar nog 1.10 meter ruimte tussen wie weet kun je daar nog een kastje wasmanden etc neer zetten ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:23

Als je een inloopdoucht bij het raam maakt én daar een dichte muur voor zit wordt het wel een stuk donkerder in de badkamer. Dan zou ik eerder voor een wand met die glazen stenen kiezen of een gewone glazen wand van melkglas.

Waar had je het toilet gedacht?? aan dezelfde muur als nu de wastafel zit ??

Bij een wasmachine op zolder mag je wel een goede opvangbak met afvoer maken...het voordeel van een wasmachine in een badkamer is dat bij lekkage het water gewoon in een putje weg loopt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:26

Wasmachine op zolder met vlizotrap?? Daar ga je spijt van krijgen gok ik zo...

Klinkt een beetje zoals de vorige eigenaar alles in mijn huis had...

Is het toevallig een jaren 70 doorzon woning?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:27

Dubbelfun dank voor de tip.
Alleen zouden we het ook wel handig vinden extra toilet en dat lukt niet met een was machine. En als je was machine en droger kwijt moet..

Even voor het idee, rechts dan de douche. Rechts bij de deur de wc en dan links was tafel.

Dit is spiegelbeeld ja heb er door heen getekend
Afbeelding

Het is 80 jarige woning.

Zelf zou ik wasmachines in de schuur willen hebben alleen vernomen dat die nog wel eens lek word dacht misschien dat isoleren en bij huis betrekken soort bij keukentje?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:30

Kan je wasmachine niet in de trapkast? En zit er geen bijkeuken aan??

Afbeelding

Is het zo'n huis ongeveer?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:33

Nee anders, we hebben dus geen trappen kast.

We hebben een schuurtje ik dacht geïsoleerd misschien kunnen we die erbij betrekken maar heb je denk ik wel een vergunning voor nodig? Dan komt bijkeukentje direct naast de keuken.

Voor het idee dit is de “bijkeuken” donkere hokje
Afbeelding

Afbeelding

Gehoord van de buren dat bij ons het dek lek was hebben ze wel laten maken.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:37

Onze badkamer is 290 x 210, middel in het huis.
Het onderwerp was zo, wel inbouw bad:
Afbeelding

Uiteindelijk is het zo geworden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:40

Dit was de achterzijde van mijn huis. Inmiddels heb ik bijna 3 jaar een bijkeuken en dat is echt een uitkomst!

Als je de mogelijkheid hebt om dat schuurtje aan het huis te verbinden, doe het echt! Het levert zeker in deze tijd een meerwaarde op. Ik hoefde voor mijn bijkeuken niet eens een vergunning aan te vragen!

Afbeelding

Afbeelding

Het kost een paar centen, maar is absoluut de moeite waard en je hebt er uiteindelijk bij verkoop ook meer aan.

Ik heb anderhalf jaar mijn wasmachine in de trapkast gehad en daar was ik al zat van. Laat staan van een wasmachine op zolder... Sowieso niet mijn favoriete plek :o Het is er muf en donker...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:44

Ah super !
Maar hoe doe je dat dan met je fietsen etc?
Wij denken dat deze “bijkeuken” voornamelijk daar voor bedoeld was.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:44

Janinevv schreef:
Nee anders, we hebben dus geen trappen kast.

We hebben een schuurtje ik dacht geïsoleerd misschien kunnen we die erbij betrekken maar heb je denk ik wel een vergunning voor nodig? Dan komt bijkeukentje direct naast de keuken.

Voor het idee dit is de “bijkeuken” donkere hokje
[ [url=m/2NGrge.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bP2H93.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gehoord van de buren dat bij ons het dek lek was hebben ze wel laten maken.

Maar op de tekening staat dat je gewoon van de keuken maar de eventuele bijkeuken kan. Waarom daar geen wasmachine? Zit er geen riolering en waterleiding in? Dan wellicht ook geen vaste vloer?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:46

Het lijkt eerder op een hokje voor wat opslag. Zouden eens moeten kijken, wat is een vaste vloer precies?

Ik ben nog jong en moet nog veel leren dus fijn dat jullie mee denken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:46

Janinevv schreef:
Ah super !
Maar hoe doe je dat dan met je fietsen etc?
Wij denken dat deze “bijkeuken” voornamelijk daar voor bedoeld was.

Ik heb nog twee schuurtjes... Een grote klusschuur en een half schuurtje wat van oorsprong bij het huis hoort en er nog af moet (helft van de buren moet dan wel goed blijven dus ff stutten etc.)

Afbeelding

Anyhow, voor fietsen zou je een tuinhuisje kunnen plaatsen misschien? En dan zo eentje waar je in de zomer ook snel in de avonden in kan zetten. Twee fietsen nemen nu ook weer niet alle ruimte en kunnen er snel naast staan bij droog weer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:47

Janinevv schreef:
Het lijkt eerder op een hokje voor wat opslag. Zouden eens moeten kijken, wat is een vaste vloer precies?

Ik ben nog jong en moet nog veel leren dus fijn dat jullie mee denken :)

Ik gok dat er losse buitentegels/grindtegels in liggen.

Een vaste vloer is een betonvloer en dan wordt riolering aanleggen wat lastiger denk ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:50

Ik denk dat ik dan weinig aan de badkamer zou veranderen en de wasmachine links tegen de achtermuur zetten en de wc rechts.Afbeelding

Als de ruimte tussen de hoek van de douche en de wasmachine tyé krap is kun je nog kiezen voor een douche met ronde instap.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:50

Afbeelding

Dit was bij de buren.
Bij ons lag er dacht ik ook soort van vloer bedekking? Beetje donker hok.

Maar je zou dan kunnen zeggen deur verplaatsen en dan muurtje er tussen en dan een deur extra in de bijkeuken? Of dan via buiten om lopen?

Of twee deuren direct naar elkaar?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:51

DubbelFun schreef:
Ik denk dat ik dan weinig aan de badkamer zou veranderen en de wasmachine links tegen de achtermuur zetten en de wc rechts.[ [url=m/RVdOGs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als de ruimte tussen de hoek van de douche en de wasmachine tyé krap is kun je nog kiezen voor een douche met ronde instap.

Bij ons zat aanvoer rechts achter van wasmachine. Alleen als je dat allemaal in badkamer doet geeft het een vol gevoel, als er dan mogelijkheid is om het beneden te doen en budget is er voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:53

Een wasmachine beneden is altijd handiger dan boven. Alhoewel het voor het lopen met de was niet veel uit zal maken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:55

Dat maakt inderdaad weinig uit maar buiten ophangen is dan makkelijker.

Wel meer beweeg ruimte in de douche zelf.

Dat schuurtje is bijna 4 meter als je dan een meter zou pakken en dan boven op elkaar zet?

En dan ander gedeelte gebruiken voor fiets en opslag?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 19:58

Boven op elkaar is sowieso handig, hebben we hier al jaren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 20:03

Janinevv schreef:
[ [url=m/V35gbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was bij de buren.
Bij ons lag er dacht ik ook soort van vloer bedekking? Beetje donker hok.

Maar je zou dan kunnen zeggen deur verplaatsen en dan muurtje er tussen en dan een deur extra in de bijkeuken? Of dan via buiten om lopen?

Of twee deuren direct naar elkaar?

Waarom zou je de deur willen verplaatsen? Dit is toch al een complete bijkeuken?

Het hele idee van zo'n hokkie is in mijn beleving een entree. Dat was ook mijn voornaamste reden voor een bijkeuken. Zoals op de oude foto te zien is, ging ik naar binnen in het woongedeelte en had ik dus geen plek om mijn vieze stalschoenen of rijlaarzen uit te doen voor ik het woongedeelte instapte...

Dus een bijkeuken is voor mij een washok en entree tegelijkertijd.

In jullie geval zou ik ook zeker niet een muurtje gaan gebruiken, volgende bewoners halen dat er weer uit, je wilt namelijk geen hokjeswoning. Men gaat voor grote open en overzichtelijke ruimtes. Wees er wel zeker van dat je waterleiding én afvoer hebt voor een wasmachine. Zonder kan je het wel vergeten.

Overigens staat in mijn bijkeuken behalve wasmachine en hopelijk binnenkort droger ook een diepvries, mijn kattenbak, een kast met schoonmaakmiddelen en oud papier, plastic afval en glas. Het lijkt nu misschien een onzinnig hok, maar dat zal op termijn wel eens goed kunnen veranderen...

Zet er in wat je wilt, je kan altijd nog veranderen... Er hangen weinig regels aan wat wel en niet mag in een bijkeuken zolang het maar binnen het bouwbesluit is gebouwd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 20:19

Ah top, en fietsen ik zie verder geen ander schuurtje of houden jullie die buiten of past dat wel? En gereedschap?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:58

Janine1990 schreef:
In jullie geval zou ik ook zeker niet een muurtje gaan gebruiken, volgende bewoners halen dat er weer uit,....

Ik denk dat je vooral je eigen woongenot en wensen moet naleven en niet wat een evt volgende bewoner van je huis gaat vinden en er mee gaat doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:36

Mijn ouders hebben al 30 jaar dr wasmachine in de schuur, die niet aan het huis vast zit maar achter in de tuin. Kwestie van leidingen isoleren, geloof dat 1x de leiding bevroren is geweest. Scheelt een hoop lawaai en ruimte in huis

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:50

Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
Snap wel over dat hokkerige maar zouden even kijken hoeveel ruimte er dan daadwerkelijk overblijft qua fietsen etc.