Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:42

Ceetje ook als je de link aanklikt staat precies hoe je een zuurdesembrood moet maken. Het lijkt allemaal op elkaar inclusief het voeden van de starter kun je er vinden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:20

pien_2010 schreef:
Ceetje ook als je de link aanklikt staat precies hoe je een zuurdesembrood moet maken. Het lijkt allemaal op elkaar inclusief het voeden van de starter kun je er vinden.

Ga ik nog even kijken, heb er dus overheen gekeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:28

Ceetje_bokt schreef:
pien_2010 schreef:

Ga ik nog even kijken, heb er dus overheen gekeken.

Nee je hebt er niet overheen gekeken. Ik kreeg het recept gisteren aangeboden met daarbij het gratis kunnen kopen. Vanochtend alleen op de grais starter gezocht. Ik ga zoeken voor je, sorry!!

Gevonden

https://broodgodin.nl/zuurdesem-onderhouden/

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:08

Super, ik dacht altijd dat je de starter elke dag moest eten geven. Dit opent perspectieven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:21

Zoals ik het gelezen heb alleen in het begin als je zelf maakt. Als je eenmaal een basis heb dan is het volgens mij alleen in beweging houden.

Hier een starter in maak ben benieuwd.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:50

Oke, ik ben gezwicht. Ik ben een nieuwe starter aan het opbouwen. En eigenlijk vind ik het ook leuker om vanaf het hele begin te beginnen dan wanneer ik in mijn vriendenkring om een starter ga vragen. Zo is ie straks echt eigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:24

Vanochtend toen ik vroeg naar de wc moest maar gelijk opgebleven om mijn twee broodjes te bakken. Het rijzen ging niet goed dus met de eerste bereiding met de starter heb ik langer gewacht en resultaat mag er zijn. Ik ben tevreden. Die voldoening vind ik het leukste van brood bakken. Ik ga dadelijk lekker ongezond het nog wat warme brood snijden en eten voor het ontbijt.
Afbeelding
Afbeelding
En het tweede mooie identieke brood is. Klaar.
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:02

Prachtig Pien.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:36

Heerlijk Pien! Waarom is warm brood ongezond? Ik heb alle tips opgeslagen om zelf ook een keer te gaan bakken, super leuk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:10

Even een vraag zou je desembrood ook in een multicooker kunnen bakken.

Heb eventueel ook een oude stenen ovenschaal met deksel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:13

Marcella schreef:
Even een vraag zou je desembrood ook in een multicooker kunnen bakken.

Heb eventueel ook een oude stenen ovenschaal met deksel.

Ja ik weet dat het kan, het is alleen wel dus enorm experimenteren.
Het makkelijkste is in een gietijzeren braadpan die je in de oven zet.

Ik heb dit recept voor je gevonden: je wijkt dan dus wel af van wat 'andere mensen' doen die het op de 'normale' manier doen. https://www.lavenderandlovage.com/2022/ ... foodi.html

Ik zag dat je eerder jezelf afvroeg of jouw handen het vouwen van het deeg aan konden. Zuurdesemdeeg is heel erg raar spul. Het is slap en plakkerig. :') Ja, dat ga je met gemak aan kunnen want je trekt het zo uit elkaar.

Het meest arbeidsintensieve is het mengen van de ingrediënten. Daarvoor zou je ook naar een 'niet kneden' zuurdesembrood kunnen kijken, daar heb je het minst handenarbeid van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:28

Afbeelding
Deze zijn eigen 2 aparte schalen en past net niet op elkaar.
Afbeelding
Deze is een slag kleiner, maar met passende deksel.

Pan heb ik niet en zal het even moeten doen met wat ik heb zeker om uit te proberen.

Ik gebruik nu nog een lepel voor mengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:40

Oh leuke schalen zijn dat! Had mijn moeder vroeger ook. Hoe heet dat spul ook alweer...? Is gehard glas volgens mij? Pyrex ofzo? Ik weet niet of dat goed werkt hoor....

Mooie Franse broden Pien *\o/*

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:48

Oh die onderste schaal had ik ook. Zo jammer dat ik die een keer uit mijn handen heb laten vallen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:50

Marcella: ik weet vooral niet of je die tot 250 graden mag verwarmen! Ik denk het namelijk niet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:57

Ohnee Arcopal is het! Er staat wellicht onderop hoe heet het mag? Maar of brood het er goed in doet weet ik niet. Ik vond de schaal altijd vrij snel afkoelen, in tegenstelling tot gietijzer natuurlijk....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-11-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:02

Misschien is dit dan wat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:04

De vraag gaat zijn denk ik eerder kunnen ze dit nog aan gezien het aardig richting antiek gaan. Komen bij mijn oma vandaan.

Zo'n grote schaal zou al niet in mijn oven passen uit het filmpje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:18

Marcella schreef:
De vraag gaat zijn denk ik eerder kunnen ze dit nog aan gezien het aardig richting antiek gaan. Komen bij mijn oma vandaan.

Antiek is het nog niet, ze zijn gemaakt in de jaren 70.
Ze kunnen in de oven en ook snel afkoelen (laten schrikken in koud water), maar dan moet het glas wel zuiver zijn zonder diepe krassen en (oppervlakkige) haarscheurtjes.

Als je een passende set wilt hebben, die is hier te koop.
https://www.retro-en-design.nl/a-412318 ... escription

Ook op marktplaats staat nog veel te koop (soms veel te duur aangeboden hoor!), maar kringloopwinkels hebben ook vaak genoeg staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:37

Ja alleen geen geld voor. Dus dan kijk ik wel in de multicooker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:41

Whizz schreef:
Heerlijk Pien! Waarom is warm brood ongezond? Ik heb alle tips opgeslagen om zelf ook een keer te gaan bakken, super leuk!

Ik las onlangs dat zuurdesem brood moet afkoelen omdat dan het bak proces goed wordt afgerond.
Maar ik eet het pas na een dik anderhalf uur afkoelen en dan is het vers en lauw (zo vreselijk lekker). Zelfs mijn man vindt het brood dan lekker.
Thea je brengt iedereen op goede ideeën met je voorbeelden. Ik vind het zo leuk inspirerend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:09

Ik bak ook in ovenschaal met deksel, komt lekker brood uit.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 21:22

Ik wil iedereen bedanken voor de vele en leuke reacties <3 . Ook dat jullie elkaar tips geven, dat verwarmt mijn hart. Ik zie broden voorbij komen en prachtige ovenschalen.

prairy: Ik herken je in het gevoel wat je beschrijft. Ik voelde ook altijd onbewust een onrustig gevoel. Met alles wat ik deed voelde als tijdelijk en de renovaties aan ons huis deed ik altijd met de intentie; Is dit wat een potentiële koper wil zien?
Dat het Zweden zou worden bij een tweede emigratie was al gauw duidelijk. Mijn man kwam al 20 jaar hier in de vakanties en nadat wij elkaar ontmoeten zijn we samen hier naar Zweden gegaan. Hier voelde ik mij gelijk thuis. Dit was de plaats waar ik altijd naar had verlangd. Maar het was niet het juiste moment.
Voor mij is het leven als een pad, op verschillende plaatsen kun je een nieuwe richting kiezen. Dit kun je niet forceren of het wordt een hele hobbelige weg ;) Maar na 5 jaar kwam er een nieuwe afslag in ons leven en alle puzzelstukjes pasten in elkaar en zo gingen wij ons nieuwe leven in Zweden tegemoet.

Je innerlijke rust vinden is een reis op zich en is bij mij ook niet altijd een pad over rozen geweest ;)

Emigreren is iets waar je beiden achter moet staan en naar een plek waar je je thuis voelt. Problemen in het leven lossen zich niet op omdat het een andere plaats en tijd is. Maar een nieuwe plaats kan wel mogelijkheden bieden die je nooit voor mogelijk had gehouden.

Ik weet niet of je wat aan mijn gezwam hebt maar wil jou een warm hart toedragen en hoop innerlijk dat je een innerlijke rust vind of dat nu hier is of in het buitenland :knuffel:

Liefs Thea

Ceetje_bokt:
Als je de starter in de koelkast bewaard kun je mijn recept volgen en hoef je er de rest van de week niet naar om te kijken.

Jeetje77 Leuk! Ben benieuwd naar het reslutaat!

Pien_2010: Ik zie prachtige broden van jou voorbij komen!

Marcella: Een gewone jus/braadpan kun je misschien voor een paar euro bij een kringloop kopen? Maar anders een andere pan die in de oven kan, een geëmailleerde bijv. kan het ook doen. (Niet als er plastic handvaten aan zitten, zou sneu zijn als die smelten ;) )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:00

pien_2010 schreef:
Whizz schreef:

Ik las onlangs dat zuurdesem brood moet afkoelen omdat dan het bak proces goed wordt afgerond.
Maar ik eet het pas na een dik anderhalf uur afkoelen en dan is het vers en lauw (zo vreselijk lekker). Zelfs mijn man vindt het brood dan lekker.
Thea je brengt iedereen op goede ideeën met je voorbeelden. Ik vind het zo leuk inspirerend.

Warm brood is niet ongezond. Het is met zuurdesem brood zo dat het nog wat doorgaart als je het uit de oven haalt (dat klopt) en dat zorgt ervoor dat het wat minder 'gummy' wordt. Je kunt het prima warm eten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:09

Dacht dat ik een mooie pan gevonden had, maar die past niet in mijn oven.

Denk dat ik gewoon eerst ga kijken in de acropol kom met deksel. Of toch multicooker. Hoef voor mij alleen geen super groot brood.

Dat is dus ook een dingetje heb maar een kleine oven.