Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:34

van de 3500 hou ik 2700 over, maar daar komt meestal nog wel een bereikbaarheidstoeslag bij en ik krijg 25% salaris (das ook vakantiegeld) maandelijks te besteden, als ik dat uit laat betalen is dat ruim 450 netto, maar daar koop ik meestal extra uren van.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:58

Pfff in België toch echt een pak minder. Maar bij ons zit gezondheidszorg er dan al wel grotendeels in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 12:07

Hier in Nederland betaal je toch snel 125 a 150 Euro per maand aan je ziektekostenverzekering. Met beetje pech ben je per jaar in ieder geval je eigen risico van 365 kwijt. Dus dat betekent effectief dat je snel zo'n 150 a 175 Euro minimaal daar ook aan kwijt bent.
Als je minder dan modaal verdient is er de mogelijkheid voor toeslagen, dat is een soort vergoeding van de overheid voor je ziektekosten, de vergoeding varieert tot max 107 Euro per maand netto.

Mijn inkomen varieert enorm afhankelijk van hoeveel uur ik doe en op welke tijden. Had deze maand 400 netto extra door onregelmatigheidstoeslag. Maar dat is ook wel eens 500 of niets :+

Van mijn basisinkomen van 1600 bruto hou ik netto 1500 over.

Ik vind het Nederlandse systeem met al die toeslagen, extra's of juist betalingen die je nog moet doen erg lastig. Want ik krijg ook nog belasting terug per maand en dus die zorgtoeslag. Aan de andere kant moet ik ook rijks- en gemeente-belastingen betalen.

Daarom hou ik het dus allemaal strak bij :list: anders heb ik totaal geen overzicht, reken ik me rijk, of arm maar hoe dan ook heb ik er anders best stress van :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 25-05-21 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:10

poes schreef:
Pfff in België toch echt een pak minder. Maar bij ons zit gezondheidszorg er dan al wel grotendeels in.

Ja dat is in Nederland iets raars vond ik. Ik heb nu een paar cliënten uit Nederland .... Schrok me rot, dat leek een bizar groot bedrag wat ze daar toch nog apart moeten neerleggen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:16

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 12:23

Citaat:
en ze kijken altijd naar je jaarsalaris.

Dat maakt het echt lastig als je dat niet weet of daar geen rekening mee houdt. Moest vorig jaar ook gedeelte zorgtoeslag terugbetalen, zal dit jaar ook wel weer het geval zijn. Maar zeker weten doe ik dat dus pas aan het eind van het jaar. Stel dat ik nu ziek word krijg ik mijn basissalaris zonder toeslagen per maand. En dan heb ik wel weer recht op die zorgtoeslag.

Maar goed als je veel verdient heb je gewoon geen toeslag dat is wel handig ja :') :+ extra sneu is het als je precies op dat randje zit van wel of geen toeslag. Wat is dan wijsheid...

Is wel de reden waarom het zo'n zootje is bij onze Belastingdienst :') -O- }:0

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:33

Huurtoeslag hebben ze inmiddels aangepast. Was eerst een vrij hoog afkap-punt. Als je dan over de inkomensgrens zat was het een flink bedrag wat retour moest. Nu is dat meer een glijdende schaal, zoals de zorgtoeslag. Mocht je toch boven de inkomensgrens uitkomen, dan moet er nog wel wat terug, maar geen enorme bulk geld.

Het is inderdaad heel lastig in te schatten in december 2020 wat je totaal hebt verdiend in december 2021. Ik adviseer iedereen altijd het jaarinkomen wat optimistisch in te schatten. Terugkrijgen is beter dan bijbetalen. Voor mensen met een “vast” loon is het vrij eenvoudig. Je moet alleen niet vergeten het geschatte bedrag aan te passen wanneer er iets wijzigt. Voor mensen met een wisselend inkomen is het een grotere kluif. Iedere keer als je situatie wijzigt: opnieuw aanpassen.

Ik heb een tijd gewerkt als (WSNP)-bewindvoerder. Heb zoveel loonstroken voorbij zien komen. Ik vind geld niet zo’n lastig onderwerp om over te praten. Mijn ouders zijn er ook altijd heel open over (geweest). Maar ik gooi het niet zomaar op tafel. Met de buurman heb ik bijvoorbeeld geen behoefte om het te bespreken haha. Van mijn eerste “echte” baan heb ik wel geleerd om altijd voorbereid te zijn en onderzoek te doen naar wat marktconform is. Met een afgeronde HBO op zak begon ik 40 uren in de week voor bruto 1650,- en vrijwel geen secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals pensioen). Ik kwam daar met de vraag of ik een soort stage mocht lopen en ze boden mij een baan aan. Heel onverwacht. Ik had geen idee wat een ‘normaal’ startsalaris was. Mijn ouders hebben toen gezegd dat ik na enkele maanden wel het gesprek aan moest gaan (en nooit direct “ja” moest zeggen :') ), en toen ik hoorde wat vriendinnen als startsalaris ontvingen, voelde ik me wel een beetje bekocht. Heb er heel leuk werkervaring op kunnen doen, maar de werkgever bleek vooral voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Ben nu ook best wel duidelijk in mijn salariseis en wat ik wil. Vind het ook niet erg om “aan wat bomen te schudden”. Maargoed, als je net komt kijken op de arbeidsmarkt moet je zelf ook nog een beetje ervaren wat je eigenlijk allemaal kunt en wat je nog moet leren.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 25-05-21 12:42, in het totaal 4 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:35

tita schreef:
Gini ik vind niet dat iedereen in zelfde functie gelijkwaardig zou moeten verdienen
Ik kan er eerlijk voor uitkomen dat ik stuk harder werk dan bepaalde collega’s terwijl zij meer kennis hebben

Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat een meerverdienende collega een reden voor mij zou zijn om het gesprek met mijn leidinggevende aan te gaan. Ik heb zelfs de vragen neergetypt waarop ik dan een antwoord wil: hoe komt het dat die meer verdient en wat moet ik doen om dat ook te verdienen? Harder werken zou daar een antwoord op kunnen zijn, al is dat natuurlijk heel abstract en zou ik dat het liefst concreter zien. Gelukkig heb je daar ook weer functioneringsgesprekken voor. Anciënniteit zou ook nog een antwoord kunnen zijn. Kunnen genoeg redenen zijn waarom dat zo is, maar ik zou het wel willen weten.
Kennis van loon is voor mij geen reden om stampij te maken, maar wel om te polsen of ik nog een beetje waar verloond wordt naar mijn verdienste. Ook wanneer je jezelf afvraagt of je niet te weinig verdient, kan het juist geruststellend zijn om te zien dat het een normaal loon is binnen jouw sector/beroepsgroep/bedrijf...
(Niet alleen qua loon trouwens, maar ook andere (extralegale) voordelen)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:51

Zorgverzekering is heel duur ja. Ik betaal 170 euro en heb echt niet zo’n uitgebreid pakket. Wel tandarts Ivm beugel van zoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:56

Las laatst een onderzoek waarin stond dat mensen voor hun gezondheid weinig (geld) overhebben. Een vakantie mag gerust duizenden euro's kosten, maar ziekten kosten worden vaak als teveel gezien.
Als ik daar over nadenk, gaat dat laatste voor mij ook op. Dan denk ik godver wat een geld... maar als ik dan zie wat er in andere landen niet kan/mag dan denk ik, niet zo zeuren het gaat om je lijf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:13

LunarEclipse schreef:
Ja, en ze kijken altijd naar je jaarsalaris.
Dus toen ik student was had ik recht op huurtoeslag en zorgtoeslag, toen ging mijn salaris omhoog in de herfst waardoor ik geen recht meer had op zoveel huurtoeslag. Of ik alsjeblieft even meer dan de helft van de huurtoeslag die ik had gekregen (wat maximaal was) wilde terugbetalen.
Ik was daar wel boos om want als student had ik die huurtoeslag gewoon nodig. En ik zat echt net op het randje, het is niet dat ik ineens een riant inkomen had.
Zorg toeslag heb ik nu ook geen recht meer op. Maakt het voor mij wel makkelijk. Ik heb gewoon geen recht meer op extra geld :+.

Mensen vergeten het vaak om zelf door te geven bij de toeslagen site.
Zelf kreeg ik dus laatst een brief of ik mijn gegevens aan wilde passen.
Had er geen rekening mee gehouden dat ik meer was gaan verdienen.
Ik heb overigens nog maar 1 keer gehad dat ik terug kreeg voor zowel de toeslagen of de inkomstenbelasting.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:24

Zijn er meer mensen die bezig zijn met beleggen? En hebben jullie handige tips om dat maandelijks te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:26

In België kan je bij een full-time ongeveer je brutoloon halveren als je je nettoloon wil kennen :+
Mijn huidige bruto zit < 3000/maand op 20u/week maar denk dat dat voor een full-time ook zou gelden... Dat zou ik eens moeten nakijken op mijn fiches van vorig jaar, heb een tijdje FT gewerkt tijdens lockdown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:26

Juangi schreef:
Zijn er meer mensen die bezig zijn met beleggen? En hebben jullie handige tips om dat maandelijks te doen?

Er is een beleggers topic, daar zitten mensen in die daar actief mee bezig zijn.
[LZP] Beleggers op het forum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:28

Nog een fijne besparing: met dit weer in Vlissingen zitten en enkel nog maar de terrassen open. Je waait compleet weg, het is koud en regent af en toe ook nog. Dus ik lees binnen boeken en leef van het uitgebreide ontbijtpakket, waar ik heel de dag van kan eten _O-

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:42

Hahahaha ook handig :D

Ja in België moet je bruto echt veel verdienen om de magische kaap van 2000 netto te bereiken. Gelukkig zijn er veel omwegen met maaltijdcheques, eco cheques, bonus in warranten, netto onkostenvergoeding etc. Maar dat telt dan allemaal weer niet mee voor je pensioen/ eindejaarspremie/vakantiegeld/uitkering bij ziekte etc. Dus altijd goed mee opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:33

Vriend en ik hebben een mooi bedrag aan maaltijdcheques, dat scheelt echt op de rekening. Dan nog een hoop consumptiecheques gekregen via werk omwille van Corona en €70 aan ecocheques. Die ga ik gebruiken voor een extra wateropvang voor op de weide denk ik, of voor een paar zakken perlka. Of voor een nieuwe vaatwas als vriend er eens aan denkt om daarnaar te kijken :')

Vandaag ook weer 3 pakjes weggebracht voor vinted. Loopt wel lekker zo, al zijn het kleine bedragen per keer. Weg is weg, elke euro is er eentje en het geeft ook gewoon lekker plaats in de kast.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:36

Ecocheques hadden wij vroeger 500 euro per jaar. Ja en dan zijn alle lampen en toestellen eens vervangen en heb je beide een nieuwe fiets en heb je geverfd met ecologische verf en dan.... gelukkig kun je er ook bio producten mee kopen dus veel bio eten gekocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:39

Die cheques zijn wel een fijne aanvulling, dat hebben we in Nl dan weer niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:43

Ja België :D hier wordt vanalles uitgevonden om onder de zware loonkosten uit te komen. Maar je bent er niet altijd evenveel mee. Zeker die eco cheques hebben wij toch echt moeten zoeken wat we ervan konden kopen en die krengen vervallen na twee jaar wat ik echt een schande vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:49

Klopt. Als je juist iets kan/wil vervangen zijn ze handig, voor mensen met een grote (moes)tuin ook. Maar je hoort wel vaker dat mensen aangeven dat ze niet meer weten wat ermee doen. We hebben wel een bioplanet op 10km, maar om dan elke keer daarheen te rijden en te sakkeren om nadien van die parking af te geraken... Nee bedankt. Want €500 in Ecocheques is best veel omdat het aanbod niet zo heel erg ruim is.

Maar de maaltijdcheques vind ik wel prima. Het is lange tijd geweest dat je je volledige boodschappen ermee kon betalen, bij ons toch. Pas sinds een aantal maanden is het enkel voor voeding nog.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:10

In delhaize kun je ook met ecocheques betalen wat bio of eco is. Heb je wel dure boodschappen maar op zijn minst raken ze dan op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:29

Die krijgen een inzinking als ik daarmee kom aandraven :') Eerst alle non-bio voeding met Sodexo, dan bio-voeding en producten met ecocheques en dan de rest gewoon. Ze zijn met verbouwingen bezig, het is overal al proppen. Als je met 3 in een rij staat kan er geen kat meer door.
Nu is het bij ons maar eenmalig en klein bedrag, dus ik krijg dat wel op. Je kan er ook de trein mee betalen, dus wie weet gaan we er eens mee op daguitstap :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:01

Aja ook goed idee :)

Bij de grote delhaizes werkt dat wel makkelijk. Ik doe dan eerst eco, dan maaltijd en dan eventueel nog bc/cash. Bij de proxys en zo gaat het wel eens mis ja.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:47

ik ga nu met mijn nieuwe werk met een mbo4 diploma en ruim 3 jaar werkervaring richting de 1700 bruto per maand op basis van 40 uur. Snap niet zo goed hoe mensen 3.000 bruto per maand kunnen verdienen of als modaal zien eerlijk gezegd :') Dan word daar wel echt een gemiddelde uitgetrokken waar de hele rijke ook in mee genomen worden, want ik geloof er niet in dat ik de enige ben die dit verdiend, zeker niet gezien de branche waar ik nu in zit en echt veel mensen in zitten (retail) . Mijn loon klopt ook volgens cao met mijn functie omschrijving, zonder het diploma of ervaring had ik dus nog lager gezeten.
Met mijn nieuwe baan krijg ik overigens wel pensioen opbouw via de cao.

Ik heb gezien mijn loon sowieso recht op zorgtoeslag, dat zal nog wel even zo blijven, maar weet inderdaad ook nooit wat ik in een jaar verdien omdat mijn uren telkens variëren en ik nu ook weer gewisseld ben van baan.
Ik zet altijd op "mijn toeslagen" mijn verwachte loon onrealistisch hoog (nu op 28.000 staan) dat ik zeker weet dat ik dat eigenlijk nooit ga halen, zelfs al werk ik meer dan 40 u per week, zo weet ik zeker dat ik geen zorgtoeslag terug hoef te betalen, dan krijg je rond Juni het opvolgende jaar bij de eindberekening als nog het resterende bedrag waar je normaalgesproken met je jaarsalaris recht op had per maand. Dat zet ik apart en gebruik ik om het jaar erop een deel van mijn zorg te betalen, zo hoef ik zeker weten nooit terug te betalen en heb ik wel een zogezegde toeslag omdat ik het later gewoon krijg en weer in de zorgverzekering stop.
Als jullie snappen wat ik bedoel haha.

Heb ooit door een fout van mijn oude werkgever ruim 800 netto aan de belasting terug moeten betalen, je kan je wel voorstellen dat dat op zo'n salaris niet echt grappig was, sindsdien pluis ik alles zorgvuldig uit en zorg ik er voor dat ik hoe dan ook zeker weten niks terug hoef te betalen, en vaak zelfs juist wat terug krijg :j