[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:23

Die blijven hier onaangeroerd staan tot ik ze omtrek, dan zijn ze de volgende dag weg...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:25

Hier worden ze niet allemaal opgegeten, maar het zijn ook echt wel hele bossen dit jaar :=
En die dingen zijn hoger dan ik groot ben joh := Denk dat ze dan misschien wat te stokkig worden ofzo.

Of ze hebben gewoon te veel te vreten hier :P

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 17:31

Hilary schreef:
Ik zou eens moeten meten op die stukken. Onze voorwaarde bij het aanleggen was minimaal 5 meter breed. Onze paden liggen langs de buitenranden van het perceel, en het is huurgrond, dus we konden niet heel creatief zijn (wat ik wel jammer vind, want jouw slingerpaden zijn prachtig). = knip= .

Ahja, dat is inderdaad dan wel echt een stukje breder. Ik heb nu 1 pad wat ongeveer een ruime 6 meter breed is omdat daar straks dat middenstuk nog uit moet voor die bomenrij naar achteren. Maar de meeste paden zijn ongeveer 4 meter breed en de slingerpaadjes ongeveer 2,5 meter breed.

Met huurgrond is het inderdaad wel lastiger afhankelijk van de afspraken. Paaltjes kunnen er natuurlijk ook altijd wel weer uit :+
Maar zelfs 'simpel rechttoe recht aan' is het gewoon al heel fijn als je een omloop/paden hebt!

DubbelDun schreef:
MarliesR schreef:
@lavendel: Heb je nog weer nieuwe aangeplant? .
Nee, dat was me een iets te grote investering. Dus nu her en der uit de tuin wat breedgroeiende kruipplanten overgeplaatst en nu is het weer aardig dicht langs de randen van de oprit.

Kan ik me voorstellen, ze zijn nog niet zo heel goedkoop was mij ook al opgevallen als je gelijk een beetje volume wil. Geloof dat ze echter ook wel te stekken zijn, dus misschien dat ik dat op enig moment eens ga doen (maar eerst belangrijkere dingen...)

pmarena schreef:
Hier hebben we gewoon een brede strook brandnetels om de roundpenn :P

Hahaha :D :D :D
Ook mooi voerbaar :D Die eten ze hier overigens ook pas als ik ze omhaal.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:26

MarliesR schreef:
missfalki, groot voordeel van de zilverlinde ten opzichte van die andere twee is dat er niet zoveel plakkende troep vanaf komt! En aangezien wij er een slingerpaadje onderdeel willen naar het toekomstige achterterras toe vond ik dat wel een grote meerwaarde

Dat is nieuw voor mij …. en wat is dan precies die plakkende troep ….
beter goed voorbereid zijn voordat ik een linde ga planten/stekken als dat mogelijk is …

Verder zijn steenvruchten (pruim/kers)niet goed voor paarden
schijnt in de pit een stofje te zitten wat niet oké is!

En weer veel werk verzet, fijn dat je weer opgeknapt bent.

Groet Karin.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 16:24

Die plakkerige troep is de zogenaamde 'honingdauw'. Bijproduct van bladluizen. En Lindes schijnen daar wel gevoelig voor te zijn. Je ziet het in de zomer ook vaak veel op auto's die onder bomen geparkeerd staan.

En nee, steenvruchten(pitten) zijn inderdaad niet ideaal. Ze bijten de pitten echter niet kapot (dan is het wel een probleem) en probeer de inname dus zoveel mogelijk te beperken. Af en toe eentje is niet zo'n ramp. Maar het begon nu dus "uit de hand te lopen" nu er opeens echt veel gingen vallen. Maar het dikste is nu dus weggeplukt. Paar hoge waar we niet bij konden.

Volgend jaar kan ik makkelijker dat stukje afsluiten tijdelijk wanneer de tussenpaadjes er zijn. Dan krijg ik geen dood lopend stuk.

---

Nou, historisch moment, de vier stallen zijn éindelijk allemaal vrij van turf :D :D Man wat een klus is dat geweest :')
Maar vond het wel belangrijk om mijn 'noodbox' vrij te hebben voor het pensioenpaardje erbij komt eind deze maand.
Afbeelding

Er zit nog wel een boel werk in om het verder op te knappen. Er moet natuurlijk nog een nieuw raam in en de stal is echt nog heel vies. Maar in geval van nood kan er nu simpel wat bodembedekking in (daar heb ik nog wat voorraad van) en is hij al wel bruikbaar.

De muur zal goed schoongemaakt moeten worden en de afbladderende verf afgestoken. En daarna opnieuw geverfd natuurlijk.

Close-up van de muur -O-
Viesssss! En dat komt er met gewoon een harde bezem dus ook echt niet af :') . Binnenkort maar eens met een plamuurmes bezig.
Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:25

Gaat het met een hogedruk er eventueel niet af? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:25

Zou dat niet gaan met een hogedruk reiniger?

Edit: Lol, Coconut was me net voor :=

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 16:41

Haha :D :D

Ja, dat denk ik wel, alleen is de stal hoger dan het gangpad, dus al het water zou daar dan naartoe stromen. En daar moet het eigelijk niet nat maken omdat het beton daar natuurlijk al niet meer goed is en er matten op liggen waar het water dan onder gaat blijven staan.

En de "zadelkamer" ligt er direct naast waar ook veel dingen staan die eigenlijk niet nat moeten worden. Denk dus dat in dit geval het meer werk is om het 'hogedrukreiniger veilig' te maken dan het af te steken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:44

Stomen met een behangstomer en dan afsteken?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:46

Ja, daar moest ik ook al aan denken anders. Met een plamuurmes is echt wel k*twerk :=

Hogedruk is dan niet zo handig inderdaad. Misschien anders met een ouderwetse schrobborstel over de muren gaan?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:37

Pfff wat aan karwei gaat dat worden! :oo Wel fijn dat de bodem nu in ieder geval helemaal netjes is :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:31

Jak.

Misschien valt het best mee met een plamuurmes, zou mijn keuze ook zijn :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 22:06

Gelijk na het eten maar eens gewapend met een plamuurmes naar stal :D

Het is zeker nog niet 'verfklaar', maar viel me nog niet tegen hoe het ging. Kon het plamuurmes er aardig 'achter' krijgen
Afbeelding

Dit is de 'na' van ongeveer het zelfde punt als de 'voor' die ik eerder plaatste
Afbeelding

Verder nog een hele zooi witte verf afgestoken. Boven deze muur zat het meest erge lek in het dak, dus als het hard regende liep het als een waterval langs deze muur naar beneden. Verf zat dus aardig los op de muur inmiddels
Afbeelding

Afbeelding

En dit is ook een ding. Op de tussenmuur hele stukken uit de stuc. Wat er nog op zit is ook vrij broos. Neig ernaar dat er waarschijnlijk het beste iets van betonplex of steenschotten bij langs kunnen voor de stevigheid. Steenschotten vind ik mooier, maar is de vraag of de afmetingen goed uitkomen natuurlijk. Dat is met betonplex wat makkelijker. Nog maar even laten bezinken. Kan ook opnieuw stucen en/of rubber er bij langs bijvoorbeeld.
Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:16

Dat is toch al een stuk opgeknapt. Respect hoor, wat een werk heb je er van en je blijft stug doorgaan.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:22

OMG Marlies, ik grinnik even mee wat betreft die muren :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:43

Qua muren zou ik het losse spul er zoveel mogelijk met een hamer aftikken en er dus idd iets van rubber voorhangen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 06:37

Lavendel kun je idd heel makkelijk stekken zelf! Makkelijke methode: potgrond in plastic bekertjes (gaatje in de bodem maken), takje lavendel ontdoen van blaadjes, beetje “rooting hormone” erop en in de potgrond steken. Dan goed watergeven en in een plastic container zetten in de schaduw. Na 4-6 weken groeien er dan wortels aan. In het voorjaar kun je ze dan planten :D

Ik koop bijna nooit planten meer :')

Afbeelding

Afbeelding
(Dit zijn Hortensias en kersen boompjes, maar even voor het idee ;) )

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:10

Echt? En wat is roothing hormone? Meststof? Vind ik in de plantenwinkel? Snoeisel gebruiken of eerder vaste takken? Bedankt voor de tip!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:12

Zelf stekken is leuk als je de ruimte hebt, wij doen sommige dingen wel stekken en hebben nu een 'nursery'. Maar 2 stroken oprit van elk 40cmx20mtr is een hele hoop stekjes en voor je dan een beetje een volgroeide groenstrook hebt ben je 10 jaar verder :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 09:26

zonnebloem18 schreef:
Dat is toch al een stuk opgeknapt. Respect hoor, wat een werk heb je er van en je blijft stug doorgaan.

Dankje!
Het is maar goed dat we er nog steeds heel veel lol in hebben, want als we er nu al zat van waren hadden we toch wel een beetje een probleem :+

Britt1 schreef:
OMG Marlies, ik grinnik even mee wat betreft die muren :+

Ja lach maar :D :D

De oude eigenaren hadden overigens bij verkoop gezegd dat ze graag over X tijd nog wel eens zouden komen kijken om te zien wat we er van gingen maken. Nou, die kijken straks hun ogen uit denk ik 8-)
(Al zie ik ook wel gebeuren dat we een boel moppers van meneer gaan horen over hoe gestoord ik ben dat ik allemaal van die rare paden in zo'n mooi weiland heb gemaakt :') )

DubbelDun schreef:
Qua muren zou ik het losse spul er zoveel mogelijk met een hamer aftikken en er dus idd iets van rubber voorhangen.

Ja extra voordeel van rubber is wel ook de dempende werking natuurlijk. Ik hoop dat ik de stal eigenlijk nooit hoef te gebruiken buiten even apart kunnen voeren/opzadelen/poetsen etc. Maar stel dat ik hem daadwerkelijk een keer een tijdje als noodbox moet gebruiken vanwege medische noodzaak is een rubberlaag niet verkeerd. Rondom rubber + schroeven + profielstrips is echter ook al weer iets van €400. Nou ja, heb ik weer iets om over na te denken :')

Libera schreef:
Lavendel kun je idd heel makkelijk stekken zelf! Makkelijke methode: potgrond in plastic bekertjes (gaatje in de bodem maken), takje lavendel ontdoen van blaadjes, beetje “rooting hormone” erop en in de potgrond steken. Dan goed watergeven en in een plastic container zetten in de schaduw. Na 4-6 weken groeien er dan wortels aan. In het voorjaar kun je ze dan planten :D

Ik koop bijna nooit planten meer :')

[ [url=m/A5LR8k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xWWk30.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Dit zijn Hortensias en kersen boompjes, maar even voor het idee ;) )

Oh wat grappig, soort mini-kasje zo :D
"Rooting hormone" heb ik ook nog nooit van gehoord, maar zal er eens wat research naar doen!

DubbelDun schreef:
Zelf stekken is leuk als je de ruimte hebt, wij doen sommige dingen wel stekken en hebben nu een 'nursery'. Maar 2 stroken oprit van elk 40cmx20mtr is een hele hoop stekjes en voor je dan een beetje een volgroeide groenstrook hebt ben je 10 jaar verder :)

Langs een oprit met die afmetingen is iets wat wat sneller resultaat heeft wel prettig ja haha.

De regen zorgt er niet alleen voor dat het in de weides weer groeit. Mijn paden worden ook weer behoorlijk groen :') Iets met teveel pad voor de hoeveelheden paarden :') (om ze kaal te lopen dan).
*Plant vrolijk verder voor de volgende meters (slinger)paden*
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:31

MarliesR schreef:
... Rondom rubber + schroeven + profielstrips is echter ook al weer iets van €400. Nou ja, heb ik weer iets om over na te denken :')
Niet te mopeilijk denken, zeker niet voor iets wat je niet vaak zult gebruiken.
Oude rubber stalmatten of gebruikt rubber van de meter (zie MP), oude houten latten (met gezoette randen) ipv profielstrips hoeven je de kop niet te kosten :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:39

Aaah je bent weer een heel eind verder zie ik!

Dat vogelschuurtje blijkt inderdaad nog wel een handig mooi ding zo nu ie leeg en schoon is!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:11

neile schreef:
Echt? En wat is roothing hormone? Meststof? Vind ik in de plantenwinkel? Snoeisel gebruiken of eerder vaste takken? Bedankt voor de tip!

Stekpoeder :)

Je kunt schijnbaar het snoeiafval gebruiken van de lavendel, van de takken die niet gebloeid hebben. Ik heb ook aardig wat bakjes staan om te proberen, moet ze vanavond nog maar eens iets water geven (niet teveel).

Rozemarijn kan schijnbaar ook zo, dat experiment heb ik ook staan. Net als kersenpitten in de vriezer, en de pruimenpitten gaan daar ook heen voor een paar weken.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 14:33

DubbelDun schreef:
MarliesR schreef:
... Rondom rubber + schroeven + profielstrips is echter ook al weer iets van €400. Nou ja, heb ik weer iets om over na te denken :')
Niet te mopeilijk denken, zeker niet voor iets wat je niet vaak zult gebruiken.
Oude rubber stalmatten of gebruikt rubber van de meter (zie MP), oude houten latten (met gezoette randen) ipv profielstrips hoeven je de kop niet te kosten :)

Goed punt :')
Zal marktplaats inderdaad maar eens in de gaten gaan houden. Op dit moment is er niks in de buurt wat interessant is.

Nummus schreef:
Aaah je bent weer een heel eind verder zie ik!

Dat vogelschuurtje blijkt inderdaad nog wel een handig mooi ding zo nu ie leeg en schoon is!

Ja echt blij dat we daar mooi wat aan hebben voor de winter zo!
Moet nog wel verder met schoonmaken enzo. En de deur is niet heel functioneel nog, maar voor wat basisspul wel prima straks!

Prairy schreef:
neile schreef:

Stekpoeder :)

Je kunt schijnbaar het snoeiafval gebruiken van de lavendel, van de takken die niet gebloeid hebben. Ik heb ook aardig wat bakjes staan om te proberen, moet ze vanavond nog maar eens iets water geven (niet teveel).

Rozemarijn kan schijnbaar ook zo, dat experiment heb ik ook staan. Net als kersenpitten in de vriezer, en de pruimenpitten gaan daar ook heen voor een paar weken.

Ah grappig, had er echt nog nooit van gehoord!
En leuk dat je ook wat experimenten hebt staan!
Mocht iemand graag nog meer pruimenpitten willen, ik heb er heeeeul veeeul :+. En ook wel jonge boompjes/struikjes die uitgegraven mogen worden.

Vanochtend voor het eerst zelf een aanhanger met ijzer weggebracht. Toch nog €43 voor gekregen! Toch weer mooi meegenomen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 19-08-19 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:33

neile schreef:

Ik denk dat het stekpoeder is.