[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:35

Ik ga dit topic ook even volgen, vandaag bij een huis gaan kijken en mijn vriend en ik zijn ons een beetje aan het oriënteren :)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:47

Liezel1 schreef:
Voor de mensen die nu bezig zijn met het afsluiten van een hypotheek: welke "formule" wordt er tegenwoordig gebruikt voor het leenbedrag?
Ik heb op verschillende sites gekeken, maar de maximale leenbedragen wijken nogal van elkaar af...

Dat komt door de rente, de hypotheker zoekt de laagste rente.
Hoe meer rente je betaald des te hoger je maandlasten, des te minder je kunt lenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 23:41

_MelloW_ schreef:
Alleen tegenwoordig bestaat dat niet meer dus is automatisch je leen bedrag lager omdat je binnen 30 jaar moet afbetalen.
nee, en daarom kun je dus ook maar +- 4 keer je jaarsalaris lenen :)

edit, bestaat nog steeds wel, als jij wilt kun je gewoon (een deel)aflossingsvrij lenen... alleen kun je die rente niet aftrekken bij de belasting dus is het niet handig.

Mellow

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:03

Aha, nou mijn advies is, ga eens langs de hypotheker en zoek even wat op op internet liezel1. Dan word het je allemaal wel helder. ;-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:50

dat is mijn advies ook absoluut,
vul een paar van die rekenvoorbeeldjes in bij verschillende sites (de hypotheker heeft er ook online staan ) en ga eens babbelen , dan krijg je een vrij goed beeld van wat je mogelijkheden zijn :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:33

Anne_mieke88 schreef:
zooo een hele tijd niks van mij laten horen....huizenjacht stond even stil...maar 2 dagen geleden achter gekomen dat ze bij ons in de buurt nieuwbouwhuizen gaan bouwen.... dus toch maar weer een afspraak gepland... dus maandagochten half 9 krijgen we meer informatie :)
*\o/* *\o/* *\o/*

nou we zijn geweest en er is dus best wel veel vraag naar.... er zijn 4 tussenwoningen waar wij wel zin in hebben...nu kunnen we alvast een voorkeur doorgeven aan de makelaar. En dan gaan ze later om de tafel met diegene die als eerste de optie hebben doorgegeven etc.
Heeft iemand nog tips die ik kan meenemen. Ik ga straks de makelaar mailen met onze voorkeur kavels :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:40

Vraag naar de voorwaarden, Anne_mieke. Wat houdt een optie nemen in? Kun je er nog vanaf als je je eigen huis niet verkocht krijgt, of je werkloos wordt.
Wat is inclusief? Vaak zie je dat je een bepaald bedrag voor een keuken krijgt, die je dan bij een vaste keukenverkoper moet kopen; dat is altijd een dure en misschien niet je smaak.
Wanneer gaan ze bouwen? Wat gebeurt er als de helft niet verkocht is? Bouwen ze dan wel, zodat jij in een huis terecht kunt komen met rondom je braakliggend terrein voor 2 jaar en misschien geen aangelegde weg naar je huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:47

Net 2 huizen wezen kijken waarvan er 1 binnen ons budget lag, maar daar moet heel veel aan gebeuren, heel veel houtwerk aan de buitenkant en veel kozijnen die vervangen moeten worden.
Het tweede huis zag er prima uit, was een oud huurhuis dus prima onderhouden en mooie locatie. Die ligt wel boven ons budget maar wellicht gaan we een bod doen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:53

dammie1 schreef:
Vraag naar de voorwaarden, Anne_mieke. Wat houdt een optie nemen in? Kun je er nog vanaf als je je eigen huis niet verkocht krijgt, of je werkloos wordt.
Wat is inclusief? Vaak zie je dat je een bepaald bedrag voor een keuken krijgt, die je dan bij een vaste keukenverkoper moet kopen; dat is altijd een dure en misschien niet je smaak.
Wanneer gaan ze bouwen? Wat gebeurt er als de helft niet verkocht is? Bouwen ze dan wel, zodat jij in een huis terecht kunt komen met rondom je braakliggend terrein voor 2 jaar en misschien geen aangelegde weg naar je huis?

Dit zijn wel de dingen die we mee hebben genomen in het gesprek vannochtend...

als je de standaard badkamer en keuken niet neemt dan krijg je per onderdeel 4.500 euro korting op de aanschaf. (dus 9000 totaal)
opties doen ze niet... je geeft je voorkeur aan en als je dan de eerste bent dan gaan ze met je ingesprek en dan koop je hem of niet. doe je het niet gaan ze naar nr 2 op de lijst. voorkeurkavel aangeven is vrijblijvend.
de bouw wordt gedaan in 7 fases. en elke fase word schoon opgeleverd dus dat je bereikbaarheid hebt via een nette weg en dat je niet door de bouwput heen hoeft. ze beginnen met bouwen als ong. 80 procent is verkocht en maken dan ook echt de fase af.

heel erg bedankt! Dit zijn wel echt de tips waar we naar op zoek zijn! :)
iemand nog meer tips met nieuwbouw aankopen!?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:59

Wij hebben ons gisteren aangemeld voor de Open Huizen dag van 5 oktober. Hopelijk komen er weer twee kijkers, net zoals de laatste keer. Is al een tijdje stil hier helaas.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:01

Joolien schreef:
Net 2 huizen wezen kijken waarvan er 1 binnen ons budget lag, maar daar moet heel veel aan gebeuren, heel veel houtwerk aan de buitenkant en veel kozijnen die vervangen moeten worden.
Het tweede huis zag er prima uit, was een oud huurhuis dus prima onderhouden en mooie locatie. Die ligt wel boven ons budget maar wellicht gaan we een bod doen.

Volgende keer kun je ook een bod aan huis doen. Komt daadkrachtig over en heb je ook snel weder antwoord. Spannend hoor :D
Nieuwbouw geen ervaring mee, kan je dus niet verder helpen.

Bij ons is het wachten op de medische gegevens die verwerkt worden. Pff duurt lahang.... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:02

_MelloW_ schreef:
Joolien schreef:

Volgende keer kun je ook een bod aan huis doen. Komt daadkrachtig over en heb je ook snel weder antwoord. Spannend hoor :D
Nieuwbouw geen ervaring mee, kan je dus niet verder helpen.

Bij ons is het wachten op de medische gegevens die verwerkt worden. Pff duurt lahang.... -O-

Als het aan mij lag hadden we dat ook gedaan maar mijn vriend wil het rustig aan doen :P Ik ben wel impulsief en hij juist heel doordacht dus dat is wel een goede match :P

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:09

Haha ja dat herken ik wel. Wij hebben het wel gedaan maar boden ook behoorlijk wat minder omdat we ook niet meer konden. Het was bij ons geval take it or leave it. En ze hebben ge taket. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:10

_MelloW_ schreef:
Haha ja dat herken ik wel. Wij hebben het wel gedaan maar boden ook behoorlijk wat minder omdat we ook niet meer konden. Het was bij ons geval take it or leave it. En ze hebben ge taket. :p

Haha, het nadeel alleen is dat de woningstichting eigenaar is van dit huis en niemand die er vlot uit moet ofzo. Dus of ze dan een laag bod accepteren weet ik niet maar we gaan het wellicht gewoon doen :D

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:24

Gewoon doen, hoe ver onder de vp? Je hebt niks te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:37

T huis staat er voor 132,5 op en we zouden dan 113 bieden :=

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:43

Staat het al lang te koop? En heb je een link van het huis?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:07

net gebeld voor een bechtiging, kan pas maandag , zitten nu tijdelijke huurders in en die worden niet blij van telkens op pad moeten voor bezichtigingen, dus proberen ze alles ruim in te plannen
en maandag was er al een bezichtiging, we mochten kiezen voor of na die bezichtiging, gaan we maar na die bezichtiging, anders loop je weer door het huis van , tempo , want er komt nog iemand dalijk.
we gaan het zien maandag

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:12

Kleine kans dat ze dat accepteren joolien, helemaal als t er verder netjes bijligt. Woningcoöperaties zijn lastige verkopers. T is vaak take it or leave it want ze wachten wel op de volgende die wel de vp wil bieden.
Nieuwbouw ook hier geen ervaring mee, ja huur maar das anders :p

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:20

dat is inderdaad anders :)
hmmm jammer.... maarja we zien het wel... ik heb net de makelaar een mail gestuurd met onze voorkeurskavels en dan horen we het wel... we hebben de hele tijd interesse getoont dus hopelijk is de enthousiasme over gekomen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:43

als je bij een oud huurhuis een bod doet wat iets lager ligt, sowieso goed beargumenteren waarom.
hier staan er ook mensen in de rij voor die huizen,maar een lager bod word regelmatig aangenomen.
zeker als je heel goed weet te vertellen waarom (als in er moet nog het een en ander structureel veranderen, nieuwe kozijnen, dubbel glas, dakrenovatie etc , maar ja, hier staan eigenlijk alleen maar ex huur woningen te koop die nog wel wat werk nodig hebben

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:59

Hier lijkt het uitermate de goede kant op te gaan met de verkoop.
Eerste bieders hebben afgehaakt, maar de tweede set kijkers hebben een heel mooi openingsbod gedaan.
Dus we gaan kijken wat we er uit kunnen halen nog :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:09

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:23

Wie niet waagt, wie niet wint Joolien.
Zijn het allemaal dezelfde woningen zo'n beetje daar in die buurt?
De gemiddelde WOZ waarde ligt toch een stuk lager als de vraagprijs namelijk.

Wij gaan overigens procentueel gezien op hetzelfde beginnen met bieden. Dat is het spelletje van onderhandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:29

Neonlight schreef:
Wie niet waagt, wie niet wint Joolien.
Zijn het allemaal dezelfde woningen zo'n beetje daar in die buurt?
De gemiddelde WOZ waarde ligt toch een stuk lager als de vraagprijs namelijk.

Wij gaan overigens procentueel gezien op hetzelfde beginnen met bieden. Dat is het spelletje van onderhandelen.

Ah nu je het zegt, nee het zijn allemaal dezelfde woningen in die omgeving maar dat is misschien een interessante onderhandelingspositie ;)